اعتراض شدید اعضای اتاق بازرگانی به سلاح‌ورزی/اکثر روسای اتاق‌های استانی در جلسه حاضر نشدند

  4021017096 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

 اعتراض به اقدامات غیرقانونی حسین سلاح‌ورزی به جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیز کشیده شد و امروز اکثریت اعضا در اعتراض به حضور او از شرکت در این جلسه خودداری کردند تا از حد نصاب بیفتد؛ سایر حضار نیز به عملکرد سلاح‌ورزی انتقاد داشتند.

اعتراض شدید اعضای اتاق بازرگانی به سلاح‌ورزی/اکثر روسای اتاق‌های استانی در جلسه حاضر نشدند

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هفتمین نشست هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران در حالی امروز برگزار شد که مطابق برنامه، باید در سوم دی ماه برگزار می‌شد که برای اهداف برخی افراد با دو هفته تاخیر انجام شد؛ از سوی دیگر دعوتنامه این نشست با امضای حسین سلاح ورزی به عنوان رییس اتاق بازرگانی برای اعضا ارسال شده بود که بر اساس مصوبه یکم آبان ماه ۱۴۰۲ مبنی بر ابطال انتخابات هیچ وجاهت قانونی نداشته است.

با توجه به این مهر و امضای غیرقانونی سلاح ورزی، تعدادی از اعضای هیات نمایندگان ابهام داشتند و برای بررسی بیشتر حقوقی این موضوع از شورای عالی نظارت استعلام کردند و این نهاد اعلام کرد که چنین جلسه ای نمی‌تواند قانونی باشد، زیرا رییس قانونی اتاق بازرگانی ایران در بهمن ماه طی یک انتخابات مشخص خواهد شد.

در دعوتنامه مذکور تاکید شده بود که جلسه به صورت حضوری انجام خواهد شد، اما صبح امروز ۱۰ دقیقه پس از زمان شروع پیامکی مبنی بر حضور آنلاین به روسای اتاق های سراسر کشور و هیات نمایندگان ارسال شد؛ از تعداد ۳۴ رییس اتاق‌های سراسر کشور ۱۳ نفر شرکت کرده بودند که از همین تعداد نیز بیش از نیمی از افراد در راستای غیرقانونی بودن جلسه، پایان فعالیت های غیرقانونی در اتاق بازرگانی و تمکین به مصوبه شورای عالی نظارت صحبت کردند و در این میان سلاح ورزی را مورد خطاب قرار دادند.

همچنین از ۵۰۶ نفر اعضای هیات نمایندگان کمتر از ۱۸۰ نفر در جلسه حضور پیدا کرده بودند که از معیار نصف به علاوه یک که در قانون به عنوان تعداد رسمی نام برده است، کمتر بود.

از یک سو این نشست که به حد نصاب قانونی نرسیده بود، رسمیت نداشت و از سوی دیگر دعوت از طرف رییس غیرقانونی اتاق بازرگانی ایران، به طور کامل برگزاری این جلسه را غیرقانونی می‌کرد و بی‌توجه به شورای عالی نظارت را نشان می‌داد.

از سوی دیگر، با هماهنگی سلاح ورزی، استاد دانشگاهی از علامه طباطبایی در جلسه حضور داشته است که دو ادعا را مطرح می‌کند، نخست اینکه شورای عالی نظارت مطابق قانون اذن ابطال انتخابات را ندارد و همچنین احیای انجمن نظارت بر انتخابات در قانون اتاق ذکر نشده؛ این در حالی است که این فرد برای تفسیر قوانین اتاق بازرگانی به رسمیت شناخته نشده است.

بر همین اساس، شورای عالی نظارت به عنوان مرجع تصویب آیین‌نامه قانون اتاق بازرگانی است و مرجع تصویب قوانین نیز مجلس شورای اسلامی است و نظر افراد دیگر بر هیچ یک از ارکان قابلیت استناد ندارد.

این سخنان از نظر محتوا نیز درست نبوده است، زیرا این فرد مدعی می‌شود در قانون، احیای انجمن نیامده، در حالی که انجمن دو ماه پیش از برگزاری انتخابات با حضور چهار منتخب از اتاق بازرگانی و یک نماینده از سوی دولت تشکیل می‌شود و زمان شروع، چگونگی و پایان فعالیت در اختیار اعضا خواهد بود.

پس از برگزاری انتخابات ۲۸ خردادماه سال جاری در ۴ تیر ماه امسال انجمن نظارت بر انتخابات منحل شد، اما به دلیل مصوبه شورای عالی نظارت در تاریخ یک آبان ماه، انجمن بار دیگر احیا شد، زیرا شخصی که به عنوان رییس اتاق انتخاب شده بود معزول محسوب می‌شد.

همچنین شورای عالی نظارت با استناد به مکاتبات با وزرات اطلاعات صلاحیت سلاح ورزی را تایید نکرد، زیرا نظر این نهاد امنیتی به حراست وزارت صمت در تاریخ ۲۴ خردادماه اعلام شده بود و شورای عالی نظارت حق ابطال انتخابات را دارد، به همین دلیل زمان پایان فعالیت انجمن نظارت که همزمان با پایان انتخابات محسوب می شود، نرسیده است.

استاد حقوق حاضر در نشست امروز عنوان کرده است که وظایف شورای عالی نظارت مطابق بند ۹ قانون حصری است، به این معنا که منحصرا به وظایف ابطال انتخابات ریاست نیامده است و مصوبه منتج شده مبنی بر ابطال انتخابات صحیح نیست؛ در حالی که اگر وظایف شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران حصری باشد، وظایف هیات نمایندگان نیز حصری است، اما در بند الف ۱۹ قانون، هیات رییسه به صورت مطلق به اجرای مصوبات شورای عالی نظارت مکلف شده و مطابق قانون ۲۴ تشکیل اتاق بازرگانی مصوبات شورا برای تمام ارکان اتاق لازم الاجرا است.

همچنین در بند ب ماده ۱۴ قانون سیاست گذاری، خط مشی گذاری و نظارت حسن جریان امور در اتاق بازرگانی بر عهده شورای عالی نظارت است و در بند ۶ قانون شورای نظارت بر اتاق عالی ترین رکن و باقی ارکان مادون آن محسوب می‌شوند. باید این موضوع را در نظر داشت که شورای عالی نظارت امکان انتشار مصوبه ابطال را داشته است و از سوی دیگر به دلیل لازم الاجرا بودن مصوبات، هیات نمایندگان بدون قید و شرط مکلف به اجرا هستند و هرگونه کنکاش خارج از حیطه اختیارات هیات رییسه و هیات نمایندگان محسوب می شود.

اعضای اتاق علیه سلاح ورزی

اتفاقات جلسه امروز سه پیام مهم از سوی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به همراه داشته است، نخست هیات نمایندگان با شرایط غیرقانونی اتاق همراهی نداشتند و دعوت ریاست معزول شده را نپذیرفتند و به رسمیت نشناخته‌اند و ابلاغیه شورا را رسمیت قبول کردند.

همچنین حضور روسای اتاق های سراسر کشور و هیات نمایندگان به حد نصاب نرسیده که نشان دهنده اعلام برائت افراد از حسین سلاح ورزی است و در آخر مخالفت حاضران با روند فعلی بوده است که نقطه عطف مناسبی برای جلوگیری از مانور تبلیغاتی موجود است.

ذکر این نکته ضروری است که برگزاری نشست هیات رییسه با تاخیر دو هفته ای دریافت مصوبه ای برای تاخیر در برگزاری انتخابات بود تا هیات رییسه خود را پشت هیات نمایندگان پنهان کند اما به موفقیت نرسید و عدم حضور در نشست انتخاب ریاست ترک فعل محسوب خواهد شد.

پیش از این حسین سلاح ورزی و معدود حامیان وی، شعارهایی مبنی بر ابطال مصوبه شورای عالی نظارت داشتند که می توانند با پیگیری از طریق مراجع قضایی و دیوان عدالت اداری به نتیجه برسند اما جلسه امروز ثابت کرد که این افراد هیچ حکمی را نتوانسته اند به دست بیاورند و برگزاری انتخابات به قوت خود در بهمن ماه باقی است و فعل های مکرر و غیرقانونی هیات رییسه به نتیجه نخواهد رسید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۴۸۵۷۰۱۸:۲۶:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
خب مشخصه که روسای اتاق های استان ها به دلیل اینکه خودشونم برکنار نشن شرکت نمیکنن
ناشناس۳۳۴۸۷۲۴۲۱:۳۳:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
ببینید مردم استدلال‌های مدعیان مردم سالاری و عدالت و تدبیر و اصلاحات رو ببینید
کارمند ساده۳۳۴۸۵۹۲۱۸:۴۸:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
بانک ها، بازرگانی، گمرک، پتروشیمی ها، فولادی ها، مقصران اصلی وضع اقتصادی بسیار خراب جمهور مردم هستند....
عباس۳۳۴۸۷۳۱۲۱:۳۵:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
روحیه تقابل نداریم؛ تنها یک اختلاف نظر حقوقی است/ هرگاه رای قضایی بیاید، تمکین میکنیم سلاح ورزی: امروز ۲۹۰ نفر در جلسه حضور یافتند و در این سه دوره جز در جلسات اول، جلسه‌ای با این میزان مشارکت نداشتیم. مشارکت در مسیولیت اجتماعی چیزی است که همه ما داریم و‌ امیدواریم در راستای مسیولیت اجتماعی خود فعالیت کنیم. هرگز در ما روحیه تقابل وجود نداشته و ندارد؛ ما یک اختلاف نظر حقوقی با بخشی از بدنه دولت داشتیم که باتوجه به توضیحات حقوقدانان و …، ما جز مر قانون بحثی نخواهیم داشت و تابع قانون هستیم. هرگاه رای قضایی بیاید از آن تمکین خواهیم کرد.
ناشناس۳۳۴۸۸۳۸۰۰:۵۷:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
تمیکین به قانون التزام عملی میخواهد ، نه صرفاً لسانی کسیکه به رای شورای عالی نظارت تمکین نمیکند چگونه میتواند مدعی قانونمداری باشد؟ ضمناً تعداد حاضرین حضوری و غیر حضوری جمعاً ۱۸۰ نفر بودند النجاةفی‌الصدق
ناشناس۳۳۴۸۷۳۸۲۱:۴۰:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
این که ول کن هم نیست
پیمان۳۳۴۸۷۶۷۲۲:۴۴:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
من نمی‌دونم چرا این سلاح ورزی فیگور مخالف نظام را میگیره ولی تو همین نظام دودستی میزش را چسبیده و با جرثقیل هم نمی‌تونن از میزش جداش کنن
مهران۳۳۴۸۸۵۴۰۱:۳۶:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
چون به صورت کلی هرکس بیشتر بهش رسید بیشتر لگد زد ، یه آمار ساده بگیرید نظام در بالاشهر های کشور که وضع مردم عالی هست طرفدار دارد یا در پایین شهر ها ، هر کسی بیشتر بهره برد بیشتر هم لگد زده از مسئولین سیاسی بگیر تا مرفهین اقتصادی
ناشناس۳۳۴۸۹۶۰۰۸:۰۸:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
علی کریمی هم مثل همین سلاح ورزی تا ایران بود سودای ریاست فدراسیون فوتبال رو داشت.
عضو اتاق۳۳۴۹۰۲۴۰۹:۴۱:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
نه کسی ژست مخالف نظام گرفته نه نظام با کسی شوخی داره . اینکه بعد از چند ماه سلاح ورزی هنوز تو اتاق کارش نشسته به این معنی هست که اولا از لحاظ قانون کارش رو درست انجام داده دوما اعضا هیات نمایندگان هنوزم بهش متعهد هستند .
ناشناس۳۳۴۸۸۷۸۰۴:۰۰:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
اوضاع اقتصادمون،،،گل بووود به سبزه نیز آراسته شد.... چهان سومی بودن یعنی این...
ناشناس۳۳۴۸۹۳۰۰۷:۲۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
واقعا برای مردم جای سوال است که کسی که صلاحیت اتاق بازرگانی ندارد و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اعلام کرده اند دولت و مجلس وقوع قضائیه چرابااوبرخورد قاطع نمی کنند واورابیرون نمی کنند که بیشتر ازاین به مردم فشار اقتصادی وارد نشود
ناشناس۳۳۴۸۹۵۰۰۷:۴۸:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
هرکسی دخالت می کنه و افراد را رد صلاحیت می کنن
ناشناس۳۳۴۸۹۶۵۰۸:۱۹:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
حراست وزارت صمت وظیفش ازاسمش معلومه حواسش به نظم و نسق جای خودش باشه این ولع فتح قدرت و ثروت در همه جای جای این مملکت دیگه قدرت وثروتی باقی نگذاشته .
عضو عادی اتاق۳۳۴۹۰۲۸۰۹:۴۵:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
اگر واقعا دستگاههای امنیتی احساس میکردند که خطری وجود داره حتما با قدرت وارد میشدند .
محمد۳۳۴۹۰۳۶۰۹:۵۱:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
این جنگ سرمایه داران با دولت فعلی هست ...خدا نکنه یه تازه وارد بخواهد وارد سیستم این مجموعه بازرگانی بشه بیچارش میکنند چه تهران چه شهرستان باشد کلا مدیریت های بازرگاتی و صنایع و معادن باید متحول بشه !!!
رضا۳۳۴۹۰۴۳۰۹:۵۹:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
بعد میگیم چرا اقتصاد درست نمیشود تا وقتی امثال این آقا و پدرام و مرعشی ها و... حضور دارند و مشق اقتصادی تمامی دولت ها را عده ای که ذاتا مخالف این حکومت هستند مینویسند اوضاع همین هست والله اگر برای رضای خدا بود و چیزی شاملش نمیشد تا حالا پستشو رها کرده بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    3. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    4. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    5. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

    6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

    7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

    8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

    9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

    10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

    11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

    12. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

    13. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

    14. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

    15. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

    16. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

    17. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

    18. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

    آخرین عناوین