جلوگیری از فرار مالیاتی با اجرای هوشمند سامانه مودیان

  4021229051 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در دولت سیزدهم با تاکید بر مالیات‌ستانی عادلانه و شفاف و جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید اجرایی شد. اکنون بیش از ۱۰۰ هزار مودی در این سامانه اقدام به صدور یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون صورتحساب الکترونیکی کرده اند.

جلوگیری از فرار مالیاتی با اجرای هوشمند سامانه مودیان

به گزارش ایرنا، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که از مهرماه سال ۱۳۹۸ معطل مانده بود با اراده و عزم جدی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ به صورت جدی اجرایی شد که از اواسط آبان ماه سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ هزار مودی اقدام به صدور یک میلیارد و ۲۰۰ هزار صورتحساب الکترونیکی کرده اند.

این سامانه در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی و حرکت از مالیات ستانی سنتی به سمت مالیات ستانی هوشمند اجرایی و منجر به شناسایی مودیان جدید شد. ضمن اینکه گلوگاه‌های فرار مالیاتی را نیز گرفت.

در این پیوند، سازمان امور مالیاتی کشور در چندین مرحله اقدام به فراخوان مودیان و اتصال آنان به سامانه مودیان کرد. شرکت‌های بازار سهام نخستین گروه در اجرای قانون پایانه‌های مالیاتی بودند که از ابتدای آذرماه ۱۴۰۱ فراخوان و مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورت‌حساب الکترونیکی شدند. پس از آن شرکت‎‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری دومین گروه بودند و در مرحله نهایی اصناف و سایر مودیان بودند که به این سامانه متصل شدند.

در همین راستا کارشناسان این سازمان و شرکت های معتبر معرفی شده از سوی سازمان امور مالیاتی، روش های ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی را به مودیان آموزش دادند. همچنین میزهایی در دل بازار و اصناف برای آموزش بازاریان و فعالان اقتصادی برپا کردند.

بر اساس این سامانه، هر مودی برای خود کارپوشه اقتصادی دارد و می تواند هر خرید و فروش را آن ثبت کرده و اقدام به صدور صورتحساب الکترونیکی کند. بر این اساس نیازی به اظهارنامه مالیاتی در پایان هر سال نیست و بر اساس همین صورتحساب های الکترونیکی مالیات اخذ می شود. همچنین خدمات سامانه مودیان از ۲ طریق خود مودیان و شرکت های معتمد انجام می‌شود و چگونگی ارسال صورتحساب های الکترونیکی از طریق سازمان امور مالیاتی به مودیان آموزش داده می شود.

صدور یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون صورتحساب مالیاتی در سامانه مودیان

طبق گفته "سید محمدهادی سبحانیان" رییس‌کل سازمان امور مالیاتی، جلسات متعددی با جامعه مودیان برای پیوستن به این مسیر پرشتاب برگزار شده است که در همین راستا تا پایان سال گذشته، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان صادر شده است.

وی درباره جزئیات ارسال صورتحساب های الکترونیکی گفته است که بیش از ۲۹۰ میلیون صورتحساب که شامل اطلاعات اقلام فروش رفته و اطلاعات خریدار است از سوی اشخاص حقوقی ارسال شده است.

رییس سازمان امور مالیاتی اضافه کرده است که حدود ۵۵۰ میلیون صورتحساب الکترونیکی نیز توسط مودیان ارسال شده است.

سبحانیان با اشاره به اینکه ۶۵۰ میلیون صورتحساب توسط شرکت های معتمد سازمان امور مالیاتی صادر شده است، گفت: سه هزار و ۶۰۰ صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه های دولتی صادر شده است.

اتصال نزدیک به ۱۰۰ هزار مودی به سامانه مودیان

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در این باره گفته است که از اول آبان ماه ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ۹۰ هزار و ۶۶۴ مودی با صدور دست‌کم یک صورت‌حساب به سامانه مودیان متصل شده‌اند.

به گفته "مهدی موحدی بکنظر" از این تعداد حدود ۶ هزار و ۳۰۴ مودی شخص حقیقی و بقیه حقوقی هستند. از اول دی‌ماه ۱۴۰۲ نیز ۲۶ هزار و ۶۹۳ نفر به سامانه مودیان اضافه شدند که از این میزان تقریباً پنج هزار و ۲۷۸ نفر از مودیان شخص حقیقی هستند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در مورد شرایط مشمولیت اشخاص حقیقی برای صدور صورت‌حساب الکترونیک، گفت: با توجه به ماده ۱۴ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که الحاقی ماده ۸ قانون تسهیل تکالیف مؤدیان است، برخی افراد حقیقی تکلیف دارند صورت‌حساب نوع یک و ۲ ارائه کنند. این دسته مودیانی هستند که فروش خالص کالا و خدمات آنها تا شهریورماه ۱۴۰۲ به ۱۸ میلیارد تومان رسیده باشد.

وی درباره چگونگی صورتحساب الکترونیکی گفته است که اگر هر فردی در هر ماهی از سال (رقم فروشش از ابتدای سال تا آن زمان) به ۱۸ میلیارد تومان رسید، از ابتدای دومین دوره مالیاتی پیش رو ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی و صدور صورت‌حساب الکترونیک است. به عبارت دیگر، در صورتی که فردی تا آذرماه به رقم ۱۸ میلیارد تومان فروش در سال ۱۴۰۲ رسیده باشد از ابتدای فروردین سال ۱۴۰۳ باید از پایانه فروشگاهی استفاده کند. اگر فردی در اسفندماه سال ۱۴۰۲ به رقم ۱۸ میلیارد تومان فروش برسد باید از تیرماه سال ۱۴۰۳ اقدام به صدور صورت‌حساب الکترونیک کند.

وی با بیان اینکه حد آستانه صدور صورت‌حساب الکترونیک از ۱۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ و ۱۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۴ کاهش پیدا خواهد کرد، گفته است که به این ترتیب هر سال به گستره مشمولان اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و صدور صورت‌حساب الکترونیک افزوده خواهد شد.

مالیات‌ستانی بر اساس اطلاعات سامانه مودیان

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، در نظام مالیاتی هوشمند، مالیات ستانی بر اساس اطلاعاتی که در صورتحساب الکترونیکی شکل گرفته مورد محاسبه قرار می گیرد. این در حالی است که در گذشته مودیان مجبور به تسلیم اظهارنامه بود که مالیات ستانی به روش کاملا سنتی و بر اساس چانه زنی بود.

طبق اعلام این سازمان، چنانچه مودی صورتحساب الکترونیکی صادر نکند موظف به ارائه اظهارنامه است که در این صورت این اظهارنامه براساس رویه گذشته مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. همچنین طبق قانون اگر یک نفر زیر بار مساله سیستمی شدن نرود جریمه خواهد شد. صدور صورتحساب و سیستمی شدن نظام مالیاتی باعث شکل گیری نظمی می‌شود که به نفع همه است و کسی که از ارائه صورتحساب خودداری می کند به دنبال شفاف نشدن فعالیت های اقتصادی اش است و باید تبعات این عدم شفافیت را بپردازد.


 

 


 
 
 

 
 
 
  
  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  4. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  5. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  13. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  14. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  15. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  16. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  17. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  18. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین