ناگفته‌هایی از مجوز مشاغل خانگی

  4020912073 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مجوز مشاغل خانگی برای اشخاصی که کسب و کار خانگی دارند و در فضای مسکونی به تولید و عرضه محصولات خود می‌پردازند، مزایای زیادی به همراه دارد.

ناگفته‌هایی از مجوز مشاغل خانگی

مجوز مشاغل خانگی

مزایای دریافت مجوز مشاغل خانگی

شرایط دریافت مجوز کسب و کار خانگی

مدارک مورد نیاز جهت گرفتن مجوز مشاغل خانگی

فرم ثبت نام مشاغل خانگی

مدت زمان گرفتن مجوز مشاغل خانگی

سامانه صدور مجوز مشاغل خانگی آنلاین

تمدید مجوز مشاغل خانگی

مجوز مشاغل خانگی

مجوز مشاغل خانگی برای اشخاصی که کسب و کار خانگی دارند و در فضای مسکونی به تولید و عرضه محصولات خود می‌پردازند، مزایای زیادی به همراه دارد. این مجوز در واقع مانند جواز کسب عمل می‌کند و دارندگان آن علاوه بر اجازه فعالیت در فضای مسکونی می‌توانند از وام و تسهیلات بانکی و… بهره‌مند شوند.

متقاضیان راه‌اندازی مشاغل خانگی، باید برای دریافت مجوز مشاغل خانگی درخواست دهند.

سامانه ثبت نام و صدور آنلاین مجوز مشاغل خانگی، همان سایت درگاه ملی مجوزهای کشور است. افراد به منظور دریافت این مجوز، می‌بایست به سامانه درگاه ملی مجوزها مراجعه نموده و از بخش کسب و کارهای خانگی، نوع شغل مورد نظر خود را انتخاب کنند. مدت زمان گرفتن مجوز مشاغل خانگی در کسب و کارهای مختلف متفاوت می‌باشد.

دولت موظف است به استناد اصول بیست و هشتم و چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به سند چشم‌ انداز بیست ساله، مشاغل خانگی را مطابق قانون، ساماندهی و حمایت نماید؛ به نحوی که زمینه ایجاد اشتغال برای متقاضیان مشاغل خانگی فراهم گردد. یکی از اقداماتی که دولت در راستای ساماندهی این کسب و کارها برداشته است، اعطای مجوز مشاغل خانگی به متفاضیان آن می‌باشد.

به منظور دریافت مجوز مشاغل خانگی، شخص می‌بایست ضمن رعایت شرایط و ضوابط دریافت مجوز و فراهم آوردن مدارک و اسناد مورد نیاز، به سامانه صدور و ثبت نام مجوز مشاغل خانگی، مراجعه نموده و مراحل و فرآیند نام نویسی اخذ جواز را طی نماید.

برای آغاز به کار در زمینه مشاغل خانگی، شخص می‌بایست مجوزهای لازمه را کسب نموده و فعالیت خود را ثبت و رسمی نماید. به منظور دریافت مجوز مشاغل و کسب و کارهای خانگی، شخص می‌بایست در سامانه ثبت نام مجوز مشاغل خانگی، که در واقع همان سایت درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس g4b.ir می‌باشد، مراجعه نموده و با توجه به نوع کسب و کار خود، مجوز مشاغل خانگی دریافت نماید.

همچنین، متقاضیان راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی برای دریافت تسهیلات باید به سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل، مراجعه و مراحل ثبت نام خود را دنبال کنند. پس از ثبت‌ نام صورت گرفته، کارشناسان وزارت کار از طرح و مکان اجرای آن بازدید کرده و در صورت تایید، روند پرداخت تسهیلات آغاز می‌گردد که این روند در خصوص مجوزهای پشتیبان قدری طولانی‌تر است.

مزایای دریافت مجوز مشاغل خانگی

یکی از مهم‌ترین مزایایی که دریافت مجوز مشاغل خانگی برای اشخاص دارد استفاده و بهره‌برداری از وام و تسهیلات بانکی است. همه کسانی که دارای مجوز کسب و کار مشاغل خانگی هستند و به تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده باشند می‌توانند به‌راحتی از این امکانات بهره‌مند گردند. لازم به ذکر است میزان این وام‌ها بستگی به طرح توجیهی مشاغل دارد. علاوه بر این فعالیت‌هایی که امکان اشتغال‌زایی بیشتری برای عموم دارند در اولویت قرار می‌گیرند.

این وام‌ها جهت تامین سرمایه ثابت و در حال استفاده و همچنین تهیه تجهیزات ضروری کار توسط بانک‌‌ها و قرض‌الحسنه‌ها به افراد اعطا می‌گردد. بازپرداخت این وام‌ها و تسهیلات به‌صورت بلندمدت بوده و شامل آیین‌نامه پرداخت یارانه تسهیلات صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و کارآفرینان می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های دریافت مجوز کسب و کار و مشاغل خانگی این است که به اشخاص امکان استفاده و فعالیت در بازارهای محلی شهرداری برای عرضه محصولاتشان را به آنها می‌دهد.

علاوه بر این کسانی که دارای این مجوز و کسب و کار خانگی هستند از پرداخت عوارض و مالیات تجاری و اداری نیز معاف خواهند بود. همچنین صاحبان کسب و کارهای خانگی می‌توانند با ارائه مدارک و مجوز قانونی، اقدام به ثبت شرکت خود کرده و اعضای کسب و کار را بیمه کنند و از مزایای آن بهره‌مند گردند.

شرایط دریافت مجوز کسب و کار خانگی

شرایط دریافت مجوز کسب و کار خانگی در هر نوع کسب و کار متفاوت بوده و شامل ضوابط مختلفی می‌شود. با این حال یک سری از ضوابط و شرایط میان اکثر کسب و کارها یکسان است که از جمله آن می‌توان به شرایط حداقل سن و حداقل فضای مورد نیاز اشاره نمود. در اکثر شرایط دریافت انواع مجوز مشاغل خانگی، سن درخواست کننده حداقل 18 سال در نظر گرفته شده و حداقلی هم برای فضای کسب و کار معین شده است.

علاوه بر این، عدم ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی، صوتی و بصری و رعایت کامل حقوق همسایگان، عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات) در خارج از واحد مسکونی، عدم تردد غیرمتناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمع‌های مسکونی و نیز انجام کار صرفا توسط عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی از جمله دیگر شرایط مشترک در میان دریافت مجوز کسب و کار خانگی می‌باشد.

همچنین، داشتن گواهی مهارت یا سابقه کاری در شغل مورد تقاضا، داشتن محل مناسب برای انجام فعالیت و قبول تعهدنامه مجوز و تهیه مدارک مورد نیاز، سایر شرایط و ضوابط اخذ مجوز کسب و کار خانگی را تشکیل می‌دهد. هم چنین باید شرایط اختصاصی هر کسب و کار نیز مورد رعایت قرار گیرد، به طور مثال، شخص باید برای دریافت مجوز پرورش خانگی زنبور عسل، حداقل فضای موردنیاز یعنی 15 متر مربع، اقامت در محل اجرای طرح، بودن در روستا و... را نیز رعایت نماید.

مدارک مورد نیاز جهت گرفتن مجوز مشاغل خانگی

  1. تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت سربازی
  2. تصویر شناسنامه و کارت ملی
  3. گواهی عدم سوء پیشینه برای افراد پشتیبان
  4. تصویر گواهی آخرین مدرک تحصیلی
  5. اصل و تصویر کارت مهارت مرتبط با رشته مورد تقاضا فرد
  6. کد اقتصادی به‌صورت حقیقی

متقاضیان راه‌اندازی و تاسیس مشاغل خانگی، باید برای دریافت مجوز مشاغل خانگی درخواست داده و در این راستا، مدارک و اسناد مورد نیاز را فراهم آورند.

نوع مدارک و اسناد مورد نیاز برای دریافت مجوز مشاغل خانگی، با توجه به نوع مجوز تعیین می‌شود، اما یک سری از این مدارک، میان تمام انواع مجوز مشاغل خانگی یکسان می‌باشد که از جمله آن می‌توان به گواهی مهارت یا گواهی سابقه کاری فرد شاغل در شغل مورد تقاضا اشاره نمود.

علاوه بر این، داشتن اطلاعاتی هویتی متقاضی دریافت مشاغل خانگی من جمله شناسنامه و کارت ملی و همچنین شرکای وی، از جمله مدارک لازم برای گرفتن این نوع جواز می‌باشد. علاوه بر این، داوطلب باید مدارک اختصاصی برای دریافت هر مجوز را به طور خاص تهیه نموده و در سامانه بارگذاری کند. براساس احکام قانونی، ارسال تمامی استعلامات بین دستگاهی و پیگیری و دریافت پاسخ آنها برای هر مجوز کسب و کار، به‌عهده مرجع اصلی صادرکننده مجوز است.

بر این اساس، مرجع اصلی صادرکننده این مجوز، موظف است مدارک احتمالی لازم برای دریافت پاسخ استعلام‌ها را در درگاه تخصصی خود به‌طور دقیق و شفاف اعلام و به صورت الکترونیکی از متقاضی دریافت و طی مدت زمان تعیین شده برای صدور این مجوز، پاسخ این استعلام‌ها را نیز اخذ نماید. علاوه بر مدارک عمومی، شخص باید مدارک اختصاصی هر کسب و کار را تهیه نماید، به طور مثال، برای مجوز پرورش خانگی زنبور عسل، ارائه مدارک مالکیت زمین، فرم بازدید کارشناسی، گواهی بهداشتی صادره از سازمان نظام دامپزشکی نیز نیاز است.

در صورتی که فرد، مراحل ثبت نام در سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور و دریافت مجوز مورد نظر را به درستی طی کرده باشد؛ می‌تواند از این موضوع اطمینان حاصل نماید که این مجوز، طی مدت زمان ذکر شده، به دست وی خواهد رسید.

با توجه به قوانین و مقررات وضع شده در کشور، کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور که اقدام به صدور مجوز برای مشاغل مختلف می‌نمایند، موظف شده‌اند که زیرساخت‌های لازم را فراهم نموده تا متقاضیان بتوانند به سهولت، در درگاه ملی مجوزهای کشور، درخواست خود را برای دریافت مجوز به ثبت برسانند.

فرم ثبت نام مشاغل خانگی

به‌منظور پر کردن این فرم، شخص در ابتدا، می‌بایست در سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام نموده و شماره همراه خود را در این سامانه به ثبت برساند. توجه به این نکته ضروری است که به منظور ثبت نام در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، شخص می‌بایست دارای شماره همراه به نام خود باشد.

پس از ثبت نام در سامانه پنجره ملی خدمات، شخص می‌تواند به فرم ثبت نام مشاغل خانگی دسترسی یافته و نسبت به پر کردن فرم اقدام نماید.

مدت زمان گرفتن مجوز مشاغل خانگی

مدت زمان گرفتن مجوز مشاغل خانگی، بستگی به نوع کسب و کار و مجوزهای پیش‌نیاز آن دارد. به طور مثال، مدت زمان صدور مجوز پرورش خانگی بوقلمون، به اندازه سه روز کاری از زمان تایید مدارک، زمان می‌برد، اما این مهلت در خصوص پرورش خانگی گاو چهارده روز می‌باشد.

همچنین، در برخی مواقع نیاز است که چندین مجوز با عناوین مختلف، از ارگان‌های گوناگون برای شروع مشاغل خانگی دریافت گردد که این امر، به نوبه خود، مدت زمان گرفتن مجوز مشاغل خانگی مورد نظر را افزایش می‌دهد.

سامانه صدور مجوز مشاغل خانگی آنلاین

برخی از مشاغل خانگی نیز به این صورت هستند که فرد می‌بایست کار خود را به صورت آنلاین پیگیری نماید. به طور مثال، مشاغلی از قبیل پشتیبانی کاربری نرم افزار، تحریریه آنلاین، کارشناس شبکه‌های اجتماعی و... از این گونه مشاغل می‌باشند. در رابطه با سامانه صدور مجوز مشاغل خانگی آنلاین، نظیر آنچه بیان شد، می‌بایست یاد آور شد که سامانه آنلاین صدور این مشاغل نیز هیچ تفاوتی با سایر مجوزها نداشته و همان درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس g4b.ir است.

تمدید مجوز مشاغل خانگی

به‌طور کلی مدت اعتبار مجوز مشاغل خانگی 5 ساله می‌باشد اما لازم به ذکر است این اعتبار برای رشته‌های مرتبط با صنایع و موادغذایی و امور فرهنگی و هنری به مدت دو ساله می‌باشد و پس از آن اعتبار آن به اتمام می‌رسد. در صورتی که اشخاص متقاضی واجد شرایط باشند امکان تمدید این مجوز وجود دارد. برای تمدید مجوز مشاغل خانگی، شما باید تمامی مراحل را از ابتدا طی نمایید و همه مدارک را مجددا در سامانه بارگذاری کنید.

دیدگاه کاربران

زهرا۳۳۱۳۲۹۰۲۱:۱۸:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۱۳
باسلام لطفاً تولید حبه عناب رو هم جزو مشاغل خانگی قرار بدین چون رفتم برا کارای مجوز و وام میگن توی لیست مشاغل خانگی نیستش
ندا۳۳۱۳۶۵۲۰۹:۱۰:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۱۴
لطفارزین روهم جزمشاغل خانگی قراربدیدالان من دربه دریه وام شدم رزین روی سیستم نمیاد
ناشناس۳۳۱۴۱۳۱۱۶:۰۰:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۱۴
آیا هدف از دادم مجوز مشاغل خانگی و دارا بودن حد اقتصادی ،گرفتن مالیات هست؟
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین