نصرالله: به هر تروری از سوی اسرائیل، قاطعانه پاسخ خواهیم داد

  4020606097

دبیر کل جنبش حزب الله لبنان به مناسبت آزادسازی ارتفاعات عرسال از اشغال گروه تروریستی جبهه‌النصره در سال ۲۰۱۷، امشب سخنرانی کرد و به بررسی آخرین تحولات این کشور و منطقه پرداخت.

نصرالله: به هر تروری از سوی اسرائیل، قاطعانه پاسخ خواهیم داد

به گزارش فارس، تروریست‌های جبهه النصره، پس از پنج سال حضور و ایجاد نا امنی در منطقه «عرسال» در شمال لبنان سرانجام در اواخر فصل تابستان سال ۲۰۱۷، مجبور شدند به توافق با حزب‌الله لبنان تن بدهند و این منطقه را به مقصد استان ادلب سوریه ترک کنند.

این رخداد، «آزادسازی دوم» نام گرفت و سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله لبنان، در سالگرد آن، امشب سخنرانی می‌کند. این رخداد، پس از آزادسازی جنوب اراضی این کشور در سال ۲۰۰۰ ، دومین عملیات مقاومت برای آزادسازی اراضی اشغالی لبنان محسوب می‌شود.

نصرالله در آغاز سخنرانی، آزادسازی اراضی لبنان را تبریک گفت و آن را پیروزی بزرگ مردم این کشور در برابر گروههای تکفیری دانست و گفت: در ابتدا می‌خواهم درگذشت استاد طلال سلمان یکی از ستونهای روزنامه‌نگاری را تسلیت بگویم؛ فردی که واقعا، یک نیروی مقاومتی بزرگ در تفکر، بیان و قلم بود.

حضور لبنان در نقشه خلافت ادعایی داعش

وی با بیان اینکه تروریستها پیش از آزادسازی دوم، وارد مناطق گسترده‌ای از ارتفاعات عرسال شده بودند و از آن به عنوان پایگاهی برای ارسال خودروهای بمب‌گذاری شده استفاده می‌کردند، ادامه داد: ارتفاعات عرسال به پایگاهی برای گسترش تسلط تروریستها بدل شده بود. اشغال لبنان بخشی از اهداف این گروههای تروریستی بود و در بخشی از نقشه خلافت داعش قرار داشت.

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه داعش از مرزهای سوریه تا مرزهای عراق و لبنان گسترش یافته بود و نیروهای مقاومت نقشه این گروه تروریستی را خنثی کرد، گفت: اگر داعش می‌توانست تدمر (سوریه) را به قلمون و زبدانی لبنان وصل کند، قطعا کارها بسیار هزینه‌بر و دشوارتر می‌شد. ما درباره یک جنگ در طول چند سال صحبت می‌کنیم از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ تا اینکه این دستاورد حاصل شد. آنچه امروز شاهد آن هستیم، حاصل جانفشانی و مبارزه نیروهای مقاومت است.

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه این جنبش در آن دوران در کنار مردم مناطق عرسال حضور داشت، به خیانت برخی از گروههای سیاسی لبنان اشاره و تأکید کرد: نباید کسانی را فراموش کنیم که نمایندگان گروهها و شخصیتهای سیاسی بودند و نزد افراد مسلح در عرسال رفتند و با آنان نشست خبری برگزار کرده و از آنان اعلام حمایت کردند؛ برخی از آنان حمایتشان سیاسی و رسانه‌ای بود، ولی برخی دیگر پا را فراتر گذاشتند و تأمین مالی و تجهیز تسلیحاتی آنان را بر عهده گرفتند. آنان بر روی باقی ماندن گروههای مسلح و پیروزی آنان و شکست مردم عرسال و حزب الله حساب باز کرده بودند. این، بخشی از جنگ بزرگ در منطقه بود که آمریکاییها مدیریت آن را بر عهده داشتند.

وی ضمن انتقاد از این افراد که خود را مدعی حمایت از حاکمیت لبنان می‌دانند و در عین حال از گروههای تروریستی حمایت کردند، خاطر نشان کرد: این افراد، اراضی لبنان را اشغال کرده بودند و افسران و سربازان و نیروهای امنیتی را کشتند، زندانی کردند و آزار و اذیت کردند، ولی آنان همچنان حامی تروریستها هستند. ما اما تصمیم گرفتیم که در کنار مردم بودیم؛ تصمیمی که اخلاقی، ملی و دینی بود. ما از ارتش لبنان تشکر می‌کنیم که با تجهیزات خود، مانع از گسترش تروریستها شدند.

جزئیات نقش حمایتی آمریکا از تروریستها در عرسال

نصرالله در ادامه به نقش حمایتی آمریکا از این تروریستها پرداخت و گفت: دولت لبنان به خاطر فشار آمریکا به ارتش اجازه نمی‌داد که به افراد مسلح در ارتفاعات حمله کند. آمریکاییها ارتش را هم تهدید کرده بودند که اگر به این افراد حمله کنند، کمکهای انان هم قطع خواهد شد. تروریستها تحت حمایت و مدیریت آمریکا قرار داشتند. این یک واقعیت است که هیچ کس جرأت ندارد آن را تکذیب کرد. طی سالهای جنگ، وضعیت بسیار دشوار بود؛ زیرا تروریستها مناطق گسترده‌ای از مرزهای لبنان و سوریه را در اشغال داشتند.

وی با اشاره به نبرد «القصیر» و آزادسازی قلمون غربی و پس از آن زبدانی که سه مرحله از این جنگ را تشکیل می‌دهد، گفت: در مراحل یک و دو، تمامی مخفیگاههایی که در آن خودروها بمب‌گذاری می‌شد، از بین رفت. مرحله چهارم هم جنگ بزرگی در داخل اراضی سوریه صورت گرفت که ارتش سوریه هم از حزب الله حمایت کرد. در آن زمان، جنگ به دو بخش تقسیم شد که یک قسمت آن بر عهده ارتش سوریه بود و بخش دیگر، بر عهده ارتش لبنان. این چهار مرحله به شکست تروریستها و اخراج آنان از این منطقه و در نتیجه بازپسگیری کامل اراضی لبنان منجر شد.

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه در آن زمان تعداد نیروهای ما بسیار زیاد بود، ولی مهمات کمی داشتیم و مهمات با تعداد نیرو همخوانی نداشت، خاطر نشان کرد: این پیروزی برآیند معادله ارتش-ملت-مقاومت است و همه مردم لبنان و منطقه شاهد آن بودند. البته حفاری در بلوک ۹ در ترسیم مرزهای دریایی و بازپسگیری میادین گازی و نفتی خود هم نتیجه این معادله است. ما معادله راهبردی دفاعی را معرفی کردیم. البته گروه سیاسی که از افراد مسلح حمایت کرد، خواستار گفت‌وگو درباره راهبرد دفاعی نیست، بلکه همیشه بر خلع سلاح مقاومت تأکید دارد؛ این گروه همیشه در سفارت آمریکا حضور دارد.

اسرائیل از تجارب گذشته درس نمی‌گیرد

وی در ادامه به تهدیدهای مسئولان صهیونیستی مبنی برترور رهبران مقاومت اشاره کرد و گفت: آنان گفتند که این ترور می‌تواند در داخل یا خارج از فلسطین اشغالی صورت گیرد. ظاهرا اسرائیل از تجارب گذشته درس نگرفته است. لذا ارتش و مسئولان صهیونیستی همان اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنند. اکنون در کرانه باختری که شاهد افزایش قدرت مقاومت هستیم، می‌بینیم که نتانیاهو، ایران را متهم می‌کند و مدعی است که اگر ایران نبود، این افراد هم دست به این کارها نمی‌زدند. اسرائیلیها با این اظهارات، فقط خود را احمق جلوه می‌دهند. آنان فراموش کرده‌اند که ملت فلسطین پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با آنان می‌جنگید و حتی اگر [رژیم] شاه هم حکومت را در دست داشت، مردم فلسطین باز هم می‌جنگیدند؛ زیرا این مردم، حق دارند که زندگی کنند.

به هر تروری از سوی اسرائیل، قاطعانه پاسخ خواهیم داد

نصرالله با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از مقاومت در غزه حمایت می‌کند و هیچ گاه آن را رها نکرده، ولی مقاومت در کرانه باختری، صرفا یک اراده فلسطینی است، تصریح کرد: دشمن صهیونیستی در لبنان هم می‌گفت که هر کس با آن مبارزه می‌کرد، ابزارهای ایران هستند، ولی نمی‌دانست که مردم لبنان، خودشان به فکر آزادی هستند تا اینکه در سال ۲۰۰۰، آزادی حاصل شد. این دشمن در طول جنگ با مقاومت، ترورهای زیادی در میان فرماندهان ارشد و علما و حتی زنان و کودکان آنان انجام داد، ولی آیا توانست مقاومت را متزلزل کند؟. اینها، سفسطه نتانیاهو است. این تهدیدها و حتی عملی کردن آن هم، مقاومت را متوقف نخواهد کرد، بلکه فقط به پافشاری و قدرت بیشتر آن منجر خواهد شد.

دبیر کل حزب الله با تأکید بر اینکه دشمن صهیونیستی باید اعتراف کند که در یک تنگنای تاریخی، موجودیتی و راهبردی قرار دارد که هیچ برون‌رفتی از آن ندارد، گفت: اگر همه کارشناسان جهان جمع شوند، نخواهند توانست آنان را از این تنگنا خارج کنند، تنها راه حل برای آنان این است که این سرزمین را ترک کنند و آن را در اختیار صاحبان واقعیش قرار دهند. در قبال هر تروری که در اراضی لبنان صورت گیرد و [شهروند] فلسطین، لبنانی یا ایرانی یا سوری را هدف قرار دهد، سکوت نخواهیم کرد، بلکه واکنش محکمی به آن خواهیم داشت و هرگز نخواهیم پذیرفت که قواعد درگیری تغییر کند.

وی گریزی به وضعیت اسف‌بار اسرای فلسطینی و زندانیان سیاسی بحرینی زد و گفت: کابینه متوحش صهیونیست، جنایاتی علیه اسرای فلسطینی انجام می‌دهد. باید به صورت واقعی با اسرای فلسطینی و زندانیان سیاسی در بحرین، همبستگی داشت. کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند، باید در قبال این جنایات موضعگیری کنند.

فرمانده اصلی جنگ علیه سوریه، آمریکا است

نصرالله به بررسی مسائل و تحولات اخیر سوریه پرداخت  و تأکید کرد: از آغاز ما در حزب الله گفتیم که رخدادهای سوریه، تداوم رخدادهای ۲۰۱۱ است و یک پروژه آمریکایی است که از کشورهای منطقه کمک گرفته است و این کشورها هم با رسانه، پول، سلاح و امکانات به آن کمک کردند. آنان از رخدادهای داخلی سوریه، سوء استفاده کردند. آنان از آغاز به دنبال سرنگونی دولت کنونی سوریه و اشغال و غارت آن بودند. آمریکاییها امروز به صورت روزانه نفت سوریه را غارت می‌کنند. همه گروههای حاضر در شمال و شمال شرق سوریه، وابسته به آمریکا هستند. در واقع فرمانده اصلی جنگ علیه سوریه، آمریکا بود. سفیر وقت آمریکا در دمشق اعتراف کرد که در آن زمان کمیته‌ای برای جنگ علیه سوریه تشکیل شده بود که متشکل از آمریکا و چند کشور عربی بوده است. در این کمیته، تمامی برنامه‌ها برای سرنگونی سوریه، طراحی می‌شد. حتی دو هزار میلیارد دلار در این زمینه هزینه کردند؛ هر چند بایدن می‌گوید که صدها میلیارد دلار هزینه کرده بودند.

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه آمریکا به بهانه داعش به عراق و سوریه آمد و اکنون هم شرق فرات را اشغال کرده است، گفت: تکفیریها و بسیاری از ساده‌لوحانی که به بهانه حمایت از اسلام به سوریه آورده شدند تا بجنگند، صرفا آلت دست‌های احمقی بودند. آنان زمانی که دیدند پروژه نظامی شکست خورده و وضعیت سوریه در حال بهبود است، تحریمهای سزار را وضع کردند. لذا به جای آنکه بانیان تحریم سوریه را سرزنش کنند، آدرس غلط می‌دهند. آمریکاییها مهمترین میادین گازی و نفتی سوریه را غارت می‌کنند  و اجازه نمی‌دهند دولت سوریه به آن بازگردد. جنگ در شرق فرات فقط با نیروهای دموکراتیک سوریه (وابسته به آمریکا) نیست، بلکه جنگ در این منطقه می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای و بین‌المللی بدل شود. اگر آمریکاییها می‌خواهند خودشان بجنگند، بفرمایند!. این جنگ واقعی، همه معادلات را تغییر خواهد داد.

نیروهای یونیفل یا جاسوسان اسرائیل؟

وی در بخش پایانی سخنرانی خود به تحولات داخلی لبنان و مسئله ادامه فعالیت نیروهای یونیفل پرداخت و گفت: آمریکاییها می‌خواهند یونیفل را در لبنان تبدیل به جاسوسان اسرائیلی کنند. ما به خاطر مواضع سیاسی رسمی هم مجبوریم که این وضعیت را تحمیل کنیم؛ زیرا برخی حضور یونیفل را منفعتی برای لبنان می‌دانند. آنچه سال گذشته رخ داد که می‌تواند معلول غفلت یا اشتباه باشد. اشتباه این بود که به یونیفل اجازه داده شده بود به دور از ارتش، هر اقدامی که بخواهد انجام دهد. یک گروه مسلح خارجی می‌تواند بدون اجازه ارتش و دولت لبنان هر کاری انجام دهد و در این صورت دیگر حاکمیت چه معنایی دارد؟. امیدواریم که این مسئله اصلاح شود.

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه این جنبش در خصوص ریاست جمهوری آماده گفت‌وگو است، در پایان تصریح کرد: آنان (طرف مقابل) می‌گویند که ما مخالف گفت‌وگو هستیم، ولی ما هم برای این مسئله التماس نخواهیم کرد. آنان می‌گویند که رئیس جمهور برای دولتی می‌خواهند که با حزب الله مقابله کند، نه دولتی که به دنبال حل مشکل مردم باشد. این افراد، فقط در راستای خدمت به اهداف اسرائیل، کار می‌کنند. قصد ندارم با مردم لبنان وارد جنگ شوم، ولی حقایق را به آنان می‌گویم: برخی فقط تحقق رؤیای خود را بر ویرانه‌های لبنان می‌بیند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

  17. حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه

  18. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  19. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  20. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  21. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  22. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. بازی با کلمات

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین