تکلیف بنزین در سال ۱۴۰۳ مشخص شد/ قیمت بنزین چه تغییری می‌کند؟  

  4020930075 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

خبرآنلاین نوشت: وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ گفته است: هنوز برنامه هفتم نهایی نشده است، پس از آنکه نهایی شد درباره قیمت بنزین اظهارنظر می‌کنیم.

تکلیف بنزین در سال ۱۴۰۳ مشخص شد/ قیمت بنزین چه تغییری می‌کند؟  

این روزها و همزمان با بررسی لایحه بودجه در مجلس، گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ داغ شده است؛ به طوری که برخی از تحلیلگران، افزایش قیمت بنزین به دلیل کسری بودجه را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند و برخی نیز معتقدند به دلیل شرایط اقتصادی و فشار تورمی، دولت به سختی می‌تواند درباره قیمت بنزین تصمیم بگیرد.

این در شرایطی است که در نیمه آذرماه امسال، سخنرانی احمد وحیدی، وزیر کشور در دانشگاه چمران اهواز درباره مصرف بنزین، قصه بالاتر بودن قیمت آب معدنی از بنزین را دوباره بر سر زبان‌ها آورد.

او درباره نرخ بنزین گفته بود: در حال حاضر ما نزدیک به ۱۴۵ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم و راهکار این است که باید اقداماتی انجام داد که بنزین به صورت بهینه مصرف و الگوی مصرف بهینه ترویج شود.

وحیدی با بیان اینکه الگوی مصرف بنزین در کشورمان درست نیست، عنوان کرده بود: البته ظرفیت تولید بنزین نیز افزایش یافته و به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است و برای انتقال این حجم از بنزین نیز باید از چندین هزار تانکر نفتی در سطح کشور استفاده کرد. امروز دانشجویان باید برای این ناترازی مصرف بنزین الگو ارائه دهند.

برنامه بنزینی دولت در بودجه

با این حال، آنچه که در بودجه سال آینده درباره قیمت بنزین دیده می‌شود، این است که دولت فعلا تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین ندارد. در این خصوص سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز تاکید کرده است: در لایحه پیشنهادی دولت هیچ اشاره‌ای به افزایش نرخ حامل های انرژی نشده است.

رحیم زارع متذکر شده است: در لایحه پیشنهادی دولت هیچ اشاره‌ای به تغییر قیمت حامل.های انرژی نشده است، اما با این حال دولت براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها این اختیار را دارد که قیمت حامل‌های انرژی را در صورت صلاحدید افزایش دهد.

سیاست دولت درباره قیمت انرژی

پیش از این نیز رییس سازمان برنامه بودجه درباره تصمیم دولت درباره قیمت بنزین توضیح داده بود.

داود منظور هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با دیده نشدن رفع ناترازی انرژی در بودجه، گفته بود: رفع ناترازی انرژی از نظر آقایان یعنی قیمت انرژی را افزایش دهیم؛ یعنی قیمت بنزین و برق را بالا ببریم تا مردم کم مصرف کنند اما دولت فعلا بنایی برای اینکه قیمت انرژی را اصلاح کند، ندارد و منابع هدفمندی صرفا براساس رشد مصرف دیده شده که بدون افزایش قیمت است.

وی با بیان اینکه معتقدیم ابتدا باید اصلاحات غیرقیمتی را انجام بدهیم، عنوان کرده بود: ۵۰ برنامه برای اصلاحات غیرقیمتی دیده شده که در سال آینده در چارچوب برنامه و تکالیفی که ما در فصل بهینه‌سازی مصرف انرژی آمده، اجرا خواهیم کرد؛ بنابراین از نظر ما اولویت با اصلاحات فرایندی و غیرقیمتی است، اگر لازم باشد جایی قیمت تغییر کند، حتما باید منافع آن به خود مردم برگردد.

البته محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در واکنش به این اظهارنظر رییس سازمان برنامه که گفته بود مجلس دنبال گرانی انرژی است، بلافاصله واکنش نشان داد. او، متن لایحه برنامه توسعه را که در آن دولت به دنبال مجوز افزایش قیمت انرژی بوده ولی مجلس با آن مخالفت و بند مربوطه را حذف کرده است را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و نوشت: در بند ب ماده ۴۶ لایحه برنامه هفتم تقدیمی از سوی دولت؛ دولت مکلف شده بود که با سیاست های قیمتی و غیرقیمتی، مصرف انرژی را در سطح ۱۴۰۱ حفظ کند!

به گفته او، آیا سیاست‌های قیمتی چیزی جز افزایش قیمت انرژی از جمله بنزین بود؟ و مجلس این بند را حذف کرد.

واکنش وزیر نفت به قیمت بنزین در سال آینده

اما اظهارات وزیر نفت درباره قیمت بنزین جالب بوده است. جواد اوجی در اظهارنظری، تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین را به بعد از نهایی شدن برنامه هفتم موکول کرده است.

او در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ گفته است: هنوز برنامه هفتم نهایی نشده است، پس از آنکه نهایی شد درباره قیمت بنزین اظهارنظر می‌کنیم.

سازمان برنامه به دنبال حذف یارانه بنزین هواپیماها

در این میان، برخی از تحلیل‌ها حاکی از تلاش و اصرار سازمان برنامه و بودجه برای حذف یارانه بنزین هواپیماهاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اعلام کرده است: سازمان برنامه بودجه به دنبال حذف یارانه سوخت تحویلی به ایرلاین‌هاست و این موضوع فعلا در مراحل کارشناسی قرار دارد.

شهریار افندی زاده در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل در پاسخ به اینکه آیا قرار است یارانه سوخت تحویلی به شرکت‌های هواپیمایی داخلی حذف شود، گفته است: سازمان هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی داخلی موافق حذف سوخت یارانه‌ای نیستند.

وی با بیان اینکه ایرلاین‌ها استدلال‌هایی برای این مخالفت دارند، توضیح داده است: میزان سوخت تحویلی به شرکت‌های هواپیمایی در کل مصرف سوخت کشور تاثیری ندارد.

افندی‌زاده تاکید کرده است: هنوز تصمیم نهایی برای این منظور اتخاذ نشده است. سازمان برنامه و بودجه با استدلال‌هایی که می‌آورد به دنبال حذف یارانه سوخت شرکت‌های هواپیمایی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شده است: در مجموع حذف سوخت یارانه‌ای شرکت‌های هواپیمایی در اختیار هیات دولت است و این مساله در مراحل کارشناسی به سر می‌برد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۲۹۰۲۸۱۶:۴۱:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۳۰
هم ميخواهيد ماشين هاي بد و پرمصرف رو به قيمت فضايي به مردم قالب كنيد هم منت بزاريد كه مصرف بنزين بالاست؟؟بنزين مگه خوراكيه مردم بخورن؟همش به خورد ماشین های وطني ميره
ناشناس۳۳۲۹۰۴۳۱۷:۱۸:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۳۰
فقط نگوييد صبح از خواب بيدار شديد و قيمت بنزين را شنيديد
ناشناس۳۳۲۹۴۱۰۱۰:۰۸:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱
همه مانند دوستان تو که نیستند از عمد و برای التهاب جامعه این کارها را بکنند
ناشناس۳۳۲۹۰۵۲۱۷:۴۳:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۳۰
راهکار کنترل مطلوب مصرف بنزین که تبعات کاهش آلودگی و خیلی چیزهای دیگر را در بر دارد این است که فقط هر سرپرست خانواده حق داشتن یک خودرو را داشته باشد و به آن سوخت داده شود
ناشناس۳۳۲۹۲۱۹۰۱:۳۳:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱
ایده های کمونیستی هنوز برای بعضی ها جذابیت داره!!!!
ناشناس۳۳۲۹۳۱۲۰۸:۱۵:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱
یه کشور دیگه مثال بزن که روش پیشنهادی شما رو اجرا کرده باشه جزایر دورافتاده اقیانوس آرام هم باشه قبوله
ناشناس۳۳۲۹۰۷۲۱۸:۲۵:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۳۰
بنزین ۶۰ لیتر و ۱۵۰۰ تومان سر جایش باشد ولی بنزین آزاد را به قیمت تمام شده بفروش رسانید و یارانه ای را که می خواستید برای بنزین ۳۰۰۰ تومنی و بنزین سوپر بدهید ، بدهید برای گوشت و مرغ که ما محرومین کشور هم بتوانیم برای یک خانواده ۵ نفره لااقل ماهی چهار پنج کیلو گوشت بخریم ، البته باز به نفع قشر مرفه میشود این گوشت یارانه ای را بصورت سهمیه و از طریق کالا برگ توزیع کنید ، یا اگر بتوان مانند دهه شصت کوپن تهیه گردد که خیلی بهتر است .
ناشناس۳۳۲۹۵۹۳۱۳:۴۷:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱
میشه شما لطف کنید بفرمایید فرق کالابرگ و کوپن از نطر شما چیست
پرستویی۳۳۲۹۰۸۰۱۸:۴۶:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۳۰
تو ایران بنزین از آب معدنی ارزان تر است بهتره که برنامه ای مدون برای آن در نظر گرفته شود تا اقتصاد دولت شکوفا شود
ناشناس۳۳۲۹۲۲۴۰۱:۳۷:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱
آب خیلی گرونه، بنزین ارزون نیست
ناشناس۳۳۲۹۳۳۸۰۸:۵۰:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱
خیلی وقطه شکوفا شده برادر شما خبر ندارید.....
ناشناس۳۳۲۹۶۸۸۱۵:۵۹:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱
نظرت در مورد حقوق کارگر چیه.اقای شکوفا
ناشناس۳۳۲۹۰۸۹۱۹:۰۲:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۳۰
تنها راه حل ورود آزاد و بدون تعرفه خودروی نو و دست دومه و آزاد سازی قیمت بنزین .چرا عبرت نمیگیرید خوردو ارزان سوخت گران چاره راه است
ناشناس۳۳۲۹۳۱۳۰۸:۱۶:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱
هر دو تاش به قیمت باید باشه نه گران و نه ارزان
ناشناس۳۳۲۹۱۲۱۲۱:۲۶:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۳۰
در صورت عدم قیمت افزایش بنزین کاری بسیار اشتباه هست
ناشناس۳۳۲۹۲۴۳۰۲:۱۱:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱
من که نفهمیدم چی نوشتی؟
کوروش۳۳۲۹۱۸۶۰۰:۲۵:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱
تعرفه واردات خودرو صفر شود قیمت بنزین هم فوب خلیج فارس باشد البته بنزین بنزین با کیفیت منت هم سر ملت نگذارید پولدار و فقیر هم نکنید
ناشناس۳۳۲۹۲۲۳۰۱:۳۶:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱
به نسبت درآمد سرانه در ایران بنزین بسیار گران‌تر از همه کشورهای نفت خیز است
علی۳۳۲۹۲۸۲۰۷:۰۴:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱
بجای اینکه بعداز چند سال یکدفعه شوک قیمتی بنزین بر جامعه وارد شود بصورت پلکانی هر سال درصدی روی قیمت بنزین میرفت مردم با آن راحت تر کنار می آمدند بالاخره در کشور تورم وجود دارد و هزینه های تولید و حمل و نقل و توزیع نیز برآن مترتب هست و آنچه که مهم هست توجیه کردن درست مردم هست نه اول اجرا و بعد بخاطر تبعات آن گفته شود ما خودمان روز جمعه متوجه شدیم باید با مردم با صداقت برخورد کرد این مردم جزوبهترین مردم در این کره خاکی میباشند در سخت ترین شرایط در 44 سال گذشته کنار نظام بودند و برای حفظ این کشور فرزندانشان را دادند ویژگیهای مسئولین باید طبق گفته های ائمه معصومین چند چیز باشد اول اجرای عدالت و ظلم نکردن به مردم دوم صداقت در گفتار سوم عمل به وعده ها که این ها ویژگیهای مسئولین جوانمرد میباشد لذا باید در تمام تصمیمهای مسئولین دولت و مجلس این ویژگیها لحاظ شود تا مردم هم به آنها اعتماد و همراهی کنند
ناشناس۳۳۲۹۵۲۹۱۲:۳۰:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱
هروقت دولت واردات خودرو را آزاد کرد، خودرو داخلی با کیفیت تولید شد، حقوق کارگر و کارمند و بازنشسته با تورم بالا رفت، تورم را با کاهش ریخت و پاش دولتی پایین آورد، آنگاه میتوان در مورد قیمت منطقی بنزین و مقایسه با آب صحبت کرد
ناشناس۳۳۲۹۶۱۱۱۴:۲۴:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱
این کارت سوخت ها را چرا غیرفعال کرده ايد....؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  2. تضادی عجیب و پر ابهام!

  3. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  4. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  5. دیدار روحانی با وزرا و معاونان دولت یازدهم و دوازدهم

  6. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

  7. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  8. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  9. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  10. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  11. مسعود اسکویی درگذشت

  12. انصارالله یمن فیلم حمله پهپادی خود به کشتی آمریکایی را منتشر کرد

  13. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

  14. حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

  15. بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد

  16. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  17. خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله!

  18. واکنش رئيس صدا و سیما به موضوع عفاف و حجاب

  19. اینفوگرافیک/ کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟

  20. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

  21. زمینه حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات مجلس فراهم شود

  22. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

  23. ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق

  24. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

آخرین عناوین