اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی

  4020722129 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نیازمند بازاندیشی جدیدی در مفهوم صلح هستیم، گفت: علامه زکزاکی یکی از بهترین الگوها برای معرفی صلح، مفهوم و ادبیات ان در عرصه صلح جهانی است به همین جهت شورای علمی دانشگاه تهران به این متفکر اندیشمند دکتری افتخاری اعطا می‌کنیم.

اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی

به گزارش ایسنا، دکتر سیدمحمد مقیمی در مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی رهبر شیعیان جهان که امشب با حضور شخصیت های دانشگاهی و سیاسی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، شیخ زکزاکی را اندیشمند مصلح توصیف کرد و گفت: شیخ زکزاکی که پرورش یافته مکتب الهام بخش اسلام و انقلاب اسلامی است، بهترین الگویی است که  با وجود اینکه صلح به عنوان یک فضیلت عمومی در دنیا شناخته می‌شود اما متاسفانه این واژه دچار تحول و دگرگونی شده است یا به عبارتی استکبار به این واژه دستبرد زده و ترجمه دیگری از آن ارایه داده است.

رییس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: ما امروز اینجا هستیم تا بتوانیم الگو واره واقعی صلح را هم در محیط های علمی و اکادمیک جهانی و هم عامه مردم معرفی کنیم. البته وقتی نظریات مطالعاتی صلح را بررسی می کنیم رویکرد کلاسیک و مدرن از صلح  مشاهده می شود. در رویکرد مدرن، صلح متاسفانه مبنای عملکرد عرصه دیپلماتیک و بین المللی است، صلح عبارت از این است که ما تا چه اندازه ای می توانیم خودمان را با ارزش های جهانی شدن سازگار کنیم. در این تعریف صلح یعنی اینکه همه تحت تبعیت این ارزش ها قرار بگیرند و اگر کشور یا ملتی خود را با این ارزش ها تطبیق نداد ما آنها را وادار به پذیرش چنین ارزش هایی کنیم.

دکتر مقیمی تاکید کرد: صلح در ادبیات غربی ها یعنی اینکه حفط وضع موجودی که آنها از طریق جنگ و خون ریزی بدست آورده اند. به عبارت دیگر صلح یعنی اینکه اگر ما در جنگ برنده شدیم باید طرف بازنده از ارزش های ما تمکین کنند. در این شرایط یکجانبه گرایی تعیین کننده صلح است نه رابطه بین کشور ها و دولت ها صلح را می سازند نه ملت ها، سیاست تعیین کننده صلح است نه فرهنگ. در حقیقت در نظام استکباری صلح به گونه ای تعیین شده است که همه ملت ها و کشورها باید ارزش های آنها را بپذیرید و صلح محصول غربی ها است.

رییس دانشگاه تهران با تاکید براینکه نیازمند بازاندیشی جدیدی در مفهوم صلح هستیم، یاداور شد: علامه زکزاکی یکی از بهترین الگوها برای معرفی صلح، مفهوم و ادبیات آن در عرصه صلح جهانی است، بنابراین من این اندیشه و تفکر صلح را که ایشان عرضه کردند به منزله دکترین صلح می دانم به همین جهت شورای علمی دانشگاه تهران به این متفکر اندیشمند دکتری افتخاری اعطا می کند.

دکتر مقیمی تاکید کرد: آنچه در زندگی استاد زکزاکی اتفاق افتاده است بیانگر این موضوع می باشد زندگی در اسلام با صلح معنی پیدا می کند. حتی وقتی در قرآن کریم نیز نگاه می‌کنیم حدود صد بار در خصوص صلح صحبت شده است و تعداد انگشت شماری به موضوع جنگ اشاره می‌کند. این نشانگر اهمیت جنگ و صلح در نظام اسلامی می باشد و این دو امر دو روی یک سکه هستند.

دکتر مقیمی افزود: هم چنین رویکردهای منفی و مثبت یا سلبی و ایحابی در خصوص صلح وجود دارد که در رویکر سلبی صلح گفته می شود جنگ باید کنار برود اما ما پشت صحنه این گزاره‌ها چیز دیگری را مشاهده می کنیم و اندیشمندان آزادفکر دنیا بر این باور هستند که جنگ برای بدست اوردن صلح صورت می گیرد. اصولا جنگ برای استقرار صلح واقعی که احترام متقابل به فرهنگ ها و ارزش ها است، شکل می گیرد.

به گفته وی، شیخ زکزاکی به عنوان فردی که هیچ قدرت نظامی یا سیاسی ندارد اما از نفود اجتماعی منحصر به فردی در جامعه برخوردار است و تحول عظیم در آفریقا و نیجریه شکل گرفت. این نفوذ با درونی سازی ارزش ها، همزادپنداری و اطاعت شکل گرفت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین