گسل افکار عمومی آمریکا برابر صهیونیست‌ها

  4030103061

نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا بر حمایت قطبی شده‌ از رژیم صهیونیستی تأکید می‌کند. این حمایت رو به کاهش باید نشانه نگران‌کننده‌ای از رابطه رژیم صهیونیستی با آمریکا باشد.

رامین بخشی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی در راهبرد معاصر نوشت: عملیات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ حماس و واکنش نظامی متعاقب آن به‌وسیله رژیم صهیونیستی در نوار غزه اعتراضات قابل توجهی را میان غربی‌ها برانگیخت. 

رژیم صهیونیستی از حمایت کامل دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در هر دو جبهه نظامی و دیپلماتیک برخوردار است. با وجود این، حمایت افکار عمومی آمریکایی‌ با ادامه عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد جان‌باختگان فلسطینی کاهش یافته است.

نظرسنجی های اخیر در آمریکا بر حمایت قطبی شده از رژیم صهیونیستی، شکاف های فزاینده میان جهت گیری های مختلف سیاسی، جوانان و افراد رنگین پوست که حمایت آن‌ها از رژیم صهیونیستی کاهش یافته است، تأکید می کند. این حمایت رو به کاهش نشانه های نگران کننده ای برای روابط ویژه صهیونیست‌ها با آمریکاست.

پاسخ نظامی ارتش صهیونیستی به حمله حماس در ابتدا موجب همدردی مردم آمریکا شد، ولی با گسترش عملیات رژیم صهیونیستی در غزه، حمایت عمومی کاهش یافته است. این را می توان با نظرسنجی افکار عمومی مرکز تحقیقات پیو که هشتم دسامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، مشاهده کرد. 

نتیجه نشان می دهد بیشتر پاسخ دهندگان جمهوری خواه و متمایل به جمهوری خواه (۷۳ درصد) و دموکرات ها و پاسخ دهندگان با گرایش دموکرات (۶۲ درصد) موافق هستند حماس تا حد زیادی مسئول جنگ فعلی است. با وجود این، وقتی از نقش رژیم صهیونیستی در جنگ پرسیده می شود، شکاف بزرگ تری میان دو طرف وجود دارد. حدود ۲۱ درصد جمهوری خواهان و پاسخ دهندگان متمایل به جمهوری خواه معتقدند رژیم صهیونیستی مسئول جنگ است، در حالی که ۵۰ درصد دموکرات ها و پاسخ دهندگان متمایل به دموکرات همین احساس را دارند.

علاوه بر این، در حالی که ۲۷ درصد جمهوری خواهان ادعا می کنند رژیم صهیونیستی هیچ مسئولیتی ندارد، تنها ۶ درصد معتقدند این‌طور نیست. شکاف قابل توجه دیگر اینکه جوانان (سنین ۱۸ تا ۲۹ سال) در هر دو حزب کمتر از پاسخ دهندگان مسن تر موافق هستند حماس بیشتر مسئولیت جنگ فعلی را برعهده دارد.

۳۸ درصد بزرگسالان زیر ۳۵ سال در مقایسه با افراد ۳۵ تا ۴۹ سال (۲۷ درصد)، ۵۰ تا ۶۴ سال (۲۳ درصد) و ۶۵ سال و بالاتر(۱۶ درصد) موافق بودند رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله حماس بیش از حد خشونت اعمال کرده است. 

در حالی که حزب دموکرات از لحاظ تاریخی خانه سیاسی اکثریت قریب به اتفاق یهودیان آمریکایی بوده است، حمایت این حزب از رژیم صهیونیستی در دهه گذشته کاهش یافته است. طبق نظرسنجی مؤسسه گالوپ، میان سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ میلادی در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ میلادی که کمتر از نیمی از دموکرات ها (۳۸ تا ۴۴ درصد) بیشتر از فلسطینیان با صهیونیست‌ها همدرد بودند، دموکرات‌ها به طور مداوم بیش از فلسطینیان (۵۳ تا ۵۸ درصد) با رژیم صهیونیستی همدردی می کردند. 

حمایت رو به کاهش از رژیم صهیونیستی به ویژه با «حمایت یک‌هزار ساله» حزب دموکرات از آرمان فلسطین مرتبط است. دموکرات‌های جوان بیشتر از فلسطینیان حمایت می‌کنند، در حالی که دموکرات‌های مسن‌تر با منافع رژیم صهیونیستی همسو هستند. حتی میان جمهوری‌خواهان و مستقل‌های جوان‌تر، همدردی با تل‌آویو کاهش یافته که نشان‌دهنده گسست شدید نسبت به همتایان مسن‌تر آن‌هاست.

نظرسنجی سی.ان.ان و مؤسسه او.آر.سی در ۲۴-۲۶ می ۲۰۱۱ میلادی و ۱۶-۱۸ نوامبر ۲۰۱۲ میلادی ماجرای جالبی بیان می کند که امکان مقایسه در سال ها و بینش هایی را در زمینه تغییر نگرش نسبت به مناقشه غرب آسیا و اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی علیه حماس در غزه فراهم می کند. 

نظرسنجی سال ۲۰۱۲ میلادی با هدف بررسی عملیات  نظامی رژیم صهیونیستی انجام شد. میان سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ میلادی حمایت از صهیونیست‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافت و از ۶۷ درصد در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۵۹ درصد در سال ۲۰۱۲ میلادی رسید. 

افزایش پاسخ دهندگانی که هیچ نظری نداشتند از سه درصد در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۱۳ درصد در سال ۲۰۱۲ میلادی حاکی از افزایش عدم اطمینان یا موضع خنثی در میان جمعیت مورد بررسی است.

این یافته‌ها با نتیجه نظرسنجی مؤسسه گالوپ که میان یک تا ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی انجام شد، مطابقت دارد. طبق نتیجه، ۴۵ درصد مخالفت خود را با فعالیت های نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه اعلام کردند. تفاوت های قابل توجهی میان گروه های جمعیتی مختلف در زمینه مواضعشان بر سر مداخلات نظامی رژیم صهیونیستی ظاهر شد. 

داده ها نشان می دهد دموکرات ها (۶۳ درصد)، افراد زیر ۳۵ سال (۶۷ درصد) و افراد جوامع اقلیت (۶۴ درصد)، در کنار اکثریت زنان (۵۲ درصد) مخالف اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه هستند. دموکرات‌ها، جوانان، افراد با پیشینه‌های اقلیت و زنان بیشتر بر این باورند واشنگتن کمک‌های بشردوستانه کافی به فلسطینیان ارائه نمی‌کند.

جدیدترین نظرسنجی تحلیل شده تلاش مشترک مؤسسه نظرسنجی یوگاو و هفته‌نامه اکونومیست است که ۲۱ تا ۲۳ ژانویه انجام شد. نتیجه از نظر نگرش نسبت به رژیم صهیونیستی روندی را که در سایر نظرسنجی ها مشاهده می شود، تأیید می کند چه اینکه ۱۳ درصد دموکرات‌ها، ۱۶ درصد مستقلین و ۱۳ درصد جمهوری‌خواهان (در مقایسه با میانگین نمونه ۱۴ درصد) به رژیم صهیونیستی به شکلی نامطلوب (دشمن یا غیردوستانه) نگاه می‌کنند.  

هنگامی که از پاسخ رژیم صهیونیستی به حماس سؤال شد، نظرات مختلفی وجود داشت. ۴۷ درصد شرکت‌کنندگان دموکرات پاسخ دادند واکنش صهیونیست‌ها در غزه بسیار خشن است و ۳۱ درصد مستقلین و ۱۲ درصد جمهوری‌خواهان (در مقایسه با میانگین نمونه ۳۰ درصد) همین نظر را داشتند. 

نظرسنجی سال جاری مؤسسه یوگاو و هفته‌نامه اکونومیست تقسیم بندی بر مبنای قومیت (افراد رنگین پوست) را ارائه می دهد. همان‌گونه که در نظرسنجی های قبلی برجسته شده است، شکاف مداوم میان پاسخ دهندگان سفید پوست و افراد رنگین پوست بر سر وضعیت رژیم صهیونیستی به عنوان متحد آمریکا وجود دارد. 

همان‌طور که داده‌های نظرسنجی نشان می‌دهد، دموکرات‌های جوان‌تر مانند آن‌هایی که اکنون در مجلس نمایندگان خدمت می‌کنند، به احتمال زیاد از فلسطینیان حمایت می‌کنند و این موضوع آینده پایگاه حمایتی دیرینه و دو حزبی رژیم صهیونیستی را پیچیده‌تر می‌کند. 

محصول جانبی این احساس، رایزنی در وزارت امور خارجه آمریکا درباره به رسمیت شناختن بالقوه کشور غیرنظامی فلسطین در چارچوب فشار گسترده تر برای صلح غرب آسیا و تغییر قابل توجه در سیاست آمریکا نسبت به موضوع فلسطین است.

نتیجه گیری

در حالی که دولت بایدن از پاسخ نظامی رژیم صهیونیستی حمایت بی‌سابقه‌ای کرده است، نظرسنجی‌های عمومی که حمایت کردن یا حمایت نکردن از پاسخ نظامی رژیم صهیونیستی را در سال انتخابات آمریکا نشان می‌دهد، بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی فشار وارد می‌کند. صهیونیست‌ها باید عوامل داخلی گفتمان عمومی آمریکا را درک کند، زیرا این عوامل بر تصمیمات اتخاذ شده به‌وسیله دولت بایدن و آینده روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی تأثیر می گذارد.

گرچه جنگ غزه جلوی انتخابات آمریکا را نخواهد گرفت، اما رژیم صهیونیستی باید از پیامدهای فعالیت خود در عرصه داخلی آمریکا آگاه باشد. نظرسنجی ها نشان دهنده تغییر در حمایت حزب دموکرات از صهیونیست‌ها در دهه گذشته است. در حالی که از لحاظ تاریخی، این حزب از حامیان قوی این رژیم و خانه سیاسی بیشتر یهودیان آمریکایی بوده، اما این حمایت به‌تدریج کاهش یافته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین