تاکید منتظری بر بروزرسانی شیوه های نظارت بر اجرای قوانین

  4020820106

  رئیس دیوان عالی کشور گفت: شیوه‌های نظارت دیوان عالی کشور بر اجرای صحیح قوانین در محاکم باید به روز شود.

تاکید منتظری بر بروزرسانی شیوه های نظارت بر اجرای قوانین

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور در اولین همایش بررسی نحوه نظارت دیوان عالی کشور بر محاکم، با اشاره به جنایاتی که نسبت به مردم مظلوم فلسطین اعمال می‌شود، اظهار کرد: بیش از یک ماه است که رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت و پشتیبانی استکبار جهانی نسبت به مردم مظلوم غزه با روش‌هایی که در تاریخ کمتر سراغ داریم؛ بدترین جنایات را علیه این مردم مظلوم اعمال می‌کند، امیدواریم خداوند با نصرت خود، جریان مقاومت را که مردانه در مقابل استکبار ایستاده‌اند، به پیروزی برساند.

وی ادامه داد: در جریان بازدید از شعب و دفاتر دیوان عالی کشور با اشکالات و ضعف‌هایی از جمله نحوه توزیع و ثبت پرونده‌ها، شیوه رسیدگی و… رو به رو شدیم، رفع این اشکالات در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، اما با حمایت رئیس قوه قضائیه و تدوین برنامه‌های جامع در صدد رفع آن هستیم.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی مرتبط با پرونده‌های کیفری، حقوقی، خانواده و مواد مخدر در دیوان عالی کشور تصریح کرد: یکی از وظایف دستگاه قضائی پیشگیری از وقوع جرم است و در این رابطه کارگروه‌هایی به منظور آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی مسائل موجود در دیوان عالی کشور تشکیل شده است.

وی با اشاره به صدور آرا وحدت رویه و الزام دادگاه‌ها به تبعیت از آن گفت: آرا وحدت رویه در حکم قانون لازم‌الاجراست، تدبیری اندیشیده شده است که این آرا در کمترین زمان به رؤسای دادگستری‌ها از طریق سامانه ابلاغ شود و رؤسای دادگستری آرا را به همه قضات محاکم ابلاغ کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد: طبق قانون اساسی اولین و مهمترین وظیفه دیوان عالی کشور نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم است؛ برخی این نظارت را در نقض و ابرام خلاصه می‌کنند، اما اطلاق عبارت نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم "حجت" است و تنها از طریق نقض و ابرام صورت نمی‌گیرد.

رئیس دیوان عالی کشور تقویت نظارت سیستمی و الکترونیک بر محاکم را مورد تاکید قرار داد و گفت: شیوه‌های نظارت دیوان عالی کشور بر اجرای صحیح قوانین در محاکم باید به روز شود.

وی افزود: رئیس حوزه قضائی به کلیه محاکم هر شهرستان نظارت دارد، این نظارت هم شامل نظارت قضائی و هم اداری می‌شود و مهمترین مسئولیت و بیشترین توجه نظارت بر اجرای قانون در محاکم بر عهده رؤسای کل دادگستری‌ها است که اهتمام لازم را بر نظارت نسبت به زیرمجموعه خودشان داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری خطاب به رؤسای دادگستری تصریح کرد: مهمترین و اولین وظیفه ما در قوه قضائیه اجرای عدالت است که این مهم در رسیدگی دقیق به پرونده‌ها تحقق می‌یابد لذا در خصوص پرونده‌های مهم و خاص که باید در اولویت رسیدگی قرار گیرند؛ موارد را به دیوان عالی کشور مستقیماً گزارش کنید.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره برخی از اشکالات موجود در رسیدگی به پرونده‌ها تصریح نمود: عدم توجه و دقت در ارجاع پرونده، عدم توجه به موارد اعلام نقص و عدم ساماندهی در اعاده دادرسی از جمله مشکلاتی است که اطاله دادرسی را در پی دارد و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

وی با بیان اینکه درخواست‌های اعاده دادرسی هزینه بسیاری بر دستگاه قضا تحمیل می‌کند؛ اظهار نمود: اعاده دادرسی به موجب قانون حق هر فردی است که مدعی است حقش تضییع شده است، اما مواردی وجود دارد که در آن فردی ۱۲ بار تقاضای اعاده دادرسی کرده است؛ تکرار اعاده دادرسی در بسیاری از موارد نالازم است و هزینه بسیاری بر دستگاه قضا تحمیل می‌کند.

رئیس دیوان عالی کشور بر لزوم دقت نظر در رسیدگی به پرونده‌ها به ویژه در دادگاه‌های کیفری یک در شهرستان‌ها تاکید کرد و گفت: آرا صادره باید در چارچوب قانون و از اتقان کافی برخوردار باشد گاهی دادگاه تجدیدنظر از پرونده نقص می‌گیرد و متأسفانه پرونده با همان نواقص به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود که این امر اطاله دادرسی را در پی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به وجود معاونت ارجاع پرونده، معاونت مربوط به امور هیئت عمومی و معاونت نظارت در دیوان عالی کشور، اظهار کرد: رؤسای دادگستری در خصوص مسائلی که مربوط به حوزه هر معاونت است موارد را مستقیم به آن معاونت اعلام و این ارتباط را تقویت کنند، یکی از آثار این امر این است که اشکالات و ضعف‌های موجود شناسایی و به دادگاه‌های زیرمجموعه منعکس می‌شود.

وی تبادل نظر و ارائه پیشنهادات در خصوص رفع آسیب‌های موجود را مورد تاکید قرار داد و گفت: برگزاری این همایش‌ها، هم اندیشی و ارائه راهکارهای مختلف نقش مهمی در پیشبرد هر چه بهتر امور و اجرای دقیق سند تحول و تعالی قوه قضائیه خواهد داشت.

رئیس دیوان عالی کشور در پایان اظهار امیدواری کرد خروجی این همایش برای مردم عزیز و دستگاه قضا مثمر ثمر واقع شود و ان‌شاءالله بتوانیم به منویات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در ارتقا هر چه بیشتر دستگاه عدلیه گام‌های مؤثری برداریم.

 
کد خبر 5935947

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین