کمیابی خبرنگاری اجتماعی مسئله‌محور در کشور

مهدی محمدصادقی، سیاست‌پژوه اجتماعی، گروه اجتماعی الف،   4021009001 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
کمیابی خبرنگاری اجتماعی مسئله‌محور در کشور

طی سال‌های اخیر، بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی، نسبت به عملکرد  برخی خبرنگاران این حوزه انتقاد محتوایی جدی دارند. به‌نظر می‌رسد تعلیم و پرورش خبرنگار اجتماعی یکی از ضرورت‌های رسانه‌ای کشور است که با توجه به سرعت تحولات جامعه و پیچیدگی مسائل اجتماعی، اهمیت بسیاری دارد. 

در هر رخداد اجتماعی، صحت‌سنجی و تبیین علت واقعی حادثه، تهیه روایت دست‌اول و ارائه گزارش بدون پیش‌فرض جزء حداقل شرایط لازم برای حرفه خبرنگاری است. این مهم زمانی قابلیت تحقق دارد که خبرنگاران محقق و فراجناحی در حوزه اجتماعی کشور، فعالیت کنند.

طی سال‌های اخیر، بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی، نسبت به عملکرد برخی خبرنگاران این حوزه انتقاد محتوایی جدی دارند. یعنی در موضوعات حیاتی کشور نظیر مسائل خانواده و نبرد با گفتمان زن غربی، کاهش نرخ‌باروری، کودک‌انگاری، مهاجرت و طلاق، بخشی از  خبرنگاران اجتماعی برخلاف رویکرد کارشناسی، جهت‌گیری سیاسی و حزبی را اولویت قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.

در همین راستا، زمانی که جریان نفوذ در کشور بدنبال مانع‌تراشی برای ازدواج جوانان بود؛ این دسته از خبرنگاران اجتماعی، منطبق با خواست و برنامه این گروه، گزارش و خبر تولید می‌کردند. این موضوع حتی پس از آشکار شدن سناریوی نفوذ خارجی نیز، هنوز در برخی مطبوعات و خبرگزاری‌ها بصورت امری سیاسی_جناحی بازتاب می‌یابد.

در خصوص لزوم افزایش نرخ فرزندآوری هم با وجود تاکیدات فراوان کارشناسی و مستندات‌علمی آن، بازهم بعضی خبرهای ضدگفتمان جمعیتی، تولید و منتشر می‌شود. اینکه برخی فعالان رسانه‌ای از هر نکته‌ای برای منحرف ساختن و ایجاد تردید در سیاست‌های انبساطی جمعیت، استفاده می‌کنند؛ خطی است که با رسالت خبری و حرفه‌ای خبرنگاران، مغایرت دارد.

مقایسه نسبت ازدواج و طلاق، پرتکرارترین اشتباه آماری خبرنگاران

در این راستا، به دفعات پژوهشگران جمعیت‌شناسی نسبت به خطا و اشتباه بودن مقایسه نسبت ازدواج و طلاق، هشدار داده‌اند و مطالب بسیاری در این خصوص منتشر کرده‌اند؛ اما هنوز یکی از پرتکرارترین غلط‌های رایج، همین مقایسه نسبت ازدواج و طلاق است.

در همین زمینه، بتازگی رسول قبادی کارشناس جمعیت در فرهیختگان آنلاین نوشته است: «ازآنجاکه ازدواج تابعی از ساختار جمعیتی کشور است، نوسان‌های بزرگ جمعیتی (مثل انفجار جمعیتی و تحدید نسل) تعداد این رخداد را دچار نوسان‌های بزرگ خواهد کرد؛ ازاین‌رو «نسبت طلاق به ازدواج» به‌جای آن که نمایی از وضعیت طلاق ارائه نماید، بیشتر متأثر از تغییرات وضعیت ازدواج است. در واقع، نسبت «طلاق به ازدواج» شاخص دقیقی از آنچه در واقع در جامعه رخ می‌دهد نیست؛ چراکه دو جمعیت بی‌شباهت را مقایسه می‌کند. کسانی که در یک سال ازدواج کرده‌اند، عموماً شامل افراد مجرد است. درحالی‌که کسانی که طلاق گرفته‌اند جزو مجموعه افراد متأهل هستند.

هنگام مقایسه میزان طلاق در دو جامعه، باید به جمعیت در معرض طلاق توجه کرد. به‌عنوان‌مثال، در دو جامعه ۱۰۰۰ نفری که یکی ۱۰۰ مجرد و ۹۰۰ متأهل و دیگری 300 مجرد و 700 متأهل دارد، اگر در هر دو 20 ازدواج رخ دهد، ولی در اولی 20 طلاق (نسبت طلاق به ازدواج ۱ به ۱) و در دومی 10 طلاق (نسبت طلاق به ازدواج ۱ به ۲) رخ دهد، نمی‌توان نتیجه گرفت که وضعیت طلاق در دومی بهتر است".

 همچنین، در حوزه مسائل خانواده نیز، برخلاف قرابت اصولی و مسئله‌محور، این گروه از خبرنگاران دنبال‌رو جریان و احزاب سیاسی هستند؛ در این زمینه، برای برخی خبرنگاران اجتماعی نیز محتوای شبه‌علم و پیشنهادات وارداتی متاثر از جنبش «می‌تو» پرچم‌دار و سرلوحه این حیطه شده است.

شواهد بسیاری در خصوص رابطه پوشش و تعرض به زنان وجود دارد!

در این بین پوشش و کیفیت آن که مسئله‌ای ارزشی و تمدنی هست؛ در تبیین مسئله مفغول مانده و صرف‌نظر از فعلیت و نقش زنان، هرگونه تعرض و هتک حرمت به زن، بصورت نامسئله تحلیل می‌شود. حال آنکه شواهد بسیاری در خصوص رابطه پوشش و تعرض به زنان وجود دارد. بنابراین در صورتی که خبرنگار اجتماعی، مسئله‌محوری و نظرات کارشناسی در اولویت کاریش قرار گیرد؛ ابتدا این رابطه را تحلیل کرده، در ادامه با توجه به وضعیت جامعه کنونی ایران در حوزه خانواده، آنگونه که کیان این نهاد اسلامی-ایرانی حفظ شود؛ کنش رسانه‌ای می‌کند.

در موضوع مهاجرت نیز، بدلیل ضعف آمار و متولی هر چند وقت یکبار، خبری فیک و غیردقیق فضای جامعه را تاریک و جوانان را ناامید می‌کند. در این راستا، روند و نخبگانی بودن موضوع مهاجرت مسئله‌ای است که هنوز سندپژوهشی محکمی ندارد؛ اما بارها در مطبوعات پیرامون آن گزارش و یادداشت نگارش یافته است.

باتوجه به مطالب مطرح شده، به‌نظر می‌رسد تعلیم و پرورش خبرنگار اجتماعی یکی از ضرورت‌های رسانه‌ای کشور است که با توجه به سرعت تحولات جامعه و پیچیدگی مسائل اجتماعی، اهمیت بسیاری دارد. به باور نگارنده، این موضوع مهم‌ترین رسالت سیاست‌پژوهان و اندیشه‌ورزان حوزه اجتماعی- فرهنگی کشور است!

دیدگاه کاربران

محجوب۳۳۳۷۸۱۰۰۹:۳۶:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۹
واقعا ما تو موضوع جمعیت بارها به مشکل خوردیم با عزیزان خبرنگار و این موضوع رو به عینه تجربه کردیم
رضا۳۳۳۸۸۷۰۱۵:۵۱:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۹
خیلی زیبا بود. نویسنده ابتدا به درستی مطرح می‌کند که مقایسه ازدواج و طلاق در یک‌سال نادرست است و شبه‌علم و دنباله‌روی از جریان‌های سیاسی را تقبیح می‌کند که بلافاصله خود نظرات یک جریان سیاسی خاص را به کرسی بشناسد! آن هم با توسل به ارزش‌ها، احساسات و همان رویه‌ای که محکومش می‌کند یعنی شبه علم که در دل اصطلاحاتی مانند «شواهد بسیاری وجود دارد» یا چون شواهدی وجود ندارد پس فرض می‌شود من درست می‌گویم!
ناشناس۳۳۳۷۸۳۱۰۹:۵۶:۲۰ ۱۴۰۲/۱۰/۹
چیزی که من از این متن فهمیدم اینه که شما خبرنگار نمیخواید. فقط میرزا بنویس میخواید که بتونه دستورات شمارو به شکل خبر بنویسه.
ناشناس۳۳۳۷۸۳۲۰۹:۵۷:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۹
با توجه به مقاله شما بیشتر دیکته نویس نیاز داری تا خبرنگار
ناشناس۳۳۳۷۸۴۰۱۰:۰۲:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۹
خبرنگار میره واقعیت هارو بیان میکنه. اینکه شماها همیشه باید چشم و گوشتون رو ببندید که یه وقت از واقعیت ها ناراحت نشید مشکل شماست. در مورد مهاجرت که فرمودید چرا نباید آمار وجود داشته باشه؟ وقتی آمار وجود نداشته باشه اونوقت همه باید سکوت اختیار کنند تا به کسی بر نخوره یا راه حلش ارائه آمار دقیق و واقعی هست؟ در مورد خانواده وقتی حتی نمیتونید یه شیر خشک بچه رو تامین کنید انتظار دارید همه بیان براتون به به و چه چه کنند از طرح های عجیب و غریب مثل جوانی جمعیت؟
ناشناس۳۳۳۸۲۵۳۱۳:۲۲:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۹
بله مهمترین عاملِ کاهش فرزندآوری اقتصاد است که دولت باید فکری اساسی بکند اما این تنها عامل نیست چون خیلی از خانواده های پولدار یا آن هایی که دستشان به دهانشان می رسد هم تک فرزندی هستند و این به خاطر تفکر غلط فرزند کمتر، تربیت بهتر یا راحت طلبی و تمایل به نداشتن مسئولیت است در حالیکه اتفاقا تک فرزندی آسیب های زیادی می تواند داشته باشد
ناشناس۳۳۳۷۸۵۲۱۰:۱۲:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۹
گروه نصر تی وی، یک آزمایش انجام داد؛ یک بازیگر غیر معروف را به سه صورت مختلف چادری، مانتویی با حجاب، مانتویی بد حجاب به نوبت به مدت 10 دقیقه در کنار خیابان قرار داد. در حالت چادری 1 مزاحمت اتفاق افتاد، در حالت مانتویی با حجاب 2 مزاحمت، در حالت مانتویی بد حجاب 12 مزاحمت
ناشناس۳۳۳۸۳۱۸۱۳:۳۹:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۹
اینکه مشخص است نیاز به آزمایش نداشته، بد حجابی و بی حجابی به ضرر جامعه است مخصوصا خود بانوان
ناشناس۳۳۳۸۴۲۹۱۴:۰۳:۱۷ ۱۴۰۲/۱۰/۹
نتیجه میگیریم مشکل در فرهنگ مردانه و منسوخ شده اکثریت جامعه است .
ناشناس۳۳۳۸۸۲۵۱۵:۴۲:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۹
هیچ وقت با دیدن اون برنامه به این فکر کردید چرا باید مردان جامعه در این حد هیز و چشم چران باشند ؟
ناشناس۳۳۳۷۸۵۳۱۰:۱۲:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۹
متاسفانه خبرنگاران فعال و جستجوگر ، امنیت شغلی کمتری دارند . و به بهانه های مختلف مورد بازخواست قرار میگیرند.
علی۳۳۳۷۸۵۸۱۰:۱۶:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۹
برادر جان من نزدیک ۴۰ سالم هست هوای درست حسابی که نداریم و مشکل زیست محیطی داریم مشکل کم آبی که داریم دولت خودش فقط یک قلم کالا رو ۳۰درصد افزلیش قیمت داده شغلم کفاف مخارج یک نفر را هم نمی دهد بر اساس، کدام منطق امسال من رو توجیه میکنید که بچه دار شوند؟
ناشناس۳۳۳۷۸۷۹۱۰:۳۱:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۹
شما دل تان می خواهد آن چه را که شما فکر می کنید بقیه در همان مورد بنویسند
عمران۳۳۳۷۹۱۲۱۱:۰۱:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۹
الان شما که مقاله تان مساله محور و اجتماعی است، چرا دو تا از آن شواهد را با آمار و ارقام و تحقیق علمی دانشگاهی ارائه ندادید؟
یوسفی۳۳۳۸۳۴۷۱۳:۴۳:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۹
به نظرم خوب مطلب رو نخوندید چون تو بخش طلاق شرح دادن که خبرنگاران اجتماعی چگونه اشتباه مینویسند. بیشتر از این طولانی میشه و مسئله را بخوبی شرح دادن اگه دقیق بخونیم
ناشناس۳۳۳۹۲۶۵۱۸:۱۷:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۹
الان مهااجرت افزایش پیدا کرده این موضوع رو چطور بنویسن که به کسی بر نخوره؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین