تحولات اوکراین / شکاف در بین کشورهای اروپایی بر سر کمک به کی‌یف

  4021021034

توانایی پوتین در پایان دادن به اتحاد غربی، اذعان سناتور آمریکایی به برتری نظامی روسیه، تاکید اتحادیه اروپا بر «فرمول صلح» زلنسکی، قصد ایتالیا برای ادامه کمک نظامی به کی‌یف، و انتظار زلنسکی از نشست ناتو در واشنگتن، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

 تحولات اوکراین / شکاف در بین کشورهای اروپایی بر سر کمک به کی‌یف

به گزارش تسنیم،  روزنامه "نیویورک تایمز" در تحلیلی نوشته است: از آنجایی که حمایت ایالات متحده از اوکراین به دلیل مشکلات داخلی کاهش یافته است، در میان کشورهای اروپایی در تلاش برای پر کردن این خلاء، اختلاف فزاینده‌ای وجود دارد.

این نشریه یادآوری می‌کند، به همین دلیل ولادیمیر زلنسکی در طول سفر کنونی خود به کشورهای حوزه دریای بالتیک، تلاش دارد حمایت بیشتری از آنها طلب کند، ولی در سایر کشورها اراده برای ارائه کمک‌های نظامی ضعیف شده و خستگی فزاینده و مشکلات مالی از این بابت خود را نشان داده است.

در این مقاله آمده است: "در شرایطی که تصویب کمک‌های مضاعف ایالات متحده هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و نمایندگان جمهوری خواه کنگره همچنان به جلوگیری از تخصیص حدود 61 میلیارد دلار تسلیحات و  کمک مالی ادامه می‌دهند، رهبران اروپایی با مشکل بسیار سخت پر کردن هرچه بیشتر شکاف کنونی با آمریکا برای حفظ حمایت‌ها از اوکراین روبرو هستند."

ضمن اینکه امتناع احتمالی واشنگتن از کمک به کی‌یف می تواند دلیلی شود تا تعدادی از کشورهای اروپایی نیز حمایت خود از طرف اوکراینی را کاهش دهند. این نشریه می‌افزاید: مشکل واقعی در حال حاضر این نیست که آیا غرب و اروپا به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهند یا خیر، بلکه این است که آیا آنها می‌توانند به طور واقع بینانه به تخصیص مقدار لازم از منابع خود به ویژه در زمینه نظامی ادامه دهند یا خیر. این موضوع نه تنها به خواست و تمایل آنها، بلکه به امکانات آنها نیز مربوط می‌شود.

نیویورک تایمز  در پایان اشاره کرده که رهبران کشورهای حوزه بالتیک و اروپای شرقی به طور فزاینده‌ای نگران هستند که شکاف کنونی ممکن است منجر به شکست قریب الوقوع اوکراین در درگیری نظامی با روسیه شود.

چند روز پیش، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، مایک جانسون جمهوری خواه، از دولت جو بایدن خواست تا بطور دقیق مشخص کند که استراتژی آمریکا در قبال کی‌یف به ویژه در شرایط افزایش بدهی دولت چیست. رئیس جمهور آمریکا در دیدار با زلنسکی در اواسط ماه دسامبر، اعلام کرده بود که دستور اختصاص 200 میلیون دلار دیگر برای اوکراین را امضا کرده، اما گفت که واشنگتن در حال نزدیک شدن به از دست دادن امکان ارائه کمک بیشتر به این کشور است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به ششصد و هشتاد و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تلگراف: پوتین می‌تواند به اتحاد غرب به شکل فعلی آن پایان دهد

روزنامه تلگراف در تحلیلی نوشته است: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ممکن است به وجود بلوک نظامی کشورهای غربی به شکل کنونی آن پایان دهد. نویسندگان مقاله عقیده دارند که کشورهای اروپایی عضو ناتو نیاز فوری به احیای ظرفیت صنعتی و آغاز روند تجدید تسلیحاتی خود  دارند. و اگر آنها این کار را نکنند، پوتین می‌تواند به اتحاد غربی که ما می‌شناسیم پایان دهد.

این نشریه به این واقعیت اشاره کرده که روسیه با وجود تحریم‌های غرب، در توسعه مجتمع صنایع نظامی خود برای رفع نیازهای نیروهای مسلح روسیه شتاب بیشتری گرفته است، در حالی که حمایت غرب از کی‌یف ممکن است به زودی پایان یابد. اکنون روسیه به خوبی تولید مهمات توپخانه و موشکی خود را افزایش داده و برخلاف اوکراین که از این جهت وابسته به کمک‌های شرکای خارجی خود است، با کمبود آنها مواجه نیست.

در پایان این مطالب آمده است: «غرب ممکن است به زودی کلید اروپا را به دست پوتین بدهد.»

بوریس جانسون هرگونه دخالت در شکست مذاکرات صلح اوکراین را رد کرده است

بوریس جانسون، نخست‌ وزیر سابق بریتانیا، دست داشتن خود در شکست مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین در بهار سال 2022 را تکذیب کرد. او  شب گذشته، چهارشنبه، در مصاحبه با نشریه تایمز مدعی شد که اطلاعات مربوط به دخالت خود در این امر را "کاملاً مزخرف" می‌داند.

جانسون در عین حال کتمان نکرد که پس از مذاکرات فوق، با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت‌وگو کرده و از احتمال انعقاد هرگونه توافق بین مسکو و کی‌یف ابراز نگرانی کرده است. به گفته وی، سپس او تاکید کرد که لندن آماده کمک هزار درصدی به اوکراین است.

بوندستاگ پیروزی اوکراین در درگیری با روسیه را غیرممکن می‌داند

 یان نولته، عضو کمیته دفاع در بوندستاگ (پارلمان آلمان) در مصاحبه‌ای به این واقعیت اشاره کرد که سیاستمداران غربی دیگر به پیروزی  نظامی اوکراین اعتقادی ندارند، اما به تلاش برای تامین مالی و تامین تسلیحاتی کی‌یف قبل از مذاکرات آتی با مسکو ادامه می‌دهند.

این مقام پارلمانی گفت: «اگر آلمان مجبور بود این کار را به تنهایی انجام دهد، 16 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور برای این کار هزینه در پی داشت، ولی این اتفاق نخواهد افتاد. اکنون دیگر همه می‌دانند که هیچ پیروزی برای اوکراین حاصل نخواهد شد و غرب صرفاً در تلاش است تا جای ممکن موقعیت قوی‌تری را برای مذاکره در اختیار کی‌یف قرار دهد.»

علاوه بر این، نولته تاکید کرد که در اروپا درگیری با روسیه بیشتر به عنوان یک هدف ایدئولوژیک و مبتنی بر ارزش اروپایی تلقی می‌شود. وی توضیح داد: اگر اوکراین شکست بخورد، این وضعیت برای غرب که دهه‌ها برتری خود از جمله از لحاظ اخلاقی را بدیهی می‌دانسته، یک شوک خواهد بود. غرب همچنان ایفای نقش پلیس جهانی خود را یک امر عادی می‌داند. به عقیده او، البته درگیری در اوکراین و پیامدهای آن تأثیر قابل توجهی بر غرب، آینده و سیاست جهانی آن خواهد داشت.

روز چهارشنبه نشست فوق‌العاده شورای ناتو- اوکراین برگزار شد که به درخواست کی‌یف در زمینه افزایش اقدامات نظامی نیروهای مسلح روسیه در منطقه عملیاتی برگزار شد. در نتیجه این نشست، اوکراین وعده کمک‌های میلیاردی در سال 2024 دریافت کرد، البته جزئیات نحوه ارائه کمک‌های احتمالی در آینده اعلام نشده است.

یک روز قبل روزنامه پولیتیکو از آمادگی نخست وزیر مجارستان برای تصویب تخصیص 50 میلیارد یورو به اوکراین در سال‌های 2024-2027 خبر داد، البته به این شرط که مبالغ این کمک‌ها سالانه مورد توافق قرار بگیرد. مقامات بوداپست هنوز این مسئله را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

هشدار سناتور آمریکایی درباره چرخش اوضاع به نفع روسیه در جنگ با اوکراین 

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات‌ها در  سنای آمریکا در نشست شب گذشته مجلس نمایندگان هشدار داد که با تمام شدن مهمات ارتش اوکراین، نظامیان روسی در حال به دست آوردن برتری کامل بر جبهه نبرد هستند، بنابراین بدون کمک ایالات متحده، اوضاع در میدان نبرد ممکن است یک "چرخش غم انگیز به نفع روسیه" داشته باشد.

شومر گفت: هر سناتوری باید خطرات را به خوبی درک کند: اگر سنا افزایش کمک به اوکراین را تایید نکند، جنگی که در حال حاضر به نفع روسیه تغییر جهت داده، ظرف یک ماه ممکن است نتایج غم انگیزی برای اوکراین داشته باشد. و این وضعیت تنها به دلیل کمبود سلاح اتفاق می افتد.

این سناتور دموکرات همچنین همکارانش را با این پیشگویی ترساند که در صورت ادامه این وضعیت و پیروزی روسیه ظاهراً «اثر شوم دومینویی در کل قاره اروپا» خواهد داشت  و نفوذ مسکو را گسترش می‌دهد.

شومر وضعیت اوکراین را یک مناقشه تاریخ ساز خواند که می‌تواند توازن قدرت در جهان که از پایان جنگ سرد در میان کشورهای دموکراتیک غربی حفظ شده، را تغییر دهد. وی با اشاره به اینکه اوکراین در حال از دست دادن مهمات و تسلیحاتی است که در تامین  آن آمریکا نقش اصلی را ایفا می کند و بدین ترتیب تلاش کرد تا نمایندگان سنا را در مورد نیاز به ادامه حمایت مالی از کی‌یف متقاعد کند.

مخالفت روسیه با دعوت از نمایندگان برخی کشورهای اروپایی به نشست شورای امنیت درباره اوکراین

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته اعلام کرد که این کشور با دعوت از هیئت های نمایندگی  لهستان، ایتالیا و تعدادی از کشورهای دیگر به نشست شورای امنیت درباره اوکراین مخالفت است.

نبنزیا در جریان سخنرانی خود گفت: «مایلم علیرغم مخالفت طرف روسی با دعوت از شش هیئت نمایندگی اروپایی به نشست امروز و رویکردی که ریاست فرانسه انتخاب کرده، را مورد تاکید قرار دهم.»

این دیپلمات یادآور شد که همه کشورهای شرکت کننده در این نشست (ایتالیا، آلمان، لهستان، استونی) به استثنای اوکراین، اعضای اتحادیه اروپا هستند. علاوه بر این، هیئت اتحادیه اروپا نیز به طور جداگانه در این نشست شرکت دارد. نماینده روسیه افزود: همانطور که بارها دیده‌ایم، اظهارات آنها ارزشی برای بحث در شورای امنیت ندارد، برای اینکه آنها همان تزهای کپی پیست شده تکراری در راستای مواضع مشترک اتحادیه اروپا و ناتو هستند.

نبنزیا ابراز تاسف کرد که این رویکرد فرانسه در دوره ریاست خود، اقتدار شورای امنیت را تضعیف خواهد کرد.

ترس نیروهای مسلح اوکراین از پهپادهای روسی 

یک افسر اطلاعاتی نیروهای مسلح اوکراین، شب گذشته در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که تشدید فعالیت پهپادهای روسیه در منطقه درگیری به سربازان اوکراینی اجازه خارج شدن از پناهگاه‌های خود را نمی‌دهد و آنها را مجبور کرده تا برای مدت طولانی در سنگرها پنهان شوند.

وی گفت: اکنون ما تقریباً هرگز از سوراخ‌های خود خارج نمی‌شویم، زیرا پهپادهای [روسی] دائماً در حال پرواز و پرتاب نارنجک‌ به روی مواضع نیروهای مسلح اوکراین هستند.

این نظامی اوکراینی تایید کرد که روسیه یک "ارتش پهپادی" قدرتمند دارد، در حالی که نیروهای مسلح اوکراین چنین ذخایری ندارند. وی گفت: پهپادهای روسی مانند چرخ فلک عمل می‌کنند: آنها به معنای واقعی کلمه فرود نمی آیند، آنها دائما در حال کار هستند. و این هرگز قبلاً اتفاق نیفتاده بود.

روز گذشته نشریه نیوزویک نیز گزارش داد که پهپادهای مدرن "کوب" روسی که به تازگی در منطقه درگیری بطور قابل توجه مورد استفاده قرار گرفته، می‌توانند به کابوس واقعی برای نیروهای مسلح اوکراین تبدیل شوند. 

اتحادیه اروپا «فرمول صلح» زلنسکی را غیرقابل جایگزین خواند

پیتر استانو، سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورهای غربی در حال بررسی جایگزینی برای به اصطلاح فرمول صلح ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در زمینه حل مناقشه بین مسکو و کی‌یف نیستند.

وی گفت: تلاش‌های صلح به‌ویژه بر اساس «فرمول صلح» پیشنهادی اوکراین ادامه دارد. اتحادیه اروپا از این "فرمول" مبتنی بر احترام به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین که بر اساس منشور سازمان ملل قابل دفاع است، حمایت می‌کند. فرمول صلح تنها چارچوب جامع برای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار در اوکراین است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای اولین بار در اواخر سال 2022 "فرمول صلح" خود را ارائه کرد. این سند شامل 10 ماده، از جمله خروج نیروهای روسیه از خاک این کشور و همچنین بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین طبق مرزهای شناخته شده آن در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (در سال 1991) است. به عقیده زلنسکی، اجرای این ده ماده، ظاهراً به پایان درگیری کمک می‌کند.

کرملین: بحث در مورد "فرمول" زلنسکی بدون روسیه بسیار عجیب است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاران یادآور شد که در حال حاضر، فرآیند غیرقابل توضیحی پیرامون «فرمول صلح» پیشنهادی رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی در جریان است، در حالی که بحث درباره طرح کی‌یف بدون مشارکت روسیه که یک طرف درگیری است، بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

مقامات مسکو بارها به صراحت اعلام کردند که هر گونه پیشنهادی که وضعیت موجود در جبهه نبرد و همچنین منافع اساسی تضمین امنیت فدراسیون روسیه را در نظر نگیرد، نمی تواند مبنای روند مذاکرات و ایجاد صلح طولانی مدت باشد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اواخر سال 2023 "فرمول صلح" را زاییده یک تخیل بیمارگونه نامید.

پارلمان ایتالیا قطعنامه تمدید کمک های نظامی به اوکراین را تصویب کرد

آژانس خبری ANSA شب گذشته گزارش داد که مجلس سفلی پارلمان ایتالیا قطعنامه‌ای را برای گسترش حمایت از اوکراین از جمله کمک‌ها نظامی تصویب کرد. طبق این اطلاعات،  195 نماینده به این قطعنامه رای مثبت، 50 نماینده رای مخالف و 55 نماینده دیگر رای ممتنع دادند.

اعضای مجلس نمایندگان ایتالیا از دولت خواستند که به حمایت خود از اوکراین مطابق با تعهدات موجود یا در صورت توافق با شرکای خارجی در ناتو و اتحادیه اروپا ادامه دهد. قبل از رای گیری، مواضع دولت در مورد نیاز به ادامه کمک به اوکراین توسط گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا، تشریح شد. وی تاکید کرد که بسته جدید کمک نظامی به کی‌یف حاوی تجهیزاتی منحصراً برای اهداف دفاعی است. او ابراز امیدواری کرد که بسته بعدی بتواند حاوی کمک‌های بشردوستانه بیشتر و منابع لازم برای بازسازی اوکراین باشد.

وزیر دفاع ایتالیا: سال 2024 سال کلیدی برای درگیری روسیه و اوکراین است

گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا روز گذشته در سخنرانی خود در مجلس سفلی این کشور ابراز عقیده کرد که ضد حمله نیروهای اوکراینی در سال 2023 نتایج مطلوب را به همراه نداشت، ولی سال 2024 برای این درگیری سالی کلیدی خواهد بود.

وی گفت: متأسفانه ضد حمله تابستانی اوکراین نتایج مطلوبی را به همراه نداشت و اکنون نیز نظامیان این کشور با زمستان نظامی سختی روبرو هستند و با ادامه حملات روس‌ها با پرتاب موشک و پهپاد مواجه خواهند  بود. ولی در بهار سال 2024 به دلیل برگزاری یک رشته انتخابات در روسیه، ایالات متحده و کشورهای اروپایی، سال کلیدی برای بحران اوکراین خواهد بود.

وزیر دفاع ایتالیا در عین حال اعتراف کرد: روسیه، اگرچه به اهداف مورد نظر خود نرسیده، اما به نظر می‌رسد که هیچ نشانی از تضعیف را نشان نمی‌دهد. عامل زمان، که برخی فکر می کردند به نفع کی‌یف بود، اکنون به نظر می رسد برای مسکو مطلوب تر است.

اردوغان: درگیری در اوکراین باعث مسابقه تسلیحاتی در تعدادی از کشورها شد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ابراز عقیده کرد که درگیری نظامی در اوکراین بسیاری از کشورهایی که قبلاً در هزینه‌های دفاعی کوتاهی می‌کردند را مجبور کرده تا به مسابقه تسلیحاتی بپیوندند.

او هشدار داد: در وضعیت کنونی جهان، ژئوپلیتیک به طور فزاینده‌ای برجسته شده است. در این فرآیند شاهد هستیم که تغییرات اساسی در دکترین امنیتی ایجاد شده است. کشورهایی که تنها 5 تا 10 سال پیش هزینه های دفاعی را سنگین می‌دانستند، اکنون وارد یک مسابقه تسلیحاتی جدید شده اند.

به گفته اردوغان، آنکارا در گذشته به طور مداوم در صنایع دفاعی سرمایه گذاری کرده است، بنابراین کسانی که قبلا از ترکیه به خاطر آن انتقاد می‌کردند، اکنون از آن قدردانی می‌کنند و فعالیت های ما در صنایع دفاعی در سراسر جهان با تحسین دنبال می‌شود.

رئیس جمهور ترکیه چند روز قبل طی گفتگویی تلفنی خود با ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود، آمادگی آنکارا برای ایفای نقش میانجی و انجام مذاکرات صلح برای دستیابی به صلح در اوکراین را اعلام کرد. 

زلنسکی: من مایلم در نشست سران ناتو یک تصمیم دفاعی و سیاسی گرفته شود

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین اعلام کرد که انتظار دارد نشست سران ناتو در واشنگتن حمایت دفاعی و تصمیم سیاسی در مورد الحاق این کشور به این ناتو را تقویت کند.

زلنسکی روز چهارشنبه پس از مذاکرات خود با رئیس جمهور لیتوانی گیتاناس نائوسدا، این موضوع را در جمع خبرنگاران مطرح و تاکید کرد: من مایلم دو چیز در این نشست مشخص شود: راه حل دفاعی و راه حل سیاسی. او در مورد تصمیمات سیاسی، تمایل خود را برای برداشتن گامی ملموس در مسیر پیوستن به ناتو را مطرح کرد و در بحث دفاع، او مایل است که شاهد تقویت در سیستم های پدافند هوایی این کشور باشد.

رئیس جمهور اوکراین توضیح داد: «و این سیستم‌ها و موشک‌های خاص هستند که قادر به مقابله با موشک‌های بالستیک روسیه هستند».

نشست سران ناتو در تاریخ 9 تا 11 جولای در واشنگتن برگزار خواهد شد.

وعده رئیس جمهور لیتوانی برای انتقال نفربرهای زرهی جدید به اوکراین

گیتاناس ناوسدا، رئیس جمهور لیتوانی، روز چهارشنبه، طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اوکراینی خود، ولادیمیر زلنسکی، اعلام کرد که ویلنیوس در اوایل سال 2024 تعدادی نفربرهای زرهی M577، مهمات و سایر تجهیزات نظامی را به کی‌یف خواهد فرستاد.

وی گفت: ما در همین ماه ژانویه دوباره مهمات، ژنراتورها، مواد انفجاری را به اوکراین ارسال خواهیم کرد و در فوریه - نفربرهای زرهی M577. علاوه بر این، سربازان اوکراینی را نیز آموزش خواهیم داد.وی همچنین تاکید که صنایع دفاعی اروپا باید سریعتر کار کنند تا بتواند به کمک نظامی به اوکراین ادامه دهند.

سفیر اوکراین در ترکیه از انتقال تسلیحات کی‌یف به اسرائیل شکایت کرد

واسیلی بودنار، سفیر اوکراین در ترکیه از ارسال سلاح‌های غربی  به تل آویو، در حالی که از ابتدا برای انتقال به کی‌یف برنامه ریزی شده بود، شکایت کرد. او گفت: رسانه‌های بین المللی توجه خود را به سمت جنگ غزه معطوف کرده‌اند، بنابراین کسانی هستند که فکر می‌کنند درگیری نظامی در اوکراین دیگر به پایان رسیده است.

علاوه بر این، سفیر اوکراین پویایی سیاسی داخلی در کشورهای غربی را مورد توجه قرار داد که بر کمک به اوکراین تأثیر می گذارد. به گفته این دیپلمات، این تحولات شامل انتخابات ریاست جمهوری آینده در ایالات متحده، تغییرات در ساختار دولت مجارستان و اسلواکی و همچنین محاصره کشاورزان برای عبور کامیون های اوکراینی در نقاط مرزی لهستان است که همه آنها تاثیر منفی بر اوضاع پیرامون اوکراین داشته است.

خودداری کاخ سفید از توضیح درباره اطلاعات مربوط به دیدارهای بایدن و کلیچکو  

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه از اظهار نظر درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف با جو بایدن، که در آن زمان معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده بود، در سال 2015 ملاقات‌های تجاری داشت، خودداری کرد.

در نشست خبری منظم برای خبرنگاران، از ژان پیر خواسته شد تا در مورد گزارش روزنامه "نیویورک پست" که به نقل از منابع خود گفته بود کلیچکو یکی از "سهامداران اصلی" در یکی از شرکت‌های تابعه شرکت انرژی اوکراینی Burisma Holdings است، که  هانتر بایدن پسر نیز در هیئت مدیره آن بود، اظهار نظر کند. به گفته منابع این نشریه، جو بایدن، در سمت معاون رئیس جمهور در سال 2015 با کلیچکو دیدارهایی داشته و این مذاکرات هیچ ارتباطی به روابط سیاسی آمریکا و اوکراین نبودند.

ژان پیر پاسخ داد: «من شما را به دفتر مشاوره سیاسی کاخ سفید ارجاع می دهم. و توضیحی در این باره ندارم.»

 نقض مرزهای بلاروس توسط مرزبانان اوکراینی 

الکساندر ولفوویچ، دبیر شورای امنیت بلاروس روز چهارشنبه اعلام کرد که مرزبانان اوکراینی هر از چند گاهی یکبار وارد خاک بلاروس می‌شوند و بطور مرتب با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین حریم هوایی این کشور را نقض می‌کنند.

وی این اطلاعات را در جریان بازرسی خود از مانور واحدهای مرزبانی این کشور  بیان کرد. دبیر شورای امنیت تاکید کرد که بلاروس هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند، اما وضعیت در مرز با اوکراین به مناطق مجاور، نگران کننده شده است.

این مقام وضعیت مرزهای غربی بلاروس را متلاطم توصیف کرد و افزود: نیروهای مرزبانی اوکراین اغلب در حالت مستی خدمت می‌کنند، سلاح‌های خود را به سمت خاک جمهوری بلاروس نشانه می‌گیرند و پهپادهای خود را راهی خاک مرزی ما کرده و بدین ترتیب  حریم هوایی بلاروس را نقض می‌کنند.

پوتین تنوع فرهنگی را یکی از بزرگترین سرمایه‌های روسیه نامید

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز چهارشنبه در جریان سفر خود به منطقه چوکوتکا (که برای نخستین است که انجام شده) اعلام کرد که تنوع فرهنگی یکی از بزرگترین دارایی‌های روسیه است و تأکید کرد که بدون در نظر گرفتن زبان‌ ملی، زبان‌های محلی «تکه‌هایی از فرهنگ گسترده روسیه» هستند که باید به آنها توجه داشت.

او یادآور شد که در دوران اتحاد جماهیر شوروی، مجلات و کتاب های زیادی به زبان های محلی منتشر می شد و پیشنهاد احیای این عمل را داد.

پوتین: بیکاری در روسیه کاهش یافته است

ولادیمیر پوتین در جریان سفر کاری خود به چوکوتکا اعلام کرد که روسیه با حداقل بیکاری و کمبود شدید پرسنل، به ویژه در خصوص کارگران بسیار ماهر مواجه است. به گفته او، نرخ بیکاری در کشور 2.9 درصد است. رئیس جمهور گفت: «این اتفاق هرگز در تاریخ فدراسیون روسیه رخ نداده است. به نظر من در دوران اتحاد جماهیر شوروی هم هرگز این اتفاق نیفتاده بود. مسئله مهمتر این است که ما کمبود پرسنل و مهم‌تر از همه کارگران بسیار ماهر داریم.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین