گزارش جهانی وضعیت ایمنی جاده‌های ایران (۲۰۲۳)

  4031218005
گزارش جهانی وضعیت ایمنی جاده‌های ایران (۲۰۲۳)

 

ایران (جمهوری اسلامی ایران)

- جمعیت: ۸۷,۹۲۳,۴۳۲ نفر


  • - گروه درآمدی: درآمد متوسط رو به پایین- منطقه سازمان بهداشت جهانی: منطقه مدیترانه شرقی -
  • مشارکت در گزارش جهانی ایمنی جاده‌ها: ۲۰۰۹، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۱۸، ۲۰۲۳

بار تصادفات جاده‌ای

- تعداد تلفات گزارش‌شده (سال ۲۰۲۱): ۱۶,۷۷۸ نفر


- توزیع جنسیتی تلفات: مردان ۸۰٪، زنان ۲۰٪


- توزیع تلفات بر اساس نوع کاربر جاده: ۴۹٪، ۲۲٪، ۲۰٪، ۱٪، ۸٪


- تخمین سازمان بهداشت جهانی از تعداد تلفات جاده‌ای (با فاصله اطمینان ۹۵٪) در سال ۲۰۲۱: ۱۸,۱۵۶ نفر (۱۵,۸۵۶ - ۲۰,۴۵۶ نفر)


-/نرخ تخمینی تلفات جاده‌ای در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر جمعیت (۲۰۲۱): ۲۰.۶ نفر

زیرساخت‌های ایمن جاده‌ای

- مجموع طول جاده‌های آسفالت‌شده (۲۰۲۱): ۱۹۸,۲۹۲ کیلومتر


- وجود استانداردهای فنی برای جاده‌های جدید که ایمنی همه کاربران جاده را در نظر بگیرد یا با کنوانسیون‌های سازمان ملل همخوانی داشته باشد: بله

  • - ارزیابی سیستماتیک ایمنی جاده‌های جدید: بله
  • - وجود قوانین ملی برای ارزیابی و بازرسی رسمی ایمنی جاده‌ها: بله


- هدف‌گذاری برای تطابق جاده‌ها با استانداردهای ایمنی فنی برای همه کاربران: بله


- سرمایه‌گذاری در بهبود نقاط پرخطر جاده‌ای: بله

وسایل نقلیه ایمن

- مجموع وسایل نقلیه ثبت‌شده (۲۰۲۱): ۳۶,۷۶۷,۱۵۲ وسیله نقلیه (۴۱,۸۱۷.۲ در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر)


- قانون ملی برای بازرسی فنی دوره‌ای وسایل نقلیه: بله


- قوانین ملی درباره حفاظت در تصادف‌های جلو و جانبی: خیر


- قانون ملی برای کمربند ایمنی و نقاط اتصال کمربند: خیر


- قانون ملی درباره کنترل پایداری الکترونیکی (ESC): خیر


- قانون ملی برای حفاظت از عابران پیاده: خیر


- قانون ملی برای سیستم ترمز ضدقفل (ABS): خیر


- در نظر گرفتن الزامات ایمنی در خرید وسایل نقلیه دولتی: خیر


- وجود استانداردهای ایمنی باکیفیت برای واردات خودروهای دست‌دوم: بله

پاسخ پس از تصادف

- قانون ملی برای دسترسی همگانی به مراقبت‌های اورژانسی: بله


- قانون ملی برای تضمین دسترسی رایگان به خدمات توانبخشی برای همه مصدومان: خیر


- قانون ملی برای تضمین دسترسی رایگان به خدمات روان‌شناسی برای قربانیان تصادفات جاده‌ای و خانواده‌هایشان: خیر


- وجود قانون «سامری نیکو» (حمایت از کمک‌کنندگان به مصدومان جاده‌ای): خیر


شماره تماس اضطراری ملی:

- شماره ملی یکپارچه هدف‌گذاری برای زمان بین تصادف و ارائه مراقبت اورژانسی حرفه‌ای در مناطق شهری: ۸ دقیقه

 

چارچوب نهادی

- استراتژی‌هایی برای ترویج جایگزین‌هایی برای استفاده شخصی از وسایل نقلیه موتوری: خیر


- استراتژی ملی ایمنی جاده‌ای: بله


- هدف‌گذاری برای کاهش تلفات جاده‌ای: مشخص نشده


- هدف‌گذاری برای کاهش صدمات غیرمرگبار: مشخص نشده


- تأمین مالی برای اجرای استراتژی ایمنی جاده‌ای: بله، اما به‌صورت جزئی


- قانون ملی برای بیمه مسئولیت شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری: بله


- قانون ملی درباره مدت رانندگی و استراحت رانندگان حرفه‌ای: بله


- پیوستن به یک یا چند کنوانسیون ایمنی جاده‌ای سازمان ملل: ۲ مورد


- وجود نهاد ملی مسئول اجرای استراتژی ایمنی جاده‌ای: بله


- وجود نهادهای هماهنگ‌کننده خدمات پیش‌بیمارستانی و پزشکی اورژانس: بله، در سطح ملی

رفتار کاربران جاده

محدودیت‌های سرعت در مناطق شهری و جاده‌ای


- حداکثر سرعت در مناطق شهری: ۶۰ کیلومتر در ساعت


- حداکثر سرعت در جاده‌های بین‌شهری: ۹۵ کیلومتر در ساعت


- حداکثر سرعت در بزرگراه‌ها: ۱۲۰ کیلومتر در ساعت


- امکان تغییر محدودیت سرعت توسط مقامات محلی: خیر


قانون‌گذاری برای رانندگی در حالت مستی:


- قانون ملی برای ممنوعیت رانندگی در حالت مستی: بله


- انجام آزمایش تصادفی الکل: بله


- انجام آزمایش الکل برای رانندگان در تصادفات مرگبار: برخی رانندگان آزمایش می‌شوند


- قانون‌گذاری درباره استفاده از تلفن همراه حین رانندگی: بله


- نوع ممنوعیت: استفاده از تلفن همراه دستی و هندزفری ممنوع است


قوانین مربوط به استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران:


- قانون ملی برای استفاده از کلاه ایمنی: بله


- الزام بستن کلاه ایمنی: خیر


- اعمال قانون برای راننده و سرنشینان: بله


- تعیین استاندارد برای کلاه ایمنی: بله


قوانین مربوط به کمربند ایمنی و سیستم‌های محافظت از کودکان:


- قانون ملی برای استفاده از کمربند ایمنی: بله


- اعمال قانون برای سرنشینان جلو و عقب: بله


- قانون ملی برای استفاده از صندلی ایمنی کودک: خیر

سیستم‌های ملی داده‌برداری

- سیستم ثبت احوال و آمار حیاتی (۲۰۲۱):

گروه ۱
- جمع‌آوری داده درباره توزیع سفرها بر اساس نوع وسیله نقلیه: بله


- ثبت موارد تخلف سرعت و تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز: بله


- ثبت تصادفات مرتبط با مصرف الکل و مواد مخدر: خیر


- جمع‌آوری داده درباره استفاده از کمربند ایمنی، صندلی ایمنی کودک و کلاه ایمنی: خیر


- ثبت تخلفات استفاده از تلفن همراه حین رانندگی: خیر

yektanetتریبون

آخرین عناوین