زباله ها را هم نزنید !

علی زاده حسین، گروه فرهنگی الف،   4020912036 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
زباله ها را هم نزنید !

نگاهی به پاسخ خواننده زباله ساز و مشهور این روزها به داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) بیندازید تا ببینید چه به روز فرهنگ و هنر و به خصوص موسیقی این مرز و بوم آمده است. 

هر چند این قبیل آثار مصرف روزانه و بعضا ساعتی دارند و از ماندگاری چندانی برخوردار نیستند اما تعداد دنبال کننده زباله سازها در اینستاگرام  و در فضای مجازی نشان دهنده حال روز رو به احتضار موسیقی است که بر اساس آن افزایش نیاز به مصرف تولیدات فرهنگی فست فودی چنان قوی شده که سیری زودگذر و کاذب آن مانع از  تغذیه سالم شده است !

جالب اینجاست که  زباله ساز مشهور ما در فقره اخیر خود داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) را خطاب قرار داده که «من اگه اندازه تو با بچه‌ها سر و کار داشتم الان ارتش داشتم، میگفتم بشینید کل بچه‌های دنیا مینشستن !»
که صد البته ناشی از توهم بیش از حد در ارزیابی توانایی واقعی خودش است. او حتما می داند که دلیل اقبال به او نه ناشی از هنر ویژه ای که دارد بلکه بیشتر ناشی از ضعف مفرط سیاست های راهبردی فرهنگ و هنر در کشور به خصوص در دهه اخیر است و البته متاثر از اثرات پیرامونی و فرامتنی آثارش که در آن می کوشد با ارجاعاتی مدام به شرایط سیاسی و اجتماعی و آثار هنری دیگر، نقش نوعی هنر اعتراضی را بازی کند. هنری که انعکاسی از شرایط اجتماعی بنا شده بر  اعتراض و عصیان است. 

البته که حتی در چنین شرایط اجتماعی نیز امکان تولید آثار هنری قابل توجه منتفی نیست و در تاریخ هنر دنیا به خصوص در موسیقی و سینما کم نیستند تولیداتی که در شرایط ناگوار اجتماعی که به بیان ساده حال هیچکس در آن خوب نیست تولید شده اند و بازتاب روح عاصی و معترض و زخم خورده و مایوسی هستند که در جامعه زمانه شان جاری بوده و حتی علیرغم خالی بودن این آثار از امید اجتماعی و وادادگی شان به پوچی و به اصطلاح آبزرود، عیار هنری و دردمندی خاصی در آن دیده می شود که به هیچ وجه مستحق مبتذل خواندن یا زباله دانستن نیستند، بلکه برعکس برخی از این آثار حتی پایه گذار سبک هنری خاصی نیز شده اند.  اما شوربختانه در جامعه ما به دلایل متعدد و از همه مهمتر بی راهبرد بودن یا راهبردهای غلط داشتن در عرصه های فرهنگی و هنری، عرصه بسیار فراخی برای برخی بی هنران فراهم آمده که پهلوان پنبه وار بر همه کس بتازند و رجز بخوانند و با تولید زباله مدعی هنر اعتراضی باشند!  

این انفعال و بی راهبردی و ناکارآمدی تا حدی عمیق است که حتی در مواجه با این قبیل آثار نیز به جای تامل یا دستکم به سکوت برگزار کردن، بلافاصله به اقدامات نمایشی و شعاری و بی فایده ای دست زده می شود که عمق این ناکارآمدی را صد چندان و البته ضریب نفوذ این تولیدات را در جامعه بیشتر هم می کند. مثلا دور نیست که عده ای کارنابلد میدان داری کنند که باید این زباله ساز را هر چه زودتر دستگیر کرد و به زندان انداخت !

زباله ها را نباید هم زد چون بوی ناخوشایندشان بیشتر می شود . بهترین کار تولید و ترویج آثار مناسب، از طریق میدان دادن و انگیزده دادن به همه هنرمندان کاربلد و خوش قریحه است (حتی آنان که با نظام و سیاست های رسمی اش میانه ای ندارند یا سلیقه دیگری در سبک زندگی و باورهایشان دارند) و نه تاراندن هنرمندان هر روز به یک بهانه ای؛ تا رفته رفته بوی این زباله ها از هوایی که تنفس می کنیم زدوده شود !

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۱۱۴۹۸۱۱:۵۶:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۱۲
زباله سازها در فضای مجازی افکار عمومی را مسموم می کنند.
ناشناس۳۳۱۱۵۹۶۱۳:۰۶:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۱۲
کم خواننده بی هنر و بی سواد نداریم در این مملکت. بدلیل سیاست های غلط وزارت ارشاد موسیقی مجاز داخلی دست کارتل های زباله سازی است که هر روز خواننده بی هنر جدیدی رو می کنند. بساط اینها اگر جمع می شد و خواننده واقعی و آثار خوب اگر تولید می شد امثال این ناخواننده با یک کلیپ دلقک بازی اینقدر توان عرضه اندام نداشت
ناشناس۳۳۱۱۷۴۴۱۴:۳۶:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۲
چرا فکر میکنی همه چیز باید تحت کنترل دولت باشد؟ دولت باید حداقلی باشد
ناشناس۳۳۱۱۸۵۸۱۶:۲۱:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۲
اولین ایراد به خانواده ها هست که بچه ها راه کردن و حتی همراهی در هر چیزی شنیدن و دیدن
ناشناس۳۳۱۱۸۸۷۱۶:۵۰:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۱۲
پدر و مادری که سه شیفت باید کار کنند که اجاره خونه و خورد و خوراک اولیه کودک را فراهم کنند دیگه فرصتی برای آموختن خوب و بد به بچه ها ندارن
ناشناس۳۳۱۲۱۷۰۲۲:۰۰:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۱۲
مادران ما قدیمی ها با بیش از چهار پنج بچه بیشتر درگیر و گرفتار کار خونه و بچه بودند یا آنهایی که امروزه با یه بچه وقتی بچه شون نیاز به وقت بیشتری برای تربیت داره با یه گوشی که دستش میدن بی خیال آموزش و مسایل تربیتی بچه هستند و خودشون هم میرن دنبال مسائل شخصی و ...
احسان۳۳۱۲۵۰۴۰۸:۴۳:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۱۳
اینطور هم که میفرمایید نیست
ناشناس۳۳۱۲۳۷۱۰۲:۲۳:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۱۳
بچه سالاری و زن سالاری شده
علی۳۳۱۱۵۱۴۱۲:۰۷:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۱۲
متاسفانه منظومه ذهنی شما کاملا سیاسی است و بخاطر همین است که هنر زرد و بی هنری مثل ساسی معروف می شود ، ممیزی ما همه جا کار نمی کند
ناشناس۳۳۱۱۶۲۲۱۳:۱۸:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۱۲
یعنی کشورایی که ممیزی ندارن هنر زرد هم ندارن!
ناشناس۳۳۱۱۷۸۰۱۵:۱۲:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۱۲
چرا هنر زرد دارند، ولی با تلاش برای جایگزین هنری وزین مستقل با هنر دستوری بله قربان گو، سلیقه اکثریت را به آغوش هنر زرد هل نداده اند!
ناشناس۳۳۱۱۹۷۲۱۸:۴۸:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۱۲
یعنی کشوری مثل آمریکا الان موسیقی وزین رو داره به دنیا صادر میکنه
ناشناس۳۳۱۲۳۸۳۰۲:۵۰:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۳
دقیقا الان یه نگاه به همین صدا سیما بیندازید صدا سیمایی که با مالیاتی که از جیب همین مردم و دولت می گردد چه می بینید ؟! سریالهایش که اکثرا تکراری یا بی محتوا هستند و بعضی برنامه هایش هم غمگین است!! وباز نگاه کنید به تیپهایی که یا مجریند یا شرکت کننده در مسابقات همگی از یک قشر هستند و بی جا نیست که بگوییم صدا سیما اختصاص داده شده به یک تفکر خاص خب چنین صدا سیمای بی محتوای کسل کننده عامل بزرگی در هل دادن مردم به سمت شبکه های خارج نشین و خوانندگانی مثل ساسی مانکن است !!
اینجا جایی برای خنده نیست۳۳۱۱۵۱۵۱۲:۰۷:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۱۲
این شعر فردوسی که میگفت هنر خوار،شد جادویی ارجمند نهان راستی،آشکارا گزند چه موقعی گفت؟علتش چه بود؟ همیشه به یاد داشته باشیم تاریخ معلم همه انسان هاست حتی اگر تاریخ افسانه ایی و حماسی باشد علت به وجود آمدن به قول شما همین زباله ها هم در همین داستان بیان شده و راه حل هم بی توجهی نیست و بی اعتنایی باعث به وجود آمدن درفش کاویانی نشد !!!!!
ناشناس۳۳۱۱۵۲۳۱۲:۱۴:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۱۲
این مشکل فقط برای ایران نیست و جهانی هست حتی همین عمو پورنگ برخی جاها در آن فاز حرکت می کرد
ناشناس۳۳۱۱۵۳۷۱۲:۲۶:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۱۲
الان به نظرتان مردم در شادي و خوشيشان چه گوش مي دهند ؟
ناشناس۳۳۱۱۶۰۴۱۳:۱۰:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۱۲
در این میان از مسئولین زباله ساز غافل نشیم که اگر بسیاری از اونها نبودن هنرمند زباله ساز اساساً وجود خارجی نداشت یا دیده نمی‌شد چون مصرف کننده نداشت.
حسین۳۳۱۱۶۰۷۱۳:۱۲:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۱۲
وقتی امثال شجریان طرد می شوند باید ساسی مانکن و امیر تتلو را تحمل کنید رفیق
ناشناس۳۳۱۱۶۲۰۱۳:۱۷:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۱۲
طرف سالی یه آهنگ میده بنیان‌های فرهنگی و اجتماعی ما به لرزه در میاد
ناشناس۳۳۱۲۱۹۸۲۲:۲۲:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۱۲
پس وای بر این بنیان و اقداماتی که دولت ها در جهت تحکیم بنیان خانواده کردن
صمصام۳۳۱۱۶۲۶۱۳:۲۲:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۲
همین مطالب بهترین کمک به این فرد است متاسفانه هر چه قدر مطلب بیشتری در باره این زباله بی ارزش نوشته شود بهترین کمک برای انتشار بیشتر اخبار مربوط به این فرد است تمامش کنید و بیش از این برای تبلیغ و تشویق این فرد معلوم الحال تلاش نکنید
ناشناس۳۳۱۱۹۸۱۱۸:۵۱:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۱۲
از جمله نظر شمای عزیز...
مهدی جوادی فر۳۳۱۱۶۶۶۱۳:۴۸:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۱۲
بعد از انقلاب چند تا خواننده خوب داشتیم ولی الان نزدیک به ۲۰ سال است که کشور به سمت سیاست زدگی رفته و به خاطر همین بار هنری و ادبی آن به شدت تنزل پیدا کرده در نتیجه فضا برای جولان دادن افرادی که هر حرفی و فحشی را به عنوان شعر به خورد جامعه میدهند باز شده
ناشناس۳۳۱۱۶۷۴۱۳:۵۳:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۱۲
نویسنده نوشته است ما در عرصه فرهنگ و هنر راهبردهای غلط داشته ایم. ایشون لطف کنند یک عرصه رو نام ببرند که مسئولین کشور برای آن راهبرد درست و اصولی دارند و نتیجه هم داده است.
جمشید۳۳۱۱۶۷۷۱۳:۵۵:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۱۲
برای موسیقی چه کردید؟سالها داشتن ساز و نوازنده بودن جرم محسوب می شد. جایی که دولت و حکومت با تاخیر میا نگین سلیقه و یا عرف جامعه را هم نمی تواند تعقیب کند چه برسد به لیدری آن هزاران نوع موسیقی رشد و نمو خواهد کرد که باز عرف جامعه مانع از ماندگاری آن می شود.
ناشناس۳۳۱۱۶۸۳۱۳:۵۸:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱۲
اون زمان که به استادانی چون مرحوم شجریان بی احترامی میکردید باید فکر اینجاها رو هم میکردید
ناشناس۳۳۱۱۷۵۱۱۴:۴۵:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۱۲
وقتی صدا و سیمای شما حتی از نشان دادن ساز هم ناتوان است وقتی برنامه هنری مجوز دار بدلیل نوازنده خانم در یک شهر کنسل می شو معلومه که شما توان مقابله با ساسی مانکن را ندارید و حتی بدتر از آن همین تتلو که چند میلیون طرفدار دارد با این ادبیات رقت انگیز!!!!!
ناشناس۳۳۱۲۳۷۳۰۲:۲۵:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۱۳
دنیاپرستی خودتان را قایم می کنی؟!!
ناشناس۳۳۱۱۷۸۵۱۵:۱۶:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۱۲
من تا این لحظه.. این کلیپ رو ندیده بودم.. ولی وقتی یک خبر از سه خبر اصلی.. و یک خبر هم از ۱۲ خبر بخش گزیده اخبارتونو بهش دادید.. برام جالب میشه و میرم میبینم..
ناشناس۳۳۱۱۷۸۹۱۵:۲۰:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۱۲
وقتی بسیاری از خواننده های خوب کشور بدلیل سیاست غلط و قاطی کردن همچی با هم از کشور کوچ کردن و ممنوع شدن باید یکی امثال ساسی و تتلو بین جوانان طرفدار پیدا کنه شما به خوبا اجازه ندادین بابد هم منتظر بدتر از اینا هم باشین
ناشناس۳۳۱۱۸۰۴۱۵:۳۹:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۱۲
زباله، زباله ساز، زباله خواه و زباله پرست بخشی از تمام جوامع در تمام زمانها بودند. از بین نمیروند اما میتوان آنرا مدیریت کرد.
ناشناس۳۳۱۱۹۱۸۱۷:۵۴:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۱۲
ساز اصیل ایرانی رو بردن اون پشت قایم کردید. بعد هر صدای دلنگ و دولونگی از هر چیزی در بیاد باید تحمل کنید. چه شد با هنر ، اخلاق ، علم ، دین، اقتصاد و ... در این کشور !!!
استاد شجریان بزرگ صاحب موسیقی ایران۳۳۱۱۹۸۳۱۸:۵۲:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۱۲
من خودم هیچ علاقه ای به این خواننده ها ندارم تنها آهنگی که گوش میکنم سنتی است و تمام ولی در بین صحبتهای خیلیا شنیدم که این خواننده گفته اجبار نیست گوش کنید هرکسی دوست داره گوش کنه به نظرم ایراد از این خواننده نیست عمق فاجعه و کمبود در همین هست بیشتر بیاندیشید
ناشناس۳۳۱۲۰۰۵۱۹:۰۴:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۱۲
دیدگاه ها متفاوت است.نسل جدید زیر بار غم و اندوه نمی‌رود.
ناشناس۳۳۱۲۰۲۴۱۹:۱۵:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۱۲
موسیقی سنتی را دریابید
ناشناس۳۳۱۲۰۲۷۱۹:۱۶:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۱۲
فعلا که همین زباله ها طرفدار دارند متاسفانه!
ناشناس۳۳۱۲۰۳۸۱۹:۲۳:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۱۲
زباله ساز در مورد این معلوم الحال واقعا تعبیر درستی است. اما آیا به اندازه کافی آثار مناسب و جذاب داخلی تولید میشود که نوجوانان و کودکان سمت آشغال های اینچنینی (امثال تتلوها و ساسی ها وغیره...) جذب نشوند؟!!
ناشناس۳۳۱۲۱۸۷۲۲:۱۳:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۱۲
نه تاراندن هنرمندان هر روز به یک بهانه ای... الان کدامیک از این هنرمندان تارانده شده اراجیف این زباله را تقبیح و محکوم کرده اند؟... این اولین آهنگ زباله ایشان نیست... قبلی ها را چرا تقبیح نکردند؟
مجمد۳۳۱۲۲۵۱۲۳:۱۲:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۱۲
ببخشیدا!!! بچه های امروز خیلی باهوشتر و فهمیده تر از نسلای قبله!!!؟؟؟ عمو پوررنگ به چند دلیل محکومه.... اولا شخصیتش دارای افسردگی شدیده و استرس فراوان داره که موقع اجرا به بیننده منتقل میشه ....دوما چون کاراشو بهش دیکته میکنن تاثیرش پایین میاد !! سوما اطلاعاتش پایینه !!!! خب !! نبایدم جواب بده !؟
داود۳۳۱۲۲۵۶۲۳:۲۰:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۱۲
نه ساسی و نه کس دیگه زباله نیستن ....؟؟؟!!!! اینا هرکدوم یه سازی میزنن.... منتهی ساسی چون بی ریا میخونه به دل بچه ها و بزرگا میشینه....!!!!!!
ناشناس۳۳۱۲۶۷۴۱۱:۴۶:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱۳
اينها همه نتيجه جذب حداقلي ودفع حداكثريست .
ناشناس۳۳۱۲۷۱۳۱۲:۲۸:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱۳
این حاصل دست فرمونتون در قبال مفاخر موسیقی مثل استاد شجریان بوده. مسئولیت پذیر باشید.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین