افزایش مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر از یک به دو سال با تصویب مجلس

  4020808085

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از احتمال افزایش مدت زمان نگهداری از معتادان متجاهر به ۲ سال در صورت تصویب مجلس خبرداد.

افزایش مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر از یک به دو سال با تصویب مجلس

به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی در حاشیه مراسم افتتاح و بهره‌برداری فاز جدید مرکز نگهداری و بازپروری سروش در کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران گفت: از اقداماتی که از سوی نیروی انتظامی در این مجموعه انجام شده تشکر می‌کنم؛ امروز شاهد یک افتتاح و یک کلنگ زنی همزمان برای افزایش ظرفیت بودیم.

وی با بیان اینکه در حوزه درمان معتادان متجاهر همواره یک حلقه مفقوده داریم، گفت: یکی از بزرگترین حلقه‌های مفقوده در روند درمان و ترک اعتیاد معتادان متجاهر، بحث اشتغالزایی و یاددادن مهارت به آنهاست. معتادان متجاهر بعد از جمع‌آوری در گام اول سم‌زدایی می‌شوند و به تدریج مراحل درمان آنها طی می‌شود اما این حلقه مفقوده این است که اگر این افراد مهارتی را یاد نگیرند و دارای کار نباشند، بعد از اینکه به جامعه برگردند مجدد به دلیل اینکه جامعه آنها را پذیرش نمی‌کند، به سراغ اعتیاد می‌روند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه آموزش و توسعه اشتغال برای معتادان پس از ترک، اعتماد به نفس ایجاد می‌کند، گفت: تمام یافته‌های علمی و پژوهشی و تجربی نیز به ما می‌گوید که اگر اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی نباشد، درمان صرف برای معتادان متجاهر جواب نمی‌دهد، از این رو ایجاد اشتغال برای این افراد بسیار مهم است.

مومنی با تاکید بر اینکه وظیفه ذاتی پلیس ایجاد چنین مراکزی نیست، گفت: پلیس برای جمع‌آوری، ترک اعتیاد و اشتغالزایی معتادان متجاهر وظیفه ذاتی ندارد اما طبق روحیه انقلابی و مسئولیت اجتماعی خود پای کار آمده و این موضوع را پیگیری می‌کند؛ ما از دیگر دستگاه‌ها هم درخواست می‌کنیم تا مانند پلیس پای کار بیایند. دستگاه‌هایی مانند بهزیستی و شهرداری و ...  هم پای کار آمدند اما بعضی دستگاه‌ها مانند انتظامی و سپاه و بسیج وظیفه ذاتی در این خصوص نداشتند، ما کار انقلابی و جهادی به این می‌گوییم که برای برداشتن باری، پای کار آمدند.

وی بر ضرورت ایجاد مراکز مهارت آموزی و اشتغالزایی برای معتادان متجاهر تاکید کرد وگفت: در تمام مراکزی که در چندسال اخیر ایجاد شده کارگاه‌های مهارت آموزی و اشتغال داریم اما تعداد آن کافی نیست. در حال حاضر در تهران بین  ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر ظرفیت برای نگهداری از معتادان متجاهر نیاز داریم که  حدودا برای نصف این رقم ظرفیت اشتغالزایی وجود دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر درباره آمار کل کشور نیز گفت: در کل کشور هم  ۵۰ هزار نفر ظرفیت برای مهارت آموزی و اشتغال معتادان متجاهر داریم، در حالی که آمارها حاکی از آن است که حدود ۷۰ هزار معتاد متجاهر در کشور داریم که باید برای این افراد هم ظرفیت ایجاد شود.

به گفته مومنی در استان‌های البرز، تهران، خراسان رضوی و ... پیشرفت‌های خوبی در زمینه ایجاد ظرفیت و فراهم کردن فضا برای آموزش و اشتغالزایی انجام شده است. 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره مدت زمان نگهداری از معتادان متجاهر نیز گفت: این زمان درحال حاضر حداکثر یک سال است، اما نتایج بررسی‌ها و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که برای سم زدایی و بازپروری کامل دو سال زمان نیاز است، چرا که ترک اعتیاد و بازپروری مراحلی دارد که دو سال طول می‌کشد و در نهایت بعد از دو سال فرد آماده ورود به جامعه می‌شود. 

وی ادامه داد: در همین راستا نیزدر لایحه جدیدی که با امضای ریاست جمهوری و به قید فوریت به مجلس ارسال شده، موضوع افزایش مدت زمان نگهداری از معتادان متجاهر از یک سال به دو سال نیز پیش‌بینی شده که امیدواریم مجلس آن را به تصویب برساند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین