مجلس جدید تصورات عمومی اشتباه را اصلاح کند

محمدحسن قدیری ابیانه، تحلیلگر سیاسی و سفیر اسبق ایران در ایتالیا، گروه سیاسی الف،   4021215041 ۶۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
مجلس جدید تصورات عمومی اشتباه را اصلاح کند

1ـ دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، با تمام چالش‌ها و سختی‌ها برگزار شد و مجلس ما شکل گرفت. در شرایطی که برخی مسائل نظیر سرمای هوا، سیل در سیستان و بلوچستان، مضیقه زمان برای شورای نگهبان و نامزدها و... از یکسو و همچنین توطئه‌های ضدانقلاب در جهت تحریم انتخابات و ایجاد آشوب، می‌رفت که بار دیگر کشور را با التهاب همراه کند و مشارکت را به حداقل ممکن برساند، دیدیم که انتخابات مجلس شورای اسلامی با درصد قابل توجهی به مدد حضور مردم انجام شد و از این حیث باید دست‌مریزاد به مردم ایران گفت.  

2ـ در این وضعیتی که مجلس شکل گرفته است، طبیعتاً برخی از امور به عنوان مسائل فوری باید در دستور کار قرار گیرد و مجلس و نمایندگان مردم به آن مسائل فوری و پراهمیت رسیدگی کنند. برخلاف برخی؛ بنده معتقدم مجلس به مدد رسانه‌ها باید تصور مردم را از ابعاد اقتصادی کشور تصحیح کند. متأسفانه برای بسیاری از مردم ایران چنین ذهنیتی ایجاد شده است که حکومت باید نیازهای آن‌ها را در هر زمینه‌ای تأمین کند. این در صورتی است که در کشورهای ثروتمند مثل آمریکا و ژاپن و حتی کشورهای فقیر مثل پاکستان و بنگلادش، مردم به خوبی مطلع هستند که این جامعه است که باید خرج دولت را تأمین نماید. 

3ـ علت شکل‌گیری این تصور این است که گمان می‌رود کشور ما کشور ثروتمندی است. بله! ایران از منابع و ثروت بالایی برخوردار است، اما این ثروت داشتن لزوماً به معنای آن نیست که سرمایه باید خرج تک‌تک نفرات بشود، چرا که در این صورت اصلا چنین سرمایه‌ای وجود نخواهد داشت. به طور مثال ما در اوج صادرات نفت هم همواره با کسری بودجه رو به رو شده بودیم. پس از این جهت نباید تصور داشت که حکومت باید خرج مردم را در همه برهه‌ها بدهد. 

4ـ ریشه‌های فساد باید از بین برود و تقنین و فعالیت‌های مجلس یکی از آن راهکارهایی است که می‌تواند این مهم را پیگیری نماید. هرجا که بین نرخ‌های دولتی و نرخ آزاد فاصله بیفتد، فرصتی برای رشد و جولان دادن فساد و رانت است، مثل ارزهای چند نرخی. در همین راستا، نقش نظارت مجلس بر دولت بسیار حائز اهمیت است تا بتواند کنش و واکنش‌های اقتصادی را مورد بررسی قرار دهد تا از این طریق بتواند در برابر فسادهای اقتصادی مقابله کند. همچنین فعالیت در جهت رفع فسادهای اقتصادی می‌تواند از طریق ایجاد اشتغال و تولید از طریق قانون‌گذاری صحیح شکل بگیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۰۹۰۶۳۰۹:۴۵:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
دقیقا حق با شماست آقای قدیری مردم حقی ندارند !
ناشناس۳۴۰۹۱۹۰۱۱:۰۵:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
از مجلس جدید انتظار میرود تفحص از بانک مرکزی را که نمایندگان مجالس قبل عملیاتی نکردند را در صدر الویت کاری خود قرار دهند تفحصی از عملکرد بیست ساله بانک مرکزی یعنی در زمان مسولیت سه رییس جمهور باید انجام شود
ناشناس۳۴۰۹۲۳۶۱۱:۳۲:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
ابتدا قانون عفاف و حجاب را بررسی مجدد و تصویب کنند و فیلترینگ اینترنت را تشدید کنند تا فساد در جامعه کم شود . با کم شدن فساد خشکسالی از بین میرود و اوضاع اقتصادی بهبود میابد
ناشناس۳۴۰۹۳۴۷۱۲:۲۶:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
عامل خشک سالی بی حجابی است. مثلا تایلند، اروپا، آمریکا که حجم بارش بسیار ناچیز است
ناشناس۳۴۰۹۸۵۱۱۷:۲۱:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
حالت خوبه داداش؟
ناشناس۳۴۰۹۶۷۴۱۵:۰۴:۳۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
اين مجلس گمان کنم تصور مردم از جمهوری واسلام را تصحیح می کند ان شاء الله
ناشناس۳۴۰۹۰۸۲۰۹:۵۹:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
آقای قدیری ابیانه! بارها صحبت های شما را شنیدم بسیار متناقض است بله در کشورهای مترقی مردم هزینه حکومت را تامین می کنند و نظارت واقعی دارند و همه قوا در اختیار مردم است ! در کشورهای مترقی دولت ها در زندگی مردم کمتر دخالت می کنند و آزادی مطبوعات بیان بالا است ! در کشورهای مترقی رابطه با دنیا وجود دارد و تحریم نیست ! در کشورهای مترقی مطبوعات هر گونه فساد را علنی می کنند ! در کشورهای پیشرفته هیچ وقت دولتها دستمزد را یک سوم تورم تعیین نمی کنند و اقتصاد دستوری وجود ندارد و آزادی در اقتصاد و نظارت موثر وجود دارد ولی دخالت نیست! در کشورهای پیشرفته خرج و مخارج دولت توسط مردم کنترل و دولتها رقیب بخش خصوصی نیست!
H۳۴۰۹۰۸۹۱۰:۰۲:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
ظاهرا دغدغه اولیه مجلس جدید(طبق صحبت های بعضی از رای آورده ها) تصویب نهایی طرح حجاب و عفاف و طرح صیانت اینترنت است.
ناشناس۳۴۰۹۴۲۵۱۳:۱۴:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
بر فرض باشد خب منظور؟
ناشناس۳۴۰۹۰۹۰۱۰:۰۴:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
مجلس جدید احتمالا از مجلس فعلی نا کارامد تر خواهد بود ،انتظار انجام کار مثبت از آنها نداشته باشید فقط باید مواظب بود دسته گلی به آب ندهند
ناشناس۳۴۰۹۳۰۸۱۲:۰۹:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
از اینکه دوستانت نیستند ظاهرا ناراحت هستی
ناشناس۳۴۰۹۴۲۴۱۳:۱۳:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
مجلس قبلی که از ماقبل آن کارآمدتر بود
ناشناس۳۴۰۹۰۹۵۱۰:۰۶:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
درود بر ایران دوستان که خودشان را ثابت کردن و در انتخابات شرکت کردن و اسیر حرف دشمنان این مرز و بوم نشدن
ناشناس۳۴۰۹۰۹۷۱۰:۰۸:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
هنوز هم این تفکر هست که باید خرج افراد شود
ناشناس۳۴۰۹۱۰۱۱۰:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
سرمای هوا!!
روشن۳۴۰۹۱۰۳۱۰:۱۱:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
مثل اینکه یادتان رفته این خود شما بودید که در گذشته دولت را مسئول همه اتفاقات ریز و درشت جامعه از گرانی کالاها گرفته تا تغییرات آب و هوایی و ریز گردها و ... . حالا که نوبت به خودتان رسیده نه تنها دولت مسئول نیست بلکه خرج دولت را ملت بدهد!
ناشناس۳۴۰۹۳۹۴۱۲:۵۵:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
اولا دولت ها مسوول اجرایی کشور هستند و این دولت ها هستند که اقتصاد را می توانند بیراهه یا راه کج یا راه راست ببرند ولو با قانون یا دور زدن قانون دوم هم دولت ها وقتی خرج شما را بدهند و سهم بزرگی داشته باشد عملا رفاه شما درست نمی شود بلکه شما باید کار کنی و مالیات بدهی به دولت تا رفاه بالاتر برود!
ناشناس۳۴۱۰۰۳۴۱۹:۳۵:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
وظیفه دولتها چیست؟
ناشناس۳۴۱۰۳۷۴۰۰:۴۶:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
آسان سازی برای کارها و اجرائیات آن
ناشناس۳۴۰۹۴۰۲۱۳:۰۱:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
ملت آیا باید خرج دولت را نیز باید بدهد؟ البته دارند می دهند با دادن مالیات.
ناشناس۳۴۰۹۱۰۴۱۰:۱۱:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
... متأسفانه برای بسیاری از مردم ایران چنین ذهنیتی ایجاد شده است که حکومت باید نیازهای آن‌ها را در هر زمینه‌ای تأمین کند. این در صورتی است که در کشورهای ثروتمند مثل آمریکا و ژاپن و حتی کشورهای فقیر مثل پاکستان و بنگلادش، مردم به خوبی مطلع هستند که این جامعه است که باید خرج دولت را تأمین نماید. ... بدهکار هم شدیم!
ناشناس۳۴۰۹۲۳۹۱۱:۳۴:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
خیلی وقت است که بدهکاریم و داریم بدهی مان را پرداخت میکنیم
ناشناس۳۴۰۹۴۰۸۱۳:۰۴:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
در قانون اساسی صریحا اشاره شده که دولت وظیفه ایجاد یه زندگی حداقل و مرفه رو برای مردم داره دولت مسئول تامین مسکن شناخته شده برو مطالعه کن اینارو
ناشناس۳۴۰۹۴۱۷۱۳:۱۱:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
بله درست است که باید خرج دولت را داد اما باید دولت هم با این مالیاتی که از مردم میگیرد درمان رایگان . تحصیل رایگان . و هزاران چیز دیگر که باید رایگان باشد.یک خیابان با آسفالت سالم توی این مملکت وجود ندارد. در مملکتی که این همه منابع دارد اصلا چرا مالیات باید از مردم گرفته شود چرا در این مملکت این همه مردم فقیر وجود دارد .
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۰۹۱۱۲۱۰:۱۳:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
با احترام تمام جناب نویسنده محترم مطلب بالا را دعوت می کنم لااقل یک بار متن قانون اساسی را مطالعه بفرمایند و سپس اگر باز هم مطلب شان را بی نیاز از هر گونه اصلاح و بازنگری دانستند در همین ستون دیدگاه کاربران ذیل همین مطلب شان اعلام بفرمایند تا از جنبه های دیگر به غیر از آنچه در قانون اساسی برای حقوق ملت تصریح شده است بگوییم و بگویند! بلکه آن وقت ایشان بتوانند بنده سراپا تقصیر و احتمالا سایرین را قانع سازند. والله اعلم
ناشناس۳۴۰۹۱۱۴۱۰:۱۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
اون موقعی که خشت اول رو جناب احمدی نژاد داشت کج میگذاشت و سرمایه مملکت رو پخش می‌کرد بین مردم، ای کاش فکر این جاش رو میکردین! البته که الان هم اگر میتونستن نفت بفروشند، این حرفها زده نمیشد. اساس باور اونی که باید اصلاح بشه در قدم اول افرادی است که سالها مسئولیت داشتند و الان هم دارند.
ناشناس۳۴۰۹۵۸۱۱۴:۲۱:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
احمدی نژاد درامد افسانه ای نفت تو اون 8 سال رو بین مردم پخش کرد؟ کاش حداقل تو امور زیربنایی مثل گاز و نفت و آب و برق سرمایه گذاری می شد.
ناشناس۳۴۱۰۰۸۱۲۰:۲۷:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
پالایشگاه ستاره خلیج فارس و 17 فاز پارس جنوبی در دولت احمدی نژاد کلنگ خورد و ساخته شد ظرفیت نیروگاهی در دولت نهم و دهم 80 درصد افزایش یافت که بیشترین رشد ظرفیت نیروگاهی در تمام دولت ها بود.
ناشناس۳۴۱۰۳۷۷۰۰:۴۷:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
بیشترین سرمایه گذاری در این بخشها توسط دولت احمدی نژاد صورت گرفت
ناشناس۳۴۰۹۶۳۸۱۴:۴۸:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
دولتهای قبل و بعد از احمدی نژاد خودشان می خوردند اما به مردم چیزی نمی دادند دولت احمدی نژاد ثروت را بین مردم توزیع کرد.
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۱۰۰۲۴۱۹:۲۷:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
خوشا به حال تان که اینقدر با اطمینان و خوشبینانه اظهار نظر می کنید
ناشناس۳۴۱۰۴۰۴۰۱:۳۰:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
نکنه منظورت از ثروت همون ۴۵ هزار تومنه که گذاشت تو یه جیبمون وبعد دو برابرش رو بابت افزایش برق و گاز و تلفن و آب و دیگر خدمات از جیب دیگرمان بیرون کشید ؟!
ناشناس۳۴۰۹۱۱۸۱۰:۱۶:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
گفتمان جدید حامیان مجلس. ملت باید خرج دولت را بدهد.
ناشناس۳۴۰۹۱۲۶۱۰:۲۲:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
واقعا تصور مردم از دولت ها اشتباه است. جامعه خودش باید تلاش کند و دولت ها موانع را برطرف کنند...
ناشناس۳۴۰۹۲۲۷۱۱:۲۵:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
دولتی که فقط وظیفه برداشتن موانع را دارد باید بسیار کوچک و چابک باشد. در ضمن اگر صرفا برداشتن موانع است چرا باید مالیات کلانی کارگران و کارمندان بابت فرهنگ سازی و صدا و سیما و موسسات فرهنگی پرداخت نمایند فرهنگ سازی و رسانه هم به مردم واگذار کنید !
ناشناس۳۴۰۹۳۴۹۱۲:۲۷:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
با این حساب چرا باید از محل مالیات و فروش نفت به کارمندان حقوق داده شود وقتی افراد کاری با آنها ندارند و وقتی هم مراجعه می شود هزینه جدا دریافت شود از آنان؟!!!!
عمران۳۴۰۹۱۳۳۱۰:۲۵:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
باشه قبوله این طوری هم برای مردم بهتره هم برای جریان حاکم. قبل از اینکه مردم مثل آمریکا و اروپا و ترکیه و مالزی خرج حکومت را تامین کنند، اول دست از تعیین تکلیف برای مردم بردارید، بگذارید دوباره اکثریت مردم تعیین کنند که بودجه کشور صرف چه بشود و صرف چه نشود، در یک کلام «اختیار» کامل در اداره کشور را به «اکثریت» مردم بازگردد، بعد مردم هم مسئولیت کامل را هم میپذیرند. اما اگر بخواهید برای مردم تعیین تکلیف و تعیین صلاحیت کنید، مردم هم مسئولیت تصمیماتی که «نگرفته اند» را به عهده نخواهند گرفت.
ناشناس۳۴۰۹۱۳۴۱۰:۲۶:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
سمت و سوی مجلس جدید برای رای دهندگان مشخص شد ! پرداخت هزینه دولت توسط مردم !
ناشناس۳۴۰۹۱۳۵۱۰:۲۷:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
مجلس جديد تصورات عمومي اشتباه را اصلاح كند ! ---------------- ضرب المثل زبان شيرين فارسي « از كوزه همون برون تراود كه در اوست » !!
فرهنگ۳۴۰۹۱۵۵۱۰:۴۲:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
آقای قدیری ابیانه یکی از مع الفارق ترین قیاسات ممکن را مرقوم فرموده اند. بله در برخی از کشورها مردم پول تو جیبی دولت را می دهند، کدام بخش از کشور ما را می توان با ژاپن یا آمریکا مقایسه کرد؟؟ تورم، درآمد سالیانه مردم، سرمایه گذاری خارجی و داخلی، مسائل اجتماعی، سیاست های دولت؟ آیا پتانسیل های پاکستان با ایران یکی است؟ بله ثروت مال همه نسل های این سرزمین است اما دولت ها باید از این ثروت و منابع، تولید ثروت بیشتر و ارزش افزوده نمایند که متاسفانه در این باب دولت ها یا توانش را ندارند، یا توان جذب سرمایه گذار نیست و...
ناشناس۳۴۰۹۱۶۴۱۰:۵۰:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
اگه نماینده‌های مجلس جدید و دولت و قضا بخوان و بتونن علاوه بر حفظ پاکدستی ، تبعیض‌ها و بی عدالتی‌ها و ویژه‌خواری‌ها و رانت و فساد در آموزش و در تولید و توزیع و معیشت و صادرات و واردات رو از بین ببرن نظر همه‌ی مردم تامین میشه _____ اگه دست باندهای ثروت و قدرت از عرصه‌های اقتصادی فرهنگی سیاسی کشور قطع بشه ایران گلستان میشه
ناشناس۳۴۰۹۱۷۵۱۰:۵۵:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
یعنی می فرمایید کارمندهای بازنشسته خرج دولت را بدهند .
ناشناس۳۴۰۹۲۴۳۱۱:۳۵:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
سیستم اقتصادی ما که دولتیه. منابع کاملا در انحصار دولته. تولید کننده خودش اجازه تعیین قیمت نداره. مردمی که به منابع دسترسی ندارن چرا باید خرج دولت رو بدن؟؟؟؟
ناشناس۳۴۰۹۳۷۴۱۲:۴۱:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
آن وقت چرا وقتی دولتی هست تورم درست می شود؟!!!!!!!!!!!!
ناشناس۳۴۰۹۲۶۵۱۱:۴۴:۳۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
آقای ابیانه! بند اول نوشته ات به تعارف گذشت و در بندهای بعدی بر روی مطالبه گری خط قرمز کشیدی و مردم را بدهکار دولت! برادر عزیز،من بازنشسته سه ساله که هر سال حداقل ۲۰ درصد فقیرتر شده ام.
ناشناس۳۴۰۹۳۰۵۱۲:۰۷:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
نویسنده این مطلب : متأسفانه برای بسیاری از مردم ایران چنین ذهنیتی ایجاد شده است که حکومت باید نیازهای آن‌ها را در هر زمینه‌ای تأمین کند. این در صورتی است که در کشورهای ثروتمند مثل آمریکا و ژاپن و حتی کشورهای فقیر مثل پاکستان و بنگلادش، مردم به خوبی مطلع هستند که این جامعه است که باید خرج دولت را تأمین نماید. ولی نمی گوید آن دولتها چه امکاناتی برای ملتشان فراهم می کنند.
بازنشسته کشوری۳۴۰۹۳۲۱۱۲:۱۴:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
آقای قدیری ابیانه! ابتدا به مجلس توصیه کن‌ که جلوی افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان را بگیرد و حقوق را طبق قانون بر مبنای تورم افزایش دهد ! آقای محترم مردم تقاضای حداقل زندگی نرمال را دارند نه بیشتر.
جواد۳۴۰۹۳۲۴۱۲:۱۶:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
قیاسی بس اشتباه بله در کشوری مانند آمریکا دولت نه منابع کانی را دارد (نفت.طلا.مس وغیره)نه درآمدهای به غیر از مالیات حتی صنایع تسلیحاتی و نظامی هم در دست بخش خصوصی است دولت فقط مالیات گیرنده است آنهم بصورت شفاف حسابرسی میشود توسط کنگره و سنا و رسانه های آزاد آقای قدیری ابیانه حاکمیت در ایران نود درصد اقتصاد را دردست دارد
ناشناس۳۴۰۹۳۳۲۱۲:۱۹:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
جناب آقای محمدحسن قدیری ابیانه در کشورها ی که جامعه خرج دولت ها را می دهند وجود رسانه های آزاد و مستقل از جانب مردم باید بر عملکرد دولت ها و اشخاص صاحب نفوذ نظارت داشته باشند.
ناشناس۳۴۰۹۳۴۵۱۲:۲۴:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
بستگی داره روحانی سر کار باشه یا دکتر رییسی ! الان مردم باید خرج دولت را بدهند ! روحانی بود برعکس بود !
ناشناس۳۴۰۹۳۵۵۱۲:۲۸:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
حالا مردم باید از جیب خودشان بدهند و البته نباید بپرسند چرا و برای چه .
ناشناس۳۴۰۹۳۶۹۱۲:۳۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
اون جوامعی که خرج دولت را میدهند در سرزمینهای آزاد با تبادلات تجاری آزادانه با تمام دنیا کار می کنند سرمایه گذاری اقتصادی و مالی و تجاری آزادانه در کشورشون انجام میشه و همین باعث رونق اقتصادی و درآمد زایی می شود نه در مملکت ما با کرور کرور ثروت که معلوم نیست خرج چی میشه که هر سال کسری بودجه هم داریم خیر ملت ما نمی خواهند که دولت ثروت مملکت رو خرج تک تکشون بکنن ملت انتظار دارن که زیر ساختهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی لازم برای رشد تولید و سرمایه گذاری و تبادلات تجاری رو دولت با این حجم ثروت فراهم کنه که جامعه هم بتونه با بهره گیری از اون تولید ثروت و در نهایت پیشرفت و رفاه اقتصادی و اجتماعی ایجاد کنه.
ناشناس۳۴۰۹۳۸۴۱۲:۴۷:۱۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
باید ارزش ریال در مقابل سایر ارزها مخصوصا دلار تقویت شود،آنهم فقط با تغییر سیاست خارجی و تعامل با دنیا امکان پذیر است،باید مسئولان حقایق عینی داخل و خارج کشور را قبول کنند
علي۳۴۰۹۴۸۹۱۳:۳۶:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
در كجاي دنيا فكر و ذكر نماينده مردمش صبح تا شب محدود كردن آزاديها و حقوق اجتماعي موكلينش هست ؟!
ناشناس۳۴۰۹۵۲۴۱۳:۵۵:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
عجب !! هنوز از راه نرسیده می خوان بر گرده ی مردم سوار بشن ؟!
ناشناس۳۴۰۹۵۲۶۱۳:۵۶:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
تفکر پایداریه دیگه که‌ می گه مردم هیچ حقی ندارن !
ناشناس۳۴۰۹۶۴۶۱۴:۵۰:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
تفکر جبهه پایداری خیلی بهتر از جبهه واداده گی و نجومی بگیر است.
ناشناس۳۴۰۹۵۲۹۱۳:۵۷:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
امان از وقتی که دولت ومجلس موافق میل جناب قدیری ابیانه به سر کار آیند!!
ناشناس۳۴۰۹۷۱۶۱۵:۲۳:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
آقای ابیانه این که دولت پول نفت را بردارد خرج هزینه خود کند و به انواع ممکن مالیات بگیرد و خرج خود کند و شرکتهای دولتی اش با ایجاد انحصار جنس را چند برابر بفروشند و باز خرج خود دولت کنند و این دولت هر روز بودجه اش بزرگتر شود و بابت کسر بودجه اش هم که هر سال با تورم 40 %جبران میکند و در عین حال پاسخگو هم نباشد در بنگلادش و پاکستان هم وجود ندارد
ناشناس۳۴۰۹۷۳۸۱۵:۳۹:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
خب شما بفرماييد اين ثروت را بايد در كجا خرج كند؟ با اين ثروت يك بيمارستان مجهز ساخته نشده؛ 4 تا كارخانه بزرگ براي اشتغال جوانان ساخته نشده، وضعيت خطوط هوايي و حمل و نقل هم كه مشخص است؛ اقتصاد هم با سرفه ترامپ بالا و پايين ميشود؛ پس بفرماييد اين ثروت كجا خرج شده
ناشناس۳۴۰۹۸۴۸۱۷:۲۰:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
بله دیگه انتخابات تموم شد
ناشناس۳۴۰۹۸۷۲۱۷:۴۳:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
فلسفه ی وجودی دولت ها این است که نیازهای ملت را برآورده کند
ناشناس۳۴۱۰۰۱۳۱۹:۱۳:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
ببخشید توطعه ی ضد انقلاب در کاهش آرای مردم رو بیشتر توضیح میدید؟
ناشناس۳۴۱۰۳۰۵۲۳:۳۵:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
همین مردم سال 57 این حکومت رو کار آوردن. شما رااین مردم به اینجا رساند والا شما کجا می توانستید حق اظهار نظر داشته باشید
ناشناس۳۴۱۰۳۳۰۲۳:۵۷:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
ببخشید جناب کارشناس ، اصلاح گرانی افسارگسیخته ، تورم و سقوط ارزش پول ملی ، وظیفه مجلس و دولت است و در همه دنیا هم حکومت ها وظیفه این کار را دارند وگرنه مردم خودشان کار و تلاش میکنند .
ناشناس۳۴۱۰۳۸۹۰۰:۵۸:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
هر جا مالیات داده میشه مردم باید بر محل خرج مالیات نظارت کنن و صرف مردم بشه و همه جا هم باید مالیات بدهد چرا یک کشوری که این همه ثروت داره مالیات سنگین داره تورم سنگین که نوعی مالیات هم هست داره باید این همه فقیر باشه؟
ناشناس۳۴۱۰۷۶۸۱۱:۵۱:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
خیلی جالبه ملت باید هزینه دولتمردان را بدهند. این را از کجا درآوردی آقای تحلیلگر سیاسی ؟؟؟خب مردم خرج دولت را بدهند که چه بشود ؟؟اصلا دولتی که باید خودمان خرجش را بدهیم و بعد هزار منت هم بگذارند که ما فلان کردیم و بهمان کردیم می خواهیم چه کار؟؟؟ وظیفه دولت ها تامین زندگی مردم است و اگر این وظیفه نبود اصلا دولتی تشکیل نمیشد
ناشناس۳۴۱۰۹۱۰۱۳:۲۶:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
خدا راشکر آقای قدیری ابیانه فرمودند که خرج دولت بر مردم است. یه انتخابات دیگه اینجوری انجام بشه حتما میفرمایند مردم بنده و برده دولت هستند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

    17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

    22. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

    آخرین عناوین