مشکلتان با تثبیت نرخ ارز چیست؟

سامان مهراد، گروه اقتصادی الف،   4020921062 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
مشکلتان با تثبیت نرخ ارز چیست؟

در روزها و هفته‌های اخیر، جریان هدفمندی شکل گرفته که به سیاست تثبیت‌ارزی دولت حمله‌ور شده و آن را به مثابه خطری بزرگ برای اقتصاد ایران تلقی می‌کند؛ از مرکز پژوهش‌های مجلس گرفته تا کارشناسان اقتصادی بیرون از گود اجرایی که همگی بر ضرورت افزایش نرخ ارز تاکید کرده‌اند. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پیشنهاد داده که در برهه کنونی دولت نرخ تسعیر ارز را ۳۷۵۰۰ درنظر گیرد و همچنین عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک‌مرکزی هم در یادداشتی بر ضرورت افزایش نرخ ارز متناسب با تورم تاکید کرده است. هر چند که بنا بر توضیحات مرکز پژوهش‌ها، این نهاد نرخ خاصی را برای تسعیر ارز تعیین نکرده و بر شناورسازی آن با توجه به قانون احکام دائمی برنامه توسعه تاکید کرده است.

علاوه بر این، نمایندگانی از کمیسیون اقتصادی مجلس هم ماه‌هاست که به سیاست تثبیت دولت حمله‌ور شده و خواستار شناورسازی قیمت ارز شده‌اند. اما سوال این است که به چه دلیل هجمه‌های فراوانی به ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و سیاست تثبیت ارزی صورت می‌گیرد؟ آیا برای توصیه‌کنندگان امروز، سرنوشت تلخ حدف ارز ۴۲۰۰ و پیامدهای تورمی آن مایه عبرت نشده است؟

تجربه نشان‌داده که با حذف ارز ترجیحی و نزدیک‌ترکردن آن به قیمت بازار و تلاش در جهت یکسان‌سازی نرخ، همواره بازار ساز خود را برای افزایش قیمت‌ها کوک می‌کند و به‌واسطه تبعیت اقتصاد کشور از این موج افزایش نرخ، دولت مجبور به تعیین قیمتی پایه برای تامین کالاهای استراتژیک کشور شده و دوباره نرخ ترجیحی دیگری خلق خواهد شد؛ البته با رقمی بالاتر از گذشته.

بنابراین چنین راهکارهایی، دولت را وارد دور باطلی خواهد کرد که پیامدش تنها تورم، نارضایتی اجتماعی و خلق بحران خواهد بود. هر چند که ممکن است عده‌ای افزایش نرخ ارز را در نهایت به‌سود دولت قلمداد کرده و آن را موجبات کم‌کردن از کسری بودجه تلقی کنند اما واقعیت آن است که از قِبل افزایش قیمت ارز، خود دولت هم متضرر شده و هزینه‌هایش افزایش خواهد داشت. زیرا نظام تعیین قیمت‌ها در اقتصاد ایران بر پایه دلار شکل گرفته و افزایش آن برای دولت که خود بزرگتری مصرف‌کننده اقتصاد است، پیامدهای منفی زیادی خواهد داشت.

اگر چه توصیه‌کنندگان به چنین اقدامی، پیشنهادات خود را منطبق بر بدیهیات علم اقتصاد دانسته و بر ضرورت اصالت‌دادن به مناسبات حاکم بر بازار و تعیین قیمت در آن تاکید می‌کنند اما به‌فرض پذیرش این گزاره، بازار ارز و نرخ تعیین‌شده در آن، به‌هیچ عنوان تطابقی با اصول بدیهی بازار ندارد. بازار آزاد به‌معنای طیف گسترده‌ای از عرضه‌کنندگان، بی‌شمار کالا و تقاضای بسیاری از مصرف‌کنندگان است که در نهایت رقابت در آن شکل می‌گیرد و قیمت‌ها با ساز و کار عرضه و تقاضا و حاکمیت رقابت تعیین می‌شود.

به‌راستی بازار ارز در ایران، کدام یک از ویژگی‌های بازار آزاد را دارد که برخی به‌دنبال اصالت‌دادن و تبعیت دولت از نرخ‌های آن هستند؟ عرضه‌کنندگان بسیار محدود، کالای محدود و متقاضیان کم‌شمارش هیچ نسبتی با ویژگی‌های بازار آزاد ندارد و اراده عرضه‌کنندگان به جای رقابت، تعیین‌کننده قیمت‌هاست.

بنابراین نمی‌توان اقتصاد کشور و معیشت میلیون‌ها ایرانی را قربانی چنین توصیه‌های خطرناک و البته آزموده‌‌شده‌ای کرد و باید دید هدف برخی از نهادها و افراد از ایراد این پیشنهادات معیشت‌سوز چیست؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۲۱۵۴۵۱۵:۳۱:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
مگه تورم در صفر درصد تثبیت شده که الف نیازمند تثبیت نرخ ارز شده؟
ناشناس۳۳۲۱۶۸۴۱۷:۵۴:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اقای همتی ریس سابق بانک مرکزی هشدار داده اند که هیچ راهی جز افزایش قیمت ارز مطابق با تورم در ایران نیست و هر روز که تاخیر شود فاجعه بعدی گران شدن قیمت ارز شدیدتر و میزان ذخایر باقیمانده ارز خطرناک تر خواهد بود. بعد چند مثال اوردند که وقتی تورم در کشوری بالای 50 درصد هست تثبیت دستوری و نمایشی نرخ ارز یعنی کاهش شدید صادرات و افزایش شدید واردات و واردات قاچاق چون همه چیز در کشور گرانتر از کشورهای همسایه خواهد بود و با دلار تثبیت شده قاچاق کالا و فرار سرمایه اندک ذخیره ارزی کشور را هم به باد خواهد داد. این صحبتهایی که اقای همتی کردند مانند این هست که بگوییم معلم حساب در اموزش ابتدایی بگوید دو به علاوه دو می شود چهار. اینها اصول و قاعده بسیار ساده اقتصاد و نرخ ارز هست. نمی توان در اقتصادی قیمت همه چیز 50 تا 70 درصد افزایش یابد اما نرخ واردات( یعنی دلار به عنوان ارز معتبر) ثابت بماند. اگر بماند یعنی افزایش شدید واردات و قاچاق کالا به داخل و فرار شدید سرمایه ها! اقای همتی عوض اینکه بفرماید دو به علاوه دو می شود چهار و اگر واقعا دلسوز هستند و حاضرند برای نفع وطن شجاعت و جسارات داشته باشند باید به عنوان کسی که مدیر ارشد اقتصاد ایران بوده باید به دو سوال ساده به عنوان مشت نمونه خروار جواب دهند. اگر پاسخ دادند و هر کسی پاسخ داد راه حل کل مشکلات دیگر و کلان اقتصاد ایران حل می شود. اول اینکه بفرمایند که چرا هیچ دولتی قادر نیست این قاعده دو به علاوه دو که در اقتصاد فرمودند باید چهار شود عمل نمی شود و قیمت ارز به نفع برخی ها پایین تر از تورم باقی می ماند. دوم اینکه مثلا چرا همه دولتهای ایران از راست وچپ قادر به پاسخگو کردند و اصلاح شرکتهای خودرو ساز کشور نیستند. تمام مشکلات جای دیگری است و اقای همتی یا هر دلسوز! دیگری اگر جسارت بیان ان را ندارد بهتر است سکوت کند.
ناشناس۳۳۲۱۶۸۵۱۷:۵۵:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اقای همتی ریس سابق بانک مرکزی هشدار داده اند که هیچ راهی جز افزایش قیمت ارز مطابق با تورم در ایران نیست و هر روز که تاخیر شود فاجعه بعدی گران شدن قیمت ارز شدیدتر و میزان ذخایر باقیمانده ارز خطرناک تر خواهد بود. بعد چند مثال اوردند که وقتی تورم در کشوری بالای 50 درصد هست تثبیت دستوری و نمایشی نرخ ارز یعنی کاهش شدید صادرات و افزایش شدید واردات و واردات قاچاق چون همه چیز در کشور گرانتر از کشورهای همسایه خواهد بود و با دلار تثبیت شده قاچاق کالا و فرار سرمایه اندک ذخیره ارزی کشور را هم به باد خواهد داد. این صحبتهایی که اقای همتی کردند مانند این هست که بگوییم معلم حساب در اموزش ابتدایی بگوید دو به علاوه دو می شود چهار. اینها اصول و قاعده بسیار ساده اقتصاد و نرخ ارز هست. نمی توان در اقتصادی قیمت همه چیز 50 تا 70 درصد افزایش یابد اما نرخ واردات( یعنی دلار به عنوان ارز معتبر) ثابت بماند. اگر بماند یعنی افزایش شدید واردات و قاچاق کالا به داخل و فرار شدید سرمایه دبش ها!
ناشناس۳۳۲۱۶۹۲۱۸:۰۲:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اگر می خواهید قیمت ارز و تورم را کنترل کنید باید رشد نقدینگی به زیر ده درصد برسد. برای ان هم باید کسری بودجه و بانکداری غیر کارا حذف شود. برای ان هم باید صدها نهاد و بنیاد دبش بنیان تعطیل شود. هیر از این باشد همین دهها سال با شدت بیشتر ادامه می یابد
ناشناس۳۳۲۱۹۹۴۰۱:۳۱:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۲۲
رشد نقدینگی حتی 30 درصد هم باشد ولی مالیات بر دلالی کاذب با رقم های سنگین اتخاذ شود چه مردم عادی و چه برای بانک ها که دلالی می کنند در بخش های مهم مانند مسکن و... تورم یک چهارم الان هم نخواهد بود
ناشناس۳۳۲۲۱۵۱۱۱:۳۶:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۲۲
نرخ ارز قابل تثبیت شدن نیست.
محمد۳۳۲۳۲۹۴۰۰:۴۲:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۲۴
فقط یه قلم من میگم دریافتی کارمندان بانک رو با بقیه کارمندان مخصوصا فرهنگیان مقایسه کنید تا معنی تبعیض کاملا مشخص بشه
ناشناس۳۳۲۱۹۳۵۲۳:۳۶:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
عدم تثبیت نرخ ارز اگه نگیم تنها دلیل ، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عوامل ناترازی و تورم و گسترش فقر و فاصله‌ی طبقاتیه عدم تثبیت نرخ دلار در قیمتی کمتر از ۲۸۰۰۰ تومان تولید و اشتغال و معیشت و اقتصاد و امنیت این مردم رو بیش از پیش با مشکل مواجه میکنه
ناشناس۳۳۲۱۵۵۸۱۵:۳۵:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
قیمت ذاتی دلار ۱۰۰۰‌تومان است .
ناشناس۳۳۲۱۶۴۴۱۶:۴۸:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
بر چه اساسی آن وقت؟
ناشناس۳۳۲۲۰۲۷۰۷:۵۱:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۲۲
شما نرخ تورم را از سال 57 تا سال 1401 ببین و قیمت دلار را هم ببین قیمت دلار با توجه به تورم و صرف نظر از تورم آمریکا و دنیا نباید بیشتر از 25 هزار تومان باشه دلار در کشورمان بسیار گران است
ناشناس۳۳۲۲۱۷۵۱۲:۰۵:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۲۲
این که خود بنده چندین بار گفتم نباید بیشتر از 25 الی 30 هزار تومان باشد البته اگر در همان سال ها ترتیب اثر داده می شد و نه اینکه چند سال و چندین دهه گذشته و برنمی گردد به این عدد و سرکوب هم نباید رخ بدهد .
عدم کنترل ارز یعنی افزایش فشار به طبقه ضعیف و متوسط.۳۳۲۱۵۷۸۱۵:۴۳:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
عدم کنترل ارز یعنی افزایش فشار به طبقه ضعیف و متوسط.
ناشناس۳۳۲۱۶۸۹۱۷:۵۹:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
تثبیت دستوری نرخ ارز در زمانیکه تورم رسمی بالای ۵۰ درصد هست یعنی فرار سرمایه از کشور توسط یک درصد به بهانه حمایت از ۹۹ درصد. دقیقا مانند انحصار در خودرو سازی به بهانه بیکار شدن صد هزار کارکن . افزایش قیمت ارز نتیجه تورم داخلی ناشی از کسر بودجه و بانکداری معیوب هست نه بر عکس.
ناشناس۳۳۲۱۹۹۵۰۱:۴۳:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۲۲
مثال خودرو اشتباه هست
ناشناس۳۳۲۱۵۸۸۱۵:۵۰:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برای اینکه مانند سال 92 تا 96 نشود که سرکوب ارزی شود و در سال 97 با تثبیت نرخ ارزی 4200 قیمت دلار در بازار آن سال که باید زیر 7 هزار تومان می شد با توجه به آن چند سال سرکوب ارزی ولی با ابجاد ارز رانتی شد 14 هزار تومان و تورم ان سرکوب ارزی آن چند سال ایحاد کردن هیچ تورم 4200 هم خودش یک ماجرای دیگر تکرار نشود برای اینکه مانند سال 84 تا 90 سرکوب ارزی رخ ندهد و تورم را یکجا آن چند سال را در یکی دو سال بعد تخلیه کند برای اینکه حداقل مانند سال 76 تا 84 شود که سرکوب ارزی نشد که تورم های یکجا درست نکند و در یکی دوسال تخلیه شود و حتی هم کنترل تر شود(البته قیمت نفت هم پایین تر بود در آن سال ها و دخالت در بودجه با نفت کمتر شد و تورم هم کمتر بود)
ناشناس۳۳۲۱۵۹۱۱۵:۵۱:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
یا برای اینکه فساد درست نکند!!
ناشناس۳۳۲۱۵۹۶۱۵:۵۴:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
موضوع اصلی اینکه ارز ترجیحی به گروهی منتفع میرسه و تمامی قیمت ها با ارز آزاد خودشون رو تطبیق میدن. همون داستان چای دبش! سود ارز ترجیحی به گروه های مافیایی از جیب ملت میره
م. ص. م۳۳۲۱۶۱۵۱۶:۰۹:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اینجانب به عنوان تولید کننده ایی که حدود 50 درصد تناژ محصول تولیدی خود را به 11 کشور دنیا صادر می کنم وقتی میبینم حداقل افزایشی که در تمامی مولفه های بهای تمام شده من جهت سال آینده اتفاق افتاده و یا دارد اتفاق می افتد، 20 درصد است، کاملا برایم محرز می‌شود، قیمت ارز فعلی تصنعی است نمی شود همه مواد اولیه یک کالا از حقوق و دستمزد تا انواع مواد اولیه دیگر مانند اوره، فسفات، نشاسته، آنتی فوم، ملاس، لفاف، کارتن و.... حداقل در سال آینده از افزایش 20 درصدی برخوردار است، معنایش یک تورم 20 درصدی در عموم کالاها در کشور است. نمی‌شود همه چیز که یا حاصل تولید داخل و یا حاصل واردات است، 20 درصد گران شود ولی دولت اصرار بر تثبیت دلار بر روی نرخ فعلی داشته باشد. معنای تثبیت یعنی سوبسید به نرخ ارز دادن. وقتی دولت می تواند صحبت از تثبیت کند که اکثریت کالاها در سال آینده هیچگونه افزایشی نداشته باشند. وقتی خود دولت خدمات و نرخ دستمزد را حداقل 20 درصد دارد افزایش می‌دهد و مالیات را 44 درصد، چگونه نگوییم تثبیت نرخ ارز، تصنعی نیست؟
ناشناس۳۳۲۱۶۱۶۱۶:۱۰:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
موضوعات تخصصي كه در دنيا تجربه شده رو سياسي نكنيد اگر تورم تك رقمي شده بود كنترل نرخ ارز و تثبيت اون تا حدودي منطقي بود با اين روند مثل دهه هاي گذشته بايد منتظر 1- صرفه بيشتر واردات به توليد داخل 2- سونامي افزايش قيمت چند برابري ارز در آتي باشيد( بارها در اين 40 سال با گوشت و پوستمون تجربه كرديم) لطفا موارد تخصصي كه راه حل علمي و تجربه شده دارند را سياسي نكنيد!
ناشناس۳۳۲۱۶۳۹۱۶:۳۳:۱۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اگر جای شما بودم هر روز می نوشتم آقایان دلار را با میران تورم بالا ببرید و تک نرخی باشد و مالیات بر دلالی را اجرا کنید آن وقت تورم کم و در حد تک رقمی می شد و دلار هم بالا نمی رفت
ناشناس۳۳۲۱۶۴۷۱۶:۵۲:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
دلار خودش باعث تورم چی رو بالا ببرن؟
ناشناس۳۳۲۱۶۴۰۱۶:۳۵:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
پتروشیمی ها و فولادب ها از یک طرف کارشناس استخدام میکنند و از طرف دیگر روزنامه هایی دارند که از فواید نرخ شناور بگویند...همیشه هم مردم متضرر شدند و سری قبل هم دولت فریب خورد ارز ۴۲۰۰ حذف شد. گفتند تورمش نهایت ۸ درصد است ولی در عمل ۸۰ درصد شد
صمصام۳۳۲۱۶۷۰۱۷:۱۶:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
مشکل این است که کسی با تثبیت نرخ ارز مشگل ندارد بلکه مشکل اصلی خود تثبیت نرخ ارز است که شدنی نیست اگر شدنی بود تا الان محقق شده بود
امیر حامد۳۳۲۱۶۷۱۱۷:۲۴:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
بهای ارز باید بر اساس بازار واقعی و متعادل عرضه و تقاضا، شناور باشد. با روش فعلی چند نرخی ارز، صادرات عملا از بین رفته است و واردات با ارز ارزانتر از نرخ واقعی با صرفه تر است. بساط ارز چند نرخی و سفره رانتخواران از آن باید برچیده شود.
ناشناس۳۳۲۱۶۷۳۱۷:۲۷:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
یکی از مشکلات بزرگ سیستم اقتصادی ایران درس نگرفتن از تجارب گذشته است. سیاست تثبیت نرخ ارز و ارز چند نرخی در این 40 سال بارها و در 12 سال گذشته 3 بار تجربه شده و باز هم ذینفعان اقتصادی (از جمله نویسنده محترم) اسرار بر اجرای آن دارند. ارز مرجع 1226 تومانی، ارز جهانگیری 4200 تومانی ، دلار فرزینی 28500 تومانی همه و همه فقط بستر ساز فساد هستند. بسیار خوب است که بتوان نرخ ارز را ثابت نگه داشت ولی راهکار آن کاهش تورم است که تقریبا در تمام دنیا بجز چند کشور محدود این مساله حل شده است . تورم آمریکا 6 درصد و تورم ایران 45 درصد است ، بنابراین اگر دلار یک سال ثابت بماند ، سال دوم حدود 40 درصد ارزان شده است و عملا تدوام این روند امکان ندارد و رها شدن این فنر اثرات بسیار مخرب تری از افزایش دلار همپایه نرخ تورم به همراه دارد. متاسفانه سالهاست که تجربه کرده ایم.
ناشناس۳۳۲۱۶۷۴۱۷:۲۷:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
پاسخ مقاله در خود مقاله هست. کسی مشکل با تثبیت نرخ ارز از طریق موازنه تجارت خارجی و بهبود تولید داخلی و صادرات نداره و شناور سازی ارز هم با چند نرخی بودن متفاوت است. مشکل همان است که جناب مهراد فرمودند. دولت به عنوان بزرگترین مصرف کننده ارزی به جای بهبود درامد ارزی رفته سراغ سرکوب ارز تا هزینه های خودش را به هزینه ملت کاهش دهد. بنابر این در دراز مدت تولید و صادرات آسیب میبیند و مردم تاوانش را دیر یا زود خواهند داد. ..
ناشناس۳۳۲۱۶۸۳۱۷:۴۶:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
100 درصد ارز صادرات باید کاملا دست دولت باشد تا بر اساس اولویت کشور به وارد کننده تخصیص دهد نرخ تسعیر ارز باید توسط دولت از ثبات برخوردار باشد تجربه سالیان گذشته نشان داده فقط با افزایش نرخ ارز و عدم افزایش دستمزد ها بیشترین فشار به مردم وارد شده باید افسار ارز را کشید افزایش آن در همه کالاها اثر می گذارد و جامعه توان بیشتر ندارد و باعث فرو پاشی اقتصاد می گردد
علی الحکیم المنتظربالسرور۳۳۲۱۷۲۰۱۸:۴۲:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
خداخوشش میادامثال من از همه چیز خود گرفتن پولی پس انداز کردن تا دخمه ای با بخرن با افزایش نرخ ارزبه باد فنا برود ..
ناشناس۳۳۲۱۷۲۴۱۸:۵۲:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
بنزین آزاد بشه، ارز آزاد بشه، واردات خودرو آزاد بشه، واردات کالا برای همه آزاد بشه، صادرات برای همه آزاد بشه، همه چیز آزاد بشه. لطفا اینقدر نگران ما نباشید.
ناشناس۳۳۲۱۹۶۷۰۰:۱۵:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۲۲
بنزین آزاد بشه ؟ واقعا ! مثلا بشه مثل بعضی کشورها لیتری یک دلار یا بیشتر ؟ یعنی بشه لیتری 50 هزار تومان یا 90 هزار تومان یا بیشتر ؟ دستمزدها هم میشه 100 میلیون یا 120 میلیون خوبه! بعد قیمت همه چیز همین طوری 10 تا 20 برابر میشه اینم خوبه!
ناشناس۳۳۲۳۳۷۳۰۸:۵۷:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۲۴
شما به اندازه ۲۰ سال مصرف بنزین آزاد داری ماشین رو گرون تر میخری یعنی دار یپول بیست سال بنزینش رو یک جا میدی و ماشین بد سوار میشی اگر ورادات با تعرفه متعارف ۵ درصد آزاد شه ماشین و بنزین را به قیمت میخری و چه بسا پول کمتر هم خواهی داد
ناشناس۳۳۲۱۷۶۴۱۹:۴۳:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برای آنکه سیاست تثبیت قیمت ارز را مثل فنر جمع میکند و آن موقع که دولت زورش دیگر نمیرسد رها میشود و همه چیز را داغان میکند
ناشناس۳۳۲۱۷۹۹۲۰:۲۶:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
با تثبیت قیمت ارز پدر صنعت و تولید ایرانی را درآوردید و به وارد کننده و قاچاقچی یارانه ارزی دادید آقای الف حالا هم بجای عذر خواهی ، لجاجت می کنی و از ملت طلبکار هم هستی
ناشناس۳۳۲۲۰۹۱۱۰:۰۹:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۲۲
تا زمانی که ارز دو نرخی هست رانت و فساد بسیار خواهد بود. تنها کاری که بایستی بکنید این است که ارز را تک نرخی تا واردات و صادرات جان بگیرد و دست مفسده هایی مثل چای دبش (البته این دبش ویترین هست) از سود دو نرخی بودن ارز کوتاه شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  4. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  5. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  6. روند نزولی بازار ارز ادامه دارد/ افزایش نرخ ارز در بحران‌های سیاسی، ناپایدار و موقتی است

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  12. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  13. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  14. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  15. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  16. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  17. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  18. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین