چه عواملی در طلاق توافقی تاثیر دارد؟

گزارش بازرگانی، 240324،   4021001038

طلاق به فرایند قانونی پایان دادن به ازدواج اطلاق می‌شود. این فرآیند معمولاً شامل تصمیماتی درباره‌ی تقسیم اموال، حضانت فرزندان (در صورت وجود)، مسائل مربوط به نفقه یا مهریه، و همچنین موارد دیگری که بر اساس قوانین مربوط به خانواده در هر کشوری ممکن است متفاوت باشد.

انواع طلاق بر اساس درخواست کننده عبارت است از طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی.

همچنین اقسام طلاق بر اساس امکان رجوع شامل طلاق رجعی و طلاق بائن است.

برای دریافت مشاوره حقوقی با بهترین وکلا در حوزه طلاق با مجموعه وکیل آتی تماس بگیرید.

 

وکیل طلاق کیست؟

وکیل طلاق یک متخصص حقوقی است که در زمینه‌ی قوانین مربوط به طلاق، حل و فصل اختلافات خانوادگی و مسائل مرتبط با جدایی زوج‌ها تجربه و دانش دارد. وکلای طلاق به افرادی که قصد جدایی دارند کمک می‌کنند تا حقوق و منافع خود را در فرآیند طلاق حفظ کنند و همچنین آن‌ها را در زمینه‌های مختلفی از جمله تقسیم اموال، حضانت فرزندان، مسائل مربوط به نفقه و سایر موارد مالی راهنمایی می‌کنند. بنابراین وکیل طلاق باید شخصی باشد که به طور تخصصی بعد از اخذ پروانه وکالت در زمینه امور حقوقی از جمله دعاوی خانواده و طلاق قبول وکالت می‌کند و در قبال اجرت جهت منافع موکل اقدام می‌کند.

 

وکیل طلاق وظایف زیر را بر عهده دارد:

 

  • ارزیابی وضعیت موکل و حفظ منافع او.

  • تنظیم و تقدیم اسناد قانونی لازم به دادگاه از جمله دادخواست‌ها و دفاعیات.

  • مذاکره با وکیل طرف دیگر برای رسیدن به توافق‌های معقول و عادلانه.

  • نمایندگی موکل در جلسات دادگاه و تحقیقات.

  • راهنمایی و پشتیبانی در طول فرایند روانی و احساسی طلاق.

 

انتخاب یک وکیل طلاق معتبر و با تجربه می‌تواند به ایجاد توافق و دستیابی به نتیجه‌ای مطلوب در فرایند طلاق کمک کند

 

وکیل طلاق خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک وکیل طلاق خوب باید علاوه بر برخوداری از مهارت‌ها و دانش حقوقی، درک عمیق از قوانین خانواده و دادرسی داشته و همچنین مهارت‌های ارتباطی بالایی داشته باشد. در ادامه برخی از ویژگی‌های کلیدی یک وکیل طلاق خوب آورده شده است:

 

  • تخصص و تجربه: داشتن تجربه در پرونده‌های طلاق متنوع و درک عمیقی از قوانین و رویه‌های خانوادگی.

 

  • مهارت‌های ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط روشن و مؤثر با موکلان، دادگاه، و دیگر وکلا.

 

  • مذاکره کننده برجسته: توانایی مذاکره برای رسیدگی به توافقات استوار و منصفانه.

 

  • قابلیت دفاعی قوی: مهارت در تدوین دفاعیات قانونی قوی و ارائه آن‌ها در دادگاه.

 

  • صبور: توانایی کار با موکلانی که احتمالاً از استرس بالا و فشار هیجانی ناشی از فرآیند طلاق رنج می‌برند.

 

  • دقت و توجه به جزئیات: دقت در جزئیات در هنگام تنظیم اسناد حقوقی و توجه به آینده مالی و خانوادگی موکلان.

 

  • حفظ امانت و اخلاق حرفه‌ای: حفظ اسرار موکل و پایبندی به اخلاق حرفه‌ای وکالت.

 

  • حمایتگر بودن: ارائه حمایت و راهنمایی حقوقی جهت کمک به موکل در دوره‌ای دشوار.

 

  • انعطاف‌پذیری و خلاقیت: توانایی سازگاری با شرایط پیچیده و پیدا کردن راه‌حل‌های خلاقانه.

 

 

انتخاب وکیلی که این ویژگی‌ها را دارا باشد، می‌تواند به تسهیل فرآیند طلاق و کاهش تنش‌های احتمالی کمک کرده و از حقوق و منافع موکل در طول و بعد از فرآیند طلاق اطمینان صیانت نماید.وکیل آتی با معرفی بهترین وکیل طلاق به موکلین خود این اطمینان را می دهد که بدون هزینه اضافی و درگیر شدن در فرایند طلاق در دادگاه ها از حقوق آنها به طور کامل صیانت و حفاظت کند.

وکیل طلاق از طرف زن

طلاق به درخواست زن به دو طریق صورت می پذیرد. یکی با داشتن وکالت در طلاق یا در اصطلاح عرفی حق طلاق و دیگری با استناد به شرایط عسر و حرج یا شرایط دیگری که می‌توان حکم طلاق را از دادگاه بگیرد. در این نوع از طلاق زن درخواست طلاق را به دادگاه ارائه می‌دهد و در صورت اثبات شرایط مشخص شده در قانون زن می‌تواند طلاق خود را بگیرد.

البته طلاق توافقی راه دیگری است که زن می تواند از طریق آن طلاق خود را بگیرد. در مورد طلاق توافقی که یکی از ساده‌ترین انواع طلاق است و امروز رایج شده بر اساس آن زن و شوهر طبق توافقی که از قبل با یکدیگر داشتند می‌توانند درخواست خود را به دادگاه ارائه دهند البته لازم به ذکر است که برخلاف تصور برخی که به نظرشان در طلاق توافقی پرداخت مهریه اجباری نیست باید بگوییم که اینگونه نیست و مانند هر آنچه که توافق کردند در مورد مهریه زن نیز باید به توافق برسند. در این نوع طلاق باید در مورد موارد مالی و غیر مالی نظیر شرایط نگهداری فرزندان نیز به توافق برسند. در تمام موارد مشاوره با یک وکیل مجرب راهگشا خواهد. در ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده گفته شده که اگر مهریه زوجه بیش از ۱۱۰ سکه باشد پرداخت آن مشروط به تمکن مالی زوج است و وصول آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت‌های مالی است. دادگاه تمکن مالی مرد را برای پرداخت بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که مرد زندانی شود یا خیر یعنی فقط زوج ملاک است مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز همچنان پابرجاست با همه توضیحات و مطالب عنوان شده طلاق از طرف زوجه سخت‌ترین نوع طلاق در کشور ما است با پیش فرض اینکه حق طلاق با مرد است و خانم‌ها برای گرفتن رای طلاق در دادگاه کار سختی در پیش دارند با توجه به پیچیدگی‌های بسیاری که در پرونده‌های طلاق از طرف زن وجود دارد بهتر است که شخص متقاضی وکیل داشته باشد وکیل طلاق از طرف زن باید تخصص کافی در زمینه پرونده‌های خانواده داشته باشد

طلاق غیابی یکی از انواع طلاق در حقوق ایران است که هنگامی اتفاق می‌افتد که یکی از طرفین حاضر نباشد در این حالت طرف غایب مجهول المکان یا ناپدید شده و فرایند طلاق به روش قانونی انجام می‌شود. طلاق غیابی رویه پیچیده دارد زیرا حضور یکی از طرفین برای تصویب طلاق ضروری است در این صورت طرف حاضر باید اقدام به اطلاع رسانی به طرف غایب و همچنین انتظار معقول برای حضور او در دادگاه داشته باشد و اگر طرف غایب همچنان حاضر نشود دادگاه پرونده را به طور رسمی به عنوان طلاق غیابی تصویب می کند. بعد از تصویب طرف حاضر می‌تواند برای تایید رسمی طلاق به دادگاه مراجعه کند.

وکیل طلاق از طرف مرد

 

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی اختیار طلاق با مرد می‌باشد و اوست که می‌تواند حتی بدون دلیل موجه دادخواست طلاق خود را تقدیم دادگاه نماید طلاق از سوی مرد فقط در عقد دائم امکان پذیر می باشد و دادخواست طلاق در عقد موقت پذیرفته نیست به عبارت دیگر طلاق در عقد موقت مصداق ندارد یا باید مدت تمام شود و یا اینکه مرد بذل مدت بنماید که در هر دو حالت گفته شده نیازی به رجوع به دادگاه نمی‌باشد.

حال سوال اینجاست که آیا عدم رضایت زن یا به عبارتی زوجه تاثیری در روند طلاق از جانب مرد دارد ؟خیر با این توضیح که تنها رضایت و مخالفت زوجه تنها می‌تواند مراحل طلاق از طرف مرد را طولانی کند. ولیکن در هر حال حقوق مالی زوجه پابرجا می باشد. توجه داشته باشید حتی اگر مرد دلیل کاملاً موجه هم برای طلاق داشته باشد ذمه ی اواز مهریه وسایر حقوق مالی بری نخواهد شد به دیگر سخن هیچ توجیهی و راهی برای مرد وجود ندارد که در طلاق مانعی را برای عدم استحقاق زن به دریافت مهریه پیدا کند .

رای که دادگاه بعد از دادخواست طلاق از طرف مرد صادر می‌نماید گواهی عدم امکان سازش نام دارد و زوج متقاضی طلاق سه ماه فرصت دارد تا برای اجرای رای دادگاه و ثبت آن به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه کند در غیر این صورت رای صادره از درجه اعتبار ساقط می‌شود .

پرونده طلاق چه خواهان مرد باشد و چه زن پرونده‌ای است چهار مرحله‌ای یعنی ابتداً شورای حل اختلاف وارد رسیدگی می‌گردد سپس دادگاه بدوی و در مراحل بعد دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور که با اعتراض زن یا مرد حتی اگر اعتراض غیر موجه هم باشد روند طلاق تا یکسال بطول می انجامد.

 

هزینه وکیل برای طلاق

هزینه طلاق شامل مواردی ازقبیل ذیل می باشد .

 

  1. هزینه ی دادخواست و دادرسی طلاق که هنگام تقدیم دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پرداخت می گردد که حدودا ۲۰۰ هزارتومان می باشد.

  2. هزینه ی ۵ الی ۶ جلسه مشاوره و دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق که نزدیک به ۶۰۰ هزارتومان می باشد

  3. حق الوکاله وکیل که توسط وکیل و موکل بصورت توافقی مشخص می گردد و هزینه ی ثابتی نخواهد داشت چرا که موضوع و جزییات هرپرونده با پرونده مشابه متفاوت خواهد بود .

 

تمام هزینه های ذکر شده در زمان نگارش مقاله معتبر بوده و ممکن است در سال های آتی تغییر کنند.

 

وکیل طلاق در تهران

طلاق در تهران به خاطر شرایط خاص این کلانشهر ( نظیر مسافت های طولانی، ترافیک، دغدغه های شغلی و... ) برای اکثر زوجین مراحلی سخت، طاقت فرسا و طولانی دارد و باعث ایجاد استرس و خشم و دغدغه برای زوجین می شود. وکیل طلاق در تهران می تواند شما را از طولانی شدن این مسیر سخت نجات دهد و با آشنایی به مراحل قانونی طلاق، پیچیدگی ها و ماده های اساسی دادگاه در اکثر پرونده ها برای شما پیروزی به همراه آورد. موسسه حقوقی وکیل آتی آماده است تا در این فرایند طولانی و دشوار شما موکلین گرامی را راهنمایی کرده و فرایند طلاق را برای شما با پایین ترین حق الوکاله و زمان به انجام رساند.

تلگرامفیس‌بوکتوییترلینکدیننسخه‌ی متنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

    5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    7. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    10. دور باطلی که تمامی ندارد!

    11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    14. برای این عکس شما تیتر بزنید

    15. تضادی عجیب و پر ابهام!

    16. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

    17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    19. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    20. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

    21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    22. سقوط در آغوش پهلوی!

    23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

    25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    آخرین عناوین