نماینده مجلس در گفت و گو با الف: مجلس مقابل کاهش ظرفیت پزشک متخصص می ایستد/نسبت پزشک متخصص و عمومی مطابق با استانداردهای جهانی نیست

گروه اجتماعی الف،   4020618041 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره نحوه جلوگیری از کاهش ظرفیت پزشکی که زمزمه‌های آن در برنامه هفتم شنیده می شود، پرداخت. 

مجلس مقابل کاهش ظرفیت پزشک متخصص می ایستد/نسبت پزشک متخصص و عمومی مطابق با استانداردهای جهانی نیست

به گزارش الف با وجود کمبود پزشک متخصص در کشور به ویژه در مناطق محروم، در روند بررسی لایحه برنامه هفتم در دولت عبارت: «افزایش سالانه ظرفیت پزشکی تخصصی با اخذ تعهد خدمت در مناطق مورد نیاز به نحوی برنامه‌ریزی کند که تا پایان برنامه نسبت دستیاران تخصصی و متخصصان بالینی به پزشکان عمومی حداقل به یک برسد» بجای عبارت «افزایش سالانه ظرفیت دندانپزشکی و پزشکی به میزان حداقل ۲۵ درصد» در بخش سلامت لایحه برنامه هفتم گنجانده شده است.

کارشناسان معتقدند این عبارت در حال حاضر نیز محقق شده و اگر تبدیل به قانون شود مانعی جدی برابر افزایش دسترسی عادلانه مردم به پزشکان متخصص خواهد شد و دستاویزی قانونی برای وزارت بهداشت در جهت عدم افزایش ظرفیت و نیز کاهش ظرفیت‌ها خواهد بود.

محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با الف تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که بایستی زمینه پذیرش پزشکان عمومی و متخصص به تناسب هم باشد. در حال حاضر این تناسب وجود ندارد . 

وی در ادامه بیان کرد: باید زمینه ارتقا پزشک متخصص در جهت رفع کمبودی که در مناطق محروم و کل شهرستان ها داریم فراهم شود. ما به غیر از مراکز استان ها در اکثر شهرستان ها با مشکل جدی عدم دسترسی به پزشک متخصص مواجه هستیم.  

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: لذا بایستی زمینه ارتقا و افزایش پزشک متخصص به تناسب پزشک عمومی رشد داشته باشد و اینکه بخواهند حوزه پزشک متخصص را انحصاری و محدود کنند، به صلاح نیست و لازم است در جهت تامین پزشک به تناسب استاندارد جهانی که بایستی به ازای جمعیت داشته باشیم این موضوع در نظر گرفته شود که متاسفانه در پیشنهاد دولت و هم پیشنهاد کمیسیون این موضوع گنجانده نشده است.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: معتقدیم که واقعا بایستی این وضعیت اصلاح شود و نسبت به تامین پزشک متخصص برای جامعه فکری شود. به جز مراکز استان، در شهرستان‌ها و مناطق محروم به طور جد با مشکل دسترس ناعادلانه به پزشک متخصص مواجه هستیم. 

آصفری در ادامه گفت: پیگیر اصلاح این بند بودیم و حتی مطرح هم شد و به طور جدی به دنبال اصلاح این بند هستیم و در مقابل کاهش ظرفیت پذیرفته شدگان پزشکی  می‌ایستیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۱۸۵۹۰۱۳:۱۳:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۱۸
اکثر رزیدنتا به فکر انصراف و مهاجرتند . تا دلتون میخواد ظرفیت زیاد کنید
ناشناس۳۲۱۹۵۲۳۱۱:۱۰:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۹
ایران بهشته واسه پزشکان،واسه یک پزشک هیچ جایی بهتر از ایران نیست،در کشور های اتحادیه اروپا و آمریکا حقوق یک پزشک متخصص نهایتا 3 برابر یک کارگر ساده هست ولی در ایران بیش از 10 برابر،چه خبره ....هیچ جا بهتر از اینجا واستون نیست
ناشناس۳۲۱۹۷۳۵۱۴:۱۴:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۱۹
اینم میدونی که حقوق همون کارگر اونجا چقدره ؟!
ناشناس۳۲۱۹۸۴۳۱۵:۵۱:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۱۹
مسئله درآمد بالای پزشکان نیست بلکه درآمد پایین کارگران شریف هست
ناشناس۳۲۱۸۵۹۶۱۳:۲۱:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۱۸
آیا استانداردها و ظرفیتهای لازم برای تربیت متخصص بیشتر را داریم؟
ناشناس۳۲۱۸۶۱۴۱۳:۳۱:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۸
حالا هم همین ظرفیتی که گذاشتین تکمیل نمیشه چون انگیزه ای برای ادامه تحصیل وجود نداره پزشک تازه فارغ التحصیل متخصص توان اداره مطب شخصی خودش رو نداره چون هزینه ها در این یک دهه بشدت افزایش داشته ( از اجاره مطب تا شارژ تا دستمزد منشی و دستیار و وسایل مصرفی ) در عوض تعرفه ها فریز شده است مثلا اجاره مطبی که ۵ سال قبل ۸ میلیون بوده الان رسیده به ۴۰ میلیون ( حداقل ۵ برابر در بهترین حالت ممکن) در عوض تعرفه جراحی از ۴۰ هزار تومن شده ۶۹ هزار تومن
ناشناس۳۲۱۸۶۷۹۱۴:۴۵:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۱۸
چه چیزمون مطابق استاندارهای جهانی است که تو این فقره باشه؟
ناشناس۳۲۱۸۹۹۹۲۰:۵۳:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۱۸
حالا این‌نماینده کلا توی انتخابات چند تا رای داشته؟؟؟
استاد دانشگاه۳۲۱۸۷۲۰۱۵:۳۱:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۱۸
متاسفانه نمایندگان محلس از ریشه مشکلات مطلع نیستند و گمان می کنند بصورت دستوری می توان مشکلات را حل نمود. مشکلاتی که عزیزان دستیار و پزشکان جوان اشاره کردند کاملا درست است. اگر نمایندگان محترم در صدد حل کمبود پزشک در حوزه انتخابی خود هستند بایستی راه حل دیگری که همانا افزایش حقوق و تسهیلات رفاهی جهت پزشکان جوان است؛ در پیش گیرند.
ناشناس۳۲۱۸۷۲۹۱۵:۳۹:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۱۸
متاسفانه ایستادن و حرف زدن دردی را دوا نخواهد کرد.فعلا همه جا مافیاها حرف اول را میزنند.خودرو،ورودی دانشجویان رشته پزشکی،بورس،ورانتخواری ...و هیچ وزیری هم پاسخگو نیست!!!
محمد۳۲۱۸۷۳۷۱۵:۵۱:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۱۸
کلی از ظرفیتهای تخصص خالی مونده طرف اطفال قبول شده بعد از اتمام درسش رفته زیبایی کار کنه مشکل ظرفیت نیست مشکل انگیزه و اموزش هست همین الان بدبخت بیمار باید چهار تا متخصص عوض کنه تا خوب بشه کجای کارید شما ؟
ناشناس۳۲۱۸۸۴۴۱۸:۰۰:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۱۸
اکثر فارغ التحصیل های پزشکی به کارهای زیبایی میپردازن و با پارتی و رانت از زیر بار اون دو سال خدمت در مناطق محروم هم فرار میکنن
ناشناس۳۲۱۸۸۴۶۱۸:۰۲:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۱۸
نمیدونم این واژه انحصاری رو چه کسی در ذهن این مسوولین انداخته ؟ به چه زبانی باید گفت اول پزشکان موجود رو حفظ کنید بعد سهمیه رو بیشتر کنید. تعرفه ها رو اصلاح کنید . نصف شب بیمار در بیمارستان ویزیت میشه دریافتی نقدی راننده آژانس از پزشکی که ویزیت میکنه و پولش رو ده ماه بعد میگیره بیشتره.
علی۳۲۱۸۹۴۳۱۹:۳۷:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۱۸
۳۰ درصد رو مشخصا دادید به سهمیه ایثارگرا مابقی را هم که میخوایید با سهمیه مناطق پر کنید بدون امکانات به هزینه جوونی و عمر پزشک جوون خوب معلومه با این تعرفه ها کسی نمیاد تخصص بخونه میره دنبال کار زیبایی هم رفاهش تامین میشه هم نمی خواد چند سال تو منطقه ای بمونه که هیچ جذابیتی برای کار و زندگی نداره
ناشناس۳۲۱۸۹۷۳۲۰:۱۶:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۱۸
ايا استاد به اندازه كافي داريد يا اخراج كرديد؟امكانات به اندازه داريد؟فضاي كلاسي داريد؟بودجه به اندازه داريد؟
ناشناس۳۲۱۸۹۷۴۲۰:۱۷:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۱۸
ایستادن شما مطلقا به درد کسی نمیخورد چون شما اعضای مجلس ثابت کرده اید که برای مردم کاری نمیکنید
محمد۳۲۱۹۰۳۶۲۱:۳۱:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۱۸
دوستان پزشک طوری نظر میدن که آدم میخواد بحالشون گریه کنه اینکه میرن فقط زیبایی میخونن دلیلش بر میگرده به انحصار پذیرش نه برعکس الحمدلله دیگه جامعه باسوادی داریم و خوب تحلیل میکنه مسائل رو و این مسائل همانند مهاجرت پزشکان منطقی نیست پزشکان همه چی رو میخوان دارند مثل عدم پرداخت مالیات و نبود سقف کارانه و انحصار پذیرش و نمیدونم دیگه مشکلشون چیه.
علي۳۲۱۹۴۹۴۱۰:۴۷:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۱۹
انحصار كجا بوده همين الان سر تخت مريض بيست نفر به بالا وايسادن كه به جز اون پنج شيش نفر اول مابقي چيزي نه ميبينن نه ميشنون خودتونو گول بزنيد با امثال آمار برنامه ثريا بله وقتي درمان رو زمين زديد كسي كه عمر و جوونيشو براي كاري گذاشته نميشينه كه كاسه چه كنم دستش بگيره چندغاز پولشو بعد ده ماه بخوان با منت بهش بدن ميره كار زيبايي ميكنه نقدا پولشو ميگيره مردمم بدون دعوا اون پولو ميدن
ناشناس۳۲۱۹۰۴۷۲۱:۵۹:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۱۸
متاسفانه دردهه های قبل با انحصار شدید کار پزشکی را بجای خدمات رسانی به قشر نیاز مند تبدیل نمودند به یک برند و پرستیژ لذا اکثر افرادی که وارد این حرفه می شوند صرفابه دنبال پرستیژ و درامد حاصل از انحصار می باشند وبنابراین تمایل دارند باکمترین زحمت درامد عالی داشته باشند بعضی از تخصصها برای انها ازنظر کاری سخت است متاسفانه این معظل حاصل همان انحصار است این تخصصها رادرقالب افزایش ظرفیت بدهند به لیسانس به پزشکی علاوه بزاینکه سریعا تکمیل میشود اتفاقا بعلت چهارسال تحصیل علوم پزشکی ازنظر علمی وتجربی هم جواب عالی خواهد داد
محمد۳۲۲۰۱۴۸۲۲:۲۹:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۱۹
با کمترین زحمت !!!! این رو خوب اومدی
ناشناس۳۲۱۹۱۴۰۰۰:۲۰:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۱۹
مجلس در مقابل كاهش ظرفيت پزشكان متخصص مي ايستد !! -- نمايند ه شهر ما در خانه ملت ،آيا واقعاً اينطور است ؟ شما ايستادگي مي كنيد ؟ :
ناشناس۳۲۱۹۱۷۲۰۱:۳۶:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۱۹
کشور شده تعارض منافع. از مجلس گرفته تا دولت و اصناف و ... هر کس قدرتی داره و توانایی تصویب قانون، لایحه و ... را داره که منفعت خودش و اطرافیانش را بتونه تامین کنه حتما این کار را انجام میده.
ناشناس۳۲۱۹۳۲۱۰۸:۲۸:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۱۹
بچه های هئیت علمی ،سهمیه ها ،اینا همه دارن تیشه به ریشه علم پزشکی ایران میزنن ،تو رو خدا خودتون جمع کنید اصلا حرف از دانشگاه نزنید .
ناشناس۳۲۱۹۴۱۲۰۹:۲۹:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
حالا این چه عکسی هست که برای مطلب انتخاب کردید؟ چند تا خانم محجبه و مستضعف که زیر نگاه تحقیر آمیز یک پزشک متکبر هستند!
ناشناس۳۲۱۹۵۲۵۱۱:۱۷:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۱۹
تمام دغدغه پزشکان مقابله با افزایش ظرفیت ورودی دانشگاه ها چه در دوره عمومی و تخصصی می باشد.
استاد دانشگاه۳۲۲۰۲۹۵۰۸:۱۲:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۲۰
آره واقعا چون می خوان دست زیاد نشه و بازار کارشون خراب نشه یه وقت
عجایب شهر۳۲۲۰۴۴۹۱۱:۱۲:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۲۰
باید افزایش متناسب پیدا کند و جلوی لابی های قدرتمند بایستند
م.نظری۳۲۲۰۶۹۵۱۴:۲۹:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۲۰
شما با این سیاست و اقتصاد کنونی تیشه به ریشه این حرفه زده اید و مهاجرت گسترده نفرات . نتونستید اینایی که در این حرفه مشغول بودند را نگه دارید حالا به فکر بالا بردن ظرفیت گرفتید که بطور حتم منظور با لا بردن سهم بورسیه ها است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  2. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  6. درخواست مجدد برای ذکر نام «مادر« در کارت ملی

  7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

  10. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  13. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

  14. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

آخرین عناوین