۲۰ درصد تماس‌گیرندگان با «صدای یارا» کودکند/ «غفلت والدین» علت بیشتر تماس‌ها

  4021129009

مسؤول واحد صدای یارای انجمن حمایت از حقوق کودکان از برقراری ۵۴۵ مورد تماس با صدای یارا طی ۳ ماهه پاییز خبر داد و گفت: بیشترین مشکلات مطرح‌شده طی این تماس‌ها مربوط به غفلت والدین، عدم آگاهی از شیوه‌های فرزندپروری، عدم آشنایی با مسائل مربوط به بلوغ، مشکلات مربوط به مدرسه، بی‌انگیزگی تحصیلی، مسائل ارتباطی با دوستان و همسالان، احساس تنهایی و بی‌مسؤولیتی بوده است.

۲۰ درصد تماس‌گیرندگان با «صدای یارا» کودکند/ «غفلت والدین» علت بیشتر تماس‌ها

سمیه امیدی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ارائه آمار تعداد تماس‌گیرندگان با صدای یارا طی پاییز ۱۴۰۲ اظهار کرد: طی پاییز امسال ۵۴۵ تماس‌ با صدای یارا برقرار شده که ۷۴ درصد این تماس‌ها متعلق به مادران، ۲۰ درصد کودکان و ۶ درصد پدران، خواهر، مادربزرگ، معلم و مربی یا بستگان کودک بوده است.

وی در ادامه درخصوص وضعیت تماس‌گیرندگان به تفکیک منطقه جغرافیایی گفت: حدود ۵۵ درصد تعداد تماس‌گیرندگان از تهران با صدای یارا تماس گرفته‌اند و ۴۴ درصد تماس‌ها از استان‌های البرز، پردیس، پرند، اصفهان، مشهد، تبریز و روستاهای دورافتاده شهرکرد، دلیجان بوده است. همچنین حدود ۸۷ درصد خانواده‌ها از خانواده‌های هسته‌ای، ۲۳ درصد تماس‌گیرندگان از نوع خانواده متارکه‌کرده، گسترده، تک‌والد و طلاق عاطفی بوده‌اند.

به گفته امیدی، بیشترین گروه سنی مادران مربوط به رده سنی ۳۵ الی ۵۵ سال بوده و ۱۴ درصد در رده سنی ۲۰ الی ۳۵ سال قرار داشته‌اند.

روانشناس و مسئول واحد صدای یارای انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره میزان تحصیلات‌ تماس‌گیرندگان نیز توضیح داد: ۳۲ درصد مادران دارای تحصیلات کارشناسی، ۱۴ درصد دارای دیپلم، ۱.۴ درصد بی‌سواد، ۲.۷ درصد تحصیلات ابتدایی، ۵.۵ درصد متوسطه اول، ۲.۷ درصد متوسطه دوم و چهار درصد دارای دکتری بوده‌اند. همچنین از نظر شغلی ۶۸ درصد مادران خانه‌دار و کارمند، دندان‌پزشک، پرستار، فروشنده، آرایشگر، حسابدار، شغل آزاد، پرستار کودک، تولیدی، مسئول فروش، شغل آنلاین، مدیر فروش، نماینده بیمه، دبیر و تولید کننده کیف و کفش بوده‌اند.

امیدی در ادامه درخصوص میانگین سنی و اشتغال پدران تماس‌گیرنده با صدای یارا نیز بیان کرد: ۴۵ درصد پدرانی که با صدای یارا تماس‌گرفته‌اند، در رده سنی ۳۵ الی۴۰ سال و ۳۵ درصد دیگر نیز در رده سنی ۴۰ الی ۴۵ قرار داشته‌اند. همچنین ۶۵ درصد پدران دارای شغل آزاد، کارمند، راننده، فروشنده، حسابدار، مدیر شرکت، پزشک، استاد دانشگاه، تولیدکننده و کشاورز بوده‌اند.

وی درخصوص آمار گرفته شده از مشکلات مطرح شده از سوی تماس‌گیرندگان نیز یادآور شد: پرتکرارترین مسائلی که طی تماس‌های مادران به آن اشاره شده درخصوص عدم مسئولیت‌پذیری در کودکان، نگرانی از مشکلات مربوط به اینترنت و فضای مجازی، مشکلات مربوط به مدرسه، مسائل ارتباطی با دوستان و همسالان، پرخاشگری و ناسازگاری، بی‌نظمی و عدم اعتماد به نفس است.

روانشناس و مسئول واحد صدای یارای انجمن حمایت از حقوق کودکان خاطرنشان کرد: از بین گروه سنی کودکان با رنج سنی ۰ تا ۱۸ سال، ۴۵ درصد تماس‌ها مربوط به گروه سنی ۱۲ الی ۱۸ سال، ۳۳ درصد مربوط به گروه‌ سنی پنج الی هفت سال، ۲۴ درصد تماس‌ها مربوط به کودکان هفت الی ۱۲ سال و هشت درصد تماس‌ها مربوط به گروه سنی ۰ الی ۲ سال بوده است.

بنابر اظهارات امیدی، بیشترین مشکلات مربوط به غفلت والدین، عدم آگاهی از شیوه‌های فرزندپروری، عدم آشنایی به مسائل مربوط به بلوغ، مشکلات مربوط به مدرسه، بی‌انگیزگی تحصیلی، مسائل ارتباطی با دوستان و همسالان، احساس تنهایی و بی‌مسئولیتی و همچنین ترس و اضطراب، بی‌هویتی و بی‌هدفی در زندگی عنوان شده است.

وی درخصوص بیشترین مشکلات مطرح شده مربوط به کودکان پنج الی هفت سال، توضیح داد: با توجه به آغاز سال تحصیلی در نیمه اول این فصل بیشترین مشکلات برای این گروه سنی، وابستگی به مادر که مشکلاتی در پیش دبستانی و ورود به مدرسه داشتند و از نظر روحی دارای اضطراب و استرس، اضطراب جدایی، عدم توانایی در برقرار کردن ارتباط با دیگران بوده‌اند، مطرح شده است. عدم آگاهی از شیوه‌های فرزندپروری، پرخاشگری، لجبازی، مشکلاتی که با ورود کودک دوم پیش آمده است، مسائل مربوط به جدا کردن جای خواب، شب ادراری، مشکلات عادتی شامل دندان قروچه، ناخن جویدن، تیک عصبی، بیش فعالی و استفاده از دارو، مشکل در صحبت کردن و ... از دیگر مسائل ، عنوان شده است.

روانشناس و مسئول واحد صدای یارای انجمن حمایت از حقوق کودکان یادآور شد: مسائل ارتباطی با دوست، عدم اعتماد به نفس، بیش فعالی، پرخاشگری، اضطراب، اطلاعات در مورد بلوغ، مهارت حل مسئله، لجبازی، عدم مسئولیت‌پذیری، مشکلاتی که با ورود کودک دوم پیش آمده است، بی‌نظمی و مهارت دوست‌یابی از مشکلات مطرح شده برای کودکان ۷ الی ۱۲ بوده است.

امیدی در ادامه در مورد نحوه آشنایی تماس‌گیرندگان با صدای یارا نیز اینگونه توضیح داد و گفت: آمار به دست آمده در این زمینه حاکی از آن است که حدود ۵۵ درصد تماس‌گیرندگان از طریق معرفی دوستانی که قبلا از صدای یارا مشاوره گرفتند با انجمن آشنا شده‌اند. همچنین ۲۵ درصد تماس گیرندگان از طریق جستجو در اینترنت، مدرسه یا مهد و آموزشگاه‌های آموزشی، ۱۴۸۰ و ۱۲۳ با صدای یارا آشنا شده‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین