متقاضیان سامانه یکپارچه شکایتِ تغییر خودرو را به سازمان حمایت ببرند‌

  4020825024

مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو با بیان اینکه عرضه خارج از سامانه یکپارچه، غیرقانونی است، از نبود برنامه در وزارت صمت برای عرضه گسترده خودرو در سامانه گفت و افزود: اگر خودروساز خودروهای دیگری را برای خرید به متقاضی پیشنهاد می‌‌دهد، مشتریانِ سامانه، به سازمان حمایت شکایت کنند.

مهدی تقدسی در گفت‌وگو با فارس درباره نحوه عرضه خودرو توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه، اظهار داشت: در حال حاضر عرضه خودرو در سامانه به این صورت است که هر خودروسازی براساس میزان افزایش تولید و ظرفیت باقی‌مانده، می‌تواند در سامانه عرضه یکپارچه خودروهای داخلی، عرضه داشته باشد، بنابراین رویکرد این نیست که عرضه‌های گسترده در مدت زمان مشخصی داشته باشیم. 

مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو اظهار داشت: براین اساس در سامانه یکپارچه زیر‌ساختی فراهم شده تا هر خودروسازی هر وقت که ظرفیت داشته باشد  اقدام به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه‌ کند. 

* فرآیند تولید، عرضه و تحویل خودروسازان در‌ سامانه یکپارچه رصد می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که چرا رویکرد عرضه گسترده  خودرو در سامانه یکپارچه تغییر کرده است و سامانه از سیستم عرضه گسترده خارج شده است؟ گفت: اگرچه عرضه گسترده خودرو تاکنون چند بار اجرایی شده اما هدف از تشکیل سامانه یکپارچه خودرو فقط عرضه گسترده خودرو توسط تمام خودروسازان در سامانه نبود بلکه اهداف دیگری نیز در سامانه یکپارچه دنبال می‌شد از جمله اینکه فرآیند تولید، عرضه و تحویل خودرو در یک سامانه رصد شود و همچنین با عرضه خودرو در این سیستم فرآیند نوبت‌دهی به جای فرآیند قرعه‌کشی اجرا شود. 

* وزارت صمت برنامه‌ای برای عرضه گسترده خودرو در سامانه یکپارچه‌ ندارد

تقدسی با بیان اینکه با ایجاد سامانه یکپارچه فرآیند تولید، عرضه و تحویل خودرو، شفاف شده است، اظهار داشت: در صف انتظار ماندن برای دریافت خودرو بهتر از قرعه‌کشی است زیرا در شیوه عرضه خودرو به روش قرعه‌کشی افرادی که برنده نمی شدند معلوم نبود چه زمانی در عرضه‌های بعدی و در قرعه‌کشی‌ها‌ برنده شوند و بتوانند خودرو خریداری کنند، اما در شیوه نوبت‌دهی مشتری از زمان خرید خودرو خود مطلع است و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. 

وی در پاسخ به این سوال که پس با این رویکرد، مردم در انتظار عرضه گسترده خودرو و یا عرضه گسترده در نوبت‌ سوم سامانه یکپارچه نباشند؟ گفت: در حال حاضر وزارت صمت برنامه‌ای برای عرضه گسترده خودرو در سامانه یکپارچه‌ ندارد و از سوی وزارت صمت نیز در خصوص عرضه گسترده  خودروسازان در این سامانه اطلاع رسانی به ما صورت نگرفته است. 

تقدسی بیان داشت: همانطور که توضیح دادم در حال حاضر زیر ساختی در سامانه فراهم شده است که خودروسازان در هر زمانی که ظرفیت عرضه داشته باشند بتوانند در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی به آدرس esalecar.ir عرضه داشته باشند. 

* سامانه یکپارچه عرضه خودرو مجری سیاست‌گذاری وزارت صمت است

وی با تاکید بر اینکه سامانه یکپارچه در واقع مجری سیاست‌های وزارت صمت است، گفت: همه اقدامات این سامانه در خصوص عرضه خودرو توسط وزارت صمت سیاستگذاری می‌شود و بنابراین مدیران سامانه یکپارچه عرضه خودرو نقشی در تصمیم‌گیری‌ها ندارند. 

* متقاضیان سامانه یکپارچه شکایتِ تغییر خودرو را به سازمان حمایت ببرند

مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو درباره گلایه متقاضایان ایران‌خودرو و سایپا نظیر خریداران رانا، تارا، شاهین و 207 بابت دریافت پیام تغییر خودرو از سوی خودروسا‌ز، گفت: در خصوص اقدامات اخیر خودروسازان که به جای خودروهای مورد تقاضا، خودروهای دیگری به مشتری پیشنهاد می‌شود، مشتریان باید شکایت خود را با سازمان حمایت مطرح کنند زیرا همانگونه که توضیح دادم سامانه، مجری سیاست‌های وزارت صمت در حوزه عرضه خودرو است و مسئولیت دیگری برعهده ندارد. 

* عرضه خودرو خارج از سامانه یکپارچه غیرقانونی است

تقدسی در پاسخ به این سوال که چرا مونتاژکاران علاوه بر عرضه خودرو، خارج از سامانه نیز خودرو عرضه می‌کنند و این موازی کاری به چه دلیل است؟ گفت: سازمان حمایت اعلام کرده است که عرضه خودرو خارج از سامانه خلاف قانون است، همچنین براساس مصوبه شورای رقابت هر‌گونه عرضه برای خودروهای داخلی و وارداتی باید در سامانه یکپارچه انجام شود لذا «عرضه خودرو خارج از سامانه غیرقانونی است». 

وی افزود: بنابراین اگر افراد خارج از سامانه نسبت به خرید خودرو از خودروساز اقدام ‌کنند ریسک خرید آن بر عهده خریدار‌ و ارگانی است که فروش را انجام می دهد، است؛ زیرا وقتی مشتری خارج از سامانه اقدام به خرید می‌کند در واقع براساس ظرفیتی خارجی از سامانه خرید کرده است.   

مدیر سامانه یکپارچه خودرو در پاسخ به این سوال که آیا خرید خودرو از خودروسازان در بستر سامانه یکپارچه برای مشتریان امنیت ایجاد می‌کند، گفت: همانطور که اشاره کردم یکی از اهداف این سامانه رصد فرآیند عرضه و تحویل خودرو به مشتریان است و از آنجا که ظرفیت خودروسازان برای عرضه در سامانه ثبت می شود، بنابراین وزارت صمت از طریق سامانه یکپارچه بر این فرآیند نظارت می‌کند؛ در واقع سامانه یکپارچه عرضه خودرو ابزاری برای مدیریت تولید و عرضه خودرو است و عرضه خودروساز خارج از این سامانه معلوم نیست که براساس کدام ظرفیت صورت می‌گیرد. 

تقدسی گفت: اگر ایران خودرو و سایپا افزایش تولید و ظرفیت خالی داشته باشند اقدام به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خواهند کرد اما هنوز در این رابطه موضوعی به ما اعلام نشده است. 

‌پیش از این نیز منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت به خبرنگار فارس درباره زمان عرضه بعدی ایران خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه خودرو گفته بود عرضه این خودروسازان منوط به کوتاه‌شدن صف نوبت‌دهی تحویل خودرو و تحویل به متقاضیان ثبت‌نام‌کننده است، هر 2 خودروساز، محصولاتشان را تا پایان 1403 در سامانه یکپارچه برای فروش، نوبت‌دهی کرده‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  4. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  5. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  6. روند نزولی بازار ارز ادامه دارد/ افزایش نرخ ارز در بحران‌های سیاسی، ناپایدار و موقتی است

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  12. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  13. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  14. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  15. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  16. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین