مصوبه کنکور یک ساله شد؛ میوه‌هایش را برداشت کنید!

گروه تعاملی الف،   4020626033 ۸۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر شما دیپلمه ۹۹ بوده باشید و‌ در امتحانات خرداد ۱۴۰۲ و با دانش‌آموزان دوازهمی در امتحان شرکت کنید تا نمره تان را ترمیم کنید تراز شما با نمره یکسان، کمتر از دانش اموز سال دوازدهمی خواهد شد! یعنی نمره جدید شما در خرداد ۱۴۰۲ با نمره بقیه داوطلبان خرداد ۹۹ تراز خواهد شد و «به هر صورت»، ترمیم نمره‌ هم گره‌ای از کارتان باز نخواهد کرد.

مصوبه کنکور یک ساله شد؛ میوه‌هایش را برداشت کنید!

گروه تعاملی الف - فضل الله عرب:

چندوقتی است که نتایج کنکور منتشر شده و بعد از گذشت یک سال کشمکش، حالا میوه‌های مصوبه‌ی ناعادلانه شورای انقلاب فرهنگی رسیده و‌ آماده برداشت است! اختلاف تراز وحشتناک سوابق تحصیلی بین داوطلبانی که در سال‌های متفاوت فارغ‌التحصیل شده‌اند و همینطور اختلاف تراز شدید بین نتایج کنکور دی  و‌ کنکور تیر صدای داوطلبان کنکور را دراورده است. مطمئناً بعد از انتشار رتبه ها، صدای اعتراضات بسیار بلندتر هم‌ خواهد شد، این تازه نوک قله یخ است!

آنقدر دانشگاه زیاد شده که دیگر رسیدن به یک صندلی در دانشگاه‌ها مهم نیست و تقریبا همه افرادی که به طور جدی برای ورود به دانشگاه تلاش می‌کنند به دنبال چند رشته خاص هستند و تدوین قوانین کنکور و فرمول‌های عادلانه برای سنجش و رتبه‌بندی داوطلبان حساسیت زیادی را می‌طلبد. حتی مقدار کمی اختلاف تراز، یک داوطلب را از رسیدن به بعضی رشته‌ها محروم می‌کند چه برسد به اینکه اینهمه اختلاف وجود داشته باشد! موضوعی که نه به خاطر میزان  تلاش داوطلبان، بلکه به‌ خاطر ایرادات ریاضی مصوبه کنکوری به وجود‌ امده است. حدود دو‌ سال است که فعالان دلسوز اموزشی و همینطور دیده‌بان شفافیت و عدالت به ریاست دکتر توکلی درباره ایرادات مصوبه هشدار داده بودند. چند بار به رییس جمهور نامه نوشتند، دست به دامان مجلس شدند، چند صد مقاله و مصاحبه از مخالفان مصوبه در رسانه‌ها منتشر شد اما آب از آب تکان نخورد.

هیچکدام از مصوبان و موافقان مصوبه حاضر نشدند در یک مناظره ساده، رودرروی دلسوزان اموزش کشور درباره ایرادات مصوبه روشنگری و از مصوبه شورا دفاع کنند. در این محیط مبهم و غبارالود که نه وزارت آ.پ و نه سازمان سنجش توضیح درستی درباره نحوه ترازبندی به داوطلبان ارائه نمی‌کنند یک داوطلب کنکور چگونه با آرامش و با تمرکز درس بخواند؟

وزارت آ.پ به خاطر اینکه امتحاناتش قدرت سنجش و تفکیک داشته باشد امتحانات نهایی خرداد را بسیار سخت تر از گذشته برگزار کرد و همین موضوع باعث شد تعداد بسیار زیاد و غیرقابل باوری از دانش‌آموزان در امتحانات‌ نهایی خرداد مردود شوند و حتی از کسب دیپلم هم عاجز شوند. راهکار بعدی اموزش و پرورش این بود که برای اینکه این داوطلبان حداقل بتوانند دیپلم خود را بگیرند اعلام‌ کرد فقط نمرات امتحاناتی که در خرداد ماه برگزار می‌شود به سازمان سنجش ارسال می‌شود و امتحانات شهریور و دی‌ماه در کنکور تاثیری نخواهد گذاشت. دوباره آش همان آش شد و‌ کاسه همان! حالا داوطلبی که امتحانات خرداد (و به تبع آن کنکور خود) را خراب کرد باید تا خرداد سال بعد صبر کند تا مجددا در امتحانات خرداد سال بعد شرکت کند. البته اگر از فرصت یک‌بار ترمیم‌ خود استفاده نکرده باشد!

مشت نمونه خروار است و این باگ را ببینید: وزارت ا.پ برای اینکه مثلا عدالت را رعایت کرده باشد و از آنجا که سختی سوالات در سال‌های مختلف متفاوت است تصمیم گرفت بین نمرات سال‌های مختلف تفکیک قائل شود و تراز مشخص کند. مثلا نمره ۱۸ خرداد ۹۹ ارزشمندتر از نمره ۱۸  خرداد ۱۴۰۰ است چون امتحان خرداد‌۹۹ سخت تر بوده است. اگر نمره شما در یک درس بیست باشد ( مثلا در خرداد ۱۴۰۰) نباید خیالتان راحت باشد که بالاترین تراز سوابق تحصیلی در این درس را کسب کرده‌اید و بسته به سختی سوالات ممکن است نمره ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ تراز بالاتری از ۲۰ شما داشته باشد! حالا جالب اینجاست که وزارت  آ‌.پ به شما اجازه نمی‌دهد با نمره ۲۰ در امتحانات ترمیم شرکت کنید! باید الزاما نمره ای کمتر از ۲۰ داشته باشید تا از نظر قانونی بتوانید در امتحانات ترمیم ثبت نام‌ کنید.  یعنی حتی این‌ نمره ۲۰ هم تبدیل به نامه اعمال شما خواهد شد! و حتی بابت این نمره ۲۰ هم باید‌ مضطرب باشید!

صرف نظر از تاریخی که نمره اخذ شده، فقط به نمره ها تراز بدهید. کسب نمره ۲۰ در سالهای تحصیلی متفاوت، تراز یکسانی داشته باشد، درست تر است که این هم عادلانه نیست اما کمتر موجب سرگیجه داوطلبان خواهد شد!

باگ دوم: اگر شما دیپلمه ۹۹ بوده باشید و‌ در امتحانات خرداد ۱۴۰۲ و با دانش‌اموزان دوازهمی در امتحان شرکت کنید تا نمره تان را ترمیم کنید تراز شما با نمره یکسان، کمتر از دانش اموز سال دوازدهمی خواهد شد! یعنی نمره جدید شما در خرداد ۱۴۰۲ با نمره بقیه داوطلبان خرداد ۹۹ تراز خواهد شد و «به هر صورت»، ترمیم نمره‌هم گره‌ای از کارتان باز نخواهد کرد.

تا قبل از کنکور امسال که قوانین‌ کنکور به کلی دچار تغییر و‌ تحول شد، سالی یک کنکور برگزار میشد و حدود یک میلیون داوطلب با سوالات یکسان مورد سنجش قرار می‌گرفتند، سوالات بدون دخالت و‌ اشتباهات انسانی و با ماشین تصحیح می‌شد، سوالات کنکور آنقدر قدرت تفکیک داشت که هیچوقت حتی دو‌ رتبه یک‌ هم نداشتیم و رتبه یک هم از رتبه دو تفکیک می‌شد! بهترین نخبه های کشور از دل همین‌ کنکور بیرون‌ کشیده شدند. برای اینکه سرنوشت یک داوطلب در ۴ ساعت مشخص نشود میشد کنکور را دو بار در سال برگزار کرد مثلا ورودی های بهمن را با کنکور  برگزار شده در آذرماه انتخاب کرد و ورودی های مهر دانشگاه ها را با کنکور تیرماه. دو کنکور مجزا و برای هر کنکور یک پذیرش مجزا و بستن پرونده کنکور. به این ترتیب داوطلب ناکام،  ۶ ماه  بعد هم فرصت جبران داشت و یک سال کامل عقب نمی‌افتاد. ترازبندی چند امتحان مختلف، چند‌ کنکور مختلف، با تعداد شرکت کننده مختلف و فقط یک سنجش از بین ان‌ها از نظر ریاضی و‌عدالت ناممکن است. یعنی غیرممکن است که بدون اینکه حقی از کسی ضایع شود بتوان ترازبندی و رتبه‌بندی را انجام داد. در این مدل سنجش «باگ‌ها» رتبه ها را مشخص می‌کنند.

حتی اگر مجلس شورای اسلامی هم قوانین‌ جدیدی برای کنکور ۱۴۰۳ به بعد تدوین‌ کند، کنکوری‌های  ۱۴۰۲ موش آزمایشگاهی ماجراجویی مصوبان مصوبه بودند و‌ این افراد روز قیامت باید‌ پاسخگوی چند صد هزار نفری باشند که ایرادات مصوبه سرنوشت آنها را تغییر داده و خواهد داد.

اگر سر یک‌ نفر درد می‌کند سرش را که نباید بُرید! باید درمانش کرد. اگر نگران این هستید که افرادی با تکنیک‌های تست‌زنی در کنکور موفق شوند می‌توانید سؤالات کنکور را به نحوی طراحی کنید که با این تکنیک‌ها قابل حل نباشند.
از آنجا که اقایان برزویی، کبگانیان، عاملی، سوزنچی و ... که اعضای وقت شورای انقلاب فرهنگی هنگام‌ تدوین‌ مصوبه با کلیدواژه  «عدالت» از مصوبه جدید دفاع می‌کردند، آقای امرایی عضو دیده‌بان شفافیت و‌ عدالت یک پیشنهاد به سازمان سنجش داد و گفته حالا که نتایج کنکور امده داوطلبان مناطق محروم را یک بار هم با قوانین قبلی (مثلا قوانین کنکور ۱۴۰۱)  رتبه بندی کنید و اعلام‌ کنید با کدام نحوه سنجش، رتبه‌شان بهتر شده است.

آخر با کدام‌ حساب و کتاب، داوطلبان مناطق محرومی که مدرسه و معلم و کتاب هم ندارند معدل بهتری از داوطلبان مراکز استان کسب می‌کنند که به بهانه عدالت، تاثیر قطعی معدل را هم برای پذیرش دانشگاه‌ها لحاظ می‌کنید؟ طبق آیین‌نامه آ.پ حالا که‌ همه داوطلبان فقط «یک‌بار» فرصت ترمیم دارند هرکس پول داشته باشد با بهترین امادگی ممکن در امتحانات شرکت می‌کند، حتی اگر این فرصت نامحدود هم باشد داوطلبان متمول انقدر پول خرج می‌کنند و چند بار به حساب وزارتخانه پول میریزند و در امتحانات شرکت میکنند تا نمرات خود را بهتر کنند. مصوبه‌ای که به وضوح آموزش را «پولی‌تر» کرده است چگونه به نفع دانش اموزان محروم است؟ با کدام‌ منطق؟ کنکور قبلی استرس زا و‌ بی‌رحمانه نبود، اینکه شرایط بازار کار به نحوی شده که ۷۰۰ هزار نفر در کنکور شرکت می‌کنند تا برای رسیدن به بعضی رشته های خاص رقابت کنند بی‌رحمانه است. اینکه حتی پرستار و‌ معلم و حتی دیگر کارمندان کشور که تحت استخدام رسمی هستند از شغل خود‌ انصراف می‌دهند تا برای رسیدن به بعضی رشته ها شانس خود را امتحان‌ کنند  بی‌رحمانه است. خود «کنکور» کسی را مضطرب نکرده است. آدرس غلط ندهید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۲۷۴۷۳۱۲:۴۳:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۲۶
تصمیمات دیمی همیشه باعث بر باد دادن عمر عده ای از جوانان شده است
ناشناس۳۲۲۸۱۹۲۰۷:۴۸:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۲۷
عملا داریدبچه ها را به خارج رفتن تشویق میکنید اونی را هم که پول نداره به ترک تحصیل وادار میکنید
ناشناس۳۲۲۷۴۷۵۱۲:۴۵:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۲۶
کل سیستم آموزشی ما مشکل داره چه مدرسه چه دانشگاه .کنکور که دیگه فاجعه هست داریم این نیروی جوان رو که میتونه ماهر بشه و به آبادانی کشور کمک کنه با روشهای یک قرن پیش آموزش میدیم به زور درسهایی رو به حافظه میسپرن که به هیچ دردی نمیخوره باید تغییرات اساسی در کل نظام آموزشی ایجاد بشه در دوران هوش مصنوعی اینترنت اشیا این چه سیستم آموزشیی که ما داریم نمونه ساده اش اینه که سالها زبان عربی و انگلیسی در مدرسه به ما یاد میدن دریغ از دو کلمه حرف زدن ولی کافیه چند ماه برین یه کلاس و میبینین راحت میتونین به اون زبان صحبت کنید این نشون میده همه چیزهایی که در مدرسه آموزش میدن بیخوده به نظر میرسه به جز جدول ضرب و خوندن و نوشتن هیچ چیزی مدرسه به آدم یاد نمیشه و فقط وقت تلف کردنه
ناشناس۳۲۲۷۴۷۶۱۲:۴۹:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۲۶
خوب که چی؟ باید از یک جایی شروع می شد یا نه؟
نرگس۳۲۲۷۸۳۸۱۹:۳۴:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۲۶
چرا یه اشتباه اصلا باید از یه جایی شروع بشه؟!؟!؟!
نورا۳۲۲۷۹۶۸۲۲:۴۴:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۲۶
بله باید از یک جا شروع بشه اما به طرز صحیح و اصولی
ناشناس۳۲۲۷۵۴۰۱۳:۴۳:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۲۶
نگران نباشید با این وضع بازار کار یکی دو سال دیگر چیزی به اسم رشته پر طرفدار وجود نخواهد داشت. عملا درس خواندن دیگر سودی ندارد.. اگر سری به وضعیت پزشکان جوان فارغ‌التحصیل بزنید متوجه خواهید شد که افسوس از سالها تلاش و زحمات بی حاصل میخورند. چه برسد به کسانی که در حال حاضر دانش آموز هستند ویا دانشجو
ناشناس۳۲۲۷۵۴۷۱۳:۵۱:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۲۶
کاش لاقل تاثیر معدلو مثبت کنن
میلاد۳۲۳۱۲۲۰۱۷:۵۰:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۲۹
اگه مثبت نکن خیلی از جوانان و نوجوانان ارزوهایشان بر باد است ولی اگه مثبت شد واقعا خیلی ها شوق زندگی کردن و شانس موفقیت دارن . حالا اگه میخوان تغییر بدن باید چند سال قبلش به همهی دانش آموزان اعلام کنن بعد یه قانون تصویب کنن تا حق کسی ضایع نشه
محمد۳۲۲۷۵۵۷۱۳:۵۸:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۲۶
تمام کسانی که ناعادلانه از این طرح دفاع کردند در برابر آینده جوانان این کشور مسئول هستند و در پیشگاه وجدان خود باید پاسخگو باشند.
ناشناس۳۲۲۷۶۷۹۱۵:۵۶:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۲۶
با دقت به این طرح نگاه کنی ، بسیار مثبت هست
ناشناس۳۲۲۸۲۵۲۰۹:۰۰:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۲۷
کجاش مثبته دقیقا.
محسن۳۲۲۸۰۹۸۰۱:۱۵:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۲۷
با سلام طرحشون واقعا عادلانه بود
ناشناس۳۲۳۱۵۶۰۰۶:۵۱:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۳۰
شما احیانا از کارمندان آقای قلمچی یا جوکار نیستید؟
ناشناس۳۲۲۷۵۷۴۱۴:۱۲:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۲۶
دقیقادرست فرمودید ولی به نظر من مافیای کنکور خیلی هزینه کرده برای اجرایی شدن این موضوع .
اکبریان۳۲۲۹۳۳۷۰۲:۰۳:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۲۸
عمومی و تاثیر معدل بهونه است رتبه های اول چه عمومی چه اختصاصی هموشو بیست هستند
قائم مقامی۳۲۲۷۵۸۰۱۴:۱۵:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۲۶
این ها همه حق الناس هست و مسببین و تصمیم گیرندگان در پیشگاه خداوند بابت این تصمیمات خلع الساعه که سرنوشت انسان ها رو دستخوش تغییر می کنه مورد محاسبه قرار خواهند گرفت
ناشناس۳۲۲۷۵۸۹۱۴:۲۰:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۲۶
جالبه که سخت‌ترین نظارت ها را بر مجلس می کنند ولی باز نهادهای موازی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع که انتصابی هستند تصمیم گیری می کنند.
محمدرضا۳۲۲۷۵۹۱۱۴:۲۱:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۲۶
دقیقا ولی کو گوش شنوا
جواد۳۲۲۷۵۹۴۱۴:۲۳:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۲۶
کنکور یک مسابقه هست و طبیعتا معیار برای انتخاب ، می بایست برنده شدن در این میدان مسابقه باشد . متاسفانه افرادی فاقد صلاحیت با آینده فرزندان مردم بازی می کنند . شرط معدل برای قبولی در کنکور واقعا منصفانه نیست و نخواهد بود . پیشنهاد دهندگان این طرح و تصویب کنندگان آن تا ابد مدیون دانش آموزان مستعدی خواهند بود که با این طرح عجیب و غریب به رشته مورد نظرشان نرسیدند . شرط معدل می بایست حذف شود و کنکور می بایست شامل دروس اختصاصی با ضرایب متناسب با رشته دانشگاهی باشد .
ناشناس۳۲۲۷۶۷۲۱۵:۴۱:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۲۶
معدل مورد نظر را خیلی راحت می توان کسب کرد .
ناشناس۳۲۲۷۶۷۷۱۵:۵۴:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۲۶
دانش آموز اگر مستعد باشه که در امتحانات نهایی بهتر نمره میگیره
دانش آموز۳۲۲۷۷۸۴۱۸:۲۲:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۲۶
نگو ، برگه امتحانی رو در حد ۱۹ و نیم نوشتم نمره دادن ۱۲
آرتا۳۲۳۰۷۶۹۱۱:۳۱:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۲۹
چون الکترونیکی تصحیح میشه هب دستگاه منظورم ک نمیگی باید دقیقا همون چیزایی ک میخواد باشه ولی اگه خود معلم تصحیح کنه نمره رو ب دانش آموزش ک منظور رو هم رسونده میده ولی این تصحیح الکترونیکی واقعا ته بی انصافیه
ناشناس۳۲۲۷۷۹۳۱۸:۳۶:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۲۶
به شرطی که نظارت بر تمام جلسات امتحان سختگیرانه باشه
ناشناس۳۲۲۸۸۶۷۱۶:۰۶:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۲۷
امکان نظارت بر امتحانات نهایی خصوصا در شهرستانها فراهم نیست...
ناشناس۳۲۲۷۶۲۳۱۵:۰۰:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۲۶
معلومه مافیای کنکور از حذف کنکور بسیار ضررها کرده اند....
ناشناس۳۲۲۷۶۹۹۱۶:۲۱:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۲۶
آنهایی که بهشان می گی مافیای کنکور همین الان برای چند سال آینده هم کتاب آموزشی و تست نوشته اند و فرق نمی کند که کنکور باشد یا امتحان نهایی شما هم اگر کتاب خوب کمک درسی بنویسی فروش داری و حتما عده ای بهت خواهند گفت مافیا کم کاری آموزش و پرورش را عده ای جبران می کنند و آموزش پرورش به آنها می گوید مافیا پس فکر نکنید که با تاثیر مثبت معدل مافیا را ریشه کن کرده اید در عوض میزان تقلب و سوء استفاده از امتحانات نهایی که 40 روز طول می کشد در حوزه های اجرا و تصحیح بسیار بیشتر است
ناشناس۳۲۲۷۶۲۸۱۵:۰۵:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۲۶
آقا مگه مجلس وظیفه قانونگذاری نداره پس کجاست ؟ آقای دکتر توکلی هرچقدر آه وناله کرد وادله آورد هیچکس حاضر نشد بشنود . آقایون همین جوونها اگر سرخورده شد مملکت نابود میشه 402 ها نابود شدند حداقل 403 به بعد رو در یابید.این قانون فقط به نفع پولدارها بود نه محرومان
محسن۳۲۲۸۰۹۹۰۱:۱۶:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۲۷
باسلام ما منطقه محروم بودیم طرح خیلی عالی بود خدا رو شکر واقعا شورای عالی انقلاب فرهنگی بی نظیر بود
..۳۲۳۲۱۵۷۲۳:۰۹:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۳۰
با سهمیه عالی بود عزیزم؟
ناشناس۳۲۲۷۶۳۲۱۵:۰۸:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۲۶
بخاطر تاثیر قطعی نمیتونم کنکور تجربی شرکت کنم چون دیپلم ریاضی نظام قدیم دارم ...معدل حدود ۱۹....ولی حیف ...
کنکوری۳۲۲۸۵۲۷۱۲:۲۱:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۲۷
من دیپلم مجدد گرفتم، و اتفاقا خیلی هم وقتمو گرفت اما امسال قبول میشم رشته خوب! شمام اینکاررو بکنید
ناشناس۳۲۲۷۶۴۹۱۵:۲۱:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۲۶
تاثیر معدل طرح بسیار خوبی است البته فقط یکبار شانس ترمیم داشتن آنهم درست و بجاست. الان که کل کشور اینترنت دارند همه دانش آموزان امکان آموزش مجازی خواهند داشت امتحانات سخت تر از گذشته نبوده. فقط سال ۱۴۰۰ازمون های نهایی ساده بود بویژه درس فیزیک
امیر۳۲۲۷۶۵۰۱۵:۲۱:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۲۶
سلام دو کنکور در سال قرار برگزار بشه بیاید انتخابی کنید یکی با تاثیر معدل یکی بدون تاثیر معدل و با عمومی ها.... حق انتخاب بدید به دانش آموزان
کنکوری۳۲۲۷۷۲۹۱۶:۵۴:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۲۶
واقعا ایده خوبیه اینجوری نه سیخ میسوزه نه کباب
ناشناس۳۲۳۰۴۰۴۲۳:۱۹:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۲۸
ایده ی منصفانه ای بودبود
نازنین۳۲۲۷۶۵۷۱۵:۲۵:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۲۶
این مصوبه در هر سه موضوع مورد ادعا؛ یعنی کاهش استرس کنکور، افزایش اهمیت دروس عمومی و کاهش هزینه شرکت در کنکور، نتیجه معکوس داده است و این بر همه آشکار شده است. این مصوبه علاوه بر گسترش تقلبات و تخلفات، و کاهش اعتماد عمومی به نهادهای قانونگذاری و قضایی، برخلاف ادعای چند نفر، هیچ کمک معناداری به افزایش کمیت و کیفیت قبولی دانش آموزان مدارس محروم در دانشگاه ها نمیکند و نخواهدکرد.
ناشناس۳۲۲۷۶۶۳۱۵:۳۱:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۲۶
بچه ما بیچاره شد و نتوست دیپلم بگیرد با اینکه کنکور خوب داده است.
محمد۳۲۲۷۶۷۶۱۵:۵۳:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۲۶
هم ترازی در نمرات خام یک اصل علمی هست . سال ۹۸ در نمرات خام کنکور هم این اتفاق افتاد . چون دو گروه نظام قدیم و نظام‌ جدید با دو سوال متفاوت کنکور داده بودند .
فریبا۳۲۲۷۶۸۸۱۶:۰۸:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۲۶
تو رو خدا هنوز هم دیر نشده کمک کنید تا تراز پشت کنکوری ها درست بشه نمی دونم از کی کمک بگیرم به خاطر خدا کمک پشت کنکوری های سال ۱۴۰۲ کنید و حقشون رو بگیرید تا وقت هست
علی.دبیر ریاضی آموزش و پرورش۳۲۲۷۷۰۰۱۶:۲۲:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۲۶
بنده بارها اعلام کردم آموزش و پرورش به هیچ عنوان نباید در کنکور دخالت کند.نه معدل و نه سابقه تحصیلی هیچکدام نباید در کنکور لحاظ شود..سیستم آموزش و پرورش به هیچ عنوان سالم نیست ....مصوبه شورا هم خوب هست ولی کامل نیست.....بهترین روش گزینش برگزاری کنکور تخصصی میباشد بطوریکه سوالات از حالت تستی خارج و بسمت مفهومی و محاسباتی برود....
مادر دانش اموز۳۲۲۷۷۵۹۱۷:۴۱:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۲۶
که دبیرها برگه ها دلبخواهی تصحیح کنن
ناشناس۳۲۲۷۹۷۵۲۲:۵۱:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۲۶
دمت گرم برادر. با شما هم نظر هستم.
ناشناس۳۲۲۸۰۲۰۲۳:۳۹:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۲۶
بهترین روش که در عمل کاربردی باشد باید با روش های علمی تشخیص بدهی دانش آموز بطور تخصصی چه رشته ای را بخواند و چهار سال دبیرستان بجای اراجیف تخصصی دانش آموز فراگیری کند سپس اگر دانش آموز به دانشگاه راه یافت با کنکور تخصصی که فیها و امر پذیرفته نشد با بنیه تخصصی خود بهتر می‌تواند وارد بازار کار جامعه شوذ
ولی۳۲۲۷۷۱۵۱۶:۴۲:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۲۶
.. نمک به زخممان نپاش
ناشناس۳۲۲۷۷۱۸۱۶:۴۴:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۲۶
بچه ها را بدبخت کردند دختر من تراز اختصاصی اش نزدیک به ده هزار شد(۹۸۹۴) اما چون معدل دیپلمش ۱۷ ونیم سال ۱۴۰۰بود ترازش ۳۷۰۰شد نتونست ان رشته ای که دوست داشت انتخاب کند ولی خیلی ها بودند که نراز اختصاصی اشون پایین تر بود اما چون دیولمش ۱۸ و۷۰ بود ترازشون زیر دوهزار شد ایا این انصاف است ؟
ناشناس۳۲۳۲۰۰۵۱۷:۲۹:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۳۰
فک میکنم باید اعتراض می‌زنید برای تراز معدلش چون ۳۷۰۰ کمه
کنکوری۳۲۲۷۷۲۶۱۶:۵۲:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۲۶
به طور کلی تاثیر قطعی معدل چیز بسیااار خوبیه فقط کاش یکم اصلاح بشه مثلا فرصت بیشتری برای ترمیم باشه و...
۱۲ام۳۲۲۷۷۳۴۱۷:۰۲:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۲۶
بخدا ک تاثیر معدل میتونه خیلیی مفید باشع منی ک توی منطقه محروم هستم میتونم با گوشی و اینترنت خودم رو برای امتحان نهایی اماده کنم ولی تقریبا میتونم بگم هیچ فیلم و ویدیو مفیدی کنکوری ک رایگان باشه وجود نداره و خب توی شهرمون هم یدونه آموزشگاه هست ک اونم خیلی گرونه فقط ازتون میخوام این امتحان نهایی هارو جوری برگزار کنید ک تقلب نشه و به پشت کنکوری ها ظلم نشه اگه این تاثیر معدل رو بردارین به ما منطقه محرومی ها ظلم میکنید ماهایی ک مدرسه عادی رفتیم
محمدامین۳۲۲۷۷۳۵۱۷:۰۳:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۲۶
بیشتر این تصمیم گیری ها هدف و نشانه را بر بستن راه نفوذ تغلب را گرفته است... من خودم شاهد بودم به گواه چشم در خونه بستگان و فامیل چند ساعت به امتحان دین و زندگی مانده بود معلم از طریق فضای مجازی سوالات با پاسخ های تشریحی را به دانش آموزان ارسال کرده بود و من هنوز علت اینگونه رفتار و رفتارهای مشابه شبیه به این در نوع و گونه های دیگر را هنوز نتوانستم خوب معنا وتعریفی برایش پیدا کنم که چرا؟ و این ظلم به عدالت در بعضی جاهای دیگر و دانش آموزان روستایی دیگر است نمره بالا و جاهای دیگر تلاش و زحمت بدون حتی یک نگاه کوچک به ورقه کسی نمره پایین...
رسول۳۲۲۷۷۴۹۱۷:۲۸:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۲۶
بازی با اینده جوانان
خدیجه۳۲۲۷۷۵۰۱۷:۲۹:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۲۶
با سلام من یک پشت کنکوری ام و امسال تلاشم کردم تا رشته ای که می‌خوام قبول بشم و واسه ترمیم هم اقدام کردم اولش به من گفتن واسه شما نمیشه ترمیم کرد چون فارغ‌التحصیل قبل سال فلانی و خانم مدیر مدرسه گفت تو که نمره هات خوبه ترمیم میخوای چیکار ...خلاصه اینقدر رفتم و اومدم بیزار شدم حالا که جواب ها اومده در ناامیدی کامل ام چون تراز سوابقم خیلی پایین شده ..و رتبه ام با کسی که هم تراز کنکوری ام هشت هزار تا اومده پایین اون رتبه ای خیلی بهتر گرفته تا من دیگه هم از کنکور خسته شدم فکر میکردم کنکور بدم با تلاش میتونم شغلی بهتر و زندگی بهتری داشته باشم ولی نمیشه با این بی عدالتی ها...
شکیبا۳۲۲۷۷۷۴۱۸:۰۵:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۲۶
سوالات مفهومی باعث تاثیر بیشتر نظر مصحخ در نتیجه امتحان میشه و تبعیض رو افزایش می ده تاثیر نمرات امتحان نهایی در کنکور هم اشتباه سیستم امتحانات مدارس مشکل داره وفاقدنظارت وامکانات
عرفان۳۲۲۷۷۸۵۱۸:۲۴:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۲۶
دقیقا متن تحلیلتون درست و دقیق بود و مصوبه ی شورای انقلاب فرهنگی بسیار پر باگ و ناعادلانست...البته‌ کسایی که امسال کنکور نداشتند و مشکلاتشو با پوست و گوشت و خون خودشون درک نکردند احتمالا بازم نخواهند فهمید و همچنان تو آدرس غلطی که بهشون دادند باشند متأسفانه...
رضا۳۲۲۷۷۸۸۱۸:۲۷:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۲۶
این طرح شورا بسیار خوب هست وبچه ها برای ورود به هر رشته یاید در دروس مرتبط با آن رشته رقابت کنند،پس در رشته ای قبول می شوند که استعداد آنرا دارند واین باعث کاهش بی کاری دانشجویان خواهد شد.مشکل تراز امتحان نهایی قابل حل هست وبهتر برای هرسال داوطلب مجبور به شرکت در امتحان کتبی همان سال شود زیرا نمره کنکور را می تواند تا۲ سال حفظ کند.
ناشناس۳۲۲۷۷۹۶۱۸:۴۰:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۲۶
به همه موارد فوق تقلب در حوزه های امتحان نهایی را هم اضافه کنید . فراوان و راحت فقط با کمی همکاری بعضی مراقبین
مهدی۳۲۲۷۸۲۸۱۹:۲۴:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۲۶
مصوبه تاثیر قطعی معدل ظلم بزرگی به دانش آموزان و کنکوری های این مرز و بوم است و باعث ایجاد مافیای جدیدی به نام مافیای معدل میشود
ناشناس۳۲۲۷۸۴۲۱۹:۴۱:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۲۶
حدود 15 سال پیش که زمزمه های سوابق تحصیلی در کنکور مطرح شد من کارمند دفتر آموزش و پرورش نظری و پیش دانشگاهی بودم و یادم هست که هم به لحاظ اجرایی و هم به لحاظ ماهوی به این تصمیمات از طرف کارشناسان آن دفتر و دفتر سنجش وزارتخانه اشکال وارد شد ولی اهمیت داده نشد اما مسکوت ماند ولی خوب بعد خیلی تغییر وتحول در آن مجموعه ها بوجود آمد. همانطور که مقاله به درستی اشاره کرده، مشکل خود کنکور نیست. خیلی از کشورهای توسعه یافته حتی در مدارس و دبیرستانها برنامه های آموزشی یکسان ندارند تا دست طراحان آموزشی و توسعه آموزش باز باشد زیرا اجرای یکسان آموزش در سراسر کشور به دلیل هزینه های بالای دولتی منجر به اجرای حداقل استانداردهای آموزش میشود. اما در سطح دیپلم آزمون کشوری یا حتی بعد از دانشگاه هر چند سال یکبار آزمون صلاحیت میگیرند. از یک طرف نه حجم کار صنعتی بالا داشتیم و نه صنعت ارتباط مناسبی با دانشگاهها داشت و دارد که خروجی دانشگاه عملا به کار تولید بیاید. از یک طرف دیگر مدرک گرایی در جذب دولتی تشدید شد بدون آنکه اثربخشی آن مشخص باشد و از طرف دیگر بخش خصوصی ضعیفی داشتیم که نمیتوانست سهمی قابل توجه در اشتغال ایجاد کند. ازطرف دیگر دانشگاههای دولتی آنقدر در فشار هزینه رفتند که به جای توسعه ظرفیت که هیچ، صندلیهاشان را برای کسب درامد و حفظ خودشان به پردیسها فروختند. جوانها و غیر جوانها برای جذب به کار یا خروج از کشور یا باقی ماندن در شغل ناچار دنبال مدرک رفتند! نه سواد و مهارت!. در سنوات پیش خیلی از دانشجویان من یا کارگرانی بودند که دنبال افزایش حقوق در شغل بودند یا مدیران صنعتی که خجالت میکشیدند بدون مدرک در جمع مهندسهای کارمندشان باشند. این شد که دکان کلاس کنکور و مافیای کنکور و رشته های خاص و دانشگاههای خاص سکه شد. حالا هم چون حل آن مسائل فعلا دور از دست است، همه این کاسه ها سر کنکور با سوابق تحصیلی و در نهایت سر دانش آموز خصوصا پشت کنکوری های سالهای قبل شکسته شده. کنترل و اصلاح یک سیستم معیوب خیلی بهتر از خلق یک سیستم معیوب تره و مقاله به درستی اشاره کرده که جمع کردن این آشفته بازار هرچه سریعتر باشه به نفع همان عدالت است که جای دیگر باید دنبالش بود.
ناشناس۳۲۲۷۸۶۶۲۰:۱۸:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۲۶
به نظر من دشمن در آموزش و پرورش رخنه کرده ودارند ریشه اصلی کشور که دانشجوها می‌باشند.برای پیشرفت کشور به نا امیدی می‌کشاند اگر دلسوز یا فریادرسی هست یا علی
الناز۳۲۲۷۸۸۴۲۰:۳۹:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۲۶
واقعا حق یه دانش اموز کنکوری منطقه محروم ضایعه میشه ...چرا کسی ک توی تهران با بهترین امکانات اموزشی و بهترین معلما درس خونده با یکی ک عشایره و توی بدترین جا هس و عشایره شرایطه امتحانات نهایی ک سوالاتش کشوریه تراز محاسبه بشه یکی ک مدرسه عادی درس خونده چ گناهی کردهوظلم ب قشر فقیر جامعه اس
تلخند۳۲۲۷۹۴۱۲۱:۵۶:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۲۶
ورودى و خروجى دانشگاه انقدر چیز مهمی نیست مهم بازار کار است.فرض کنید ۱۰۰۰ نفر در کل کشور فلان درس را میخوانند بعد بازر کار نهایتا دو یا سه نفر در کل کشور نیاز به این شغل دارد.رشته های پرطرفدار ۱۰۰ نفر از ان هزار را لازم داشته باشد.
م.ح۳۲۲۷۹۷۰۲۲:۴۶:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۲۶
تروخدا به داد پشت کنکوری ها برسید بچه به امیدی نشستن یکسال از عمرو جوونیشونو گذاشتن به امیدی نتیجه کنکور عالی شده با این نراز گیری بدبخت شدن یعنی یکسال دیگه هم بشینن بازم معلوم نیست چه خوابی براشون دیدن
مینا۳۲۲۸۰۰۳۲۳:۲۶:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۲۶
کی آموزش وپرورش میخوادجواب اعتراض به سوابق تحصیلی رواعلام کنه؟؟
محسن۳۲۲۸۰۹۴۰۱:۰۸:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۲۷
با سلام بنده ۱۷ سال پشت کنکور بودم بخاطر رشته پزشکی درود و رحمت خداوند بر شورای عالی انقلاب فرهنگی که چقدر عالی کار کردند و همچنین اموزش و پرورش انتقاداتی هست اما اینقدر بزرگ نبود ایراداتی هست ولی اینقدر بزرگش نکنید
افشار۳۲۲۸۰۹۷۰۱:۱۴:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۲۷
سلام دوستان به نظر بنده همون کنکور قبلی بسیار عالی بود فقط مسئولین محترم می توانستند آموزش خوب را عمومی کنند مثلا همین پکیج های آموزشی موسسات قدرتمند رو در رسانه های عمومی پخش میکردند مطمئنا خیلی هم هزینه کمتری داشت و اینکه همه در شرایط یکسانی سنجیده میشدند مشکل ما آموزش بی کیفیت است نه چیز دیگری شاید دانش آموزی درموقع تحصیلش به دلایل متعددی نتوانسته نمره خوبی کسب کنه اما این دلیل نمیشود الان که زحمت کشیده و دروس را آموخته با تاثیر بیجای سوابق حقش را ضایع کنیم
ناشناس۳۲۲۸۱۸۵۰۷:۳۶:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۲۷
بهترین کار حذف درسهای عمومی و حذف گرفتن امتحان ترمیم معدل از این دروس برای پشت کنکوریها در رشته های تجربی و ریاضی است البته تاثیر معدل درسهای اختصاصی در این رشته ها به قوت خود باقی بماند وبرای دوازدهمی ها امتحانات درسهای عمومی صرفا برای گرفتن دیپلم باشد.
ناشناس۳۲۲۸۲۷۶۰۹:۳۳:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۲۷
آموزش و پرورش با این تراز بندی سوابق نا عادلانه تمام زحمات داوطلبان سنوات قبل را بر باد داد
ناشناس۳۲۲۸۳۴۵۱۰:۲۸:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۲۷
بهتر بود نظام آموزش وپرورش این‌عدالت رو از معلمین وکادر آموزشی خودش شروع میکرد تا به بار علمی دانش‌آموزان افزوده بشه.اول عدالت آموزشی بعد سواد دانش آموز رو عادلانه محک میزد .از آخر شروع کرد این عین بی‌انصافیه
ناشناس۳۲۲۸۴۴۳۱۱:۲۹:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۲۷
سلام بهتره هر دانشگاهی برا خودش آزمون جدا بگیره و بر اساس رنکینگ دانشگاه دانش آموزان بروند دانشگاه
Zahra۳۲۲۸۴۴۶۱۱:۳۲:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۲۷
واقعا سیستممون اشکال داره باید این وضعیت تغییر کنه منم با این مقاله کاملااااا موافق هستم
ناشناس۳۲۲۸۶۱۳۱۳:۱۷:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۲۷
اگه دقت کنی واقعیت تلخی هست که در عمل داره اثبات میشه .
..۳۲۲۸۶۱۹۱۳:۲۱:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۲۷
با اینهمه تفکر خلاق آ.پ فقط ما دانش آموزان تباه خواهیم شد.
ناشناس۳۲۲۹۱۹۰۲۱:۲۲:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۲۷
سرکاری همین مصوبه غلط کنکوره.
ناشناس۳۲۲۹۲۱۸۲۲:۰۶:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۲۷
بالاخره امسال عمومی ها هست یا نه
ناشناس۳۲۲۹۲۳۹۲۲:۴۳:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۲۷
کسی میدونه الان دانش اموزی ک کلی مردودی داره و بازم شهریور رد شد چکار باید بکنه
علی۳۲۳۰۵۱۳۰۶:۴۴:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۲۹
همه میدانیم که ناعادلانه ترین معیار برای سنجش معدل دروس مقطع دبیرستان است، تنها معیار عادلانه کنکنور سراسری بود که متاسفانه و متاسفانه مافیای پشت حذف کنکور عمدا هرسال سوالات را لو میدادند تا بتوانند دستاویزی برای حذف آن داشته باشند. در کشور ما هم معیار سنجش آزمون و خطا ست. ونظر کارشناسی وجود ندارد، در آینده نزدیک خواهید دید که به سر علم ودانش در ایران چه خواهد آمد، اولینش حذف کنکور وکالت بود، دومینش حذف تدریجی کنکور و همینطور میرویم به سوی بیسوادی مطلق،
ناشناس۳۲۳۰۶۰۳۰۸:۵۳:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۲۹
مشکل اصلی کنکور نیست. کنکور معلول مشکل بزرگ تری است به نام بیکاری و عدم وجود فرصت شغلی. اگر مثل خیلی از کشورها فرصت شغلی مناسب و با درآمدهای خوب برای دیپلم وجود داشت کمتر کسی سراغ کنکور و دانشگاه میرفت. در کشورهای پیشرفته اکثر افراد به دیپلم قانع هستند چون شغل مناسب و با درامد کافی برایشان وجود دارد.
محمد۳۲۳۰۷۵۲۱۱:۲۱:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۲۹
با سلام بنده خبرگزاری های مختلفی را نگاه می کنم این خبر شما واقعا عالی بود لذت بردم و حرف دل مردم را از قلم این نویسنده محترم خواندم. بنده اگر تصمیم گیرنده بودم کسانی را که با عمر جوانانمان سر این مصوبه دور از عقل محاکمه سفت و سخت می کردم.
آرتا۳۲۳۰۷۶۱۱۱:۲۴:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۲۹
چرا انقدر ما رو تحت استرس و فشار قرار میدن هرروز ی قانون و تصمیم جدید تصویب میکنن مارو موش آزمایشگاهی در نظر گرفتن این چه وضعشه ؟ خسته نشدین خدایی ازین همه بی برنامگی و اذیت کردن کنکوریا ؟ خستمون کردید به کدوم سازتون الان دقیقا باید برقصیم ؟
ناشناس۳۲۳۱۵۹۸۰۸:۲۷:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۳۰
کنکور قدیمی خیلی بهتر است درس مهمی مثل زبان انگلیسی نباید از کنکور حذف بشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین