جمهوری‌خواهان: توافق دولت بایدن با ایران، نشان‌دهنده ضعف آمریکاست

  4020622100 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناسان نظامی و امنیتی آمریکایی از توافق دولت «جو بایدن» برای تبادل زندانیان با ایران را که آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی نیز به عنوان بخشی از آن انجام شد، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، «توافقی بد» تلقی کردند.

جمهوری‌خواهان: توافق دولت بایدن با ایران، نشان‌دهنده ضعف آمریکاست

به گزارش ایسنا، در پی توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان که آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی نیز به عنوان بخشی از آن انجام شد، شبکه فاکس بیزینس در گزارشی به بیان دیدگاه مخالفان این توافق پرداخته و نوشت: کارشناسان ارشد نظامی تصمیم از تصمیم بایدن برای توافق با ایران انتقاد کردند. ژنرال بازنشسته کِیث کِلوگ، نایب‌رئیس مرکز امنیت آمریکایی گفت «وقتی به توافق نگاه می‌کنیم، خوب نیست و زمان آن نیز افتضاح بود، دقیقا در بیست‌ودومین سالروز ۱۱ سپتامبر اعلام شد. مردم باید بدانند که ایران به هیچ وجه دوست آمریکا نیست.»

فاکس بیزینس در ادامه نوشت که «رابرت اوبراین» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در این باره گفت «دادن دسترسی به ۶ میلیارد دلار به آن‌ها در ۱۱ سپتامبر قابل درک نیست. پیام اشتباهی به رقبایمان می‌فرستد. نشان‌دهنده ضعف آمریکاست و بازار جدیدی برای گروگان‌گیری برپا می‌کند.»

ژنرال گلوگ همچنین با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: «این خوب نیست. وقتی به کمک‌رسانی‌هایشان به سازمان‌های مانند حزب‌الله نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که این همان جایی است که قرار است این پول هزینه شود. رییس‌جمهور بایدن گفت این پول به اقدامات بشردوستانه اختصاص می‌یابد. نه این طور نیست. هر کسی که عقلش سر جایش باشد، دقیقا می‌داند که این پول قرار است کجا هزینه شود.»

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید اما در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی مدعی شد که ایران نمی‌تواند هر طور که خواست از پول آزاد شده‌اش از حساب‌های بانکی کره جنوبی استفاده کند.

جان کربی مدعی شد : «هر برداشتی که قرار باشد از این پول در قطر صورت بگیرد تحت نظارت و بررسی دقیق قرار می‌گیرد. این کار توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک ملی قطر انجام می‌شود. حتی مقداری که آن‌ها می‌خواهند برداشت کنند نیز توسط چند سازمان و شرکت که برای انتقال کالاها و خدمات به ایران تعیین شده‌اند، بررسی خواهد شد».

انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی، بخش حیاتی در توافق تبادل زندانیان بود که بر این اساس، ماه گذشته چهار نفر از پنج جاسوس آمریکایی از زندان‌های ایران به حبس خانگی رفتند. پنجمین زندانی نیز در حال حاضر در حبس خانگی است. همچنین به‌عنوان بخشی از توافق، دولت بایدن موافقت کرده تا پنج شهروند ایرانی که در آمریکا زندانی بودند، آزاد شوند.

منابع دیپلماتیک آمریکایی، پیشتر به خبرگزاری رویترز گفته بودند که با آزادسازی این پول‌ها و انتقالشان به قطر، تغییری در سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران ایجاد نشده است. پیشتر نیز وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به انتقادات داخلی، به ویژه جمهوری‌خواهان از این توافق گفته بود که این پول‌ها درآمد نفتی ایران بوده است که به دلیل تحریم‌ها در بانک‌های کره جنوبی بلوکه شده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد که «دولت بایدن با ارائه معافیت تحریمی برای بانک‌های بین‌المللی به‌منظور انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران از کره جنوبی به قطر بدون واهمه از تحریم‌های آمریکا، راه را برای آزادی پنج زندانی آمریکایی که در ایران زندانی بودند، هموار کرد».

فاکس بیزینس در ادامه نوشت که اوبرایان با اشاره به تبادل جاسوسان آمریکایی در ایران که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برد با شهروندان ایرانی زندانی در آمریکا گفت: «من به عنوان کسی که قبلا مذاکره‌کننده پیشین آمریکا در زمینه موضوع گروگان‌ها، از دیدن این که این آمریکایی‌ها به خانه و نزد خانواده‌هایشان باز می‌گردند، خوشحالم. تقصیر آن‌ها نیست که دولت بایدن چنین توافق بدی انجام داده است.»

او با مطرح کردن ادعایی علیه نقش ایران در منطقه افزود: «اما دادن ۶ میلیارد دلار به ایرانی‌ها و هزینه شدن آن برای برنامه هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و نیروهای نیابتی‌شان، چه حزب‌الله در عراق یا لبنان یا حماس در غزه یا حوثی‌ها (انصارالله) در یمن باشد، ایده بدی است.»

او همچنین مدعی شد: «نگرانی درباره باج‌دهی و دادن چنین پولی در ازای گروگان‌ها این است که نگرانی این گروگان‌ها و خانواده‌هایشان برطرف می‌شود اما بازاری در آینده برای گروگان‌گیری آمریکایی‌ها در خارج از کشور ایجاد می‌شود و شما فقط این رنج را به آمریکایی‌ها در آینده منتقل می‌کنید که به خاطر این تصمیمات بد گروگان گرفته خواهند شد.»

آسوشیتدپرس همچنین گزارش داد که به اطلاعاتی دست یافته که بر اساس آن، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا معافیت تحریمی را اواخر هفته گذشته و یک ماه پس از اینکه مقام‌های ایرانی و آمریکایی بر سر این موضوع به توافق رسیدند، امضا کرده بود اما کنگره تا روز گذشته (دوشنبه) از این تصمیم مطلع نشده بود.

مفاد کلی توافق پیش از این اعلام شده بود و انتظار می‌رفت معافیت تحریمی بر این اساس اعلام شود اما در این اطلاعیه، برای اولین بار بود که دولت آمریکا خبر داد پنج زندانی ایرانی را بر اساس توافق با تهران آزاد می‌کند؛ با این حال نام این زندانیان اعلام نشده است.

این معافیت تحریمی به معنای آن است که بانک‌های مستقر در اروپا، منطقه غرب آسیا و همچنین آسیا برای انتقال دارایی‌های مسدودشده ایران از کره جنوبی به بانک مرکزی قطر، درگیر تحریم‌های آمریکا نخواهند شد؛ دارایی‌هایی که به‌منظور «خرید کالاهای بشردوستانه» برای ایران نگهداری خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۲۳۷۴۳۲۳:۲۳:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۲۲
برجامم میگفتن افتضاح.حسین شریعتمداریم میگفت افتضاحه.من که نفهمیدم کی راست میگه کی دروغ
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

آخرین عناوین