ذخیره سوخت نیروگاه‌ها چقدر است؟  

  4020702102

هم‌اکنون بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت در نیروگاه‌ها ذخیره شده که این عدد یک میلیارد و ۴۱ میلیون لیتر بیش از ذخیره‌سازی نیروگاهی در سال گذشته و معادل ۹۰ درصد ظرفیت مخازن نیروگاهی کشور است.

به گزارش ایسنا، از ابتدای سال تا پایان مردادماه یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون لیتر نفت‌گاز بیشتر در مخازن نیروگاهی ذخیره‌ شده که حاکی از رشد ۵۰ درصدی ذخایر نفت‌گاز نیروگاهی در سال جدید بوده و آمارها نشان می‌دهد مصرف نفت‌گاز در پنج ماهی امسال، در نیروگاه‌ها ۷۰ درصد و مصرف نفت‌کوره ۳۶ درصد کاهش یافته و معادل کاهش ۵۷ درصدی مصرف سوخت مایع در کشور است که ذخیره‌سازی شده است.

طبق اعلام، سال گذشته ۱۰ میلیارد و ۳۹۹ میلیون لیتر نفت‌گاز به نیروگاه‌ها حمل کردیم که ۵ میلیارد و ۹۷۹ میلیون لیتر ازسوی نفتکش‌های جاده‌پیما، ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر آن از طریق خطوط انتقال فرآورده و ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر ازسوی کشتی‌ها انجام شده است.

همچنین بیش از ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر نفت‌کوره به نیروگاه‌های کشور منتقل شده که ۳ میلیارد و ۶۶۳ میلیون لیتر آن از طریق نفتکش‌ها، ۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون لیتر آن از طریق خطوط انتقال و یک میلیارد و ۳۱۱ میلیون لیتر از طریق مخزن‌دارهای حمل ریلی بوده و سال گذشته در مجموع ۱۸ میلیارد و ۴۵ میلیون فرآورده به نیروگاه حمل شده است که بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۳۹۸ میلیون لیتر آن نفت‌گاز و ۷ میلیارد و ۶۴۵ میلیون لیتر نفت‌کوره بوده است.

اما هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد مخازن سوخت نیروگاهی کشور، تکمیل ظرفیت شده و حمل روزانه سوخت به باقی نیروگاه‌ها نیز در حال انجام است، برخی مخازن ذخیره‌سازی نیروگاه‌ها در شرایط تعمیر و نگهداری به سر می‌برند، آنطور که مرتضی عابدینی - مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده از وزارت نیرو خواسته شده هر چه زودتر این تعمیرات را انجام دهند تا بتوانیم در فرصت باقیمانده، این مخازن را نیز تکمیل کنیم.

به گفته وی شرایط سخت سال گذشته را با توجه به رشد مصرف گاز طبیعی و ناترازی تأمین گاز طبیعی با برگزاری نشست‌های پرشمار و فشرده روزانه و هماهنگی‌های میان‌دستگاهی مدیریت کردیم و نگذاشتیم هیچ نیروگاهی با کمبود روبه‌رو شود؛ روزانه ۸۰ میلیون لیتر نفت‌گاز خارج از بحث نیروگاهی در کشور مصرف داشتیم و مجبور بودیم نیاز را از مبادی جنوبی کشور منتقل کنیم و این تلاش ناوگان و مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بود که برای نمونه سوخت نیروگاه شیروان و خراسان رضوی در شمالی‌ترین نقاط کشور را از طریق ناوگان نفتکش با طی مسافتی ۱۹۰۰ کیلومتری از بندرعباس تأمین می‌کردیم. متأسفانه در برخی حوادث رانندگان جانشان را از دست دادند، اما با تلاش شبانه‌روزی نگذاشتند سوخت‌رسانی با وقفه روبه‌رو شود.

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: بسیاری از نیروگاه‌ها سال گذشته بیش از چهار بار مخازنشان پر و خالی شد. مخازن نیروگاه شیروان ۱۲.۵ نوبت تکمیل ظرفیت و مصرف شد و دوباره تکمیل کردیم. نیروگاه دماوند اگر وارد مصرف سوخت مایع شود، به‌تنهایی روزانه ۹ میلیون لیتر مصرف دارد که این حجم از عملیات، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق در ناوگان، سیستم حمل‌ونقل و طراحی عملیات است. پارسال همچنین در روزهایی نیروگاه‌ها بالغ بر ۸۰ میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف می‌کردند و همکاران مجموعه مدیریت عملیات و تأمین و توزیع و مناطق سی‌وهفت‌گانه با برنامه‌ریزی، تلاششان این بود هیچ نیروگاهی با کمبود فرآورده روبه‌رو نشود.

اما مقدار مصرف گاز طبیعی در کل کشور در نیمه نخست امسال ۱۱۷ میلیارد و ۵۵ میلیون مترمکعب بوده که سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ۳۹ میلیارد و ۱۰ میلیون مترمکعب، صنایع عمده ۲۷ میلیارد و ۸۲۰ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها نیز ۵۰ میلیارد و ۲۲۵ میلیون مترمکعب بوده است.

بر این اساس مصرف گاز بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده نسبت به زمان مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب(۰.۷ درصد) کاهش یافته است اما مصرف نیروگاه‌ها حدود ۷ میلیارد مترمکعب (۱۶ درصد) افزایش یافت.

از سویی براساس اعلام وزارت نفت، حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در تابستان امسال به‌طور میانگین روزانه ۳۸ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

مقدار گاز تزریق‌شده به شبکه خطوط سراسری در شش ماه نخست امسال هم ۱۳۲ میلیارد و ۱۸۶ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به دوره مشابه پارسال حدود ۴ میلیارد مترمکعب (۲.۸ درصد)  افزایش یافته است. (گاز تزریقی به خطوط برابر با مصرف گاز در کشور نیست زیرا موارد دیگری مانند صادرات، گاز تزریقی به مخازن نفتی و گازی و سوخت ایستگاه‌ها را هم شامل می‌شود.)

براساس این گزارش، مجموع مصرف گاز طبیعی کشور در ۲۴ ساعت گذشته و آخرین روز تابستان هم ۶۱۷ میلیون مترمکعب بوده است و تمهیدات لازم برای گذر از فصل سرد نیز اندیشیده شده و آنطور که شرکت ملی گاز اعلام کرده تمهیدهایی در بخش تولید، انتقال و توزیع گاز از ماه‌ها پیش برای زمستان امسال مطلوب پیش رفته و امید است امسال هم مشکلی در تأمین گاز به‌ویژه در بخش خانگی به‌وجود نیاید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  4. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  5. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  6. روند نزولی بازار ارز ادامه دارد/ افزایش نرخ ارز در بحران‌های سیاسی، ناپایدار و موقتی است

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  12. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  13. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  14. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  15. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  16. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  17. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  18. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین