یارانه‌زدایی به قیمت فقر مردم!

یوسف مشفق، گروه اقتصادی الف،   4020618078 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
یارانه‌زدایی به قیمت فقر مردم!

سریال حذف یارانه‌ها به نقطه بسیار حساسی رسیده و آن‌طور که از شواهد بر می‌آید، نیمه‌دوم امسال دور جدیدی از پروژه یارانه‌زدایی دنبال می‌شود.

اخیراً مشاور وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای خطاب به سرپرست معاونت توسعه بازرگانی این وزارتخانه از حذف ارز 28 هزار و 500 تومانی محصولات دامپزشکی (اعم از دارو، واکسن، افزودنی‌ها مواد اولیه دارویی دامپزشکی، مکمل، کنسانتره و…) خبر داده و این به معنای افزایش قیمت‌ محصولات دامداری‌ها و مرغداری‌ها و حتی گران‌شدن هزینه‌های تولیدشان و در نهایت ورشکسته‌شدن و تعطیلی آنهاست.

علاوه بر این، هفته گذشته نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا از 28 هزار و 500 به 37 هزار و 500 افزایش یافت و نتیجه قابل پیش‌بینی آن، افزایش قیمت مواد اولیه برای تولیدکنندگان و در نهایت گران‌شدن محصولات نهایی تولیدشده در حوزه‌های شیمیایی، نساجی، لوازم‌خانگی، خودروسازی، برق و الکترونیک و غذایی است.

این را در کنار تصمیم اخیر دولت برای جراحی ارزی در حوزه دارو قرار دهیم تا متوجه شویم که چشم‌انداز پیش‌روی ما چندان روشن نیست زیرا قرار است که راه‌های آزموده‌شده و شکست‌خورده قبلی دوباره پیموده و تکرار گرددد.

از سال 89 به بعد، مجالس و دولت‌هایی که بر سر کار آمدند با تصویب و اجرای قوانینی از جمله قانون هدفمندی یارانه‌ها و برنامه‌های توسعه، یارانه‌هایی که به هر شکل ممکن به ابتدای زنجیره تولید و حتی واردات اختصاص داده می‌شد را حذف و سعی کردند که بخشی از آن را به دست مصرف‌کننده نهایی برسانند و این روش در حوزه‌های گوناگون اعم اجرایی شد؛ سیاستی که گذشت زمان، ناکارآمدی و اثرات سوء آن را اثبات کرد.

گوشه‌ای از نتایج سیاست هدفمندی – که معنای دقیق‌تر آن حذف یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌هاست - پرت‌شدن خانوارهای بیشتری به دره فقر، آسیب‌دیدن نظام تولید و بی‌ارزش‌شدن پول ملی است که در این سال‌ها آسیب‌های اجتماعی بسیاری را رقم زده و علاوه بر این، بی‌اعتمادی عمومی به ساختار سیاسی را رقم زده است زیرا هر طرح و برنامه‌ای که زندگی و معیشت روزمره مردم را دستخوش تحولات منفی کند، در نهایت نوک پیکان انتقادات را به سمت نظام روانه خواهد کرد.

حال در شرایطی که جامعه با موج تورمی بی‌سابقه سال گذشته مواجه بوده دوباره قرار است تصمیماتی اتخاذ شود که معیشت و سلامت مردم را هدف قرار ‌می‌دهد؛ آن‌هم با روش‌های مشابهی که یک‌سال قبل آزموده و اجرایی شد.

سال گذشته و با حذف ارز چهارهزار و 200 و حتی با وجود اعطای یارانه‌های 300 و 400 هزارتومانی، قدرت خرید مردم تنزل بسیاری کرد و دیدیم که حذف ارز ترجیحی چگونه موج‌تورمی را به اساسی‌ترین نیازهای خوراکی مردم و فراتر از آن به دیگر کالاها گسترش داد که در نهایت دولت را وادار به تخصیص ارز 28 هزار و 500 کرد.

حالا آن‌طور که از شواهد برمی‌آید، دوباره قرار است که به طور آهسته و پیوسته‌ای همین ارز 28 هزار و 500 هم در حوزه‌های مختلف به سمت حذف‌شدن حرکت کند اما حتی این‌بار اثری از همان افزایش یارانه‌ها هم نخواهد بود و فقط بخشی از دهک‌ها در قالب کالابرگ الکترونیک، از افزایش 120 هزارتومانی یارانه برای خرید مایحتاج خود بهره‌مند می‌شوند و این به معنای فقر بیشتر مردم است!

این راهی که دولت و مجلس در پیش گرفته‌اند، فرجام مشخصی دارد و نتیجه حتمی آن چیزی جز فقر، نارضایتی، اعتراض و بی‌اعتمادی نخواهد بود. ساختار کشور به‌دلیل حضور و سیطره اقتصاددانان نئولیبرال، در گرداب یارانه‌زدایی افتاده و اگر تغییری در این ریل‌گذاری‌ها صورت نپذیرد، آینده‌ هولناکی در انتظارمان خواهد بود.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۱۹۷۲۵۱۴:۰۶:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۱۹
میشه حقوق ما کارگرهای بدبخت رو ارزی بدید و کلا یارانه ها رو حذف کنید؟ حقوق کارگر بدبخت رو ریالی میدید اما هزینه ها رو دلاری و یورویی سر ما آوار می کنید. عرضه مهار تورم رو ندارید و قیمت ارز مدام جهش میکنه اونوقت تبعاتش رو گردن کارگر بیچاره می گذارید ؟
ناشناس۳۲۱۹۸۱۸۱۵:۱۹:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۱۹
میشه پول گندم کشاورزان را بعد از چهار ماه بدن
خورزمالی ز دیار بختیاری یل۳۲۱۹۸۸۴۱۶:۴۰:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۱۹
یارانه سنگی بزرگ که احمدی نژاد در چاه ملت انداخت و تا حالا کسی موفق نشده است این سنگ را از چاه بیرون بیاورد .
ناشناس۳۲۱۹۹۳۶۱۷:۲۷:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۱۹
اگه مختار ثقفی بود حتماً از حلقوم یاغی‌ها و طاغی‌های فولاد و مس و ذوب‌آهن و پتروشیمی و خودروسازی و باستی‌هیلزی‌ها و مافیای بانک‌های بنگاه‌دار و رباخوار میگرفت و به مردم محروم میداد اگه مختار بود مدارس لاکچری و تبعیض آلود را تعطیل و قلع و قمع میکرد
ناشناس۳۲۲۰۳۴۸۰۹:۲۹:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۲۰
و همین رسانه ها چقدر از مزایای این طرح میگفتند و آقای جمشید پژویان هم آتش بیار این معرکه بود.
ناشناس۳۲۱۹۸۸۹۱۶:۴۳:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۹
احمدی نژاد با اجرای یارانه ها که هم اقتصاد کشور را ویران کرد و هم میان طبقات مختلف اجتماع شکاف و اختلاف و چند قطبی نمود جامعه را کلا به فنا داد
ناشناس۳۲۲۰۰۹۰۲۱:۲۱:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دقیقا اجرای یارانه ضربه ای بود که به ملت زد !
ناشناس۳۲۱۹۸۳۶۱۵:۳۸:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۱۹
بزرگترین درد ما همین یارانه هست به جای اینکه فضای اقتصادی رو طوری مدیریت کنند که تولید ثروت رخ بده و مردم نیاز به یارانه نداشته باشند کاملا برعکس عمل می کنند کشور رشد اقتصادی نداره اقتصاد کوچکتر میشه و مردم محتاج نگاه دولت به جای اینکه دولت برای مردم کار کنه برعکسه مردم دارن برای دولت کار میکنن چون از این محیط گل الود پر تلاطم دولت ماهیهای خودشو میگیره اخرم یه منتی سر مردم میزاره که ببینین چقدر یارانه دادیم
ناشناس۳۲۱۹۸۸۳۱۶:۳۹:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۱۹
هر وقت تولید ثروت کردن یارانه ها رو قطع کنن ملت الان ۲۰ ساله زیر تحریم ها کمرشون خم شده
ناشناس۳۲۲۰۰۲۰۱۹:۳۴:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۱۹
تحریمها تقصیر ملته مگه
ناشناس۳۲۱۹۷۴۰۱۴:۲۰:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۱۹
رشد اقتصادی دولت در سایه یارانه زدایی و سوق مردم بسوی فقر!
ناشناس۳۲۱۹۹۶۷۱۸:۲۷:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
اگر نمی دانی بدان همین یارانه ارزی 4200 باعث فقیر تر شدن مردم شده و این ارز 28500 هم اگر مانند آن سال 97 برای کل اقتصاد در نظر گرفته می شد باز فقیر تر می شدید چون قیمت ارز بازار ازاد را بالای 60 هزار تومان نگه می‌داشت به خاطر فشار آن ولی همین ارز 28500 هم بیشتر از چند ماه تا یکی دوسال باقی بماند می شود مانند ارز4200 که بعدا برای کالاهای اساسی فقط باقی ماند و اگر همچنان می ماند تورم الان سربه فلک
ناشناس۳۲۲۰۰۲۳۱۹:۳۷:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۱۹
کدام رشد اقتصادی؟! بد نیست بدانید که در اسفند 1400 دلار 26 هزار تومان و یا 117 افغانی بوده در شهریور 1402 دلار 49700 تومان یا 77 افغانی بوده
ناشناس۳۲۲۰۰۸۳۲۱:۱۳:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱۹
رشد اقتصادی با این چیزها محاسبه نمی شود
ناشناس۳۲۱۹۷۴۳۱۴:۲۱:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
تلاش دولت برای هر چه کوچکتر کردن سفره ها.
ناشناس۳۲۲۰۴۲۶۱۰:۵۸:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۲۰
از عجایب روزگار اینه که قبل از حذف ارز ترجیحی همه از ارز تک نرخی حرف می‌زدن اما الان همونا یا سکوت کردن یا مخالفان حذف ارز ترجیحی شدن!!
ناشناس۳۲۱۹۷۵۰۱۴:۲۵:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۱۹
.... اقتصاددانان نئولیبرال اينا كه همه فارغ التحصيل دانشگاه امام صادق هستند؛ اونجا هم نئوليبرال شد؟!
ناشناس۳۲۱۹۷۶۳۱۴:۳۶:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
چیزی که احمدی نژاد به اسم یارانه در کشور پیاده کرد باعث‌ فرو پاشی اقتصاد کشور و تفرقه بین اقشار مختلف مردم شد .
کارفرمای ورشکسته۳۲۱۹۸۳۳۱۵:۳۴:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۱۹
نامبرده عین سیاست های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول رو در ایران اجرا کرد. اقدامی شبیه به آرژانتین که الان در ورشکستگی اقتصادی غوطه ور شده. البته وضعیت ایران هم تفاوت چندانی با آرژانتین نداره
ناشناس۳۲۱۹۹۶۶۱۸:۲۲:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۱۹
جهت اطلاع با دادن یارانه مستقیم ضریب جینی کاهش یافت یعنی فقر مطلق هم کمتر
ناشناس۳۲۲۰۰۸۸۲۱:۱۹:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۱۹
مرحوم هاشمی هشدار داد ولی بهش حمله کردند !
ناشناس۳۲۲۰۱۶۷۲۳:۰۸:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۱۹
تعصبات سیاسی باعث شده چشم به روی حقیقت ببندید انچه دردوره این اقا مشاهده کردیم کاهش فاصله طبقاتی ورفع فقر مطلق بود ولا غیر
صمصام۳۲۱۹۷۷۱۱۴:۴۱:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۱۹
چند ماه بعد دوباره جناب رییسی و مخبر دولت جناب بهادری جوان با حواله امارهایی پر طمطراق و مردم گول زن بر اوضاع مملکت به به و چه چه راه میاندازند !
ناشناس۳۲۱۹۷۷۳۱۴:۴۳:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دولت و مجلس و ...... هر کاری که دستشان می رسد انجام دهند برای ملت فرقی نمی کند چون خیلی سال است که بسیاری از مردم ایران دیگر هیچ امید به آینده ندارند .
ناشناس۳۲۱۹۷۹۸۱۵:۰۰:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۱۹
اینها فروعات و حواشیه، مشکل اصلی چیز دیگر است...
ناشناس۳۲۱۹۸۰۰۱۵:۰۵:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۱۹
به چه زبانی باید گفت اقتصاد علمه به ونزوئلا نگاه کنید درس عبرت بشه برای سیاست مداران اقتصاد نفتی که برنامه اش گذروندن ۴ سال ریاست جمهوری باشه چاره ای جز فقیرتر کردن مردم فقیر نداره فراموش نمی کنیم که چطور در دوران احمدی نژاد درامدهای سرشار ارزی به جای اینکه صرف زیر ساخت مملکت بشه با واردات آتیش زده شد.
ناشناس۳۲۱۹۹۷۷۱۸:۳۳:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۹
اولا آن زمان با آمدن تحریم و برداشتن سرکوب ارزی ارز 1250 خلق شد ولی چون می دانستند اقتصاد را نابود می کند سریعا برداشتند و اقتصاد حالت نرمال قرار گرفت و قدرت خرید هم زیاد فرق آنچنانی با قبل سرکوب ارزی مانند سال 84 یا 85 نکرد دوم هم زیر ساخت های مهم کشور در زمان احمدی نژاد رشد بالایی تجربه کرد چون دنبال ساخت و ساز بود
ناشناس۳۲۲۰۱۰۷۲۱:۳۱:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دقیقا!! اوج واردات کالاهای چینی و کره ای و ترکیه در زمان احمدی نژاد بود من اهل اصفهانم یادمه همان زمان برای خرید سوغاتی از صنایع دستی اصفهان به میدان امام رفتم باور کنید بازار پر بود از صنایع دستی بی کیفیت چینی !! به حمدالله در زمان دولت روحانی به دلیل تحریمها باز هم بازار صنایع دستی خودمان تا حد زیادی رونق گرفت .
ناشناس۳۲۱۹۸۰۸۱۵:۱۲:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
میشه یارانه بنزین خودروهای شخصی را کلا بردارید و یارانه آن را اختصاص به گوشت و مرغ دهید.
ناشناس۳۲۱۹۸۱۷۱۵:۱۷:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
این کشورداری نیست.این استفاده از مواهب و ثروت های خداداد کشور فقط برای یک قشر خاص است و هیچ برنامه ای برای اینده مردم و کشور وجود ندارد.
ناشناس۳۲۱۹۸۴۰۱۵:۴۴:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱۹
اگر این یارانه ها قطع میشد و پول آن برای بهبود اقتصاد کشور هزینه میشد، ظرف حداکثر سه سال علائم آن در اقتصاد مردم هم آشکار میشد. اما میدانیم که بودجه این یارانه های دریغ شده از مردم صرف افزایش رفاه مرفهین میشه. چرا سامانه شفاف سازی دستمزدها راه نمی افته؟
ناشناس۳۲۱۹۸۹۲۱۶:۴۶:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
کشور تحت بدترین تحریم ها است الان هم به اوج تحریم ها رسیدیم ،،،کارمند با ده میلیون حقوق تا هفته اول هر ماه نمی تونه زندگیش و بچر خونه از انجا که تجربه حذف ارز ۴۲۰۰ نشان داد دولت و مجلس در کنترل قیمت ها و رسیدگی به معیشت کاملا ناتوان بودند به گونه ای که تا الان هم شاهد ادامه همان روند افزایش قیمت هاهستیم بنا براین با زندگی مردم بازی نکنید.
ناشناس۳۲۱۹۸۹۷۱۶:۴۸:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۱۹
کل یارانه ها رو حذف کنین قیمت ها رو به قبل از اجرای یارانه برگردونید این تنها راه نجات کشوره
ناشناس۳۲۱۹۹۵۳۱۷:۵۲:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دولت سید محرومان ...
ناشناس۳۲۱۹۹۵۶۱۷:۵۸:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۱۹
پس این همه نفتی که می‌فروشید پولش کجا میره؟!
ناشناس۳۲۱۹۹۶۳۱۸:۲۱:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۱۹
آقا همه مشکلات فعلی را گردن دولت قبل بیندازید و تمام !!!!!!!
ناشناس۳۲۱۹۹۶۴۱۸:۲۱:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۱۹
آدرس غلط ندهید همین ارز های رانتی باعث تورم ها شد
ناشناس۳۲۱۹۹۶۹۱۸:۲۷:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۱۹
عالی .، ولی کو گوش شنوا؟
ناشناس۳۲۲۰۰۸۱۲۱:۰۳:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
اینها همه مشکلات جنبی هستند اصل مطلب درآمد پایین و توزیع نابرابر است. اول باید درآمد کشور را بالا برد که با این تحریمها شدنی نیست و بعد باید تمام امتیازات ویژه در هر زمینه ای را قطع کرد.
ناشناس۳۲۲۰۰۹۸۲۱:۲۷:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دیگر آمارهای ساختگی دولت توسط مردم باور نمی شود؟؟؟
ناشناس۳۲۲۰۱۰۱۲۱:۲۹:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۱۹
پارسال که صحبت از نتیجه می شد می گفتید نه نمی شود، چه شده امسال که نتیجه را می بینید نگران شده اید برای آینده، یک بار هم که شده با خودتان صادق باشید، بگویید اشتباه بود.
ناشناس۳۲۲۰۱۳۱۲۲:۱۶:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۱۹
این مطالب را بنویسید شاید مسوولین بخوانند!!
معلم اقتصاد سیاسی۳۲۲۰۱۶۸۲۳:۱۳:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دولت ها مجری سیاست های کلان نظام هستند نه سیاستگزار.
ناشناس۳۲۲۰۲۰۷۰۰:۰۵:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۲۰
مجلس از نظر اقتصادی تحت تاثیر زیاد آقای پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و دولت هم تحت تاثیر آقای خاندوزی است و شعار هم شعار نئولیبرال ها یعنی آزادسازی قیمتها و خصوصی سازی است.
ناشناس۳۲۲۰۲۳۴۰۱:۱۳:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۲۰
تحریمها باید رفع شوند و رشد اقتصادی ایحاد شود در غیر این صورت این سراشیبی که اقتصاد کشور بدان دچار شده است اقتصاد ایران را روزبه روز کوچکتر خواهد کرد و مردم فقیر می شوند و دولت مستاصل در رفع احتیاجات مردم
ناشناس۳۲۲۰۳۰۱۰۸:۲۱:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۲۰
حالا چرا هربار به سمت رفع تحریم رفتید اقتصاد کوچکتر شد؟!!
ناشناس۳۲۲۰۲۴۰۰۱:۳۱:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۲۰
از ملی زدایی ثروت های ملی به انحصارگرایی دولتی و از ان به ملت زدایی و نیستی خانواده ها
ناشناس۳۲۲۰۲۵۸۰۳:۵۲:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۲۰
دولت سید محرومان و پابرهنگان خیلی در حال تلاش و فعالیت هستن البته برای هرچه فقیر تر شدن مردم
ناشناس۳۲۲۰۲۸۲۰۷:۳۲:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۲۰
خوب است دوستان به افغانستان توجه کنند یک اقایی بدون سواد دانشگاهی به نام ملا بدری وزیر مالیه ان جا میباشد هم تورم را صفر کرد هم ارزش افغانی در مقابل دلار را 30 درصد افزایش داد به این نابغه اقتصادی باید جایزه نوبل اقتصاد داد و برای ما هم میتواند بسیار اموزنده باشد...
ناشناس۳۲۲۰۲۸۷۰۷:۵۹:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۲۰
فعلا از دلار زدایی به ریال زدایی رسیدیم
ناشناس۳۲۲۰۲۹۶۰۸:۱۴:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۲۰
دولت به جای پرداخت یارانه به 60 میلیون نفر، باید تمرکز بر ایجاد اشتغال و حمایت از اشتغال جوانان تمرکز کند. پرداخت یارانه به این صورت باعث فقر بیشتر مردم میشود و نارضایتی به دنبال خواهد داشت یارانه باید فقط به افراد بسیار محتاج آن هم مقطعی پرداخت شود. بودجه آن برای اشتغال و رفع بیکاری مصرف شود
ناشناس۳۲۲۰۷۱۹۱۴:۵۵:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۲۰
ارائه پیشنهاد یک بعدی هیچوقت رهگشا نبوده و نخواهد شد. بهتر بود در کنار حذف یارانه به اصلاح حقوق و دستمزد هم اشاره میشد.
ناشناس۳۲۲۰۳۵۷۰۹:۴۰:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۲۰
همه یارانه ها را بردارید و حقوق مردم را هم مشابه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پرداخت کنید. اونوقت میبینید که رشد اقتصادی حاصل میشه، قاچاق سوخت صفر میشه و اشتغال ایجاد خواهد شد حتی در این شرایط تحریم (شما که میگید خوب نفت میفروشید).
ناشناس۳۲۲۰۳۸۱۱۰:۱۳:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۲۰
مشفق جان خودت و بقیه رو با کلمات گول نزن لیبرالیسم و نئولیبرالیسمی در کار نیست هیچ کدوم از چارچوبهای بنیادی نئولیبرالیسم در ایران پیاده نمیشه. علت اصلی به قهقرا رفتن معیشت ملت چیز دیگه است دولت خرج داره خرجش هم خیلی بالاست برخلاف تمام ادعاهاش هم دخل و خرجش با هم نمیخونه. اصولا تا تحریم هست این وضعیت تغییر محسوسی نخواهد کرد.
ناشناس۳۲۲۱۵۱۲۱۳:۲۹:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۲۱
در کشور عراق یک کیلو موز1000دینار ببینید1000 یعنی یک هزار کاری به ارزش پول و واحد پول نداشته باشید حالا همین موز در ایران 500000ریال در حالیکه همین مبلغ 500000 ریال یا دینار میشه در عراق یک خانه خرید در ایران یک خانه 88متری کم کمش 15000000000ریال اما یک منزل ویلایی نسبتا بزرگ مفرح 150000دلار در اروپا
ناشناس۳۲۲۲۲۱۳۰۸:۴۶:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۲۲
دولت فشار زیادی به قشر کارمند، کارگر و بازنشسته وارد کرده
ناشناس۳۲۲۳۲۵۸۱۷:۴۱:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۲۲
دولت کارمندان دولت و اقشار با حقوق پایین جامعه به ویژه معلمان و کارمندان دانشگاه ها را کلا نابود کرده است و هیچ گوش شنوایی هم در این دولت نیست، متاسفانه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین