بلینکن: نظم جهانی پیشین به پایان رسیده است

  4020623068

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید جهان در حال گذار به یک نظم دیپلماتیک جدید است که در آن واشنگتن باید اوضاع را برای غلبه بر تهدیدات فزاینده روسیه و چین رهبری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سخنرانی روز چهارشنبه در دانشگاه جان هاپکینز در واشنگتن گفت: یک عصر در حال پایان است، یک عصر جدید در حال آغاز است و تصمیماتی که اکنون اتخاذ می‌کنیم آینده را برای دهه‌های پیش رو شکل خواهد داد.

او ادعا کرد: نظم پس از جنگ سرد در حالی پایان یافت که دهه‌ها ثبات نسبی ژئوپلیتیکی جای خود را به رقابت شدید با قدرت‌های استبدادی داده است. این قدرت‌ها تحت رهبری روسیه و چین قرار دارند. حمله روسیه به اوکراین فوری‌ترین و حادترین تهدید برای نظم بین‌المللی است.

وی مدعی شد، چین بزرگ‌ترین چالش بلندمدت است چرا که آرزوی تغییر نظم بین‌المللی را دارد و در حال توسعه قدرت اقتصادی، دیپلماتیکی، نظامی و تکنولوژیکی برای انجام این منظور است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: پکن و مسکو با یکدیگر همکاری می‌کنند تا از طریق مشارکت «بدون محدودیت» جهان را برای استبداد ایمن سازند.

وی مدعی شد: روسیه و چین نظم موجود را به عنوان «تحمیلی از سوی غرب» در نظر گرفته‌اند اما این سیستم همسو با ارزش‌های جهانی است و در چهارچوب قوانین بین‌المللی قرار می‌گیرد.

از قضا، بلینکن روسیه و چین را متهم کرد که معتقدند کشورهای بزرگ می‌توانند «انتخاب‌های خود را به دیگران دیکته کنند»؛ اتهامی که همواره به واشنگتن وارد شده است.

بلینکن مدعی شد: وقتی کشورهایی همچون روسیه و چین سعی کنند ستون‌های این سیستم چندجانبه را بازنویسی کنند و یا آن را از نو بنویسند، هنگامی که به دروغ مدعی می‌شوند که این نظم موجود صرفا برای پیشبرد منافع غرب به قیمت منافع باقی جهان است، تعداد بسیار زیادی از کشورها و ملت‌ها به پا خواهند خواست و بلند خواهند گفت که «نه، این سیستم که شما در تلاشید تا آن را تغییر دهید، سیستم ماست. این سیستم منافع ما را تامین می‌کند».

بلینکن استدلال کرد: آمریکا عمدتا به خاطر «فروتنی و تواضع» خود «از موضع قدرت» رهبری خواهد کرد. ما می‌دانیم که باید اعتماد تعدادی از کشورها و ملت‌ها را که نظم قدیمی نتوانسته به بسیاری از وعده‌های خود به آنها عمل کند، جلب کنیم.

وی مدعی شد: ائتلاف‌ها برای موفقیت واشنگتن کلیدی خواهند بود. تنها چند سال پس از آنکه توانایی‌های ناتو آشکارا زیر سوال رفت، این بلوک نظامی غربی بزرگ‌تر، قوی‌تر و متحدتر از قبل شد.

بلینگن افزود: جنگ روسیه-اوکراین ثابت کرد که حمله به نظم بین‌المللی در هر جای جهان، به مردم سراسر این کره خاکی آسیب خواهد رساند.

وی در ادامه گفت: آمریکا قصد دارد تضمین کند که اوکراین روسیه را شکست می‌دهد و به عنوان یک «دموکراسی پویا و مرفه» پدیدار می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  21. برای این عکس شما تیتر بزنید

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  25. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

آخرین عناوین