وصول ۳۴۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی توسط دستگاه قضا

  4021006025

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال فرار مالیاتی و ۱۵۸ میلیون یورو رفع تعهد ارزی توسط دستگاه قضا وصول شده است.

وصول ۳۴۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی توسط دستگاه قضا

به گزارش مهر، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست نحوه اجرای دستورالعمل اتقان و ارزیابی آرا قضائی و استفاده و بهره‌برداری از سامانه «تناد» ضمن تبریک و تسلیت شهادت «سردار سرتیپ پاسدار سید رضی موسوی» از مستشاران نظامی باسابقه سپاه در سوریه اظهار کرد: رژیم صهیونیستی تحت حمایت دولت آمریکا با به شهادت رساندن سردار شهید سید رضی موسوی بار دیگر نشان داد که ماهیتی کاملاً تروریستی و نامشروع دارد که در مقابل چشمان جهانیان به‌طور آشکار و خلاف قواعد و حقوق بین‌الملل عمل می‌نماید؛ اما آمریکا و ایادی آن از جمله رژیم صهیونیستی بدانند که ایران اسلامی، هزاران نفر هم‌چون سردار شهید سید رضی موسوی را در خود جای داده و می‌پروراند تا یاری‌بخش مستضعفان در اقصی نقاط جهان باشند.

حفظ اتقان و کیفیت در آرا در عین توجه به کمیت ممکن است

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود در خصوص ارزیابی عملکرد قضات از حیث کمی و کیفی اظهار کرد: همواره در خصوص ارزیابی عملکرد قضات در رسیدگی به پرونده‌های قضائی از حیث کمی و کیفی نظرات مختلف و بعضاً متعارضی وجود دارد؛ اما به‌رغم همه نظراتی که در این زمینه وجود دارد به‌طور قطع می‌توان گفت که حفظ اتقان و کیفیت در آرا در عین توجه به کمیت ممکن است.

از منظر قضائی وزن همه پرونده‌ها واحد و یکسان نیست

وی با تاکید بر اینکه از منظر قضائی وزن همه پرونده‌ها واحد و یکسان نیست، گفت: محتوای هر پرونده با پرونده دیگر متفاوت است و بر همین اساس رسیدگی به هر یک از پرونده‌ها نیاز به حد مشخصی از تسلط بر مبانی و اصول حقوقی دارد که با یکدیگر متمایز است.‌

نمی‌توان عملکرد همه قضات را با شاخص واحد مورد ارزیابی قرار داد

القاصی در ادامه عنوان کرد: بعضاً در حال حاضر پرونده‌هایی در مراجع قضائی در حال رسیدگی است که ختم رسیدگی آن‌ها بیش از ۲۰ جلسه زمان خواهد برد؛ لذا نمی‌توان عملکرد همه قضات را با شاخص واحد مورد ارزیابی قرار داد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اصل ۱۶۶ قانون اساسی اظهار کرد: احکام دادگاه‌ها باید مستدل و مستند به مواد قانون و اصولی باشد که بر اساس آن حکم صادر شده و این تکلیفی است که در قانون اساسی برای محاکم تعریف شده است؛ لذا تعریف و تدوین شاخص‌هایی برای ارزیابی عملکرد قضات از حیث کمی و کیفی یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی با بیان اینکه رأی قاضی باید مبتنی بر قوانین و مقررات، اصول، قواعد و منابع معتبر فقهی باشد، گفت: اگر رأی صادره منبعث از برداشت صحیح و به‌جا از مبانی قانونی، حقوقی و اصول فقهی باشد، قطعاً خروجی آن اتقان آرا و تصمیمات قضائی خواهد بود.

رأی دادگاه و تصمیم قاضی در عدلیه برون‌داد بینش علمی و بیانگر تسلط قاضی بر موضوعات حقوقی است

القاصی ضمن اشاره به اینکه رأی دادگاه و تصمیم قاضی در عدلیه برون‌داد بینش علمی و بیانگر تسلط قاضی بر موضوعات حقوقی است، اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، آرا صادره در واقع شناسنامه قضائی قضات است؛ چرا که با بررسی آرا و احکام صادر شده از سوی دادگاه‌ها می‌توان ظرفیت علمی و تسلط قضات به مبانی و اصول حقوقی و فقهی را مورد سنجش قرار داد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در همین زمینه به قضاوت‌های امیرالمومنین حضرت علیه السلام اشاره کرد و گفت: واکاوی در قضاوت‌های امیرالمومنین امام علی (ع)، درک و فهم درستی از ابعاد شخصیتی و بینش عمیق ایشان در رسیدگی به اختلافات و خصومت‌های مردم ارائه می‌نماید که جای دارد مورد توجه قضات قرار گیرد.

تمرکز بر مقوله اتقان آرا در عین عدم تأثیر پذیری از فضاسازی‌های اخیر علیه دستگاه قضا

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود به فضاسازی‌های اخیر علیه دستگاه قضا اشاره کرد و در عین حال با تاکید بر اینکه دستگاه قضا ضمن عدم تاثیرپذیری از این هجمه‌ها و فضاسازی‌ها همواره «مُرّ قانون» را ملاک عمل خود قرار خواهد داد، گفت: دستگاه قضا برای دستیابی مطلوب به عنصر اتقان در آرا تسلیم فضاسازی‌های احتمالی نخواهد شد و ملاک عمل عدلیه در این زمینه قوانین و مقررات است.

وصول سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال فرار مالیاتی و ۱۵۸ میلیون یورو رفع تعهد ارزی توسط دستگاه قضا

وی در ادامه سخنان خود به «استمرار قاطعانه» مبارزه با مفاسد و جرایم اقتصادی با «رویکرد تخصصی» در ابعاد مختلف آن اشاره کرد و اذعان داشت: مجموعه قضائی استان تهران صرفاً در ۹ ماهه سال جاری با اقدامات و پیگیری‌های به‌عمل آمده در مرحله تحقیقات موفق به‌وصول سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال فرار مالیاتی و ۱۵۸ میلیون یورو رفع تعهد ارزی شده است که همین امر دلالت بر رویکرد و نگاه ویژه دستگاه قضا در صیانت از بیت‌المال در دوره «تحول و تعالی» دارد.

برخورداری آرا از عنصر اتقان برای دستگاه قضا اعتبار زایی می‌کند

وی با تاکید بر اینکه آرا قضائی از جمله مواردی است که در صورت برخورداری لازم از اتقان می‌تواند برای دستگاه قضا اعتبارزایی کند، عنوان کرد: نخبگان حقوقی در محافل علمی برای قضاوت از عملکرد دستگاه قضا، آرا محاکم را مورد نقد و ارزیابی قرار می‌دهند؛ لذا صدور آرا غیرمتقن از سوی برخی از قضات به حساب دستگاه قضا نوشته خواهد شد.

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری بسیاری از دادگاه‌ها به‌صورت برخط در استان تهران و استقبال جامعه حقوقدان از این موضوع اذعان کرد: دستگاه قضا با برگزاری دادگاه‌ها به‌صورت برخط ثابت نمود که از نظرات و ارزیابی جامعه حقوقی نسبت به عملکرد خود استقبال می‌نماید و مورد توجه قرار می‌دهد.

نباید از عنصر اتقان به‌واسطه حجم بالای وارده‌ها غافل ماند

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه گفت: گاهاً مشاهده می‌شود که برخی در پاسخ به چرایی عدم برخورداری بعضی از آرا از اتقان کافی می‌گویند، حجم ورودی‌ها مانع توجه به اتقان آرا می‌شود؛ اما باید به این موضوع توجه داشت که حجم بالای وارده‌ها صرفاً دغدغه یک شعبه خاص نیست و تمامی مجموعه قضائی استان تهران و حتی دستگاه قضا با آن سر و کار دارد؛ بنابراین نباید از عنصر اتقان به‌واسطه حجم بالای وارده‌ها غافل ماند.

وی در ادامه با اشاره به سنگینی و سختی کار کمیته‌های تخصصی ارزیابی اتقان آرا دادگستری کل استان تهران اظهار کرد: قضاوت خود به تنهایی کار سنگین، حساس و سختی است و قضاوت در خصوص قضاوت دیگران به مراتب سنگین‌تر، حساس‌تر و سخت‌تر است و از این جهت کمیته‌های تخصصی ارزیابی اتقان آرا همواره در اقدامات خود باید دقت نظر، انصاف، تدقیق در شاخص‌های ذکر شده در دستورالعمل و حساسیت در ارزیابی آرا را مورد توجه قرار دهند.

القاصی در ادامه ضمن اشاره به اهم محورهای تبیین شده از سوی ریاست دستگاه قضا در مورد علل و عوامل تأخیر در رسیدگی به پرونده‌های قضائی اظهار کرد: مجموعه قضائی استان تهران باید با هم‌افزایی بخش‌های مختلف در جهت رفع نواقص و اشکالات موجود حرکت کند تا اتقان آرا به‌عنوان یکی از سیاست‌های دستگاه قضا که مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه است، محقق شود.

کوروش زارعی معاون قضائی رئیس کل در امور نظارت و ارزشیابی قضات نیز در این نشست ضمن تشریح شاخص‌های مورد ارزیابی از سوی کمیته‌های تخصصی ارزیابی اتقان آرا دادگستری کل استان تهران عنوان کرد: نتایج اقدامات و ارزیابی‌ها قطعاً باید منجر به رفع معایب، ارتقا کیفیت، اتقان و استحکام آرا قضائی شود.

سید رضا سجودی، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان تهران نیز در این نشست از تلاش برای تدوین ۳۰ جلد کتاب از آرا قضائی جهت ارائه به جامعه حقوقی کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه کتب آرا قضائی همواره با استقبال حقوقدانان مواجه شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین