اکونومیست: دو راهی اسرائیل در غزه پیچیده‌تر می‌شود

  4020822085

نشریه اکونومیست در گزارشی با روایت دشواری‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه نوشت که با جنگ در این باریکه، دوراهی بر سر راه اسرائیل بدتر می‌شود.

به گزارش ایرنا، دو هفته پس از شروع عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه، چهار لشکر تل آویو به اندازه ۱۰ هزار نیرو در این منطقه حضور دارند. برخی از ستون‌ها راه خود را به سمت مرکز شهر غزه پیش گرفتند و سایر نیروها در مناطق حاشیه‌ای در جستجوی ورودی تونل‌های حماس هستند.

یکی از افسران رژیم صهیونیستی با اشاره به شبکه تونل ۵۰۰ کیلومتری حماس، گفته است: این تنها و آخرین فرصت ما خواهد بود که تا جاییکه می‌توانیم شبکه زیر زمینی حماس را نابود کنیم. نمی‌دانم چقدر باید عملیات انجام دهیم اما باید از آن نهایت استفاده را کنیم.

به نوشته اکونومیست، حمایت غرب از کارزار [رژیم] اسرائیل متزلزل است. در ۱۰ نوامبر، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، خواستار آتش بس در غزه شد و گفت: اگرچه از حق اسرائیل برای پاسخ به حمله حماس در هفتم اکتبر حمایت می کند، اما «در عمل، نوزادان، زنان، افراد سالخورده جان خود را از دست دادند. هیچ دلیل و مشروعیتی برای آن وجود ندارد.»

به نوشته این نشریه انگلیسی، اما نزدیک‌ترین متحد اسرائیل یعنی آمریکا، هنوز خواستار آتش‌بس نشده است. ارتش رژیم صهیونیستی در کارزار خود به نقطه‌ای رسیده که اهداف اعلام‌شده دولتش مانند تخریب زیرساخت‌های نظامی حماس و آزادی ۲۳۹ اسیر، در حال تشدید تنش است.

اکونومیست همچنین به قرار گرفتن بیمارستان‌های مرکز غزه به ویژه بیمارستان الشفا در کانون توجهات در روزهای گذشته اشاره می‌کند چرا که رژیم صهیونیستی با ادعاهای واهی اصرار می‌کند که بیمارستان‌ها جایی هستند که مراکز فرماندهی زیرزمینی حماس در آنجا واقع شدند. کارکنان بیمارستان الشفا اعلام کردند که اسرائیل به سمت آنها شلیک کرده و با قطع برق بیمارستان منجر به جان باختن بیماران شده است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به شبکه سی‌بی‌اس گفت که آمریکا نمی‌خواهد شاهد درگیری‌ها در بیمارستان‌هایی باشد که در آن مردم بی‌گناه و بیماران در حال دریافت مراقبت درمانی هستند.

این نشریه دلیل اصلی اجتناب کابینه جنگ رژیم صهیونیستی برای حمله نکردن به بیمارستان‌ها را امید دستیابی به یک توافق با حماس برای آزادی زندانی‌ها می‌داند.

اکونومیست نوشت: مذاکرات غیرمستقیم در خصوص هر توافقی در قطر و مصر در جریان است، اما حرف آخر را یحیی سنوار رهبر حماس در غزه (هدف اصلی رژیم صهیونیستی) می‌زند.

نویسنده گزارش بر این عقیده است که مشخص نیست که آیا هر توافقی اقدام ارتش اسرائیل را برای تخریب آنچه تل آویو تاسیسات حماس در زیر بیمارستان می‌داند، به تعویق بیاندازد یا خیر؛ به نظر رها کردن این هدف بعید است.

اکونومیست در ادامه گزارش آورده است: اما بی‌تعهدی اسرائیل به کنترل فلسطینی‌ها در غزه پس از جنگ، حمایت بین‌المللی برای کارزار تل آویو را تضعیف می‌کند. اعضای ائتلاف راست افراطی اسرائیل خواستار اشغال دوباره غزه و ساخت دوباره شهرک‌هایی شدند که در سال ۲۰۰۵ برچیده شد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هر گونه برنامه برای انجام چنین کاری را رد اما در عین حال تاکید کرده که اسرائیل کنترل امنیتی پسا جنگ از جمله ظرفیت ورود دوباره به غزه را حفظ خواهد کرد.

وی همچنین بازگشت تشکیلات خودگردان به غزه را که توسط حماس در سال ۲۰۰۷ شکست خورده بود، رد و اضافه کرد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان هنوز حمله حماس را محکوم نکرده است.

این نشریه در نتیجه نوشت: دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که می‌خواهد تشکیلات خودگردان به محض پایان یافتن جنگ، کنترل غزه را در اختیار بگیرد و در حال کار بر روی چنین آینده‌ای است. نتانیاهو نیز که حمایت داخلی از او به شدت کاهش یافته، به نظر می‌رسد بیشتر نگران پایبندی به پایگاه ملی گرای خود که در حال کوچک شدن است، باشد تا آماده شدن برای سرنوشت باریکه غزه در صورت کنار رفتن حماس از قدرت. با این حال، به نشانه این که او ممکن است برای همیشه در قدرت نباشد، مقام‌های اسرائیلی در حال حاضر بی سر و صدا بر روی طرح‌هایی کار می‌کنند تا غزه تحت کنترل تشکیلات خودگردان باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

    5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    7. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    10. دور باطلی که تمامی ندارد!

    11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    14. برای این عکس شما تیتر بزنید

    15. تضادی عجیب و پر ابهام!

    16. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

    17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    19. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    20. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

    21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    22. سقوط در آغوش پهلوی!

    23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

    25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    آخرین عناوین