رزرو بلیط از قدیمی‌ترین ایرلاین‌های ایرانی را بشناسید

گزارش بازرگانی، 272271،   4021221024

نام آشنای ایرلاین‌های قدیمی تداعی‌گر حس شیرین اعتماد در ذهن مسافر است، چراکه نیازی به تحقیق و جست‌و‌جو درباره‌شان نیست؛ سال‌ها سابقه درخشان و اعتباری که با جلب رضایت مسافران در طولانی‌مدت‌ به‌دست آمده است، خیال مسافران را بابت امنیت و راحتی پرواز راحت می‌کند. اگر هنوز روش خرید آنلاین بلیط پرواز را نمی‌دانید، مثلا با شیوه خرید بلیط هواپیما ماهان یا ایرلاین آسمان آشنا نیستید، در ادامه همراه ما باشید تا ضمن معرفی قدیمی‌ترین ایرلاین‌های ایرانی، روش رزرو بلیط از آنها را معرفی کنیم.

نگاهی به تاریخچه ناوگان هوایی کشور

اولین هواپیمایی که بر فراز آسمان کشورمان به پرواز درآمد برای شرکت هواپیمایی «ایران ایر» بود، با نام قدیمی «هما». این ایرلاین یکی از خوش‌سابقه‌ترین و پرافتخارترین شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و حامل پرچم کشورمان است. امروز در کارنامه درخشان این ایرلاین، پروازهای داخلی و خارجی بسیاری دیده می‌شود؛ اما قصه از سال ۱۳۴۰ با یک فروند بویینگ ۷۲۷ در مسیر تهران تا بیروت آغاز شد. در این سال دو شرکت «ایران ایرویز» و «ایران پرشین ایرویز» ادغام شدند تا اولین شرکت هواپیمایی ملی ایران آغاز به کار کند. یک سال بعد، هواپیماهای داگلاس دی‌سی ۳ و ۶، آورویورک و ویکرز ویسکونت به ناوگان هواپیماهای ایران ایر اضافه شدند تا این شرکت هواپیمایی تبدیل به یک ابر ایرلاین ایرانی شود.

بعد از هما، تعداد ایرلاین‌های ایرانی بیشتر و بیشتر شد. بعضی از آنها مثل ماهان، کارون، سپهران، معراج، آتا، ساها، کیش ایر و وارش تا همین امروز فعال مانده‌اند اما برخی دیگر مثل آریا، ارم، نسیم، پیام، بنیاد ایر، پاسارگاد، اطلس ایر به دلایلی غیرفعال شده‌اند و بعضا مجوز فعالیت ندارند. به‌هرحال در میان قدیمی‌ترها دنبال بلیط هواپیما از ایرلاین آسمان باشید یا طرفدار شرکت‌های هواپیمایی جدیدتر، دست‌تان برای انتخاب باز است.

ایرلاین‌هایی که پیش از انقلاب تأسیس شدند

تا قبل از انقلاب، ایرلاین‌های فعال در کشورمان پرشمار نبودند. عمده تنوع اسامی و خدمات شرکت‌های هواپیمایی مربوط می‌شود به سال‌های بعد از انقلاب. اما تا قبل از سال ۵۷، بودند شرکت‌های هواپیمایی که مسافران را در سفرهای داخلی و خارجی همراهی می‌کردند. از نمونه آنها می‌توان به این دو مورد اشاره کرد:

  • ایران ایر ـ ۱۳۴۰: در بخش ابتدایی مقاله درباره این ایرلاین صحبت کردیم. اولین «هواپیمای ملی ایران» که بعد از پشت‌سر‌گذاشتن این مسیر پرفراز‌و‌نشیب، اکنون مالک یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های هواپیمایی کشور است.

  • ایران ایر تور ـ ۱۳۵۱: فعالیت این شرکت هواپیمایی با برگزاری تورهای گردشگری آغاز شد و به‌مرور گسترش پیدا کرد. حالا ایران ایر تور با چندین جایزه و افتخارات فراوان، مسافران را به مقاصد خارجی هم می‌رساند.

ایرلاین‌هایی که بعد از انقلاب تأسیس شدند

بعد از انقلاب، صنعت هواپیمایی کشور رونق بیشتری پیدا کرد و ایرلاین‌های مهم و محبوب کشورمان، یکی‌یکی تأسیس شدند. در ادامه، آنهایی که تا امروز فعال مانده‌اند را معرفی کرده‌ایم.

  • آسمان ـ ۱۳۵۹: این شرکت هواپیمایی حاصل ادغام حدود ۶ شرکت کوچک‌، ۲ سال بعد از انقلاب است و از بهترین و معروف‌ترین ایرلاین های داخلی کشور به‌شمار می‌رود.

  • ساها ـ ۱۳۶۹: نام این شرکت هواپیمایی در ردیف ایرلاین‌های قدیمی قرار می‌گیرد و حالا در مالکیت نیروی هوایی ارتش ایران، از فرودگاه مهرآباد تهران به مقاصد مهم کیش، مشهد، شیراز و عسلویه پرواز می‌کند.

  • کیش ایر ـ ۱۳۷۰: کیش ایر تأسیس شد تا دغدغه جابه‌جایی مسافران جزیره و مناطق دیگر را رفع کند. با پیشرفت مجموعه و گسترش ناوگان آن، حالا هواپیماهای این شرکت در مسیرهای خارجی و داخلی بسیاری تردد دارند.

  • ماهان ـ ۱۳۷۱: ایرلاین ماهان با دو فروند هواپیمای مسافربری شروع به کار کرد و حالا یکی از محبوب‌ترین ایرلاین‌ها برای سفر به اروپا، آسیا و خاورمیانه است.

  • کاسپین ـ ۱۳۷۲: این ایرلاین فعالیتش را با ۴ فروند هواپیمای یاک ۴۲ آغاز کرد و صرفا به تورهای زیارتی اختصاص داشت. به‌مرور، کیفیت پروازها و تنوع هواپیماهای این ایرلاین بیشتر و مسیرهای پروازی زیادتر شد.

  • قشم ـ ۱۳۷۲: با وجود آنکه چندین دهه از تأسیس این شرکت هواپیمایی می‌گذرد، قشم ایر همچنان یکی از مدرن‌ترین و به‌روزترین ایرلاین‌ها است که پروازهای داخلی و خارجی ارائه می‌دهد.

  • نفت ـ ۱۳۷۹: ایرلاین نفت با نام دیگر «کارون» بیشتر در مسیرهای داخلی پرواز دارد و از سال ۱۳۹۸ به بخش خصوصی واگذار شده است.

  • تفتان ـ ۱۳۸۱: هواپیمایی تفتان ازجمله ایرلاین‌های خصوصی کشورمان است که قطب اصلی آن در فرودگاه زاهدان و قطب دوم آن در فرودگاه مهرآباد است.

  • زاگرس ـ ۱۳۸۴: این شرکت به‌رغم سابقه نه‌چندان طولانی، به‌سرعت توانست استانداردهای لازم را دریافت و ناوگان خود را تکمیل کند.

  • تابان ـ ۱۳۸۵: تابان یکی دیگر از ایرلاین‌های نسبتا تازه‌تأسیس است که علاوه‌بر پروازهای داخلی، بلیط پرواز خارجی به مقاصدی مثل عراق، پاکستان، روسیه، ترکیه، گرجستان و ارمنستان را ارائه می‌دهد.

  • آتا ـ ۱۳۸۷: ایرلاین آتا ظرف مدت کوتاهی توانست خود را به بهترین شرکت‌های هواپیمایی برساند و علاوه‌بر مسیرهای داخلی، در چند مسیر خارجی پراهمیت هم پرواز ارائه کند.

  • معراج ـ ۱۳۸۹: شرکت هواپیمایی معراج هم برای سفرهای داخلی و خارجی صندلی فرست‌کلاس دارد و جزو خوش‌قول‌ترین ایرلاین‌ها به‌حساب می‌آید.

  • اترک ـ ۱۳۹۱: بعد از حدود یک دهه فعالیت موفقیت‌آمیز با سه فروند هواپیمای ایرباس ای ۳۲۰، هواپیمایی اترک پرواز ایمن و راحت مسافران کشورمان را تضمین می‌کند.

  • سپهران ـ ۱۳۹۵: سپهران یکی دیگر از جوان‌ترین ایرلاین های داخلی کشور است. این ایرلاین بیشتر تمرکز خود را روی پروازهای داخلی به شهرهای مهمی مثل تهران، شیراز زاهدان، مشهد، بندرعباس، بوشهر، اهواز و چابهار گذاشته است.

  • وارش ـ ۱۳۹۶: این ایرلاین نوپا با ۵ فروندهواپیمای بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک، مسافران خود را تا مقاصد داخلی مثل شیراز، تهران و مشهد و مقاصد خارجی مثل تاجیکستان و قرقیزستان همراهی می‌کند.

روش رزرو آنلاین بلیط از ایرلاین‌های قدیمی و جدید

برای رزرو بلیت پرواز به‌صورت آنلاین از ایرلاین‌های قدیمی یا جدید می‌توانید سراغ وب‌سایت‌های واسطه فروش بلیط پرواز آنلاین بروید. این وب‌سایت‌ها خیلی وقت‌ها تخفیف‌های خوبی برای خرید بلیط هواپیما ماهان، بلیط هواپیما ایرلاین آسمان و سایر شرکت‌های هواپیمایی داخلی در نظر می‌گیرندکافی است یکی از این وب‌سایت‌ها را باز کنید، مبدأ، مقصد و تاریخ سفر را وارد کنید، انتخاب کنید که بلیط سفرتان یک‌طرفه یا رفت‌و‌برگشت باشد و سپس از میان تمام پروازهایی که ایرلاین‌های مختلف در آن تاریخ به مقصد موردنظر شما دارند، بهترین را انتخاب کنید. اگر هم کد تخفیف دارید، هنگام پرداخت هزینه بلیط وارد کنید تا پروازتان به‌صرفه‌تر شود. سفر خوش!

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه

  17. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  18. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  19. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  20. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  21. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین