حل معضل "خشکسالی، بادهای ۱۲۰ روزه سیستان نیاز به کارگروه ملی دارد؟      

  4020711029

با شدت گرفتن گاه و بیگاه طوفان‌های سیستان و تداوم خشکسالی، این سؤال تکراری در فضای مجازی و اذهان مردم مطرح می‌شود که چرا رفع خشکسالی سیستان مانند احیای دریاچه ارومیه، کارگروه نجات ملی ندارد.

به گزارش تسنیم، طوفان‌های گرد و خاک منطقه سیستان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان که در پی وزش بادهای موسوم به "120 روزه" رخ می‌دهد، حالا تقریباً به بادهای 150 روزه تبدیل شده و نیمی از سال در پی خشکسالی شدید حاکم در منطقه، میهنان ناخوانده مردم این منطقه است.

وزش این بادها و به دنبال آن پراکنده شدن ریزگردها و گرد و خاک از کانون‌های متعدد به ویژه بستر خشکیده تالاب بین‌المللی هامون، مشکلات و بیماری‌های متعددی برای مردم سیستان ایجاد کرده به نحوی که در آخرین مرحله وزش از 28 شهریورماه تا سوم مهرماه، بنا بر اعلام مدیرکل دفتر مدیریت استانداری سیستان و بلوچستان طوفان‌های گرد و خاک موجب شد دو هزار و 278 نفر راهی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها شوند.

مجید محبی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان سوم مهرماه در گفت‌وگو خبرنگار تسنیم در زاهدان با اشاره به اینکه موارد تنفسی، قلبی و چشمی عمده مشکلات مراجعه کنندگان بوده، افزود: از این تعداد 157 نفر بستری و مابقی پس از دریافت خدمات سرپایی مرخص شده‌اند. همچنین در روزهای اخیر سه نفر در پی تصادف رخ داده ناشی از کاهش میدان دید نفر فوت شدند.

129 روز از نیمه نخست سال سیستان با گردوخاک سپری شد

همچنین داده‌های اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد زابل در شمال استان در تابستان امسال تنها هشت روز را بدون باد و گردوخاک سپری کرده است. این منطقه در سایر روزهای تابستان با باد و گردوخاک یا یکی از انواع پدیده‌های خاکدار مواجه بوده است. علاوه بر این حدود 129 روز از شش ماهه نخست امسال در زابل با باد و گردوخاک و گاهی طوفان شن و طوفان گردوخاک سپری شده است.

شدت طوفان در برخی روزهای امسال به حدی بوده که شعاع دید افقی را در منطقه فرودگاهی زابل به 50 متر نیز کاهش داده است. این در حالی است که هنوز شش ماه از سال باقی مانده و معمولاً این منطقه در طول سال با وزش بادهای شمالی و پیامدهای ناشی از آن مواجه است.

بررسی تصاویر ماهواره هواشناسی نشان می‌دهد که وزش بادهای شدید شمالی در سال جاری سبب تشکیل توده‌های گردوخاک فراوان و نفوذ آنها به مناطق جنوبی شده تا جایی که گاهی شعاع دید افقی در آب‌های جنوب نیز کاهش یافته است. این توده‌ها همچنین بخش وسیعی از کشور پاکستان و مناطقی از افغانستان را نیز تحت تاثیر قرار داده و سبب کاهش شدید دید و کیفیت هوا شده است.

مقامات ارشد کشور پیگیر معضلات منطقه سیستان هستند

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: منطقه سیستان همچنان درگیر بادهای 120 روزه است که از ابتدای تیرماه آغاز شده و در مهرماه از شدت آن کاسته می‌شود.

مجید محبی افزود: شرایط منطقه سیستان امسال به دلیل استمرار خشکسالی در سنوات اخیر و تغییر اقلیمی که در بالادست رودخانه هیرمند خاص بوده و ما شاهد افزایش ریزگردها بودیم اما امیدواریم از این پس شاهد شرایط بهتری باشیم. 

وی خاطرنشان کرد: امروز تقریباً مسئولان کشور در همه سطوح با مشکلات منطقه سیستان که در پی خشکسالی و وقوع طوفان‌های گرد و خاک ایجاد شده آشنا هستند و در این راستا رئیس جمهور دستورات ویژه داده و در حال حاضر نیز نماینده معاون اول رئیس جمهور به طور مستمر پیگیر مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است و اخیراً هم از منطقه سیستان بازدید داشته اما باید موارد خاصی برای سیستان از جمله طرح‌های آبرسانی و تامین آب منطقه دنبال شود که در حال حاضر نیز در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حال اجرا است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در خصوص مطالبی که گاهی در فضای مجازی استان مطرح می‌شود که "چرا برای احیای دریاچه ارومیه ستاد یا کارگروه ملی وجود دارد اما برای تالاب هامون به این شکل عمل نمی‌شود"  گفت: رئیس جمهور در سفر چند وقت گذشته خود به استان در مورد حق‌آبه منطقه سیستان صحبت کردند و اساساً موضوع هامون با ارومیه متفاوت است چرا که تامین آب دریاچه ارومیه از طریق منابع آبی داخل کشور صورت می‌گیرد و در این راستا باید ستاد ملی برای آن تشکیل شود و شرایط خاص خودش را دارد اما منشأ تامین آب برای هامون خارج از مرزهای کشور و متوجه ارتباطات بین‌المللی و تعاملات ما با کشور افغانستان است.

محبی ادامه داد: البته باید به این نکته هم اشاره کرد که مصوبات رئیس جمهور در این خصوص و پیگیری‌هایی که از سوی معاون اول ایشان و وزیر کشور در حال انجام است، نشان می‌دهد عزم ملی برای رسیدگی به این معضل وجود دارد. امروز موضوع حق‌آبه منطقه سیستان در صدر موارد وزارت امور خارجه، وزرا و رئیس جمهور قرار دارد و در تعاملات ما با کشور افغانستان این موضوع به طور مستمر و با اولویت دنبال می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین