بر باد رفته!

گروه جهان الف،   4021016049 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

سطح غافلگیری های آمریکا در رابطه با مسائل بین المللی و داخلی خود، به نحو فزاینده ای افزایش یافته و این موضوع نشان می دهد که واشنگتن دیگر نمی تواند از ایده "هژمونی آمریکایی" در عرصه بین‌المللی سخن گوید و این ایده تا حد زیادی بر باد رفته است!

بر باد رفته!

به گزارش الف؛ دولت آمریکا و تئوریسین های حوزه سیاست خارجی و نظامی این کشور، پس از جنگ‌ جهانی جهانی دوم و البته به طور خاص پس از پیروزی در جنگ سرد، سرخوش از پیروزی های کسب شده، هژمونی جهانی آمریکا را به یک کلیدواژه برای خود و مردم دنیا تبدیل کردند. در واقع، در چهارچوب این طرحواره، پایه و بنیان اصلی نظام بین‌الملل در دوره مذکور، قدرت برترِ آمریکا در نظر گرفته می شد. 

با این حال، با گذشت زمان و هر چه به جلوتر حرکت می کنیم، پایه های ایده هژمونی آمریکایی و موقعیت برتر و غالب این کشور در نظام بین الملل نیز بیش از پیش خدشه دار شده است. در این رابطه می توان به شواهد و قرائن زیادی نیز اشاره کرد با این حال، زمانی "مادلین آلبرایت" وزیر خارجه سابق آمریکا در موضع‌گیری، تاکید کرده بود که بنیان های اصلی هژمونی آمریکایی، مبتنی بر دو اصل است: مشروعیت استفاده از قوه قهریه و زور توسط آن در قالب معادلات و مسائل بین المللی(کنشگری آمریکا به عنوان پلیسِ جهان)، و توانایی‌های فوق‌العاده آمریکا در خوانش روندها و تحولات آتی جهان و انجام برنامه ریزی های لازم، متناسب با آن ها. 

آلبرایت این موضع گیری را در قالب دکترین خود در اواخر دهه 1990 میلادی مطرح کرد با این حال، با گذشت چیزی در حدود 26 سال از طرح این مساله، اکنون به وضوح این مساله آشکار شده که تا چه اندازه دیدگاه مادلین آلبرایت در مورد بنیان های هژمونی جهانی آمریکا، بی پایه و اساس شده است. به عنوان مثال، اکنون انتقادهای زیادی در مورد انفعال گسترده دولت آمریکا در رابطه با جنایات صهیونیست ها علیه مردم فلسطین در بحبوحه جنگ غزه، از سوی افکار عمومی اقصی نقاط جهان(از جمله آمریکایی ها) و البته کارشناسان و تحلیلگران و همچنین نخبگان سیاسی و نظامی-امنیتی بین المللی مطرح می شود. 

البته که در مورد کمک های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین در قالب جنگِ این کشور با روسیه نیز انتقادات جدی از دولت آمریکا مطرح است و بسیاری از جمله پروفسور "جان میرشایمر" استاد روابط بین الملل دانشکاه شیکاگوی آمریکا بر این باورند که آمریکایی ها و مجموعه جهان غرب، از جیب و خون اوکراینی ها، اقدام به تنش زایی علیه روسیه کردند و حالا هم به دنبال عقب نشینی آبرومندانه از این جنگ هستند و چپ و راست به طرف اوکراینی پالس می فرستند که باید خود را آماده مذاکرات صلح با روسیه کند! 

از این رو، آمریکا دیگر بر اساس آنچه مادلین آلبرایت می گفت، از موقعیت مشروع و قانونیِ ادراکی برای یک قدرت غالب و هژمون در نظام بین الملل برخوردار نیست و حتی کنشگری آن در قالب جنگ های غزه و اوکراین، عملا این کشور را به یک نیروی تبهکار در چشم افکار عمومی جهان تبدیل کرده است. مساله ای که یک شکست اخلاقی بزرگ و فاحش در حوزه قدرت نرم و اقناعی، برای واشینگتن به حساب می آید. 

در عین حال، اینکه آلبرایت معتقد بود که توانایی های فوق العاده آمریکا در خوانش تحولات و روندهای آتی جهان نیز از آن یک ابرقدرت و نیروی برتر در جهان ساخته هم دیگر محلی از اعراب ندارد. آمریکایی ها هیچگاه تصور نمی کردند که جنبش حماس دست به عملیات هفتم اکتبر(طوفان الاقصی) بزند. آن ها انتظار تقابل جدی و گسترده محور مقاومت در منطقه غرب آسیا، همچون شرایط کنونی با منافع راهبردی خود را هم نداشتند. 

جدای از همه این ها، این کشور فکر نمی کرد که روزی متحدان سنتی آن در منطقه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، عملا به این کشور پشت کنند و روابط دو طرف، به سردی و تنش حرکت کند. اضافه بر این ها، آمریکا فکر نمی کرد که اکنون اصلی ترین جنگ و چالش آن، نَه در حوزه سیاست خارجی و مسائل بین المللی، بلکه در داخل خاک این کشور و برای حراست از دموکراسی ادعایی آمریکایی در مواجهه با فردی نظیر ترامپ و اوج گیری مجدد وی در صحنه قدرت سیاسی این کشور باشد. 

در واقع، سطح غافلگیری های آمریکا در رابطه با مسائل بین المللی و داخلی خود، به نحو فزاینده ای افزایش یافته و این موضوع نشان می دهد که واشنگتن دیگر نمی تواند از ایده "هژمونی آمریکایی" در عرصه بین‌المللی سخن گوید. 

دیدگاه کاربران

عمران۳۳۴۸۸۳۲۰۰:۴۷:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
چند نکته: ۱- جنگ غزه و جنگ اوکراین کاملا دو مساله متفاوت هستند. در جنگ اوکراین آمریکا عامل آغاز جنگ نبود و الان هم به دنبال ایجاد صلح است. حزب جمهوری خواه در آمریکا به پایان جنگ تمایل داشت و دارد. نوشته اید دنیا در مساله ی اوکراین مقابل آمریکاست، اصلا اینطور نیست. هیچ کشور مطرحی در کل دنیا از تجاوز نظامی به اوکراین حمایت نکرده است و روسیه عملا تنهاست. ۲- هژمونی غالب و یکپارچه ی آمریکا از دهه ۹۰ میلادی به دلیل اضمحلال شوروی ایجاد شد و بعد از جنگهای آمریکا در غرب آسیا و ظهور رقیب اقتصادی قدرتمند (چین) در دهه اول و دوم قرن، هژمونی بسیار کمرنگ شده است. اما این کشور هنوز در دو حوزه بسیار قدرتمند است، اولین حوزه توان تکنولوژیک که از تمام رقبای خود در عرصه بین المللی پیش است و مرکز تحولات تکنولوژیک کل دنیاست و دوم نظام منعطف و دموکراتیک که به این کشور امکان سازگاری با شرایط جدید را میدهد. مشکل کشورهای صلب مانند چین و روسیه این است که به دلیل ساختار غیرمنعطف امکان رویارویی با وقایع نوظهور را نخواهند داشت و اصطلاحا شکننده خواهند بود. ساختار دموکراتیک به معنی «خوب بودن یا درست بودن سیاستها» نیست بلکه به معنی بازتاب خواستهای جامعه در عرصه سیاست با کمترین اخلال توسط دیگران است. دموکراسی یک چرخه فیدبک بین جامعه و حاکمیت ایجاد میکند که باعث پایداری سیستم خصوصا در مواجهه با بحران ها میشود.
ناشناس۳۳۴۹۰۱۰۰۹:۱۴:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
اولا آمریکا عامل جنگ روسیه و اکراین است زیرا آمریکا با تصمیم به ملحق کردن اکراین (که چسبیده به روسیه است و موشک های آن تا پایتخت روسیه هم می رسد) به ناتو روسیه را تحریک به جنگ کرد. دوما آمریکا در ظاهر دموکراسی دارد این چه دموکراسی هست که فقط کسانی شانس رئیس جمهوری دارند که با اسرائیل خوب باشند، در عین چادرنشینی و کارتن خوابی بسیاری از آمریکایی ها، میلیاردها دلار به اسرائیل کمک کنند، در جهان جنگ و کودتا راه بیندازند، دیگران را تحریم کنند، حتی رئیس جمهورشان که سیاه پوست هم بود پلیس نسبت به سیاهان خشونت بیشتری بورزد و ... شاید در ظاهر دموکراسی باشد اما لابی های قدرت و ثروت هرگز نمی گذارند هر کسی رئیس جمهور شود
علی۳۳۴۹۱۰۲۱۰:۵۸:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
در جواب موضوع اول شما بگم الحاق سوخومی و آبخازیا در گرجستان چطور اونا هم عضو ناتو بودن که روسیه بهشون تجاوز کرد چرا خوب و بد شما دوستان متغیر است؟
ناشناس۳۳۴۹۱۶۳۱۲:۱۶:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
اوکراین با طناب پوسیده ناتو داخل چاه جنگ با روسیه افتاد این حقیقت قابل انکار نیست.
ناشناس۳۳۴۹۳۲۶۱۴:۲۷:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
آنها هم زدن زیر توافقات امنیتی با روسیه و روسیه اینطوری وارد عمل می شود
ناشناس۳۳۴۹۱۳۱۱۱:۲۹:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
روسیه هم حامی اسرائیل است ! گرگها پشت هم را خالی نمی کنن!
ناشناس۳۳۴۹۳۲۳۱۴:۲۷:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
روسیه برای پایان جنگ غزه قطعنامه پیشنهاد کرد اما کشورهای غربی قطعنامه اتش بس در غزه را وتو کردند.
عمران۳۳۴۹۱۳۴۱۱:۳۴:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
بله از بعضی جهات درسته و سیاستهای ناتو تحریک کننده بوده و آمریکا هم حداقل در تئوری میتوانست کاری کند که جلوی جنگ را بگیرد اما بالاخره کشوری که جنگ را آغاز کرد روسیه بود و از مدتها قبل هم در شرق اوکراین از گروههای جدایی طلب حمایت میکرد و در نهایت هم رسما و علنا جنگ را روسیه آغاز کرد. در موضوع دموکراسی هم در آمریکا نامزد انتخابات از احزاب مختلف وجود دارند که نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه معروف و برجسته هستند. اما کسی جلوی حضور نامزدهای دیگر با تفکرات مختلف و متضاد را نمیگیرد. مثلا یک کاندیدا به نام «کورنل وست» وجود دارد که کاملا طرفدار فلسطین و مخالف سیاستهای اسراییل است و هیچ نهادی در آمریکا نمیتواند از لحاظ قانونی جلوی حضور او در انتخابات را بگیرد. اینکه مردم آمریکا او را انتخاب کنند یا نه تصمیم مردم است که خوب تحت تاثیر رسانه ها و لابیها هم هست و در نهایت هدف دموکراسی انتخاب درست توسط مردم نیست بلکه اعمال حاکمیت توسط مردم است و البته هیچ دموکراسی کامل نیست. اما در آمریکا دموکراسی بر روی اصول جالب توجهی بنا شده و استاندارد های آزادی احزاب و آزادی بیان و آزادی رسانه ها و آزادی ادیان در آمریکا با دیگر کشورها اصلا قابل مقایسه نیست.
گلادیاتور۳۳۴۹۰۶۲۱۰:۲۱:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
این همه نوشتی که بگی آمریکا جنایتکار نیست ؟ جنگ اوکراین رو آمریکا با پیشروی ناتو در اوکراین بعد از سقوط دولت اوکراین در سال 2016 توسط cia و روی کار آمدن دولت غربگرای زلنسکی شروع شد . روسیه اصلا هم تنها نیست و بجز چند کشور غربی بقیه اصلا حرکتشو محکوم نکردند
ناشناس۳۳۴۹۰۷۱۱۰:۲۶:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
مهمترین حوزه قدرت امریکا قدرت نظامی است که قدرت و پیشرفت در دیگر حوزه‌ها را به دنبال داشته است. البته روشن است که اگر قدری آشنایی با مسایل جهانی داشته باشید نمی‌گویید پس چرا فلان کشور که قدرت نظامی دارد به جایگاه امریکا نرسید. چون قدرت امریکا در حوزه نظامی به قدری بود که توانست از آن برای تثبیت قدرت سیاسی در عرصه بین الملل استفاده کند و با این هنر، زمینه پیشرفت همه حوزه‌ها را فراهم کرد
ناشناس۳۳۴۸۸۳۷۰۰:۵۴:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
غرب گداهای ایرانی امید دارند!!
ناشناس۳۳۴۸۸۴۸۰۱:۱۳:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
آمریکادر برابر اسرائیل منفعل نیست، حامی بی قید و شرط است و اسراییل برای او بخشی از استراژی قابل اعتماد نظامی کنترل آسیاست بویژه در شرایطی که ایرانیها با انقلاب به او پشت کردند و عربها با تعامل با روسیه و چین از او باج خواستند. جنبه های اخلاقی هم هیچوقت در سیاست بین الملل اهمیت نداشته. تلاش آمریکا برای آتش بس اوکراین با روسیه برای تکمیل فرایند الحاق اوکراین به ناتو و بازسازی نظامی و اقتصادی آن برای مرحله بعد و تضعیف چین است. تا اینجا نیز اقتصاد و منابع نظامی روسیه را به حد کافی به هدر داده. متحدان سنتی آمریکا هم در حال آماده شدن برای طرح بزرگتر هستند و اختلافات آنها بیشتر خانوادگی است تا استراتژیک.
ناشناس۳۳۴۸۸۵۶۰۱:۳۸:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
آمریکا ضعیف نشده بلکه عاقل شده !!
ناشناس۳۳۴۹۳۱۰۱۴:۲۱:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
زور ما زیاد شده
ناشناس۳۳۴۸۹۰۰۰۵:۵۶:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
سلام در این بحبوحه تجزیه و تحلیل و چنگول زدن به چهره امریکا، اگر فرصتی دست داد، مرحمت کنید اون ماشینهای ثبت نام شده پارسال را تحویل بدهید ممنون.
رضا۳۳۴۸۹۵۲۰۷:۵۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
سالگرد سقوط هواپیما و درگذشت هموطنانمان را تسلیت می گویم .
ناشناس۳۳۴۸۹۶۹۰۸:۲۵:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
بدبختانه مآ ایرانی ها هژمونی امریکا را با تحریم های ظالمانه اش که از عوامل اصلی افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی کشور هست تا عمق وجودمون حس کرده ایم
ناشناس۳۳۴۸۹۹۴۰۸:۵۷:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
با کدام مدرک می گویید هژمونی قدرت اول بودن امریکا از بین رفته ؟ سالهاست فقط شعار می دهید؟ کافی است نگاهی به کشورهای رقیب امریکا بیاندازید که قدرت امریکا را تهدید می کنند. اولین آن روسیه است که الان در اکراین جنگ بی سرانجامی را آغاز کرده اینکه فکر کنید قرار است روسیه اکراین را تصاحب کند خیال باطلی است. قطعا در اینده دو طرف به سمت آتش بس و صلحی می روند که هیچ کدام از دوطرف جنگ برنده نیستند اکراین زیرساخت های زندگی مردم خراب شده و روسیه هم قدرت اقتصادی و نظامی اش فلج شده است. و اما چین . آنها هم نیاز مبرم به امریکا دارند منافع سرمایه ای و ثروت چین بصورت دلار در اختیار غربی ها است تکنولوژی غربی نباشد چین فلج می شود و اما خود امریکا ببینید چه تعداد از کدام قشر از ایران به امریکا مهاجرت کرده اند یا پولدار بودند و سرمایه برده اند و یا متخصص بودند و باز سرمایه به آنجا منتقل شده تا زمانی که نخبگان در سیستم امریکا جذب می شوند محال است قدرت امریکا از بین برود چگونه قرار است.
ناشناس۳۳۴۹۰۷۴۱۰:۲۷:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
خیلی راحت هست دیگر نمی تواند حکومت ها را عوض کند و یا خاورمیانه بزرگ را ایحاد کند و چپ و راست هم حمله می بیند
ناشناس۳۳۴۹۱۳۲۱۱:۳۳:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
اگر نمی تواند پس چرا ما همچنان از دشمنی او می گوییم و شعار مرگ بر آمریکا می دهیم و مشکلاتمان را گردن آمریکا می اندازیم ؟!!
ناشناس۳۳۴۹۳۲۸۱۴:۲۸:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
زیرا تحریم و تهدید و ترور می کنند.
ناشناس۳۳۴۹۳۳۰۱۴:۲۹:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
چون هنوز به کشور کاملا عادی تبدیل نشده و همچنان می خواهد زور بگوید بر جهان
ناشناس۳۳۴۹۰۷۹۱۰:۳۱:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
جنگ اوکراین از جنبه استراتژیک ضرر سنگینی برای امریکا در پی داشت. امریکا با کمک همه متحدین خود موفق نشد روسیه را شکست دهد و ناتو را به مرز روسیه بکشاند و متحد راهبردی خود در این زمینه یعنی اوکراین را هم از دست داد و نابود کرد. در مقابل روسیه را به سمت تقویت نهادهای درونی خود و همچنین پیوند با کشورهای متحد المنافع هدایت کرد و با این کار امریکا قدرت اعمال فشار تحریم‌ها به عنوان مهمترین عامل تسلیم کشورهای مخالف خود را از دست خواهد داد
محمد۳۳۴۹۷۲۶۲۳:۱۴:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
فنلاند هم که هم مرز روسیه است اخیرا عضو ناتو شد ولی روسیه ای که توی باتلاق اکراین گیر کرده هرگز نمیتونه یه جنگ دیگه رو هم شروع کنه
ناشناس۳۳۴۹۰۸۴۱۰:۳۸:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
روسیه 20% خاک اوکراین رو گرفته داداش - این یعنی پیروزی
ناشناس۳۳۴۹۲۰۵۱۳:۰۵:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
این یعنی تجاوز و اشغالگری !!
ایرانی۳۳۴۹۰۶۷۱۰:۲۵:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
غربزدگی بیماری است - امیدوارم که اقلیتی که به این بیماری مبتلا شدند از این بیماری نجات پیدا کنند - جنگ غزه نشان داد که غربی ها چقدر نژاد پرست ، خودخواه و جنایتکار هستند .
ناشناس۳۳۴۹۱۸۷۱۲:۴۰:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
شرق زدگی هم معادل اسکیزوفرنی است
ناشناس۳۳۴۹۳۰۴۱۴:۱۹:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
ایرانی ها شرقی حساب میشن - خودتو بیمار حساب کردی ؟
ناشناس۳۳۴۹۲۲۷۱۳:۲۷:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
وزیر خارجه روسیه گفت: ما باید درباره تاریخ مشترک مان با اسرائیل، مراقبت کنیم. در رتبه اول در جنگ علیه نازی ها. و این واقعا به لحاظ تاریخی ما را متحد می کند. امضای روسیه پای این بیانیه برای دومین بار چه چیز را معلوم می کند؟ (از راه‌حل‌ها و ابتکارات صلح‌آمیز با هدف حل آنچه مناقشه میان ایران و امارات خوانده شده از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی دادگستری، بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل حمایت می‌شود.)
علی۳۳۴۹۱۱۲۱۱:۰۸:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
تولید ناخالص ملی امریکا ۱۳ برابر روسیه هست و اقتصاد چین هم وابسته به امریکا چون چین بزرگترین شریک تجاری امریکاست گوشی اپلی که چند برابر تولید ناخالص ملی ایران و چند برابر درامد نفت ایران است در چین تولید میشه و در ایران ممنوع بعد ایران میخواهد روی اقتصاد چین حساب باز کند
ناشناس۳۳۴۹۱۹۸۱۲:۴۹:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
هر دولتی به خواست اکثریت مردمش که دمکراسی است احترام گذاشت افراد با سواد و متخصص در راس امور کشور قرار داد فساد را از ریشه خشک کرد مطمئنا همه دنیا به دیده احترام به آن نگاه خواهند کرد .مثل ژاپن مردمش نهایت آزادی، امنیت ،رفاه را دارند نه دشمن دارد نه دشمن کشوری دیگر هستند.
ناشناس۳۳۴۹۳۶۱۱۴:۵۲:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
ژاپن سومین اقتصاد دنیاست اما شما از کارتن خواب های بسیار زیادی که در ایستگاه های مترو ژاپن می خوابند خبر دارید؟ خبر دارید که ژاپن جزء کشورهایی است که در صدر جدول خودکشی جهان هستند؟ یه تحقیق در اینترنت بکنید بد نیست
ناشناس۳۳۴۹۲۷۰۱۳:۵۷:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
این حرف ها تو گوش مردم اینستاگرام زده نمیره ولی هستند مردمی که از اول معتقد بودن آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه چه برسه به الان که با یک ایران قدرتمند و نیروی مقاومت در منطقه طرف هستن.
ناشناس۳۳۴۹۲۸۸۱۴:۱۱:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
آمریکا بر اساس منافع ملی اش اقدام میکند وپرونده ای سیاه در بسیاری از موارد دارد روسیه تحریم میشود بجای ان سرزمین بدست می اورد اسراییل وفلسطینیان برای سرزمین میجنگند ولطمه میبینند و...
ناشناس۳۳۴۹۳۳۶۱۴:۳۲:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
اگر ثروتهای طبیعی ملاک سعادت بود باید روسیه با آن وسعت و ذخایر نفت و گاز و معادن و ... خوشبخت‌ترین کشور دنیا بود اما حکام ژاپن بدون برخورداری از هیچ منابعی زندگی بهتری برای ملت خویش رقم زده‌اند و علت را باید در سلامت حکام و اقتصاد آزاد و رقابتی و غیررانتی و تمیز جویا شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  7. مدرسه یا بازار؟!

  8. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  9. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  13. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  16. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  17. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  18. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  19. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  20. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  21. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. سقوط در آغوش پهلوی!

  22. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  25. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین