روایت یک مقام اقتصادی از شفافیت در پرداخت‌های دولت

  4021130113

معاون مدیرکل خزانه وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: با اجرای پروژه پرداخت اعتباری، ۵۱ هزار میلیارد تومان از وجوهی که در اختیار دولت بوده، در این چارچوب ساماندهی و بالغ بر ۵۰ هزار تراکنش از ابتدای بهمن ماه از این مسیر انجام شده است.

روایت یک مقام اقتصادی از شفافیت در پرداخت‌های دولت

به گزارش ایرنا از وزارت اقتصاد، حسین آقایاری اظهار کرد: بعد از اجرای حساب واحد خزانه، با ساماندهی حساب‌های دولتی و استقرار نظام سیاست پرداخت اعتباری در بانک مرکزی، مدیریت نقدینگی حساب‌های دولتی تکمیل گردید. چرا که تمام منابع در قالب حساب واحد خزانه وصول می‌شود و تمام پرداخت‌ها نیز به طور مستقیم از حساب خزانه صورت می‌گیرد و دیگر رسوب منابع در حساب‌ها را نخواهیم داشت.

وی گفت: پروژه پرداخت اعتباری در راستای اجرای اصل ۵۳ قانون اساسی و اجرایی شدن پرداخت به ذی‌نفع نهایی بوده است که در سال‌های گذشته با چالش‌هایی روبرو بود. هرچند حساب با مانده صفر و سیاست پرداخت اعتباری در تعدادی از کشورها اجرایی شده اما در کشور ما به دلایل زیر ساختی، فنی و برخی ملاحظات و مشکلات قانونی اجرا نشده بود.

وی ادامه داد: بعد از انجام مطالعات تطبیقی و مطابقت با قوانین مالی و محاسباتی نهایتاً طرح در سال ۱۴۰۱ تدوین شد و با همکاری اداره کل خزانه و بانک مرکزی نسخه کسب و کاری آن با آماده سازی زیرساخت‌های فنی و نرم افزاری و دریافت تاییدیه‌های امنیتی در نیمه اول ۱۴۰۲ به انجام رسید.

آقایاری افزود: همچنین در آبان ماه سال جاری پروژه به صورت آزمایشی در وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، بنیاد شهید و سازمان‌های امور مالیاتی کشور و ثبت احوال کشور اجرا شد و در نهایت نیز در بهمن ماه اجرای طرح در کلیه دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی، دستگاه‌های اجرایی ملی و خزانه معین ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها در اقصی نقاط کشور آغاز شد.

وی با یادآوری اینکه پرداخت به ذی‌نفع نهایی و تسریع در توزیع منابع از چالش‌های بزرگ بوده که نظام مالی ما با آن درگیر بوده است اظهار کرد: البته خزانه‌داری کل کشور پرداخت به ذی‌نفع نهایی را در خصوص حقوق کارکنان دولت در سال‌های اخیر اجرایی کرده است، اما در حوزه پیمانکاران، دانشگاه‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به دولت، فروشندگان کالا و خدمات دچار مشکل بودیم و عدم پرداخت مستقیم به ذی‌نفع نهایی شاهد رسوب و بلااستفاده ماندن وجوه نقد در حساب‌های بانکی دستگاه‌های اجرایی و تاخیر در دسترسی به منابع بودیم.

معاون مدیرکل خزانه تاکید کرد: اجرای پروژه پرداخت اعتباری به ایجاد شفافیت در گردش منابع مالی و هزینه‌کرد دولت، ارتقای مدیریت نقدینگی، مولد کردن وجوه نقد مازاد با هدف تحقق هوشمندی و عدم رسوب منابع و سرعت در پرداخت به ذی‌نفع نهایی توسط دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور می‌شود که شفافیت، هماهنگی بین سیاست‌های مالی، پولی، مدیریت نقدینگی و کاهش استقراض از بانک مرکزی و به دنبال آن کاهش تورم را به دنبال دارد.

آقایاری تاکید کرد: پرداخت اعتباری و مدیریت نقدینگی دولت، کمک بزرگی به دولت در تامین منابع و تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی دارد که از دغدغه‌های همیشگی دولت است.

وی با اشاره به رونمایی از فاز اجرایی این طرح در ایام دهه فجر در هیات دولت و با حضور رئیس جمهور، یادآور شد: ریاست محترم جمهور از این اقدام مشترک خزانه‌داری کل کشور و بانک مرکزی به عنوان گام ارزشمند در انضباط مالی و ایجاد شفافیت در کشور نام برده و فرمودند تحقق آن آثار مثبت بسیاری در مدیریت نقدینگی و هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی کشور دارد و اخیراً هم در روز ۲۸ بهمن ماه از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی از عوامل بانک مرکزی و خزانه‌داری کل کشور در اجرای این پروژه تقدیر شد.

آقایاری در پایان توضیح داد: این شفافیت مالی حداکثری، بدون تغییر در فرایند مالی دستگاه‌ها در حال اجرا است و تنها تفاوتی که نسبت به سیستم پیشین دارد عدم رسوب منابع در حساب‌های متعدد دستگاه‌ها است.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین