ماجرای عدم تحویل اتوبوس‌های داخلی به شهرداری چیست؟

  4021120027

در حالی رئیس شورای اسلامی شهر تهران می گوید که «خودروسازان داخلی به وعده خود در تحویل اتوبوس عمل نکردند» مدیرعامل ایران خودرو می گوید که «شهرداری پول آن ها را پرداخت نکرده است.»

ماجرای عدم تحویل اتوبوس‌های داخلی به شهرداری چیست؟

به گزارش فارس، «بررسی‌های اخیر نشان داد که اتوبوس‌های ایرانی بسیار گران‌تر و البته بسیار کم‌کیفیت‌تر از نمونه‌های خارجی هستند،» این رارییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران جعفر تشکری   هاشمی می گوید.

قیمت  خودروهای تولید داخل رقابتی نیست. به اعتقاد برخی از اعضای شورای شهر تهران تولیدکنندگان داخلی به جز اتاق‌سازی در باقی بخش‌ها از جمله موتور، گیربکس و ...  تجهیزات را وارد می کنند، به همین دلیل قیمت محصولات داخلی گران‌تر از محصولات خارجی است.

در اواخر دوره چهارم مدیریت شهری( سال ۹۶) ، حدود ۶هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در پایتخت فعال بود اما این میزان به جای آنکه هر ساله افزایش پیدا کند در اواخر دوره پنجم مدیریت شهری و ابتدای دوره ششم به زیر ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال رسید، این در حالی است که در سیستم حمل و نقل عمومی برای اینکه بتوان ۲۵ درصد از مسافران را با اتوبوس جابه‌جا کرد، باید پایتخت ۹ هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد.

قراردادهای طی دو سال گذشته با خودروسازهای داخلی برای تامین اتوبوس بسته شد اما به گفته رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران «خودروسازان به تعهدات خود عمل نکردند و بهترین کارخانه گفته بود که ۵۰ اتوبوس تحویل می‌دهد.»

شهردار تهران علیرضا زاکانی هم می گوید تولید داخلی با کیفیت و قیمت مناسب را می خریم و  حتی برای ۲۵۰۰ اتوبوس پول و ملک دادیم  اما «نمی‌توانیم مردم را معطل گروکشی‌ها و بی‌تعهدی برخی خودروسازان داخلی کنیم.»

به همین منظور زاکانی هفته پیش در سفر به چین قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی، ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی بلند، ۱۰ هزار دستگاه ون و ۱۵۰ هزار دستگاه  موتورسیکلت و .... را امضا کرد.

قرار است اتوبوس های جدید از ۶ ماه آینده در صورتی که دولت پرداختی داشته باشد از گمرک وارد ایران شوند و همچنین انتقال تکنولوژی صورت گیرد. 

کمبود اتوبوس تنها مشکل پایتخت نیست بلکه در سایر کلانشهرها هم این مشکل به قوت خود باقی است و در این سال ها به میزان کافی اتوبوس داخلی تزریق نشده و مردم در رفت و آمد دچار مشکل هستند.

درحالی مدیرعامل ایران خودرو علیمردان عظیمی درباره عدم تعهد این شرکت به وعده تحویل اتوبوس‌ها می‌گوید که «شهرداری به جای پول، ملک به ایران خودرو داده که آن را هم فروخته‌اند.» مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران ابوذر مختاری با اشاره به رای دادگاه علیه خودروساز می‌گوید که موضوع اختلاف این شرکت با نحوه تسویه بدهی شرکت کارگزاری‌، «ارتباطی با شهرداری تهران ندارد» و مدیریت شهری به همه تعهدات خود عمل کرده است.  

به گفته کارشناسان ترافیک، برای رفع مشکل کمبود اتوبوس، اورهال و نوسازی ناوگان انجام شود و همچنین خرید اتوبوس های دست دوم خارجی هم می توانند یک راه کار موقت باشد. واردات اتوبوس خارجی در مدت زمان کوتاه و به شرط انتقال تکنولوژی می توانند تاثیر گذار باشد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین