ایران (جمهوری اسلامی ایران)
- جمعیت: ۸۷,۹۲۳,۴۳۲ نفر
- گروه درآمدی: درآمد متوسط رو به پایین- منطقه سازمان بهداشت جهانی: منطقه مدیترانه شرقی -- مشارکت در گزارش جهانی ایمنی جادهها: ۲۰۰۹، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۱۸، ۲۰۲۳
بار تصادفات جادهای
- تعداد تلفات گزارششده (سال ۲۰۲۱): ۱۶,۷۷۸ نفر
- توزیع جنسیتی تلفات: مردان ۸۰٪، زنان ۲۰٪
- توزیع تلفات بر اساس نوع کاربر جاده: ۴۹٪، ۲۲٪، ۲۰٪، ۱٪، ۸٪
- تخمین سازمان بهداشت جهانی از تعداد تلفات جادهای (با فاصله اطمینان ۹۵٪) در سال ۲۰۲۱: ۱۸,۱۵۶ نفر (۱۵,۸۵۶ - ۲۰,۴۵۶ نفر)
-/نرخ تخمینی تلفات جادهای در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر جمعیت (۲۰۲۱): ۲۰.۶ نفر
زیرساختهای ایمن جادهای
- مجموع طول جادههای آسفالتشده (۲۰۲۱): ۱۹۸,۲۹۲ کیلومتر
- وجود استانداردهای فنی برای جادههای جدید که ایمنی همه کاربران جاده را در نظر بگیرد یا با کنوانسیونهای سازمان ملل همخوانی داشته باشد: بله
- - ارزیابی سیستماتیک ایمنی جادههای جدید: بله
- - وجود قوانین ملی برای ارزیابی و بازرسی رسمی ایمنی جادهها: بله
- هدفگذاری برای تطابق جادهها با استانداردهای ایمنی فنی برای همه کاربران: بله
- سرمایهگذاری در بهبود نقاط پرخطر جادهای: بله
وسایل نقلیه ایمن
- مجموع وسایل نقلیه ثبتشده (۲۰۲۱): ۳۶,۷۶۷,۱۵۲ وسیله نقلیه (۴۱,۸۱۷.۲ در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر)
- قانون ملی برای بازرسی فنی دورهای وسایل نقلیه: بله
- قوانین ملی درباره حفاظت در تصادفهای جلو و جانبی: خیر
- قانون ملی برای کمربند ایمنی و نقاط اتصال کمربند: خیر
- قانون ملی درباره کنترل پایداری الکترونیکی (ESC): خیر
- قانون ملی برای حفاظت از عابران پیاده: خیر
- قانون ملی برای سیستم ترمز ضدقفل (ABS): خیر
- در نظر گرفتن الزامات ایمنی در خرید وسایل نقلیه دولتی: خیر
- وجود استانداردهای ایمنی باکیفیت برای واردات خودروهای دستدوم: بله
پاسخ پس از تصادف
- قانون ملی برای دسترسی همگانی به مراقبتهای اورژانسی: بله
- قانون ملی برای تضمین دسترسی رایگان به خدمات توانبخشی برای همه مصدومان: خیر
- قانون ملی برای تضمین دسترسی رایگان به خدمات روانشناسی برای قربانیان تصادفات جادهای و خانوادههایشان: خیر
- وجود قانون «سامری نیکو» (حمایت از کمککنندگان به مصدومان جادهای): خیر
شماره تماس اضطراری ملی:
- شماره ملی یکپارچه هدفگذاری برای زمان بین تصادف و ارائه مراقبت اورژانسی حرفهای در مناطق شهری: ۸ دقیقه
چارچوب نهادی
- استراتژیهایی برای ترویج جایگزینهایی برای استفاده شخصی از وسایل نقلیه موتوری: خیر
- استراتژی ملی ایمنی جادهای: بله
- هدفگذاری برای کاهش تلفات جادهای: مشخص نشده
- هدفگذاری برای کاهش صدمات غیرمرگبار: مشخص نشده
- تأمین مالی برای اجرای استراتژی ایمنی جادهای: بله، اما بهصورت جزئی
- قانون ملی برای بیمه مسئولیت شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری: بله
- قانون ملی درباره مدت رانندگی و استراحت رانندگان حرفهای: بله
- پیوستن به یک یا چند کنوانسیون ایمنی جادهای سازمان ملل: ۲ مورد
- وجود نهاد ملی مسئول اجرای استراتژی ایمنی جادهای: بله
- وجود نهادهای هماهنگکننده خدمات پیشبیمارستانی و پزشکی اورژانس: بله، در سطح ملی
رفتار کاربران جاده
محدودیتهای سرعت در مناطق شهری و جادهای
- حداکثر سرعت در مناطق شهری: ۶۰ کیلومتر در ساعت
- حداکثر سرعت در جادههای بینشهری: ۹۵ کیلومتر در ساعت
- حداکثر سرعت در بزرگراهها: ۱۲۰ کیلومتر در ساعت
- امکان تغییر محدودیت سرعت توسط مقامات محلی: خیر
قانونگذاری برای رانندگی در حالت مستی:
- قانون ملی برای ممنوعیت رانندگی در حالت مستی: بله
- انجام آزمایش تصادفی الکل: بله
- انجام آزمایش الکل برای رانندگان در تصادفات مرگبار: برخی رانندگان آزمایش میشوند
- قانونگذاری درباره استفاده از تلفن همراه حین رانندگی: بله
- نوع ممنوعیت: استفاده از تلفن همراه دستی و هندزفری ممنوع است
قوانین مربوط به استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران:
- قانون ملی برای استفاده از کلاه ایمنی: بله
- الزام بستن کلاه ایمنی: خیر
- اعمال قانون برای راننده و سرنشینان: بله
- تعیین استاندارد برای کلاه ایمنی: بله
قوانین مربوط به کمربند ایمنی و سیستمهای محافظت از کودکان:
- قانون ملی برای استفاده از کمربند ایمنی: بله
- اعمال قانون برای سرنشینان جلو و عقب: بله
- قانون ملی برای استفاده از صندلی ایمنی کودک: خیر
سیستمهای ملی دادهبرداری
- سیستم ثبت احوال و آمار حیاتی (۲۰۲۱):
گروه ۱
- جمعآوری داده درباره توزیع سفرها بر اساس نوع وسیله نقلیه: بله
- ثبت موارد تخلف سرعت و تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز: بله
- ثبت تصادفات مرتبط با مصرف الکل و مواد مخدر: خیر
- جمعآوری داده درباره استفاده از کمربند ایمنی، صندلی ایمنی کودک و کلاه ایمنی: خیر
- ثبت تخلفات استفاده از تلفن همراه حین رانندگی: خیر