وزیر علوم اعلام کرد نظام نمره‌دهی باید حذف شود/ارزیابی دانشجویان بر اساس توانمندی و مهارت

  4040209055 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه باید نظام ارزیابی مهارتی ایجاد کنیم تا شاهد جهش در مهارتی‌تر شدن دانشجویان باشیم، گفت: نظام نمره‌دهی باید حذف یا جایگاه آن تضعیف شود و ارزیابی بر اساس توانمندی و مهارت دانشجویان صورت بگیرد.

نظام نمره‌دهی باید حذف شود/ارزیابی دانشجویان بر اساس توانمندی و مهارت

به گزارش ایسنا، دکتر حسین سیمایی صراف در مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه ملی مهارت تاکید کرد: متاسفانه ما با صاحبان مدرکی مواجه هستیم که مهارت ندارند؛ حتی در رشته هایی که آموزش دیدند نمی توانند برای خودشان نیز کاری انجام دهند. این شکاف بین دانش و مهارت موجب شده که بازار کار از فارغ التحصیلان استقبال نکند. یکی از عوامل بیکاری و افزایش نرخ بیکاری ضعف در مهارت و توانمندی است.

وزیر علوم تاکید کرد: قانون تلاش کرده است شکاف فوق را پر کند؛ به طوریکه باید ۴۰ درصد آموزش ها مهارتی باشند.

سیمایی صراف افزود: ما در وزارت علوم حمایت خوبی از دانشگاه ملی مهارت خواهیم کرد؛ به طوریکه افزایش فوق العاده ای در بودجه جاری دانشگاه داشتیم و بودجه دانشگاه ۸۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه باید برای کلیت دانشگاه ملی مهارت برنامه جامعی داشته باشیم، گفت: باید بررسی کرد کدام بخش ها باید تجمیع یا توسعه یابد؛ ضمن اینکه تجهیزات کارگاهی و آموزشگاهی باید به‌روز شود تا شاهد تربیت جوانان ماهر باشیم؛ چرا که صرف تحصیل در دانشگاه خیلی خوب برای آنها آینده خوبی را رقم نمی زند.

وزیر علوم با بیان اینکه آینده ایران با دستان ماهر ساخته می شود، افزود: برای رسیدن به این منظور باید سرفصل های آموزشی منطبق بر نیازهای صنعت بازنگری شود و زیرساخت های آموزشی و مهارتی توسعه یابد؛ ضمن اینکه اساتید مهارتی نیازمند توانمند شدن هستند و باید بتوانیم اساتید را به روز کنیم.

سیمایی صراف خاطرنشان کرد: باید نظام ارزیابی مهارتی ایجاد کنیم تا شاهد جهش در مهارتی‌تر شدن دانشجویان باشیم؛ به طوریکه نظام نمره دهی باید حذف شود یا جایگاه آن تضعیف شود و ارزیابی بر اساس توانمندی و مهارت دانشجویان صورت بگیرد و معدل آنها بر اساس مهارت نرخ‌گذاری شود نه تست زنی.

وی بر ضرورت تقویت همکاری با صنایع تاکید کرد و افزود: این موضوع در دانشگاه ملی مهارت تا حدودی عملی شده است و تعدادی استاد از صنعت برای تدریس و آموزش دانشجویان حضور می یابند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۷۱۵۵۹۱۴:۳۰:۵۲ ۱۴۰۴/۲/۹
بعد مهارت را چطور ارزیابی میکنید؟ لابد با نمره
ناشناس۳۸۷۱۶۰۵۱۴:۴۶:۲۰ ۱۴۰۴/۲/۹
خدا رحم کنه باز چه خوابی دیدن اینها. اون از کنکور که به این روز انداختن حالا نوبت به ارزشیابی دانشگاه رسیده.
ناشناس۳۸۷۱۶۴۲۱۵:۰۷:۳۳ ۱۴۰۴/۲/۹
ضعیف ترین وزیر علوم ایشان هستند.
ناشناس۳۸۷۲۱۳۶۲۰:۰۰:۴۴ ۱۴۰۴/۲/۹
بایستی به دانشجویان ملی ومهارت بیشتر بها داده شود چونکه جامعه به این افراد نیازمند است و این افراد باید معاف از خدمت سربازی شوند مثل کشورهای دیگر
ناشناس۳۸۷۲۳۸۷۲۲:۴۸:۰۵ ۱۴۰۴/۲/۹
نتیجه حذف نظام نمره دهی در اونجا ها که انجام شد خوب بود؟ نتیجه پنهان کاری کیفیت آموزش در سطوح پایین تر را امروز در نتایج کنکور و کیفیت دانشجویان نمیبینید؟ حالا ارزیابی عینی کیفیت در آموزش عالی را هم میخواهید کنار بگذارید؟!
ناشناس۳۸۷۲۴۸۷۰۰:۲۴:۰۲ ۱۴۰۴/۲/۱۰
به شرطی که استاد احساس رقابت با دانشجویان ماهر نکنه من فکر میکنم دلیل که باعث میشه استاد تمام مهارتش را به افرادی یاد نده عدم امنیت شغلی وحس رقابت باشه فی الواقع باید به این صورت طبقه بندی کرد که اگر استادی نتونه دانشجویان را از متوسط به بالا برسونه ارزش استادی نداره
ناشناس۳۸۷۳۲۲۲۱۸:۱۶:۲۴ ۱۴۰۴/۲/۱۰
مشکل از دانشجوها نیست.
ناشناس۳۸۷۳۳۸۶۲۲:۵۰:۲۳ ۱۴۰۴/۲/۱۰
شما اول نظام مقاله محوری رو تحصیلات تکمیلی حذف کن بعد بیا سمت نمره دهی در کارشناسی، عمر بچه های دکترا داره هدر میره و سرمایشون
دانیال۳۸۷۳۶۸۶۱۱:۵۳:۵۱ ۱۴۰۴/۲/۱۱
باسلام؛ به عنوان یک کارشناس با اطمینان میگویم، مشکل اصلی افت کیفیت مهارتی در دانشگاهها، نظام نمره دهی نیست، بلکه مشکلات اصلی، شامل کیفیت نازل آموزش، و فقدان امکانات و تجهیزات لازم برای مهارت محور کردن، نبود ارتباط بین مراکز دانشگاهی و جامعه، مشخص نشدن تمرکزذو تکلیف دانشگاهها برای ارتقای جایگاه علمی در رتبه بندی های جهانی یا پرورش دانش آموختگان توانمند، شیوه های غیرفعال تدریس دانشگاهی، نبود نظام اعتبارسنجی حرفه ای گروهها، دانشکدهها، دانشگاهها و و نظایر آن است!! به نظر میرسد، دقیقا مسیر غلط نظام آموزش ابتدایی مدنظر قرار گرفته است یعنی بجای بهبود کیفیت نظام آموزش ابتدایی و امکانات مورد نیازش، نمره دهی با برچسبهای چهارگانه خیلی خوب و ... جایگزین شد و بجای حل مسئله کاهش کیفیت نظام آموزشی، با تغییر شیوه ارزیابی از نمره محور به ارزشیابی موسوم به توصیفی، عملا مسئله نه تنها حل نشد، که خودش به بروز معضلات خطرناکتری مثل بیش برآورد عملکرد دانش آموزان، افت انگیزه، بروز اهمالکاری تحصیلی و افت سواد علمی و اخلاقی دانش آموزان منجر شد!! امیدوارم بجای تمرکز بر برگه ها و شاخه ها، به ریشه های بروز مشکل کاهش مهارت توجه شود... راه علاجش اینست که استانداردهای بالای کیفیت بخشی به فرایند یاددهی یادگیری در دانشگاهها رعایت شود و بویژه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز در سطح مطلوب، تامین شود آنگاه ارتقای مهارتها و به ویژه شایستگی‌های فارغ التحصیلان که دربرگیرنده مهارت هم هست، شکل خواهد گرفت. امید است جهتگیری درست راهبرد متناسب، انتخاب شده و اجرایی گردد.
دانیال۳۸۷۳۷۰۵۱۲:۱۳:۴۲ ۱۴۰۴/۲/۱۱
#یک پیشنهاد عملی: رویه اعلام نمرات در دانشگاهها، که با بازه زمانی کمتر از یکماه بعد از امتحانات انجام میشود، خودش عامل مهمی در افت کیفیت مهارتی است؛ یعنی وقتی استاد باید بنابر قواعد آموزشی، دو هفته بعد از امتحان، نمره پایانی را اعلام کند، قاعدتاً فرصت برای دادن کارهای عملی و زمینه سازی ارتقای مهارتهای و همچنین ارزیابی کیفیت مهارتهای عملی دانشجو نمیرسد و مدرس با اعلام یک نمره در بازه محدود زمانی، خودش را از فشار اداری و تبعات اعلام نکردن نمرات فارغ میکند!!!؛ ***پیشنهاد عملی*** اگر برای هر درس دانشگاهی، در سامانه اعلام نمرات، سه جای اعلام ۳ نمره (نتیجه ارزیابی) تعبیه شود ۱.نمره بخش نظری (مهلت اعلام حداکثر یکماه بعد از ترم) ۲. نمره اخلاق حرفه ای، ۳. نمره بخش مهارتی (مهلت اعلام نتیجه ارزیابی ۳ تا ۶ ماه بعد از ترم تحصیلی)، این راهبرد می‌توانست به پویایی عملی و ارتقای مهارتهای دانشجویی و مهارت محور شدن دانشگاه کمک کند. #امیدوارم این پیشنهاد دیده شده و مورد استفاده قرارگیرد
yektanetتریبون

آخرین عناوین