چرا حق داریم درباره قفقاز جنوبی نگران باشیم

گروه جهان الف،   4020619113 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

«در تنش‌زایی های اخیر در قفقاز جنوبی، جمهوری آذربایجان صرفا مهره میدانی است و بازیگران اصلی پشت پرده کنشگرانی نظیر رژیم صهیونیستی، ناتو، ترکیه و انگلیس هستند. بازیگرانی که باکو به دلگرمی آن ها اقدام به جنجال آفرینی می کند و البته که اهداف خاصی را نیز در دستورکار دارند. شاید اصلی ترین هدف آن ها از بازی با مهره علی اف و جمهوری آذربایجان را نیز بتوان زمینه چینی جهت توسعه ناتو به شرق دانست.»

 چرا حق داریم درباره قفقاز جنوبی نگران باشیم

چرا به گزارش الف؛ در روزها و ساعات اخیر، بار دیگر روند اقداماتِ توام با تنش زایی جمهوری آذربایجان در جوار مرزهای مشترک با ارمنستان به اوج خود رسیده است. در این راستا، تصاویر و ویدئوهای مختلفی از اعزام کاروان‌های نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان و یگان های مختلف آن به مناطق مرزی با ارمنستان و البته واکنش متقابل ارمنستان به این موضوع با تقویت خطوط نظامی خود در برابر جمهوری آذربایجان، منتشر شده است. 

با این حال، نکته قابل تامل در این میان، موضع گیری های صریح مقام های ارشد سیاسی و نظامی کشورمان بوده که همچون گذشته تاکید کرده اند که ایران تغییر در مرزهای ژئوپلیتیکی منطقه را نمی پذیرد. موضع‌گیری که معطوف به تحرکات نظامی جمهوری آذربایجان جهت پیشروی احتمالی در خاک ارمنستان و زمینه‌چینی جهت تصرف بخش های قالب ملاحظه ای از این کشور و فراهم کردن مقدمات لازم برای ایجاد "دالان تورانی" است. دالان ارتباطی که به طور مستقیم جمهوری آذربایجان را به ترکیه متصل خواهد کرد. در این میان، حداقل با استناد به 3 استدلال محوری می توان به این سوال پاسخ داد که چرا مخالفت ایران با ایجاد تغییر در مرزهای ژئوپلیتیکی در منطقه مشروع است؟ 

اولا، در تنش زایی های اخیر در قفقاز جنوبی، جمهوری آذربایجان صرفا مهره میدانی است و بازیگران اصلی پشت پرده، کنشگرانی نظیر رژیم صهیونیستی، ناتو، ترکیه و انگلیس هستند. بازیگرانی که باکو به دلگرمی آن ها اقدام به جنجال آفرینی می کند و البته که اهداف خاصی را نیز در دستورکار دارند. شاید اصلی ترین هدف آن‌ها از بازی با مهره علی اف و جمهوری آذربایجان را نیز بتوان زمینه‌چینی جهت توسعه ناتو به شرق دانست. 

در واقع، ناتو می تواند از مجرای ترکیه و با استفاده از دالان تورانی و دور زدن مانعِ ارمنستان، به جمهوری آذربایجان متصل شود و سناریوهای متنوع سیاسی و مخصوصا امنیتی را به ویژه علیه ایران دنبال کند. در عین حال، ترکیه نیز به دنبال توسعه نفوذ خود در منطقه قفقاز و به ویژه آسیای مرکزی از مجرای دالان تورانی و اتصال مستقیم به جمهوری آذربایجان است. در سال های گذشته، سرمایه گذاری های گسترده ای را هم در این عرصه انجام داده است. 

البته که رژیم اشغالگر قدس نیز سعی دارد تا با تضعیف اهرم های ایران در منطقه و توسعه نفوذ خود در قفقاز جنوبی، تا جای ممکن کشورمان را تحت فشار قرار دهد و اهرم های تهدیدزای خود علیه تهران را متنوع کند. در این فضا، تمامی بازیگران مذکور سعی دارند با استفاده از رویه های نامشروع و زور، اهداف خود را به ضرر کشورمان به پیش برند. مساله ای که واکنش قاطع ایران را می طلبد و البته که ایران در این حوزه کنشگری فعالی را از خود نشان داده و پیام های لازم را به باکو و متحدانش منتقل کرده است. 

دوم اینکه منطقه جمهوری آذربایجان در تنش آفرینی علیه ارمنستان، مبتنی بر استدلال های تاریخی عجیب و غریب و مملو از شبهه است. این در حالی است که اگر واقعا بنا باشد کشوری در قفقاز جنوبی ادعاهای تاریخی داشته باشد آن ایران است که کشورهای کنونیِ این حوزه در قالب قراردادهای تاریخی به اجاره چند دهه ای درآمده بودند(و از خاک ایران جدا افتادند) و البته که دوره زمانی این قراردادها نیز به سر آمده و اگر بنا بر استدلال تاریخی باشد، این بخش های جداافتاده از کشورمان بایستی بار دیگر به ایران ملحق شوند. 

در این فضا، شاهد بوده ایم که ایران تا جای ممکن در مورد تنش آفرینی های جمهوری آذربایجان در منطقه خویشتن‌داری کرده و طرف های بحران را به صبر و آرامش دعوت کرده است. حال اگر بنا باشد که باکو با استناد به ادعاهای واهی بخواهد طرح های نادرست و نامشروع خود را به پیش برد، این مساله از بدعتی خطرناک در منطقه خبر می دهد که بایستی در برابر آن ایستاد و با منطق درست نسبت به استیفای منافع ملی کشورمان اقدام کرد. 

و در نهایت سوم اینکه انتظار می رود به طور خاص ناتو و انگلستان، از طریق تحریک جمهوری آذربایجان در قفقاز جنوبی و وارد کردن فشارهای زیاد به آن جهت تشدید تلاش هایش برای احداث دالان تورانی، در قدم بعدی به دنبال توسعه و گسترش گروه های افراط گرا با ایدئولوژی های جدید در منطقه باشند. مساله ای که البته ناظران و تحلیلگران مختلفی نیز به آن اشاره کرده اند و نسبت به آن هشدار نیز داده اند. 

موضوعی که خود می تواند هسته های ناامن‌کننده جدیدی را در منطقه فعال کند و حامل هزینه های قابل‌توجهی برای کشورمان در آینده باشد. در این فضا، چون جمهوری آذربایجان حق نمی گوید و با پشتوانه طیفی از قدرت های باطل به دنبال پیشبرد اهداف خود به ضرر کشورمان و منافع ملی و امنیتی آن است، موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایستادگی و مقاومت، کاملا بحق، منطقی و بجا است. 

دیدگاه کاربران

ترک ایرانی پاسدار ایران و ایرانی۳۲۲۱۱۴۱۰۰:۵۵:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۲۱
ایران باید پاسخ کوبنده ای به الهام علی اف بدهد کسی که با تکیه بر کشورهای دیگر دچار توهم هست در حالی که کلا بازیچه کشورهای دیگر هست باکو نه مختصات یک کشور رو دارد نه نیروی نظامی نه حتی ساختار سیاسی و اجتماعی جا افتاده فقط بازیچه دست کشورها خارجی بخصوص اسرائيل است فکر کرده قراره همینجوری کشورهای دیگر بخاطر علی اف با ایران بجنگند حتی نفتشون ملی نیست و بیشتر سهام نفتشون در دست کشورهای اروپای و حتی اعراب هست ایران باید درس عبرتی به این متوهم بدهد بعلاوه باید پاسخ کوبنده به مزدوران داخلی در استانهای اذربایجان شرقی و غربی هم داده بشه افراد بیکار و بی هویت و علافی که با درست کردن صفحات مجازی مشغول دروغ و شایعه پراکنی علیه ایران عزیز و مردم بزرگوارمون هستند
ناشناس۳۲۲۱۳۱۸۱۰:۰۰:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۲۱
پانترکهای که به طور مشخص از طرف ترکیه تغذیه مادی می شوند فراموش نشود .وظیفه ی آنها یورش به مطالب مربوط به قفقاز و ترکیه است برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب . دنبال زیاد و قوی جلوه دادن خودشان هستند و از همه مهمتر دنبال القای شکاف قومیتی در ایران .یکی از پاتوقهایشان هم اموزشگاه های زبان است که زبان جعلی اسلامبولی تدریس می کنند .
رضا۳۲۲۱۴۹۹۱۳:۲۰:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۲۱
عزیز چرا عجله میکنی مگر علیف کاری کرده و جرات انجام کاری را نشان داده که بخواهی پاسخی به او بدهی؟چاره علیف بی توجهی به اوست تا زمانی که وارد خاک ارمنستان نشده که قطعا هم نخواهد شد اما اگر روزی جنونش بالا بزند و وارد خاک ارمنستان شود ایران در مدت کوتاهی کل نیروهایش را برای منافع ملی خودش و نه دولت ارمنستان با مداخله مستقیم به کار خواهد گرفت.
ناشناس۳۲۲۱۶۵۵۱۶:۰۳:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۲۱
منِ آذربایجانی در جبهه های جنگ با هموطنان خود برای حفاظت از این خاک شهید دادیم .
سلطان۳۲۲۱۷۲۱۱۷:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۲۱
دوست عزیز شما نمی خواهد ناراحت کنید خودتون رو ، سیاست شما رو هم نمی‌شناسد . بالا هر چی صلاح باشه انجام می دن ، وقتی دشمن شناسی کار بکنه اون موقع دوست و دشمن معلوم میشه .
از ماکو۳۲۲۱۸۷۲۲۱:۲۳:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۲۱
هموطنان عزیز چرا به این نکته توجه نمی کنند گه مفهوم قلابی بنام پانترک اساسا در اذربایجان جایگاهی ندارد و عددی حساب نمبشود و البته ما اذربایجانیها چون هویت داریم پس ایرانی هستم و اصل و نسب و تاریخمان مشخص است
علی۳۲۲۱۱۴۶۰۱:۱۵:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۲۱
احتمالا شما از نخست وزیر ارمنستان بیشتر اطلاعات دارید که از روسیه ناامید شده و به سمت امریکا گرایش پیدا کرده و با امریکا رزمایش برگذار کرده
ناشناس۳۲۲۱۳۵۳۱۰:۴۳:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۲۱
۴۰ تا سرباز آمریکایی اسمش مانور نیست . البته واضح است که در اقدامی هماهنگ این مانور مینیاتوری را برگزار کرده اند که طرف اسرایبلی - علیفی به عنوان بهانه تو سر مخالفانشان بکوبند . و الا اگر آمریکا واقعا پشت سر ایروان بود ،علیف که هیچ بابای علیف هم جرات عرض اندام نداشت .
ناشناس۳۲۲۱۱۴۷۰۱:۲۹:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۲۱
مسیر زنگزور باید خط قرمز ما باشد در صورت تسلط آذربایجان به زنگزور ارتباط ما با اروپای شرقی قطع میگردد ،باید این را بدانیم که رضاخان با خیانت خود در بخشش منطقه قره سو و کوه آرارات کوچک به ترکیه سبب بروز تنش های امروز در منطقه و قطع مسیر ترانزیتی ما شده است ، در حال حاضر و با توجه به روابط دیپلماتیک با ارمنستانی ها مسیر امن ترانزیتی برای ما در این منطقه زنگزور در خاک ارمنستان است
ايدين۳۲۲۱۵۴۳۱۳:۵۹:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۲۱
يعني زمان شوروي ارتباط نداشتيم؟؟
ناشناس۳۲۲۱۱۵۰۰۱:۳۶:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۲۱
تا دیر نشده ایران باید با ارمنستان معاهده امنیتی تجاری در خصوص زنگزور امضا کند بر اساس این معاهده ایران در منطقه زنگزور در تامین امنیت به ارمنستان کمک خواهد کرد در عوض ارمنستان ترانزیت کالا از این مسیر را برای ایران تسهیل خواهد کرد
ناشناس۳۲۲۱۱۵۹۰۲:۱۶:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۲۱
اگر ناتو پشت قضیه بود روسیه بهتر از ما می فهمید و موضع گیری بی طرفانه نمی کرد.اصولا ناتو نیازی به آذربایجان برای هم مرزی با ایران ندارد. از طرفی ما منافع عظیم اقتصادی را به دلیل تحریم از دست دادیم و حالا نگران آب باریکه ای از مرز لاچین هستیم در حالیکه راههای جایگزین زمینی و دریایی هم هست!!!
ناشناس۳۲۲۱۳۷۵۱۱:۰۰:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۲۱
ترکیه سالها است که عضو ناتو است و هم مرز با ایران
کیارش۳۲۲۱۱۶۰۰۲:۱۸:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۲۱
کشورهای کنونیِ این حوزه در قالب قراردادهای تاریخی به اجاره چند دهه ای درآمده بودند(و از خاک ایران جدا افتادند) و البته که دوره زمانی این قراردادها نیز به سر آمده و اگر بنا بر استدلال تاریخی باشد، این بخش های جداافتاده از کشورمان بایستی بار دیگر به ایران ملحق شوند. برای یک مطلب تحلیلی جدی خیلی بد است که چنین شایعات عوامانه ای را محور نوشته خود قرار دهد. کدام قرارداد اجاره ای؟! عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمانچای را اصلا یکبار خوانده اید؟!!
عمران۳۲۲۱۱۶۶۰۳:۰۲:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۲۱
دالان تورانی ضربه شدیدی به موقعیت استراتژیک کشورمان خواهد زد و نه تنها ایران را دور میزند بلکه گذرگاه ایران به اروپا و دریای سیاه از طریق ارمنستان را عملا غیر ممکن میکند. متاسفانه مسئولین امنیتی کشورمان روی این موضوع حساسیت لازم را نشان ندادند و دست باکو را باز گذاشتند. از همه طرف داریم ضربه میخوریم، طالبان که آب را بر رویمان بسته، کشورهای حاشیه خلیج که با هند و عربستان و اردن و اسرائیل اخبراً طرح گذرگاه جایگزین جاده ابریشم ریخته اند. این همه در سوریه هزینه کردیم و الان ترکیه بیشترین سود را از بازسازی آن میبرد.
ناشناس۳۲۲۱۱۶۷۰۳:۲۴:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۲۱
بهترین کار دادن درس عبرتی دردناک به جمهوری آذربایجان میباشد. خواهشا اینهم مثل آب هیرمند نکنید که فقط حرف زده بشه. دیر یا زود باید اقدام عملی کرد. در یک هفته پرونده علی اف و آذربایجان رو برای همیشه ببندید
ناشناس۳۲۲۱۱۸۱۰۶:۱۹:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۲۱
مرز با ارمنستان گلوگاه خاک ایران است که نباید بسته شود.
ناشناس۳۲۲۱۲۰۳۰۷:۲۴:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۲۱
باید طبق اسناد موجود درخواست پیوستن مجدد قفقاز جنوبی به ایران را توسط محافل و دادگاههای بین المللی دنبال کنیم .
ناشناس۳۲۲۱۲۰۶۰۷:۴۲:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۲۱
آقای تحلیل گر راهکار بده. آیا فقط باید نگران بود؟
ناشناس۳۲۲۱۲۱۱۰۷:۵۶:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۲۱
اول نگران داخل کشور باشید که زیاده خواهان هر روز یک مشکل بوجود میاورند. دولت یکپارچه و مجلس یکپارچه ای که فکر مردم نیستند و مشکلات داخل را نمیتوانند حل کنند چه به حل کردن مشکلات خارج مرزها.
ناشناس۳۲۲۱۲۱۳۰۷:۵۸:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۲۱
مشکل اصلی وطن فروشان داخلی طرفدار ترکیه و اسراییل و آذربایجان هستند.
ناشناس۳۲۲۱۲۳۰۰۸:۲۰:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۲۱
تا کی میخواین به موشک هایی که ساختین فقط نگاه کنین?علیه طالبان هم که استفاده نکردید!!!! اینجا وقتشه سپاه و بسیج حرکتی بکنند و حتی وعده انتقام سخت را در همین میدان با اسرائيل عملی کنن.مطمئن باشید مردم و نیروهای ارتش از پشت جبهه همگی از سپاه حمایت میکنن
فراز۳۲۲۱۵۸۶۱۴:۵۴:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۲۱
ما اینجا لب مرز هستیم زن بچه هامون ترسیدن به ایران ربطی نداره زمین های اشغالی اذربایجانه خودشم پس میگیره
ناشناس۳۲۲۱۲۴۸۰۸:۳۴:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۲۱
با ناشی گری می گویید قره باغ برای آذربایجان هست.....
ناشناس۳۲۲۱۲۴۹۰۸:۳۴:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۲۱
باید زمانی نگران میشدید که 25 درصد خاک یک کشور شیعه زیر چکمه قاتلان ارمنی لگد مال شد و 1 میلیون شیعه آواره شدند.
ناشناس۳۲۲۱۳۵۴۱۰:۴۵:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۲۱
همون موقع اگر ایران کمک نمیکرد کل جمهوری بادکوبه از نقشه دنیا حذف میشد. فقط کافی است خاطرات پدر الهام علیف را بخوانید که ایران چگونه جلوی ارمنیها را گرفت و مردم جمهوری بادکوبه را از بیماری و قحطی نجات داد. اما اصل مطلب این است که آنها ایرانیها هستند و آذربایجانی هم نیستند حتی زمان قاجار هم اسم آنجا آذربایجان نبود. تاریخی هم که حالا به خورد آنها میدهند تاریخی است که استالین برایشان نوشت. حالا هر کسی چه در جمهوری بادکوبه و چه در هر جای دیگر دنیا آنرا قبول دارد پیرو استالین است چه بداند چه نداند. سیاست استالین تضعیف همسایه ها بود و در نهایت اشغال آنها. کاری که جنگ جهانی دوم کرد و آذربایجان را از ایران جدا کرد که به همت غیور مردان آن خطه خاینین سرکوب و آذربایجان به مام میهن بازگشت.
سعید۳۲۲۱۲۶۴۰۸:۴۳:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۲۱
شما حق دارید نگران باشید ولی کاری نمیتوانید بکنید! اگر انها بخواهند اتفاقی بیوفتد میوفتد
ناشناس۳۲۲۱۳۸۹۱۱:۰۹:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۲۱
عزیزم وقتی ایران به صورت رسمی بگوید تغییر رخ نخواهد نداد یعنی اجازه نخواهد داد چه از طریق دیپلماتیکی یا اقتصادی یا نظامی حال کل دنیا هم جمع شوند و بخواهند تغییر بدهند ایران با قدرتی که دارد جلوی آن می ایستد
ناشناس۳۲۲۱۵۸۷۱۴:۵۵:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۲۱
از چی حرف میزنید اگر قدرت داشتیم حق ابه را از زطلبان میگرفتیم اگر قدرت داشتیم خسارت از عراق میگرفتیم اگر قدرت داشتیم دهن اعراب را میبستیم پس همه تبلیغات هست . قدرت ترکیه دارد که هم امریکا و هم روسیه را به چالش میکشد و منافع ان را می برد. در سوریه ما کشته دادیم هزینه کردیم سود تجارت و بازسازی ان را ترکیه می برد
ناشناس۳۲۲۱۶۶۳۱۶:۱۳:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۲۱
منتظر همین بودم! اولا حق آب که ممکن است باشد یا نباشد یا رها شود یا رها نشود را با تغییر سرزمین یکی نفرمایید! دوم هم مگر کسی خواست غرامت بگیرد از عراق؟!!! اعراب دیگر از آن حرف ها بود که مثلا چی کار می توانند بکنند حتی به طرف ایران هم آمدن بعد از شکست های متعدد در ضمن همین ترکیه و آمریکا می‌خواستند سوریه و بعد عراق را به سمت تجزیه و از محور مقاومت خارج کنند ایران گفت نه
ناشناس۳۲۲۱۶۴۱۱۵:۴۱:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۲۱
آنها کی باشند که هر اتفاقی بخواهند رخ بدهد؟ ما نیمی از دنیا را در جنگ عراق شکست دادیم اینها که عددی نیستند اسرائیل هم بخواهد غلط اضافه کند با اولین موشک‌هایی که به شهرک هایش بخورد به غلط کردن میافتد
ناشناس۳۲۲۱۲۸۹۰۹:۳۲:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۲۱
جالبه در حال حاضر ارمنستان با آمریکا در حال برگزاری مانور در مرزهای ارمنستان می باشد اگه همچین مانوری را آذربایجان با آمریکا برگزار می کرد الان مقامات و رسانه های ایرانی (فارس نیوزو...) گوش زمین و زمان را پاره کرده بودند و آذربایجان را تهدید می کردند ....ولی الان که آمریکا توسط ارمنستان در حال برنامه ریزی جهت اسقرار در مناطق شمالی ایران(مابین روسیه و ایران) می باشد هیچ صدایی وجود ندارد انگار نه انگار.درکل این نوع سیاست غلط ایران در آینده به نفع کشور نخواهد بود .
ناشناس۳۲۲۱۲۹۷۰۹:۳۹:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۲۱
در مقابل بیانیه اعراب برای جرایر سه گانه و میدان نفتی مشترک چه کردیم؟ حتی از احضار سفرای عرب عاجزیم!!!! در مقابل یاوه گویی های حرکت مردمی منطقه (تروریست های طالبان) و ندادن حق آبه کشور چه کردیم؟!!!!! فقط بلدیم سفرای اروپایی را احضار کنیم. معلومه که همه ما را می بینند مطمئن باشید تمام کارهای آذربایجان حساب شده است. حتی ارمنستان هم وقتی می بیند ما از گرفتن حقمان از کشورهای ضعیف و کوچک منطقه عاجزیم دست به دامن امریکا شده است. حالا ما در این وسط هیچ کاره ایم و ما را حساب نمی کنند یک طرف آذربایجان با حمایت مستقیم ترکیه و اسرائیل و طرف دیگر هم امریکا در کنار ارمنستان . بعد فکر می کنید جنگ می شود؟ هرگز. آنها توافقی می کنند که ما را حذف کنند.
ناشناس۳۲۲۱۳۲۴۱۰:۱۱:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۲۱
امروز با همه ادعای حاکمیت، متاسفانه طالبان براحتی آب را بر روی ما می بندد، اعراب با همراهی چین و روسیه ادعای جزایر سه گانه را دارند، جمهوری آذربایجان اقدام نظامی برای گذرگاه زنگزو انجام می دهد و .....
ناشناس۳۲۲۱۳۳۰۱۰:۱۶:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۲۱
قرارداد واگذاری اجاره صدساله بادکوبه به اتمام رسیده است. و جمهوری آذربایجان و ارمنستان می بایست به سرزمین مادری خود ایران ملحق شوند. جمهوری اسلامی ایران از طریق همه پرسی در این دو کشور زیر نظر سازمان ملل می تواند اقدام کند. تنها راه اتمام همه مشکلات در منطقه قفقاز همین است.
ناشناس۳۲۲۱۳۸۶۱۱:۰۸:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۲۱
عجیبه اینقدر تحت تاثیر شایعات بی مبنا قرار گرفتید ، اول اینکه معاهدات ننگین مربوط به200 سال پیش بودند نه100 سال دوما اگر یک بار معاهده ننگین را میخواندید میفهمیدید که هیچ بحثی از اجاره نیست
ناشناس۳۲۲۱۳۵۰۱۰:۳۸:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۲۱
راستی در مورد اعراب خلیج فارس و بیانیه جزایر ایران چرا ساکت هستید؟!! چون روسیه و یا چین نبود؟!!
رزمنده 8 سال دفاع مقدس۳۲۲۱۳۶۶۱۰:۵۷:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۲۱
هیچ کس نمیپرسد چرا قبلا نمیتونستند جسارت بکنند ولی حالا اینطور جسارت پیدا کرده اند ؟فقط در سایه عملکرد تندروها درایران که وحدت ملی را تحت الشعاع خود قرار داده اند و آنها هم میدانند که نارضایتی به حد بالا رسیده و میخواهند با سوار به این موج نارضایتی به اهدافشان برسند .
ناشناس۳۲۲۱۵۷۷۱۴:۴۸:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۲۱
متاسفانه مسئولین فقط حرف میزنند وقتی جواب طالبان را ندادند و کوتاه امدند نتیجه این میشود که اذربایجان هم پر رو میشود وقتی بی دلیل دنیا را با خود دشمن کرده اید این نتیجه را میگیرید ترکیه در جوار ما میتازد و سود کلان از تاختن هایش میبرد
محمد۳۲۲۱۶۱۲۱۵:۱۴:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۲۱
یکی از بندهای توافق سه جانبه آتش بس: باید همه اتصالات اقتصادی و حمل و نقلی در منطقه باز شود. جمهوری ارمنستان باید امنیت محورهای مواصلاتی حمل و نقلی بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را تضمین کند تا حرکت بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و بار در هر دو جهت ترتیب داده شود. گارد مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه مسئول نظارت بر محورهای حمل و نقل خواهد بود. مطابق توافق طرف‌ها، محورهای حمل و نقل جدیدی برای اتصال جمهوری خودمختار نخجوان و مناطق غربی جمهوری آذربایجان ایجاد می‌شود
موسوی۳۲۲۱۶۵۴۱۵:۵۹:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۲۱
چون مرز ایران و ارمنستان و سیونیک ارتباط مستقیم با برنامه های تجزیه طلبی ترکیه و باکو و صهیونیست و غرب و ناتو بر استانهای شمالی ایران و تبریز دارد شکی نکنید آنها می خواهند بصورت پلکانی و سینه خیزی صهیونیستی جلو بیایند این را خودشان گفته اند.
علی خان۳۲۲۱۶۵۸۱۶:۰۷:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۲۱
باید درس عبرت رو به ترکیه داد اون الهام رو تحریک می کنه .
ناشناس۳۲۲۱۶۷۰۱۶:۱۶:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۲۱
باکو خیلی آرام فقط با برنامه های تلویزیونی مفرح خود داره جوانان آذری ایران را جذب میکنه .
ناشناس۳۲۲۱۶۸۶۱۶:۲۷:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۲۱
بجای کینه توزی و جنگ به فکر بازار مشترک سازمان اکو باشید ارمنستان هم با اجازه دادن، آذربایجان از زنگزور به نخچوان دسترسی خواهد داشت زنگ زور بصورت منطقه آزاد خواهدبود هم ایران هم آدربایجان از زنگزور استفاده خواهد کرد جاده لاچین هم ارمنی ها رفت آمد خواهد کرد بدون اینکه مرزها تعقیر کند.
محمد۳۲۲۱۶۹۳۱۶:۳۶:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۲۱
من از این قسمت متن خبر خوشم اومد که گفته تاریخ قرار دادهای ننگین گذشته که باعث شد آذربایجان شمالی از خاک ایران جدا بشه باطل شده و باید سرزمین های جدا شده دوباره به ایران برگردانند
آراز۳۲۲۱۷۲۵۱۷:۲۳:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۲۱
زنگه زور خاک اشغالی آذربایجانه بالاخره پس هم میگیره .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین