پیام سعودی‌ها به فلسطینی‌ها درباره عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

  4020618064

یک مقام مسؤول فلسطینی تصریح کرد مقامات سعودی اطمینان داده‌‌اند درهای عادی‌سازی را به راحتی به روی تل‌آویو نخواهند گشود و شروط ثابت زیادی را روی میز سازش قرار داده‌اند و در این میان قضیه فلسطین در اولویت است.

پیام سعودی‌ها به فلسطینی‌ها درباره عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

به گزارش فارس، یک مقام مسؤول بلندپایه فلسطینی از برخی جزئیات پشت پرده مربوط به قضیه عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض و برخی پایتخت‌های عربی دیگر که رسانه‌های صهیونیستی به شدت این روزها بر روی آن مانور می‌دهند، خبر داد. 

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم»، چاپ لندن، گفت: «همه آن‌چه که در رسانه‌های عبری و برخی روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های بزرگ بین‌المللی در خصوص همگرایی ایده‌ها و مواضع و اعلام قریب‌الوقوع عادی‌سازی رسمی میان "تل‌آویو"و "ریاض" منتشر می‌شود، نادرست است، زیرا موضع عربستان تا این لحظه تغییر نکرده است».

این مقام فلسطینی گفت: «مقامات سعودی به صراحت به همتایان فلسطینی تاکید کرده‌اند که درهای عربستان، رایگان بر روی اسرائیل باز نخواهد شد و عربستان، شروط زیادی را در پاسخ به اقدامات آمریکا برای باز کردن پرونده عادی‌سازی روی میز قرار می‌دهد».

وی افزود: «مسئله عادی‌سازی برای سعودی‌ها بسیار حساس است و با وجود آن‌که تحت فشارهای زیاد آمریکا و بین المللی قرار دارد، موضع آن‌ها همچنان ثابت است و عادی‌سازی روابط، پیشرفت چشمگیری نداشته است. اسرائیل باید تمام حقوق فلسطینی مندرج در قوانین، منشورها و ابتکارات بین‌المللی و عربی را در قبال باز شدن در عادی‌سازی روابط به رسمیت بشناسد».

این مقام فلسطینی که خواست نامش فاش نشود، گفت که رژیم صهیونیستی به خوبی از ان موضع ریاض در قبال عادی‌سازی روابط، آگاه است اما از طریق رسانه‌های تلاش می‌کند که به افکار عمومی القا کند که در تلاش‌هایش برای برهم زدن کارت‌های سیاسی منطقه پیشرفت داشته است. 

 از ژوئیه گذشته، گزارش‌ها، بیانیه‌ها و بحث‌های متعددی در رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی و تریبون‌های رسمی مطبوعاتی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا درباره تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به توافقی تاریخی در خصوص عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو منتشر می‌شود و ادعا می‌شود که ریاض در قبال ترتیبات امنیتی عالی با ایالات متحده و امتیازدهی رژیم صهیونیستی در خصوص اراضی اشغالی فلسطین، حاضر به اعلام رسمی سازش با این رژیم است. 

پایگاه آکسیوس چندی پیش گزارش داد که عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی یک دستاورد تاریخی در زمینه سیاست خارجی برای دولت بایدن خواهد بود. دولت بایدن در تلاش است قبل از سه ماه نخست سال میلادی بعدی که فصل رقابت‌های انتخاباتی برای او است این توافق را نهایی کند. (جزئیات بیشتر)

وبگاه خبری صهیونیستی واللا، نیز در گزارشی به نقل از چند مقام آمریکایی نوشت که واشنگتن تلاش دارد رضایت رژیم اسرائیل را برای دادن برخی امتیازات قابل توجه به فلسطینی‌ها در ازای توافق با عربستان سعودی جلب کند.

در این میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیسنی و «الی کوهن» وزیر امور خارجه کابینه او، بارها از نزدیکی دستیابی به توافقی برای عادی‌سازی روابط با ریاض سخن گفته‌اند هرچند که اغلب تحلیلگران و ناظران سیاسی و برخی مقامات اشغالگر از جمله ««تساحی هنگبی»  مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی  پیش‌بینی می‌کنند که تلاش‌های بی‌وقفه تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط با ریاض طی سال جاری میلادی بی‌نتیجه خواهد بود و راه درازی تا عادی‌سازی با ریاض در پیش است.

از سوی دیگر، تحلیلگران اذعان دارند که مزایای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو برای سعودی‌ها در مقایسه با اشغالگران بسیار محدود خواهد بود. زیرا تهدید امنیتی که پادشاهی سعودی از آن نگران بود و می‌توانست بهانه ریاض برای نزدیکی به تل‌آویو شود، پس از اتخاذ سیاست باز در منطقه و توافق اخیر با ایران کاهش یافته است. لذا، معاملات تسلیحاتی و توافقنامه امنیتی در مقایسه با دوره‌های متوالی پیشین از نظر امنیتی مردود است و چندان کارایی ندارد. 

به باور ناظران سیاسی، « تنها سود حقیقی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌تواند، برخوردار شدن از یک برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آمیز مستقل باشد. برنامه‌ای که عربستان در آن، مجاز به داشتن فناوری هسته‌ای شود البته اگر آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها این شرط را بپذیرند».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

    4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

    6. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    7. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

    9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    10. دور باطلی که تمامی ندارد!

    11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    14. تضادی عجیب و پر ابهام!

    15. برای این عکس شما تیتر بزنید

    16. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

    17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

    18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

    19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

    23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    24. سقوط در آغوش پهلوی!

    25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    آخرین عناوین