تاکید آیت الله نوری همدانی بر حرام بودن فعالیت ربوی برخی بانک ها گوش شنوایی برای شنیدن تذکرات نیست

  4020707036 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرجع تقلید شیعیان گفت: امروز در کشور ما بعضی از بانک‌ها و مؤسسات با دریافت بعضی از عناوینی که مصداق ربا است در حال دریافت ربا هستند و مردم را بیچاره کرده‌اند.

گوش شنوایی برای شنیدن تذکرات نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله حسین نوری همدانی، در دیدار با شماری از محققان تفسیر قرآن که در قم انجام شد، اظهار کرد: علمای بزرگ معمولاً بخاطر شرایط زمان بیشتر به مباحث روایی پرداختند، شاید در آن زمان لازم بود تا بر اساس آن روایات صحیح، تفسیر حقیقی از آیات در آینده استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید ما پاسخ تهمت‌هایی که در تفاسیر عامه به ما زده شده است را در یک فضای علمی و استدلالی بدهیم و دلایل خود را بیان نمائیم، افزود: ما همانطور که امام راحل و قبل آن آیت‌الله العظمی بروجردی فرمودند قائل به تقریب هستیم ولی به آن معنی نیست که حقایق و دلایل خود را کتمان کنیم، در طول تاریخ فضای مناظره بوده است در عین اینکه به عقاید هم احترام می‌گذاشتند و از اهانت به هم پرهیز داشتند.

مرجع تقلید شیعیان در ادامه تصریح کرد: قرآن کتابی است که پیامش تاکنون به درستی به دنیا نرسیده و هر آنچه که هم رسیده، طبق تفاسیر دیگران بوده است.

وی حرکت امام راحل را برگرفته از قرآن دانست و نتیجه آن را این انقلاب با عظمت توصیف کرد و گفت: نگهداری از آن هم باید بر اساس تعالیم قرآن باشد ولی متأسفانه نه تنها هنوز به بعضی از دستورات قرآن عمل نمی‌شود بلکه خلافش در حال انجام است. استاد عزیز و بزرگوار ما مرحوم علامه طباطبایی بعد از عمری در کنار قرآن بودن فرمودند: دو گناه را در قرآن بالاترین گناه دیدم یکی دوستی کفار و دیگری ربا، امروز در کشور ما بعضی از بانک‌ها و مؤسسات با دریافت بعضی از عناوینی که مصداق ربا است در حال دریافت ربا هستند و مردم را بیچاره کردند هرچه هم می‌گویم توجه نمی‌کنند مردم به ما نامه می‌نویسند و استفتائی به ما می‌رسد ما هم می‌گویم حرام است اما گوش شنوایی نیست؛ البته گزارش می‌دهند ما درست کردیم ولی در عمل در حال انجام است و شاید هم علتش عدم نظارت باشد.

آیت الله نوری همدانی اظهار کرد: قرآن با فقر و جهل و بی عدالتی به شدت مخالف است و انتظار این است که مسئولان به اینها رسیدگی کنند و نگذارند به این انقلاب و نظام آسیب برسد. دشمن در حال تبلیغات گسترده علیه انقلاب و اصل اسلام است و بدانید اگر به وظیفه عمل نکنیم این تبلیغات اثر خواهد گذاشت، همین تبلیغات؛ فضایی ایجاد کرد تا عده‌ای بخواهند انتقام خود را از امام بگیرند ولی به جوانان عزیز که امام را ندیده‌اند و یا به بخاطر کوتاهی‌های صورت گرفته آن مرد الهی را نشناختند عرض می‌کنم امام مردی بود که جز خدا با کسی معامله نمی‌کرد، در ولایت اهلبیت (علیهم السلام) ممتاز بود و دلش مملو از محبت مردم بود.

وی اضافه کرد: بنده همان اعتقادی که از اول به راه امام داشته‌ام امروز بیشتر معتقدم چون هدف ایشان را الهی می دانم و اعتقاد ایشان بود که این انقلاب زمینه ساز ظهور بشود، بر این اساس بنده از اصل نظام و انقلاب و ولایت فقیه حمایت صریح می‌کنم البته مشکلات و ضعف‌ها را به صراحت بیان می‌کنم و معتقدم مردم بسیار خوب هستند و باید قدر آنها را دانست و به آنها خدمت کرد و مشکلات شأن را حل نمود کلام امام که فرمود: مردم ولی نعمت ما هستند را مسئولان در عمل در نظر بگیرند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۴۰۷۹۹۱۵:۴۴:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۷
اقدامات جزیره ای و خودخواهانه ی مافیاهای قدرتمند ثروت ، مانند بانکها ، خودروسازان ، بورسیها و ... د رعرصه های مختلف مایه ی اندوه ملت ایران است و برای ریشه کنی آنها بایستی اقدامی انقلابی صورت گیرد .
ناشناس۳۲۴۴۲۴۷۱۰:۰۷:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۱۰
همین بانک ها ، کاری کردن که دیگر برادر به برادر ، پول قرض الحسنه نمی دهد ، یعنی شرایط را به گونه ای کرده اند که شخص حتی رویِ تقاضای پولِ بدون ربا ندارد چون پولی که تحویل میگیرید ماه بعد بیشتر از درصد ربا ، کم ارزش تر می شود.
ناشناس۳۲۴۰۸۰۴۱۵:۴۷:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۷
وقتی دولت وظایف اش را عمل نمی کند چه انتظاری از بانک ها دارید؟
ناشناس۳۲۴۰۸۰۶۱۵:۴۸:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۷
چرا ایشان و دیگر مراجع عظام، همچون میرزای شیرازی، برای مقلدان خودشان فتوای عمومی حرمت صادر نمی کنند تا بساط ربا جمع شود؟!
ناشناس۳۲۴۰۸۲۶۱۶:۰۴:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۷
مادامیکه تورم وجود دارد ربا قابل تعریف نیست
ممدعلی۳۲۴۰۸۲۷۱۶:۰۵:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۷
مراجع عزیز چشم امید مردم به شما بزرگواران است. همیشه شما پشت و پناه مردم بوده اید حتی در حکومت های قبل انقلاب. امروز بانک ها منشا فساد و تورم در کشور هستند و باید فکر اساسی کرد.
جانباز۳۲۴۰۹۸۸۱۸:۱۲:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۷
من که نظری پخش شده نمیبینم
ناشناس۳۲۴۱۰۱۷۱۸:۳۰:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۷
مرجع شيعه آيت الله نوري همداني : گوش شنوايي براي شنيدن تذكرات نيست ! --------------- گلایه این مرجع را جدی و مهم تلقی کنید
ناشناس۳۲۴۱۰۵۹۱۹:۰۰:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۷
بانک ها با پرداخت وام های نجومی از طریق خلق پول و خلق تورم ملت را بیچاره کرده اند.
کاوه۳۲۴۱۰۶۲۱۹:۰۱:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۷
متولی بانکها و سیاستگذار پول کشور وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی است که توسط ریاست محترم جمهور منصوب می شود
ناشناس۳۲۴۱۱۵۸۲۰:۱۱:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۷
شما با وجود اینهمه گرانی پی در پی و ظلم دولت و مجلس به کارمندان و کارگران و بازنشستگان چطور ساکت موندی؟؟؟؟واسه این چیزا دغدغه نداری؟؟یااونقدر از مردم دور هستین که اصلا نمی دونین به کی و چرا باید تذکر بدین!!!
ناشناس۳۲۴۱۱۶۲۲۰:۱۷:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۷
بحث ربا و بهره را باید از هم تفکیک کرد. حفظ ارزش پول ملی و مکانیسم کنترل نقدینگی بر اساس بهره بانکی یک موضوع است، خلق نقدینگی برای جبران کسری خزانه دولتی یا فشار تورمی یا نقدینگی یا مالیات غیر مستیم به مردم در مقابل سود وام بالاتر از نرخ افت ارزش پول بدون تولید، یک موضوع دیگر است. کار بانکهای ایران اشکال دارد اما کارشان در هر سیستم اقتصادی سالم صرف نظر از نگاه دینی اشکال دارد. به بهانه حذف ربا، حذف بهره یعنی خلع سلاح بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی! و تحرک اقتصادی.
ناشناس۳۲۴۱۱۷۵۲۰:۲۵:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۷
قدرت کر و کور میکنه آدمها رو. برا همینه که نمی شنوند
شهروندقانونمدار۳۲۴۱۲۳۷۲۱:۱۴:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۷
چندتاسرمایه دارسراغ داریدکه بدون تسهیلات بانکها سرمایه دارشده باشد؟؟؟!
قاسم۳۲۴۱۳۷۹۲۲:۴۷:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۷
بانک میگه کارمزده.نمیگه ربا.امروزه.۲۳درصد کارمزده میگیرن .
ناشناس۳۲۴۱۴۷۴۲۳:۴۷:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۷
اینکه هر از گاهی به بانکها حمله میشود صرفا باعث‌ هرج مرج مالی میشود در شورای عالی بانکداری که سیاست های کلی نظام بانکی ریخته میشود فقط یه نفر بانکی حضور دارید ( ریس بانک ملی ) و از بیشتر وزارت خانه ها و نهادهای تصمیم گیرنده از جمله حوزه علیمه نماینده وجود دارد‌ تمام درآمدهای نظام بانکی در پایان سال به حساب خزانه کشور واریز میشود حقوق و‌مزایا طبق قانون نظام هماهنگ کشور پرداخت میشود قطعا اگر راه بهتری بود تاکنون انجام شده بود
دستان۳۲۴۱۶۴۸۰۲:۱۴:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۸
مراجع تقلید چرا برای جوانان کشور کاری نمیکنندو از مسئولین نمی خواهند مشکلات بیکاری و موانع ازدواج جوانان را برطرف کنند؟
ناشناس۳۲۴۱۶۶۹۰۴:۵۸:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۸
بنا به گزارش اقتصادانان کشور از هرسه نفر یک نفر در فقر است آیا گوش شنوایی داشت؟
مصطفی۳۲۴۱۶۷۳۰۵:۱۸:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۸
سلام بانک‌ها و نظام بانکداری ربوی ما از کره مریخ که نیامده اند اگر مسئولان بخواهند میتوانند در کوتاه ترین مدت به این جنگ با خدا پایان دهند ولی چون دولت خودش بیشترین سود را از ربای بانک‌ها می‌برد هیچوقت دنبال پایان دادن به این وضع نبوده ونخواهد بود وبرای دفع این گناه عظیم از اجتماع که همه اقشار هم به نوعی به آن مبتلا هستند بهتر است حضرات مراجع تقلید مماشات را کنار بگذارند و در ابتدا به بانک‌ها و دولت که کارگردان اصلی وضع موجود است فرصتی برای اصلاح امور بدهند ودر مرحله بعد با یک فتوای دسته جمعی خودشان از مقلدین خودشان بخواهند ضمن خارج کردن پول‌های شان از بانک‌ها از هرگونه معامله در بانک‌ها هم خودداری کنند .
محمدرضا۳۲۴۱۶۹۸۰۶:۳۵:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۸
ربا در اصل به معنی استثمار و بهره کشی است خلق پول و نقدینگی و ایجاد تورم توسط دولت وبانکها در طول این چهل سال از نظر بنده همان ربا ویا ربای اکبر دولتی است اقتصاد ایران فاسد و ربوی است
ناشناس۳۲۴۱۸۲۶۰۹:۰۰:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۸
حکومتی که بنام دین مملکت داری میکندهمه کم کاریهایش به پای دین نوشته خواهدشدپس چه بهترکه مملکت داری به سیاستمداران واگذارشود.
مالباخته بورس۳۲۴۱۹۴۳۱۰:۴۹:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۸
رباکجابود؟!!!!!بانکهاسالی ۱۸ درصدبه سپرده های مردم سود می دهند درعوض ارزش پول طی یک سال سی درصدکم می شود ویادرهمین مدت قیمت همه چی چهل درصدگران می شود یعنی هرکس پولش رابه بانک بگذاردوسودبگیرد ضرر کرده است وهرکس وام بگیردوبهره بدهدودرعوض کالابخرد سودکرده است هیچ ربایی وجودندارد
علی کرمیان۳۲۴۲۰۰۵۱۱:۴۳:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۸
مرجع تقلیدنبایدگلایه بکند چیزی راکه می داند مطابق شریعت نیست بایدقاطعانه حکم یا فتوی بدهد در اجرای حکم خدا که نمی شودمماشات کرد .
جلیل۳۲۴۲۳۸۸۱۶:۱۷:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۸
بنظرم ایراد گرفتن وتذکر دادن راه حل نیست آقایان باید با دولت ومجلس جلسه بگذارند وبا تشکیل کارگروه وبا مشورت با رهبری برای همیشه مشکل ربا در بانکها را حل کنند یا همین وضع را مباح بدانند چون اگر بانکها به تعطیلی کشیده شوند مملکت به مشکل اساسی می خورد .
ابراهیم۳۲۴۲۳۹۸۱۶:۲۵:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۸
کار حکومت با نصیحت و پند و اندرز به سرانجام نمی رسد.
ناشناس۳۲۴۲۹۴۶۰۰:۴۹:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۹
در مملکتی که افت ارزش پول یا همان تورم ۵۰ درصد است چگونه میتوان از بانک خواست نیمی از سرمایه اش را به مردم وام بدون بهره بدهد تا سال بعد نصف آن پول را برگردانند.
رحمانی همدانی۳۲۴۳۰۹۸۰۸:۲۴:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۹
حاج آقا جان فقط بانک ها مقصر نیستند علما هم به اندازه خود که وقت نمی گذارند و راهکار اسلامی ارائه نمی کنند مقصرند بعد از شهید محمد باقر صدر ما دیگر هیچگونه راهکار وایده ای از علما ندیده ایم نرخ وام و تسهیلات در کل جهان وابسته به نرخ تورم است وقتی نرخ تورم بالاست طبیعتاً نرخ تسهیلات هم باید چند درصد بالای آن قرار گیرد بانکها که چاه نفت ندارند از فروش آن وام بدهند مگر چند درصد از منابع بانک ها قرض الحسنه هست که بانک ها تمام وام های خود را قرض الحسنه بدهند
ناشناس۳۲۴۳۴۰۱۱۳:۱۳:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۹
کجای کشور نظارت است که روی بانکها نیست و آنهایی هم که متصدی نظارت هستند خود نیاز به نظارت دارند .
پژمان۳۲۴۴۴۳۳۱۲:۳۱:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۱۰
اقتصاد سرمایه داری از نوع کثیف دلالی و بنگاه داری و وابسته به سرمایه داری امپریالیستی
محمدحسین۳۲۴۵۳۶۷۰۸:۱۶:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۱۱
به قول آیت الله مصباح رحمت‌الله عليه :(دولت ما رباخوارترین دولت دنیاست.) پس بیایید این آبروی رفته را بازگردانیم.
سید حمید موسوی۳۲۴۵۸۳۲۱۴:۵۰:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱۱
الآن بحث خیانت به اموال مردم هست یعنی پول مردم به صورت قرض الحسنه میره تو بانک که به صورت قرض الحسنه به فرد دیگه ای داده بشه که برای کار مشروع به پول نیاز داره قرض الحسنه نقطه مقابل رباست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  7. مدرسه یا بازار؟!

  8. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  9. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  13. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  16. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  17. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  18. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  19. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  20. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  21. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. سقوط در آغوش پهلوی!

  22. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  25. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  9. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  13. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  14. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  15. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  16. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  17. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  19. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  20. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  21. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  22. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  23. تذکر ۲۷۶ نماینده به وزیر تعاون در یک جلسه مجلس

  24. من یک پروفسور هستم

  25. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

آخرین عناوین