بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در کودکان

  4020917067

متخصصان معتقدند تغذیه کودکان به ویژه در دوران مدرسه موضوع بسیار مهمی است چرا که به تامین مواد سازنده برای رشد، تامین انرژی موردنیاز برای انجام فعالیت‌های جسمی، فکری و مقاومت در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند از همین رو توجه به باید و نبایدهای این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در کودکان

به گزارش ایرنا، گرایش به فست‌فودها چه خانگی، چه بازاری و چه صنعتی این روزها بین برخی از کودکان افزایش یافته است و این روند حتی باعث تغییر ذائقه بعضی از والدین هم شده است.

محدثه مادر یک کودک شهرکردی می‌گوید: کودکشان کمتر به غذاهای سنتی به ویژه آبگوشت، آش‌های محلی، سوپ‌ها و عدسی گرایش دارد و بیشتر غذاهای او و همبازی‌هایش بر اساس غذاهایی پر چرب و پُر کالری است.

مادر یکی از کودکان نیز با گلایه از چالشی که در فضای مجازی در خصوص " غذا نبودن سوپ" به راه انداخته شده می‌گوید: برخی در فضای مجازی به گونه ای در خصوص سوپ غذا نیست که کودکشان نیز این مساله را باور کرده بود و یک سال حتی زمانی که بیمار بود حاضر به خوردن سوپ نمی‌شد.

معصومه فعال یکی از مهدهای کودک در چهارمحال و بختیاری نیز می‌گوید: بسیاری از کودکان از خوردن صبحانه کامل فراری هستند اما به کودکان اعلام شده است از آوردن فست‌فودها و غذاهای پر چرب و کالری به مهد یا مدرسه خودداری کنند و از سوی دیگر به آنها آموزش مصرف مواد غذایی سالم داده می‌شود و تاکید بر مصرف صبحانه کامل در خانه است.

کودکان چه غذاهایی را بخوردند

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان توصیه‌هایی در خصوص تغذیه سالم برای کودکان، گفت: مصرف نادرست و نامناسب مواد غذایی کودکان را با اختلال در رشد و یا اضافه وزن مواجه می‌کند.

سیاوش فاضلیان افزود: کودکان در سنین رشد باید از تغذیه سالم و مناسبی برخوردار باشند و یکی از محیط‌هایی که باید تغذیه آن کنترل شود، مدرسه است.

وی ادامه داد: قبل از راهی شدن کودکان به مدرسه باید صبحانه مناسبی مصرف کنند تا سر کلاس دچار اُفت قند و فشار خون نشوند اما یکی از چالش‌های جدی در این خصوص بی‌رغبتی کودکان نسبت به خوردن صبحانه است که در این خصوص توصیه می‌شود تا مادران برای فرزندان خود لقمه‌های شکیل و جذابی آماده کنند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: برای صبحانه کودکان شیر، شیربرنج، تخم‌مرغ، نان تُست حجیم با کره بادام‌زمینی و غذای دارای حبوبات پیشنهاد می‌شود تا کودک در طول روز انرژی کافی داشته باشد.

فاضلیان در خصوص تغذیه کودکان در زنگ‌های تفریح مدرسه نیز توصیه کرد تا از مصرف غذاهای بی‌ارزش و فست‌ها پرهیز و میوه و سبزی، مغزها و شیر جایگزین آن شود.

چگونه بی‌اشتهایی کودکان را برطرف کنیم؟

وی در خصوص دغدغه والدین در خصوص بی‌اشتهایی کودکان خود نیز گفت: یکی از مهمترین عوامل بی‌اشتهایی کودکان، مصرف دیرهنگام شام و خواب ناکافی است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: اگر شام در همان ساعات ابتدایی شب مصرف شود و کودکان غذای خود را زودتر بخورند و پس از آن بخوابند صبح‌هنگام گرسنه هستند و اشتهای لازم برای میل غذا دارند.

فاضلیان یادآور شد: بهترین حالت این است که ۲ ساعت قبل از هر وعده غذایی به کودک آب، آبمیوه و لبنیات داده نشود تا وی برای میل وعده غذای اصلی اشتها و ظرفیت لازم را داشته باشد.

وی تغذیه ناسالم و ناکافی را یکی از عوامل اختلال در رشد کودکان عنوان کرد و گفت: مصرف هله‌هوله و خوراکی‌های ناسالم از یک سو و بی‌رغبتی نسبت به مصرف غذاهای سالم و میوه و سبزی از سوی دیگر سبب می‌شود تا کودکان کالری، درست‌مغذی‌ها و ریزمغذی‌های کافی دریافت نکنند و همین موضوع سبب اختلال در رشد و وزن‌گیری و کوتاهی قد کودکان می‌شود.

این پزشک تغذیه و رژیم درمانی در خصوص باید و نبایدهای مصرف مکمل‌ها از سوی کودکان نیز اظهار داشت: اگر رژیم غذایی متنوع و متعادل در کودکان رعایت شود نیازی به مصرف مکمل‌ها نیست اما گاهی ممکن است گروه ویتامین‌ها، آهن و پروتئین به سبب تغذیه نامناسب به کودکان نرسد که در اینصورت می‌توان با مصرف مولتی ویتامین‌ها و سایر مکمل‌ها این کمبود را تا حدی برطرف کرد.

چالش اضافه وزن در کودکان

فاضلیان در خصوص اضافه وزن کودکان نیز گفت: از آنجاکه نسل‌های جدید در مقایسه با گذشتگان تحرک بدنی کمتری دارند و کودکان بیش از آنکه به ورزش بپردازند اوقات خود را با تبلت و در فضای مجازی سپری می‌کنند و بجای تغذیه سالم از غذاهای آماده و فست‌فودها استفاده می‌کنند دچار چاقی مزمن می‌شوند.

وی با بیان اینکه چاقی دوران کودکی آغازی برای چاقی و اضافه وزن در دوران بزرگسالی است، تصریح کرد: کودکانی که در سنین ۷ تا ۱۱ سالگی دچار اضافه وزن هستند در آینده نیز با همین مشکل روبرو می‌شوند.

این متخصص تغذیه افزود: میزان مصرف غذا و دریافت کالری در کودکان باید متناسب با وزن، قد و سن آنها باشد و نمی‌توان نسخه یکسانی برای همه پیچید.

فاضلیان با بیان اینکه والدین نقش مهمی در فرهنگسازی و اشاعه سلامتی در خانواده‌ها برعهده دارند، یادآور شد: اگر پدر و مادرها تغذیه سالمی داشته باشند الگوی خوبی برای فرزندان خود می‌شوند و بسیاری از مشکلات تغذیه‌ای از همین طریق برطرف می‌شود.

به گزارش ایرنا، تغذیه مناسب بخش مهمی از انرژی و مواد مغذی و مورد نیاز بدن یک انسان را تامین می‌کند. بخصوص در کودکانی که قرار است به مدرسه بروند، پشت میز بنشینند و یادگیری داشته باشند.

در سال تحصیلی جاری ۱۹۴ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز در مدارس استان مشغول فراگیری علم و دانش هستند که از این تعداد ۱۱۲ هزار نفر در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند.

بنا بر طرح ملی کوچ (کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان) که از سوی وزارت آموزش و پرورش اجرا شده است، ۱۶ درصد دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری دارای اضافه وزن هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین