وزیر سابق آموزش و پرورش: بی‌عدالتی در حوزه آموزش باید رفع شود

  4020928002

مدرس دانشگاه و وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: من شخصا با هر تلاشی که کنکور را تقویت کند مخالفم.

وزیر سابق آموزش و پرورش: بی‌عدالتی در حوزه آموزش باید رفع شود

به گزارش فارس، هفدهمین جشنواره سینما حقیقت در بخش ویژه غیرمسابقه، میزبان مستند «پندار» به کارگردانی«علی نیکبخت» است. مستندی که با نگاه به کنکور سراسری، موضوع عدالت‌آموزشی را نشانه رفته‌است. موضوعی که دغدغه بسیاری از خانواده‌ها بوده است.

سید محمد بطحایی مدرس دانشگاه و وزیر سابق آموزش و پرورش درباره این مستند گفت: قبل از هر چیز، صمیمانه از گروه سازنده این فیلم تشکر می‌کنم چرا که معتقدم کمتر به این موضوعات پرداخته می‌شود و معمولا تلاش‌ها و چالش‌های پیش روی گروه‌های نیکوکاری معرفی نمی‌شود.

مدرس دانشگاه تصریح کرد: مستند پندار با تکیه بر حمایت دانش‌آموزان مناطق محروم و کم‌برخوردار و موفقیت آن‌ها در کنکور سراسری، این تلنگر را به افکار عمومی می‌زند که ما یک معضل بسیار جدی به نام کنکور داریم که بسیاری از هدف‌های آموزشی و پرورشی در جامعه را از بین می‌برد. با قدردانی از زحمات گروه نیکوکاری که برای دستیابی دانش‌آموزان به رتبه‌های بالای کنکور تلاش می‌کنند باید بگویم من شخصا با هر تلاشی که کنکور را تقویت کند مخالفم.

وی افزود: حتی اگر این تلاش‌ها دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم به دانشگاه‌ها باشد. چرا که این تلاش را مسکّنی می‌دانم که به‌صورت موقتی بخشی از تبعیض و بی‌عدالتی آموزشی را برای گروهی از دانش‌آموزان مناطق محروم و کم‌برخوردار تسکین می‌دهد.

بطحایی گفت: به عقیده من هر چقدر امثال این گروه‌های نیکوکاری و این جمعیت جوان خیّر که صادقانه تلاش می‌کنند بیشتر شوند یا آن‌ها را تقویت کنیم، مشکل تبیعض و بی عدالتی حل نمی‌شود. چرا که بی‌عدالتی و  عدم دسترسی به فرصت‌های برابر مشکلی ریشه‌ای است و باید به‌صورت اصولی آن را برطرف کنیم.

مدرس دانشگاه افزود: این گروه‌ تلاش‌های مسکّن‌واری انجام می‌دهند که به‌صورت اورژانسی اختلالی که در نظام آموزشی است را برای بخش محدودی از دانش‌آموزان کاهش می‌دهد که البته شایسته تقدیر است اما مقطعی و موقتی است.از سویی دیگر شاید از آنجایی که من این روش‌ها را اورژانسی  و مسکّن یک معضل بزرگ می‌دانم با تبلیغ آن هم به شدت مخالفم. حتی اگر اثرات مثبت بر گروه‌های محدود گذاشته‌باشد.

وی ادامه داد: بنده در زمان فعالیتم در وزارت آموزش و پرورش هم با تبلیغات تلویزیونی موسسات کنکور مخالف بودم و به مسئولان صدا و سیما نقد داشتم. چرا که همه این‌ها داروهایی برای درمان موقت است. مگر تلویزیون داروها را تبلیغ می‌کند؟ مگر فلان آنتی‌بیوتیک یا فلان مسکّن را تبلیغ می‌کند؟ تبلیغات در حوزه کنکور هم درست شبیه به تبلیغ مسکّن و آنتی‌بیوتیک است. با این نگاه، پخش و انتشار این مستند را هم درست نمی‌دانم. گروه نیکوکار این فیلم هم گویی موسسه کنکور راه‌اندازی کرده‌است. حتی یکی از شخصیت‌های فیلم به این موضوع هم اشاره می‌کند که خوب ما هم یک آموزشگاه آمادگی کنکور هستیم.»

بطحایی در ادامه در نقد فیلم می‌گوید:« در بخشی از این مستند به درستی به موانعی اشاره می‌شود که مدارس دولتی برای این گروه ایجاد می‌کنند. مثلا مدیر یا معلمی در مدرسه مانع ایجاد می‌کند یا امکانات نمی‌دهد. اما به‌عنوان یک معلم به من برخورد که به تلاش معلم‌های زحمتکشی که برای کاهش این بی‌عدالتی در مدارس خود تلاش می‌کنند هیچ اشاره‌ای نشده‌است. معلم‌هایی که با وجود کم‌تجربگی با مشقت تمام سعی می‌کنند این فاصله و نابرابری را کاهش دهند.

مدرس دانشگاه گفت: البته این شاید موضوع فیلم نبوده اما همه می‌دانیم که چنین معلمان دلسوزی کم نیستند. نکته انتقادی دیگری که مایلم به آن اشاره کنم و به نظرم خطای رسانه‌ای است، تلاش یکی از شخصیت‌های فیلم برای منصرف کردن دختری است که رتبه بالایی دارد اما می‌خواهد به دانشگاه فرهنگیان برود و معلم شود. این شخصیت به‌نوعی به دختر می‌گوید تو رتبه‌ات خوب است و حیف است که بروی و معلم شوی.

وی ادامه داد: این نگاه اتفاقا با خواستگاه مستند که اشاره به ضعف آموزش و پرورش دارد هم در تضاد است. چرا که همین تفکر باعث شده که آموزش و پرورش ما ضعیف باشد و حالا باید گروه‌هایی برای حمایت از دانش‌آموزان بیایند و در میدان این بی‌عدالتی مبارزه کنند. شخصیت فیلم حتی می‌گوید این اتفاق تلخی است وجای افسوس دارد که این خانم می‌خواهد به دانشگاه فرهنگیان برود. به‌نظرم این یک خطای رسانه‌ای است و حتما جامعه فرهنگیان را برانگیخته می‌کند و همانطور که گفتم با فلسفه ذاتی فیلم هم در تضاد است.»

بطحایی در ادامه گفت: موضوع دیگری که جای پرداختن به آن خالی است و باید به آن توجه شود و مستندهایی از آن ساخته شود، فرایند قبل از کنکور و بعد از فارغ‌التحصیلی است. اینکه کنکور به نحوی برگزار می‌شود که مهارت تست‌زنی اهمیت بالایی دارد.

مدرس دانشگاه افزود: شاهد هستیم که فردی که فیزیک بلد نیست با درصد بالایی این درس را می‌زند صرفا به این دلیل که این مهارت را آموخته. پس دانش‌آموز در سال‌های آخر تحصیل باید مهارت تست‌زنی را کسب کند. این به زمان تحصیل و  زمان قبل از کنکور برمی‌گردد. مهارتی که آموختن آن هم پیچیدگی‌های خودش را دارد و می‌تواند موضوع قابل تحلیلی باشد.

وی ادامه داد: موضوع بعد این است که این گروه از دانش‌آموزان که به سختی وارد بهترین دانشگاه‌ها می‌شوند دیگر به شهر و روستایی که از آنجا آمدند برنمی‌گردند. حتما مسائلی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود. آینده این دانش‌‌آموزان و بی‌میلی آن‌ها به بازگشت به منطقه‌شان می‌تواند سوژه مستندهای دیگر باشد.

بطحایی در پایان ضمن تشکر از گروه نیکوکاری که در فیلم معرفی شده و همچنین سازندگان مستند پندار گفت: همچنان یادمان باشد همه این تلاش‌ها مسکّن‌هایی هستند که پیش از این هم بودند اما مشکل را ریشه‌ای حل نکرده‌است. متاسفانه بی‌عدالتی و تبعیض از مدرسه و کنکور شروع می‌شود و بعد از تحصیل تا سطوح مدیریتی کشور و فرصت‌های شغلی که می‌تواند فرد کسب کند ادامه پیدا می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین