آیا رئیس بانک مرکزی ترکیه مستاجر است؟

  4020926042 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

تیم اردوغان تلاش کرده تا با ترتیب دادن یک مصاحبه پوپولیستی و عوام پسندانه، رئیس بانک مرکزی را به قهرمان مبارزه با تورم تبدیل کند اما سخنان او، واکنش‌های تمسخر آمیز و طنازانه فراوانی به دنبال آورد.

آیا رئیس بانک مرکزی ترکیه مستاجر است؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصاحبه با رئیس بانک مرکزی ترکیه با یکی از روزنامه نگاران مشهور این کشور، مانند یک بمب خبری، توجه رسانه ها و فعالان فضای مجازی ترکیه را به سوی خود جلب کرده است. آن هم در شرایطی که بحران اقتصادی و تورم 3 رقمی، زندگی را بر میلیون ها خانوار ترکیه دشوار کرده است.

انتشار اظهارات جنجالی در مورد وضعیت معیشت خود رئیس بانک مرکزی ترکیه و اظهار گلایه او از وضعیت اجاره مسکن در استانبول، با واکنش های منفی فراوانی روبرو شد. این در حالی است که اردوغان، یکی از مهمترین روزنامه نگاران و سردبیرهای ترکیه را مامور کرده بود تا با انجام یک مصاحبه جنجالی و امیدبخش، توجه افکار عمومی ترکیه از تورم و 29 لیره ای شدن دلار، منحرف شود.

خانم حفیظه غایه ارکان 6 ماه پیش با حکم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، به عنوان رئیس بانک مرکزی این کشور منصوب شد. او نخستین زن در تاریخ ترکیه است که عهده دار این پست حساس و مهم شده است. 

غایه ارکان در سال 1982 میلادی در استانبول به دنیا آمده و پس از پایان مقطع کارشناسی در رشته مهندسی صنایع دانشگاه بوغاز ایچی استانبول، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته و در سال 2005 در رشته مهندسی مالی و تحقیق در عملیات مالی فارغ التحصیل شد و همزمان در زمینه علوم مدیریت در مدرسه کسب ‌و کار هاروارد و دانشگاه استنفورد، تحقیق کرد و  در شرکت مشهور خدمات مالی و بانکداری آمریکایی گلدمن ساکس، کار خود را آغاز کرد. 

غایه ارکان مشاور و مدیرعامل چندین موسسه بانکی و بیمه ای در آمریکا بوده و عضویت هیئت مدیره جواهرات «تیفانی اند کو» را در کارنامه دارد و بر اساس تحقیقات مجله سان فرانسیسکو تایمز در سال 2018، او تنها زن زیر 40 سال بود که در سمت رئیس یا مدیرعامل 100 بانک بزرگ آمریکا حضور داشت. 

این خانم تحصیل کرده با چنین کارنامه ای در سال جاری میلادی، بنا به پیشنهاد مهمت شیمشک وزیر خزانه داری ترکیه، به عنوان رئیس بانک مرکزی ترکیه معرفی شد. قبل از آن که او به ترکیه بازگردد، وزیر به او اطمینان داد که با اردوغان صحبت کرده و از او قول گرفته، به هیچ وجه در تصمیمات رئیس بانک مرکزی دخالت نکند. 

خانم غایه ارکان هم با اتکا به این قول، برخلاف سنت سیاسی مرسوم اردوغان، سود بهره های بانکی را تا آخرین حد ممکن بالا برد تا آبی بر آتش تورم بریزد. اما این راهکارها هنوز هم پاسخ نداده و قرار شد یک سردبیر مشهور با او مصاحبه کند و چنین پیامی به مردم ترکیه داده شود: رئیس بانک مرکزی، یک زن بسیار باکفایت و توانمند و علاوه بر این که به خوبی بر شرایط اقتصادی و معیشتی مردم ترکیه نظارت می کند، خود او نیز مانند یک شهروند عادی زندگی می کند و حتی یک ساختمان دولتی یا ملکی در اختیار ندارد!

احمد خاقان جوشکُن سردبیر روزنامه حریت که در اغلب سفرهای خارجی اردوغان را همراهی می کند، در یک مصاحبه روزنامه ای، با آب و تاب بسیار، رئیس بانک مرکزی را چنین توصیف کرده است:

1.او یک زن بسیار با کفایت و توانمند است که در بهترین دانشگاه های دنیا درس خوانده و علاوه بر آن که علم اقتصاد و مدیریت مالی را به خوبی می فهمد، یک فرد ساده زیست و درد آگاه است.

2.رئیس بانک مرکزی که مدتها در آمریکا زیسته، اعلام کرده که اجاره مسکن در استانبول، حتی از اجاره آپارتمان های شیک منهتن نیویورک بیشتر است و او مجبور شده نزد مادرش برود و با او زندگی کند!

3.غایه ارکان، حتی یک کلمه انگلیسی قاطی حرف هایش نمی کند و درست مانند یک ترک زندگی می کند.

4.رئیس بانک مرکزی، با سرایدار ساختمان محل زندگی مادرش به نام «داداش صادق»، روابط نزدیکی دارد و هر وقت او را می بیند، می گوید: «خان داداش! دیدی قیمت ها را پایین آوردیم؟ صادق هم می گوید: نه خواهرم. پایین نیامده. اگر باور نمی کنید، به شما آدرس می دهم به بازار بروید و نرخ پیاز و سیب زمینی را سوال کنید». اینجاست که او به توصیه صادق بیگ، با لباس مبدل به بازار می رود و از نزدیک می بیند که برخی قیمت ها، با نرخ اعلام شده توسط سازمان دولتی آمار ترکیه منطبق نیست و باید بیشتر تلاش شود!

5.رئیس بانک مرکزی از 7 صبح تا پاسی از شب در بانک مشغول کار است و با معاونین و کارکنان، بسیار صمیمی و روراست است.  

احمد خاقان با این توضیحات، تلاش کرده تا با ارائه یک تصویر عوام پسندانه، مردم ترکیه را سرگرم کند. اما بسیاری از روزنامه نگاران و تحلیلگران منتقد اردوغان، از این مصاحبه انتقاد کرده و آن را عوامفریبانه خوانده اند.

مراد یتکین از روزنامه نگاران مشهور ترکیه می گوید: «خوشحالم که رئیس بانک مرکزی با یک روش مدرن، قیمت ها را از سرایدار می پرسد! اما ظاهراً چند داداش صادق دیگر هم لازم داریم! باید یک داداش صادق کنار جناب اردوغان بگذاریم و یک داداش صادق هم استخدام کنیم برای مهمت شیمشک وزیر خزانه داری تا قیمت های واقعی را در اختیار آنها بگذارد!».

یکی از روزنامه ترکیه اعلام کرده که اشاره به مستاجر بودن رئیس بانک مرکزی، شایعه خنده داری است. چرا که حفیظه غایه ارکان در آمریکا، سالانه یک میلیون و 300 هزار دلار حقوق دریافت کرده و در ترکیه نیز، در بدترین شرایط، حقوق او به 180 هزار لیره در ماه می رسد که معادل 3 هزار دلار آمریکا است و با چنین درآمدی می توان در بهترین جای استانبول، آپارتمان مجلل و متراژ بالا اجاره کرد! 

هدف نهایی بازی رسانه ای چیست؟

رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه، در چهل سال گذشته، به عنوان یک سیاستمدار حرفه ای، راه های استفاده از رسانه را به درستی آموخته و حالا که راهکاری برای گذار از بحران اقتصادی ندارد، تلاش می کند تا با استفاده از تاکتیک های رسانه ای و مهندسی افکار عمومی، توپ را به زمین دیگران بیندازد. 

او در پاسخ به خبرنگاران در مورد زمان پایان تورم اعلام کرد: «من در مسائل اقتصادی دخالت نمی کنم. از مهمت بیگ بپرسید. تصمیمات اقتصادی با اوست». 

اردوغان با این پاسخ رندانه، مهمت شیمشک را به عنوان مسئول اصلی تصمیمات اقتصادی معرفی کرد و حالا هم با طرح نام رئیس بانک مرکزی ترکیه به عنوان یک چهره مهم و تعیین کننده در مورد نرخ دلار و مبارزه با تورم، کاری می کند تا مردم عملاً باور کنند که رئیس جمهور همه کاره نیست و بخشی از مشکلات اقتصادی کشور، به خاطر ندانم کاری و اشتباهات دیگران است!

در پایان لازم است به این نکته نیز اشاره شود که در هر حال، اقدام رئیس بانک مرکزی ترکیه در رها کردن حقوق یک میلیون و دویست هزار دلاری و بازگشت به کشور با دردسرها و مسئولیت های بسیار و درآمدی به مراتب پایین تر، نمونه بارز و روشنی از وطن دوستی و حس مسئولیت نخبگانی است که می توانند در خارج از کشور، زندگی مرفه و آرامی داشته باشند اما ترجیح می دهند به کشور خود بازگردند و به مردم، خدمت کنند.


 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۲۵۱۸۸۲۰:۰۰:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۲۶
کسی انتظار نداره رییس بانک مرکزی یا هر مقام دیگری مستاجر باشند، چون کسی که نتونسته برای خودش خونه داشت باشه چطور می تونه برای دیگران کاری بکنه. مسئله این اسن که بهترین خانه ها رو داشته باشه ولی بتونه خدمت بکنه...
ناشناس۳۳۲۵۸۹۷۱۳:۲۸:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۲۷
حقوق سالیانه یک میلیون و 200 هزار دلار را رها کرده و با سالی حداکثر 36 هزار دلار در ترکیه مشغول به کار شده!
ناشناس۳۳۲۶۲۷۴۱۹:۴۹:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۲۷
درد کشیده ها، درد مردم را میدانند. در نظام اسلامی، مسولین باید مستاجر باسند تا درد مردم را با گوشت و خون، حس کنند‌.
کارشناس۳۳۲۵۲۱۶۲۱:۰۲:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۲۶
مردم ترکیه بسیار فهیم و آگاه هستند و ارزش سیاستمدارانی را که برای ملت کار می‌کنند می‌دانند.
ناشناس۳۳۲۵۴۲۵۰۰:۴۰:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۲۷
بعله مانند پول پاشی از روی چاپ پول بابت افزایش حقوق(چیزی که خیلی دنبال آن هستید!! ) برای انتخابات و نتیجه افزایش تورم بالای فعلی!!
ناشناس۳۳۲۵۴۵۳۰۱:۲۷:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۲۷
اگه سیاستمدارانی که برای ملت کار کنن وجود داشته باشن مردمش قدرشونو میدونن
ناشناس۳۳۲۵۴۹۷۰۶:۴۶:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۲۷
انتخابات به شدت دوقطبی ، چیز دیگری می گوید
م۳۳۲۵۲۳۱۲۱:۱۰:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۲۶
کجای این مصاحبه پوپولیستی است. چه چیز عیر عادی وجود دا د. تورم سه رقمی ترکیه دروغ است. به آمارهای جهانی و داخلی ترکیه نگاه کنید. تورم داخلی ایران سه رقمی است و افزایش حقوق ۲۰درصدی است. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول ۲۰۲۳ درآمد سرانه هر ترکیه‌ای ۴۲۹۰۰ دلار و درآمد سرانه هر ایرانی ۱۹۵۰۰ دلار است. یعنی قدرت خرید متوسط یک ترکیه‌ای بیش از ۲ برار یک ایرانی هست.
ناشناس۳۳۲۵۴۹۸۰۶:۵۰:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۲۷
جناب عصبانی ترکیه را با ایران که تحت شدیترین تحریمها است ، مقایسه نکن . ترکیه نور چشمی بانک جهانی که هر وقت وام خواست اونها نه نمی گویند و تقریبا هیچ گونه مشکل اقتصادی با غولهای اقتصادی دنیا ندارد را با ایران مقایسه نکن . اتفاقا وجود اندکی تورم در ترکیه نشان از ضعف حکام‌ اون کشور است چه برسد به افتضاح تورم هشتاد درصدی . کمی مطالعه بعد رجز خوانی . اینطور بهتر نیست .
ناشناس۳۳۲۵۶۱۲۰۹:۳۳:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۲۷
تا 2 سال پیش که اعتقادی به تحریم نداشتید و همه مشکلات اقتصادی و گرانی را گردن روحانی و مدیریت دولتش می انداختید چه شد که حالا شد تحریمهای سنگین و کمرشکن؟
ناشناس۳۳۲۵۷۵۱۱۰:۵۶:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۲۷
چرا باید تحت شدید ترین تحریم ها باشیم؟ علت اصلی این همه فساد تحریم هاست. دور زدن تحریم ها بسیار هزینه زا و پر از فساد است. شما که مقایسه می کنید منابع دو کشور را هم منظور بفرمایید. یک قلمش اینه که ایران گاز فروشه و ترکیه خریدار.
حسابگر۳۳۲۵۵۲۵۰۸:۰۴:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۲۷
آیا صندوق بین المللی پول درآمد سرانه ایرانیان را 19500 دلار اعلام کرده است؟؟؟ این یعنی 975 میلیون تومان در سال یا بیش از 81 میلیون تومان در ماه !!! چند نفر از جمعیت شاغل ایران 81 میلیون تومان در ماه درآمد دارند؟؟؟
ناشناس۳۳۲۵۷۰۶۱۰:۳۰:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۲۷
تحریم را سر هرکس که حرف حساب بزند میکوبید تحریم خوب بهانه ای برای عدم پاسخگویی مسئولین.
ناشناس۳۳۲۵۲۴۵۲۱:۲۰:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۲۶
در همه جای دنیا کارمند بانک بودن یک شغل معمولی و با حقوق کم هست. ..
ناشناس۳۳۲۵۳۴۲۲۲:۵۹:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۲۶
اما برادر جان در كشور ما كارمندان بانك نسبت به كارمندان ديگر از نظر مالي ، بانك برايشان كويته !!
سید۳۳۲۶۳۵۶۲۲:۰۵:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۲۷
بله حقوق کارمند بانک کمه ،ولی رییس بانک یا مدیر عامل بودن بانک حقوقش از کارمند معمولی بیشتره
ناشناس۳۳۲۵۲۸۱۲۱:۵۰:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۲۶
این گزارش رو نوشتید ما هم همدرد داریم؟؟؟!!!
ناشناس۳۳۲۵۳۰۴۲۲:۲۲:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۲۶
اره
ناشناس۳۳۲۵۳۰۸۲۲:۲۷:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۲۶
با جمله آخر مخالفم به هر خارج نشینی بگی بیا رییس بانک مرکزی کشورت بشو با کله میاد.
ناشناس۳۳۲۵۳۵۰۲۳:۰۹:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۲۶
اردوغان هم از ما یاد گرفته ! ساده زیستی !!
ناشناس۳۳۲۵۳۹۷۰۰:۱۹:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۲۷
کاش مستند حرف میزدیم .تنها مزیت بانک‌ها تسهیلاتی است که به کارکنان پرداخت می‌کنند وگرنه نسبت به سایر ادارات حقوق زیادی پرداخت نمی‌کنند. ضمن اینکه تسهیلات خیلی از ادارات که به کارکنان پرداخت می‌شود از نظر مبلغی از بانک‌ها بیشتر است .خواهشمندم تحقیق کنید.
جعفر۳۳۲۵۴۲۰۰۰:۳۷:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۲۷
اگر یک متخصص واقعاً عالی بخواهد از خارج وارد ایران شود وجدانن در ایران شغلی به او پیشنهاد می شود و اگر به فرض محال شغلی به او پیشنهاد شود چه کسی تضمین می کند که در کارش دخالت نمی کنند.
حسین۳۳۲۵۴۲۴۰۰:۳۹:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۲۷
به جای اینکه کشورای دیگه وسیاستاشونو بد جلوه بدین به فکر مملکت و وظیفه واقعی خودتون باشید لااقل تو ترکیه هرچقدر تورم هم باشه حقوق کارگررو باهاش افزایش میدن.ولی در ایران با چند سال کارکردن این مردم پیکان فرسوده هم نمیتونن بخرن.تو همچین شرایطی اونم تومملکتی بااین حجم از ثروت که هر از چند گاهی اختلاسهای چند میلیاردی میشه واقعا بعضیا چطور میتونن بحث های بیخودی که ربطی به ما نداره باز کنن .
ناشناس۳۳۲۵۴۳۰۰۰:۵۱:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۲۷
چرا همش میخواهید بقبولانید مسولان ما خوبن!
یاس۳۳۲۵۴۷۵۰۲:۴۶:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۲۷
بازخوش بحال بانکی های خودمون همه شون از وام های کم درصد استفاده می کنند..بازخدانکنه مابخواهیم یه وام۵۰میلیونی برداریم دیگه به چشمی مارومیبینن که انگار حق استفاده از وام را نداریم .
ناشناس۳۳۲۵۴۹۳۰۶:۳۹:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۲۷
این پوپولیستی بودن را دیدید، ریز و درشت مسئولین داخلی را ندیدید.
کامران۳۳۲۵۵۴۴۰۸:۲۷:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۲۷
جایی دیدید که طرف درامد و خونه و امریکا یا هر جای دیگه رو رها کرده امده .بدونید که اومده بخوره و جیبش رو پر کنه و بره از اول جهان هستی ادم و هوا اینچنین بوده تا الان و اخر و قیامت هم همینه.مطمئن باشید.تا الان هر حکومتی فقط اطرافیان و هم حزبیان خود را سیر و منافعشان را تضمین کرده اند .سر مردم عادی بخصوص کارگر تا الان بی کلاه مانده.اخر هم میگن که نون بازوشو خورده افرین.با این حرفهای عوامانه حق تمام شهروندهای معمولی خورده شده یه ابم روش.تا اخر هم همینه.
علی۳۳۲۵۵۶۵۰۸:۵۹:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۲۷
خیلی ها هستند میرن سوادشون بالا می برن برمیگردن به کشورشون خدمت کنند
ناشناس۳۳۲۵۵۷۹۰۹:۰۵:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۲۷
همین الان در جاهای مختلف دنیا انسان هایی هستند که اینجور نیستند...
علی۳۳۲۵۵۶۲۰۸:۵۶:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۲۷
اگه بحث مدیریت و تورم سایر کشورها. اول باید از مدیریت خودمن و تورم خودمون حرف بزنیم که ما همه چی مدیریت کردیم و بعد از بی مدیریت سایرین...
ناشناس۳۳۲۵۵۷۲۰۹:۰۱:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۲۷
برخی ازاقایان نه تنها پاسخگوی مشکلات و پذیرفتن اشتباهات فراوان و شیوه های غلط در اداره کشور نیستن بلکه با فرار به جلو از مردم طلبکار و عصبانی هم هستن که چرا باید ایران را که چندین دهه است تحت شدیدترین تحریم هاست با ترکیه که نورچشم بانک جهانی است مقایسه کرد ان وقت نمیگویند ایران بر روی اقیانوس نفت و گاز و انرژی قرار گرفته و چندین برابر منابع و سوابق طولانی تر حکمرانی دارد و ترکیه صرفا متکی به درامد گردشگری و صنعت پوشاک است! اگر ما چندین دهه دچار تحریم هستیم و شرایط اقتصادی مردم بمراتب بدتر از ترکیه است و در ترکیه از اختلاس های انچنانی هم خبری نیست و به تحصیلات و تخصص در امور اجرایی اهمیت میدهند و ترکیه توانسته مشکلاتش را در زمینه تجارت با امور سیاسی با دنیا حل کرده و تحت تحریم و فشار انچنانی نباشد این عیب ماست یا ایراد از ترکیه هست که چرا مثل ما نشده؟
کارگر۳۳۲۵۵۸۸۰۹:۱۷:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۲۷
تلویزیون ،رادیووهزاران دستگاه تبلیغاتی دراینجا هیچکدام درداین مردم نمی خواهند بفهمندکسی که میگه ترکیه راحت می تونه وام بگیره واقعا نمی دونه ثروت ایران کجا وثروت ترکیه کجا. فساد۳/۵م دلارهم آقایان راقلقلک نداده چه می گویید برادران.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین