پاشینیان: ارمنستان در آتش‌بس قره‌باغ نقشی ندارد

  4020629088

نخست‌وزیر ارمنستان گفت که دولت او در توافق آتش‌بس شرکت نکرده است. ناسیونالیست‌های ارمنی و سایر منتقدان، پاشینیان را مسئول خسارات جنگ ۲۰۲۰ می‌دانند.

 پاشینیان: ارمنستان در آتش‌بس قره‌باغ نقشی ندارد

به گزارش  تسنیم، در 19 سپتامبر، باکو اعلام کرد که اقدامات ضد تروریستی محلی را در قره‌باغ آغاز کرده است. در این راستا روسیه خانکندی را به عنوان یک مسئله جداگانه از ارمنستان نشان داد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه امیدوار است که بتوان راه‌حل مشکل قره‌باغ را به یک راه مسالمت‌آمیز هدایت کرد.

وی در دیدار با وانگ یی وزیر امور خارجه چین خاطرنشان کرد که بیش از 2 هزار غیرنظامی ارمنی در پایگاه نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ حضور دارند که بیش از نیمی از آن‌ها کودک هستند.

پوتین گفت: ما با تمام طرف‌های درگیری (ایروان، خانکندی و مقامات باکو) در تماس نزدیک هستیم. امیدوارم بتوانیم به تنش‌زدایی برسیم و حل مشکل را به سمت یک راه مسالمت‌آمیز سوق دهیم.

اردوغان از تریبون سازمان ملل از آذربایجان حمایت می‌کند

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت که ترکیه از عملیات ضد تروریستی آذربایجان در قره‌باغ که از تمامیت ارضی این کشور محافظت می‌کند، حمایت می‌کند.

وی این سخنان را هنگام سخنرانی در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد.

اردوغان تأکید کرد که قره‌باغ جزء لاینفک آذربایجان است و هر وضعیت دیگری برای منطقه تجزیه‌طلب قره‌باغ غیرقابل قبول است.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ما از همان ابتدا از روند مذاکرات بین آذربایجان و ارمنستان حمایت کرده‌ایم. اما می‌بینیم که ارمنستان از این فرصت تاریخی به طور کامل استفاده نکرده است. ارمنستان باید به وعده‌های خود از جمله کریدور زنگه‌زور عمل کند.

پاشینیان: در تدوین متن آتش‌بس در قره‌باغ نقش نداشتیم

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت که دولت او در توافق آتش‌بس شرکت نکرده است. ناسیونالیست‌های ارمنی و سایر منتقدان، پاشینیان را مسئول خسارات جنگ 2020 می‌دانند.

پاشینیان در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: ارمنستان با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه در تهیه اعلامیه آتش‌بس در قره‌باغ کوهستانی شرکت نکرد.

نخست‌وزیر ارمنستان افزود که ایروان ارتشی در قره‌باغ ندارد و باکو اقدامات ضد تروریستی محلی خود را بر همین عامل استوار کرد.

پاشینیان ابراز امیدواری کرد که درگیری نظامی جدیدی رخ ندهد. اکنون مهمترین مسئله این است که حق ارامنه قره‌باغ کوهستانی برای زندگی در خانه‌های خود کاملاً توسط فدراسیون روسیه تضمین شده است.

توافق بر سر توقف درگیری‌ها

گزارش‌ها حاکی از آن است که آذربایجان بر سر توقف عملیات نظامی در قره‌باغ به توافق رسیده است.

این خبر را وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده است.

گزارش شده است که با در نظر گرفتن درخواست نمایندگان ساکنان ارمنی قره‌باغ از طریق نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی در مورد تعلیق اقدامات ضد تروریستی محلی در 20 سپتامبر 2023 در ساعت 13:00 حاصل شد.

بر اساس این بیانیه، بر اساس توافق، یگان‌های نیروهای مسلح ارمنی از خاک آذربایجان خارج می‌شوند و گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنی تسلیم می‌شوند. به موازات آن، تمام سلاح‌ها و تجهیزات سنگین تحویل داده می‌شود.

این اطلاعات تأکید می‌کند که این فرآیندها با هماهنگی نیروهای حافظ صلح روسیه انجام خواهد شد.

در حال حاضر، نگرش رهبری گروه حافظ صلح روسیه و نمایندگان رژیم قره‌باغ نسبت به این اطلاعات مشخص نیست. اما وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد که در قره‌باغ نیروهای مسلح ندارند.

نشستی با ساکنان ارمنی در یولاخ برگزار خواهد شد

نشستی با نمایندگان ساکنان ارمنی قره‌باغ در یولاخ برگزار می‌شود. در این باره دفتر ریاست جمهوری آذربایجان بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه بیان شده است: در 21 سپتامبر 2023، نشستی در یولاخ با نمایندگان ساکنان ارمنی قره‌باغ برای بحث در مورد مسائل ادغام مجدد بر اساس قانون اساسی و قوانین جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

خانکندی پیشنهاد آتش‌بس نیروهای حافظ صلح را پذیرفت

رژیم جدایی‌طلب قره‌باغ پیشنهاد آتش‌بس نیروهای حافظ صلح روسیه را پذیرفت. این مطلب از ستاد اطلاع‌رسانی رژیم قره‌باغ گزارش داد.

جمعیت در حال جابجایی است

نیروهای حافظ صلح روسیه حداقل 2 هزار غیرنظامی را از مناطق خطرناک قره‌باغ تخلیه کردند. بیش از نیمی از آن‌ها کودک هستند. اینترفکس با اشاره به وزارت دفاع روسیه گزارش داده است که از این دو هزار نفر، 49 نفر کودک هستند.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد: نیروهای حافظ صلح در حال انجام وظایف در قلمرو قره‌باغ هستند. بر اساس اطلاعات، 30 پست دیده‌بانی به طور شبانه‌روزی وضعیت را زیر نظر دارند و بر حفظ رژیم آتش‌بس نظارت می‌کنند. این وزارتخانه به اطلاع می‌رساند که طی تماسی که از ساعت 12 ظهر روز 19 سپتامبر انجام شد و موارد متعددی از نقض رژیم آتش‌بس از سوی آذربایجان به ثبت رسید.

دبیرکل سازمان ملل خواستار پایان فوری درگیری شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به اخبار مربوط به تلفات در قره‌باغ ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف فوری عملیات نظامی شد.

دبیرکل سازمان ملل خواستار پایان فوری خصومت‌ها، کاهش تنش، برقراری آتش‌بس 2020 و پایبندی دقیق‌تر به اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه شد.

در بیانیه این سازمان آمده است که گوترش نگران وضعیت انسانی در میدان است و از طرف‌ها می‌خواهد اقدامات لازم را برای تسهیل دسترسی افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه انجام دهند.

بلینکن با علی‌اف تماس گرفت

در 19 سپتامبر، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان تماس گرفت.

بر اساس اطلاعات، رئیس‌جمهوری آذربایجان با توجه به دعوت از نمایندگان ارمنی ساکن در منطقه قره‌باغ، افزود: در صورت کنار گذاشتن سلاح و خلع سلاح، اقدامات ضد تروریستی متوقف خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرد و خواستار آتش‌بس شد و از گفتگوی مستقیم بین باکو و نمایندگان ساکنان ارمنی ساکن در منطقه قره‌باغ حمایت کرد.

در 19 سپتامبر، بلینکن همچنین با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفتگو کرد.

روسیه: قره‌باغ از سوی ایروان به عنوان خاک آذربایجان به رسمیت شناخته شده است

روسیه از طرف های درگیر خواست فوراً خونریزی و عملیات نظامی را متوقف و از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند. این در بیانیه‌ای که وزارت خارجه روسیه در 20 سپتامبر منتشر کرد، بیان شده است.

مسکو خواستار احیای فوری اجرای جامع توافقات سه‌جانبه در بالاترین سطح است. این بیانیه شامل درخواست برای توقف درگیری مسلحانه و انجام هر کاری برای تضمین حقوق و امنیت مردم قره‌باغ بود.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان می‌کند که قره‌باغ به عنوان بخشی از آذربایجان در اجلاس سران در اکتبر 2022 و مه 2023 با میانجیگری اتحادیه اروپا توسط ایروان به رسمیت شناخته شده است و شرایط اصلی بیانیه سه‌جانبه امضا شده در 9 نوامبر 2020 از جمله گروه حافظ صلح روسیه وضعیت خود را تغییر داده است.

مسکو گزارش می‌دهد که نیروهای حافظ صلح روسی در حال حاضر به مردم صلح‌آمیز قره‌باغ کمک می‌کنند، از جمله کمک‌های پزشکی و مشغول تخلیه آن‌ها هستند.

گفتنی است، در نتیجه جنگ 44 روزه دوم قره‌باغ در سال 2020، آذربایجان کنترل بخشی از قره‌باغ و 7 ناحیه اطراف آن را به دست گرفت.

پس از توقف خصومت‌ها با بیانیه مشترک رهبری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در 10 نوامبر 2020، نیروهای حافظ صلح روسیه در کریدور لاچین و خط تماس قره‌باغ مستقر شدند. طرفین هنوز موفق به امضای توافقنامه صلح نشده‌اند. مذاکرات صلح با میانجیگری اتحادیه اروپا، روسیه و آمریکا در حال انجام است.

مناقشه قره‌باغ که در سال 1988 آغاز شد به درگیری بین آذربایجان و ارمنستان منجر شد. قبل از توافق آتش‌بس در سال 1994، منطقه قره‌باغ کوهستانی آذربایجان و 7 منطقه مجاور آن اشغال شده بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین