۳ نکته در مورد یک تغییر لحنِ معنادار

گروه جهان الف،   4021008079 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«به تازگی مقام های ارشد حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی دولت بایدن اعلام کرده اند که آمریکا "تا جایی که بتواند" به حمایت از اوکراین ادامه می دهد. این در حالی است که در ماه های ابتدایی جنگ اوکراین و حتی تا همین اواخر، دولت بایدن به صراحت اعلام می کرد که آمریکا "تا زمانی که جنگ اوکراین ادامه یابد"، از کیِف در جنگ علیه روسیه حمایت می کند.»

۳ نکته در مورد یک تغییر لحنِ معنادار

به گزارش الف؛ از زمان آغاز جنگ اوکراین در اوایل سال 2022 میلادی تا به امروز، این جنگ که بایستی آن را یک بحران بین المللی بدانیم(صرفا محدود به دو کشور نیست)، فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. در این میان، حمایت های غرب و به طور خاص دولت آمریکا از اوکراینی ها نیز نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده است. در این راستا، در ماه های ابتدایی جنگ اوکراین شاهد تاکیدات فراوان مقام های غربی و مخصوصا رئیس جمهور آمریکا مبنی بر جدیتشان در زمینه حمایت از اوکراین بودیم.

در این رابطه تصویب بسته های مختلف اعطای کمک های مالی و تسلیحاتی از سوی دولت آمریکا جهت ارائه به اوکراین نیز عمدتا با همراهی های قابل توجه سیاسی و افکار عمومی در آمریکا همراه می شد. با این حال، به تازگی، شاهد یک تغییر لحن معنادار از سوی دولت بایدن در رابطه با جنگ اوکراین هستیم که توجه بسیاری از ناظران و تحلیلگران و رسانه ها را نیز به خود جلب کرده است. 

در این راستا، مقام های ارشد حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی دولت بایدن اعلام کرده اند که آمریکا "تا جایی که بتواند" به حمایت از اوکراین ادامه می دهد. این در حالی است که در ماه های ابتدایی جنگ اوکراین و حتی تا همین اواخر، دولت بایدن به صراحت اعلام می کرد که آمریکا "تا زمانی که جنگ اوکراین ادامه یابد"، از کیِف در جنگ علیه روسیه حمایت می کند. موضوعی که به نظر، حامل 3 نکته و پیام محوری است. 

اولا، اینطور به نظر می رسد که میزان مخالفت های داخلی در آمریکا چه در قالب سیاست حزبی و چه افکار عمومی این کشور، با گزاره تداوم حمایت های آمریکا از اوکراین در قالب جنگ این کشور با روسیه، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. موضوعی که البته در چهارچوب نظرسنجی های مختلف در آمریکا نیز نمودها و بازتاب‌های عینی خود را پیدا کرده است و سبب شده دولت بایدن با چالش ها و موانع جدی در امر تخصیص کمک های مالی و تسلیحاتی خود به اوکراینی ها رو به رو شود. 

در این رابطه به طور خاص "جان کربی" سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در موضع گیری به موانع جدی ساختاری و سازمانی در آمریکا و به طور خاص مخالفت های جمهوریخواهان و حتی برخی اعضای حزب دموکرات با گزاره تداوم یافتن کمک های آمریکا به اوکراین خبر داده است. معادله ای که نشان می دهد تا چه اندازه نوعِ نگاه در آمریکا در رابطه با جنگ اوکراین تغییر کرده است. 

دوم اینکه به نظر می رسد تغییر لحن معنادار اخیر دولت بایدن در رابطه با جنگ اوکراین و تداوم یافتن کمک‌های واشنگتن به این کشور در قالب جنگ مذکور، به نوعی همسو با تحلیل و تفسیرهایی است که تاکید می کنند جنگ اوکراین به نقطه پایان خود رسیده و کی یِف باید هر چه سریعتر خود را آماده مذاکرات صلح با طرفِ روسی کند. در این میان، برخی منابع آمریکایی به این نکته اشاره می کنند که دولت آمریکا صرفا به دنبال آن است که تا جای ممکن شرایطی را فراهم کند که دولت اوکراین در قالب مذاکرات صلح با روسیه، موضعِ بهتری را داشته باشد و خسارات کمتری را متحمل شود. 

ودر نهایت سوم اینکه تغییر لحن معنادار اخیر دولت بایدن در رابط با جنگ اوکراین و تداوم یافتن کمک های واشنگتن به این کشور، بار دیگر جلوه ای عینی از بازی های خونین دولت آمریکا و قدرت های غربی با دیگر کشورها و ملت ها و استفاده ابزاری از آن ها در چهارچوب منافع کلان خود را به نمایش می گذارد. 

در واقع، آمریکایی ها تا جایی که به نفعشان باشد، از دولت ها و ملت های دیگر حمایت می کنند و هر کجا که دیگر، منافعشان تامین نگردد، خیلی راحت به وعده های خود پشت می کنند و روند و سیاست های تازه ای را در پیش می گیرند. معادله ای که در نوع خود حامل درس ها و پیام های معنادار زیادی برای دیگر کشورها و ملت‌ها نیز است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۴۰۴۳۳۰۰:۳۶:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
بیچاره مردم اوکراین که قربانی تقابل قدرت شرق و غرب شدند.
ناشناس۳۳۴۱۴۱۴۱۳:۳۴:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
وقتی فریب رسانه‌های غربی را خوردند و به یک دلقک رای دادند باید منتظر چنین نتایجی هم باشند.
موسی۳۳۴۰۵۵۳۰۱:۵۵:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
ازکجا معلوم پشت پرده باروس ها معامله نکرده باشن، چون روس ها جدیدا حرکات عجیبی می‌کنند، دوبارپشت سرهم جزایر سه گانه ایران وحمایت از اسرائیل! شاید ایران ومقاومت درمقابل اوکراین معامله شده؟! ازروس ها هیچی بعید نیست! روس همواره آدم فروش وفقط باحیله به منافع خودش می‌کند، البته این خصلت های ابرقدرت هاست که به شریک شان خیانت کنن به ویژه روس ها،
ناشناس۳۳۴۱۳۹۲۱۳:۲۳:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
برادر عزیز زود جو گیر نشو ابرقدرت چه غربی و چه شرقی با نوع نگاه شما تفاوت دارن همه اشون برای منافع اشون جلو و یا عقب نشینی میکنن این منافع اشون هست که مواضع اشون رو مشخص میکنه درباره خیانت هم وقتی قوی باشی ابرقدرتها مجبورن باهات راه بیان وگرنه یا تصرف میشی یا رها مانند جنگ جهانی اول و دوم که هر دو طرف قدرت شرق و غرب اون روزها ایران رو پایمال ارتش هاشون کردن....و خیانت قدرتها چیز تازه ای نیست مانند خیانت فرانسوی ها در قرارداد فین کنشتاین!
ناشناس۳۳۴۱۴۲۲۱۳:۳۷:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
ممکن است توافقی شده باشد، اما تجربه نشان داده هر کشوری با ایران بست در مقابل دشمنانش موفق شد. اگر روسیه چنین توافقی کرده باشه و از ایران جدا بشه حتما به خودش و مردمش آسیب رسانده است.
عمران۳۳۴۰۵۸۵۰۲:۲۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
نویسنده ی محترم شما از پیش یک تصمیمی گرفتید متن را در همان جهت پیش میبرید. نوشته اید تغییر موضع دولت آمریکا در مورد اوکراین «تداوم بازی خونین» است. اولا یک کشور دیگری به اوکراین حمله کرده، الان آمریکا بازی خونین شده؟ دوم تغییر سیاست هم برای اتمام جنگ است که خوب صلح مگر خونین است؟
ناشناس۳۳۴۱۰۳۷۰۹:۵۸:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
هر وقت فهمیدی علت اصلی جنگ توسط آمریکا هست بقیه اش هم می فهمی
ناشناس۳۳۴۱۱۹۳۱۱:۱۶:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
منم میگم دلیل جنگ ایران و عراق آمریکا بود الان این از حقانیت ایران کم میکنه؟ چون قطعا اوکراین مثل ما در موضع دفاعه
ناشناس۳۳۴۱۸۵۱۱۸:۱۵:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
عراق چشم داشت اراضی داشت و آمریکا هم آنها را جوگیر کرد و مقایسه با روسیه و اوکراین اشتباه هست که کسی روسیه را جوگیر نکرده بلکه آمریکا اوکراین را جوگیر کرددو زیر توافقات زد و انقلاب رنگی کرد
عمران۳۳۴۱۲۸۰۱۲:۰۵:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
علت جنگ در ذهن تو آمریکاست، در واقعیت کشور دیگری به اوکراین حمله کرده و همه عالم هم فهمیدند، خودشان هم با افتخار گفتند که حمله کردند. تو این وسط چه میگویی؟
ناشناس۳۳۴۱۸۵۲۱۸:۱۵:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
عزیزم علت گفته شده
ناشناس۳۳۴۰۷۲۹۰۶:۵۷:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
نیش عقرب هم از رهِ کین است هم اقتضای طبیعتش این است حیات یانکی‌ها و صهیونیست و غرب با جنگ و خون و تجاوز و غصب و قتل عام عجینه
ناشناس۳۳۴۰۷۹۶۰۷:۵۱:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
در جنگ ایران و روسیه وقتی دوتا قدرت اون زمان پشت پرده توافق کردند ایران قربانی شد در حالیکه ابتدا به پشتوانه حمایت انگلیس شروع به جنگ کرد. الان هم همینه کشورهایی مثا اوکراین و ایران قربانی سیاستهای ابرقدرتها هستند. روسیه ابتدا از حماس حمایت کرد تا کسی حواسش به اوکراین نباشه .الان که به هدفش رسید خیانت کرد
ناشناس۳۳۴۱۰۷۸۱۰:۲۲:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
اول که می گفتید علت حمله حماس به اسرائیل روسیه بود الان در یک چشم به هم زدن تغییر موضع دادید؟!!!!
ناشناس۳۳۴۱۱۵۴۱۰:۵۴:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
خیلی در مورد ایران اشتباه میکنی - ایران فقط به قدرت خداوند متکی است و توافق با کشورهای شرقی استراتژیک است و این معنی نیست که ایران وابستگی دارد
ناشناس۳۳۴۰۸۰۹۰۷:۵۸:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
روسیه موفقیت خود را در همراهی ایران و جنگ غزه بداند و غره نشود آمریکا و ناتو در فراغت بال روزگارش را سیاه و ویران خواهد کرد یکبار هم شده در طول تاریخ روابط تو ایران وفادار و گربه صفت نباش
ناشناس۳۳۴۰۸۴۹۰۸:۱۲:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
....در واقع، آمریکایی ها تا جایی که به نفعشان باشد، از دولت ها و ملت های دیگر حمایت می کنند و هر کجا که دیگر، منافعشان تامین نگردد، خیلی راحت به وعده های خود پشت می کنند و روند و سیاست های تازه ای را در پیش می گیرند..... به این عمل می گویند دیپلماسی. می گویند سیاست، می گویند حفظ منافع ملی. فرض کنید همین فردا رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور امریکا تماس بگیرد و خواهان مذاکره حضوری شود درخواست بازگشایی سفارتخانه ها را بدهد. اعلام رسمی کند نه از حزب لله نه از حوثی ها نه از بشار اسد نه از حشد الشعبی نه از حماس و سایر گروه های جهادی حمایت نمی کند اگر هم حمایتی بکند برای مردم و بصورت غذا و دارو نه سلاح و پول. فکر می کنید چه اتفاقی می افتد. اولین قدم ارزش پولی ما در لحظه چند برابر می شود تحریم ها برداشته می شوند اجازه صادرات و واردات آزاد پیدا می کنیم و یک کشور آباد می شویم. این اسمش منافع ملی است.
ناشناس۳۳۴۱۶۳۴۱۵:۴۵:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
در صورتی میتونیم وابستگی 100 درصد نداشته باشیم که یک راه حل جایگزین به جوز شرق داشته باشیم
رضا۳۳۴۰۸۷۸۰۸:۳۵:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
نتیجه اینکه آمریکا تا جایی که به نفع ملتش باشد از دولت‌ها و ملت‌های دیگر حمایت می‌کند .
ناشناس۳۳۴۰۹۲۵۰۸:۵۴:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
خیلی راحت به وعده های خود پشت می کنند مانند روسیه در خصوص جزایر سه گانه؟؟؟!!!
ناشناس۳۳۴۱۰۳۸۰۹:۵۹:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
روسیه هم وقتی به تنهایی دنبال جرایز ایرانی بود بیا مدعی شوید
ناشناس۳۳۴۱۰۸۹۱۰:۲۸:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
چون در آنجا یک نفر نمی تواند نظر خود را به دیگران تحمیل کند وقتی خرد جمعی در آنجا به نتیجه برسد که یک موضوعی (حمایت از اوکراین) به نفع شان نیست،تغییر موضع می دهند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  7. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  8. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  9. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  13. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  14. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  15. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  16. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  17. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین