ایهود اولمرت: نتانیاهو دچار فروپاشی روانی شده/ هر دقیقه نخست‌وزیری او برای اسرائیل خطرناک است

  4020818034

یکی از نخست‌وزیران اسبق رژیم اشغالگر که تجربه تلخ شکست مقابل حزب‌الله را دارد با انتقاد از عملکرد مسئولان صهیونیست در مدیریت جنگ غزه اعلام کرد که نتانیاهو از نظر روانی فروپاشیده و هر دقیقه نخست‌وزیری او برای اسرائیل خطرناک است.

ایهود اولمرت: نتانیاهو دچار فروپاشی روانی شده/ هر دقیقه نخست‌وزیری او برای اسرائیل خطرناک است

به گزارش تسنیم، در شرایطی که تنش و اختلاف میان سران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی بعد از شکست در عملیات طوفان الاقصی بالا گرفته و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر همچنان در تلاش برای فرار از مسئولیت این شکست است، «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر وقت رژیم اشغالگر که کابینه وی در جنگ جولای 2006 بعد از شکست خفت‌بار مقابل حزب‌الله سقوط کرد، در واکنش به جنگ کنونی رژیم اشغالگر با مقاومت فلسطین گفت، نتانیاهو به دلیل شکست در محافظت از امنیت داخلی اسرائیل دچار فروپاشی روانی شده است.

اولمرت در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» اعلام کرد، نتانیاهو اکنون در محاسبات خود اشتباه می‌کند که می‌گوید برای سیطره کامل بر غزه برای مدت زمانی نامحدود بعد از «نابودی» حماس آماده است. نتانیاهو در وضعیت بحران عصبی و فروپاشی روانی قرار دارد و سعی دارد مانع کنار گذاشته شدن خود از قدرت بعد از شکست در محافظت از امنیت داخلی اسرائیل مقابل حملات حماس شود.

وی تصریح کرد، این بدان معناست که اسرائیل از مسیر استراتژیک خود منحرف شده است. اکنون اولویت باید مذاکره با جامعه بین‌المللی جهت پایان دادن به این وضعیت و بازگشت به مذاکرات برای تاسیس کشور فلسطین باشد؛ به جای برگرداندن ساعت به عقب. هر دقیقه‌‌ای که نتانیاهو نخست‌وزیر باشد برای اسرائیل خطرناک است. من مطمئنم آمریکایی‌ها فهمیده‌اند که او در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

این نخست‌وزیر اسبق رژیم اشغالگر همچنین هشدار داد که صبر متحدان غربی اسرائیل به دلیل ناکامی نتانیاهو و وزرای او در تدوین یک برنامه واقع بینانه برای اداره غزه در دوران «پس از حماس» رو به اتمام است. ما شاید بتوانیم کارهای زیادی انجام دهیم اما نمی‌توانیم هرکاری می‌خواهیم بکنیم.

«دانی یاتوم» رئیس اسبق سرویس جاسوسی موساد نیز در همین زمینه با انتقاد از عملکرد شتاب‌زده نتانیاهو در جنگ غزه گفت، نتانیاهو ضربه‌های زیادی به اسرائیل زده و در طول جنگ غزه نیز به این ضربه‌ها علیه اسرائیل ادامه می‌دهد. نتانیاهو همواره ابتدا منافع خود را در نظر می‌گیرد و بعد از آن به منافع اسرائیل فکر می‌کند. نتانیاهو یک فرد ناپاک و نامناسب است و باید برکنار شود. واقعیت آن است که با وجود نتانیاهو اسرائیل از هم می‌پاشد یا بهتر است بگوییم تقریبا از هم پاشیده است.

روزنامه عبری هاآرتص دیروز در گزارشی اعلام کرد که وضعیت کنونی نتانیاهو در جنگ با غزه بسیار شبیه شرایط ایهود اولمرت در روزهای پایانی جنگ 33 روزه با حزب‌الله است.

ایهود اولمرت که پس از شکست خفت‌بار صهیونیست‌ها از مقاومت در جنوب لبنان در سال 2000 با امید به یک پیروزی تاریخی جنگ جولای 2006 را آغاز کرد در نهایت مجبور شد با شکستی ذلت‌بارتر از سال 2000 از آن خارج شود. در آن زمان اولمرت همانند شرایط اخیر نتانیاهو در معرض انتقادات تند محافل داخلی اسرائیل قرار گرفت.

پس از آن ایهود اولمرت تلاش زیادی کرد تا با طرح برخی پیشنهادات که از محافل نظامی دریافت کرده بود از خود و کابینه‌اش و سیاستی که در این جنگ داشتند دفاع کند؛ اما کمیسیون «وینوگراد» (کمیته تحقیق اسرائیل که در 17 سپتامبر 2006 برای بررسی عملکرد مقامات و نظامیان این رژیم در جریان جنگ 33 روزه با حزب الله لبنان در تل آویو با بیشترین اختیارات تشکیل شد) وی را مقصر اصلی شکست در این جنگ دانسته و گزارش داد که اولمرت بدون برنامه‌ریزی و به شکل شتابزده جنگ با لبنان را آغاز کرد.

بعد از گزارش کمیته وینوگراد کم کم زمزمه‌های استعفای ایهود اولمرت به گوش رسید و نهایتا پس از کش و قوس‌های فراوان وی در سپتامبر 2008 از این منصب استعفا داد. در آن زمان در جلسه‌ای که برای بررسی استعفای ایهود اولمرت برگزار شد، بنیامین نتانیاهو که ریاست حزب راست‌افراطی «لیکود» را بر عهده داشت اولمرت را خطاب قرار داد و گفت: فقدان قدرت بازدارندگی، مشکل ارتش نیست، بلکه مشکل محافل سیاسی است. می‌گویید که می‌توانید تمام اتفاقات را اصلاح کنید، اما چگونه این کار را انجام خواهید داد در حالیکه مشکل اصلی شما هستید؟ شما از تجربیات درس نخواهید گرفت، چرا که عبرت واقعی که باید گرفته شود، شما هستید.

سپس در آوریل 2009 بنیامین نتانیاهو جای اولمرت را گرفت و اکنون بعد از دو دهه در شرایطی به مراتب بدتر از اولمرت قرار دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین