بی‌حجابی علت است یا معلول؟

گروه تعاملی الف،   4020606011 ۱۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
بی‌حجابی علت است یا معلول؟

گروه تعاملی الف - مهرداد احمدی ورامینی:

چندی است که بحث حجاب اجباری یا قانونی، و بی‌حجابی یا حجاب اختیاری در جامعه مطرح است و حد و حصر حجاب سابق، شکسته شده است و این برای تعدادی از مومنان جای پرسش شده که علت این امر چیست؟ و افزایش بی‌حجابی را نشات و منشاءکجاست؟ و علت است این، یا معلول؟ در این جستار می‌کوشیم از تحلیل‌های سطحی، تا جاییکه می‌توانیم، چشم پوشیم و کمی ژرف تر به قضیه بنگریم:

ابتدا باید دانست که حجاب در همه جای جهان، در دوران سنت، کمابیش وجود داشته است و این را  علت آنست که در عصر سنت « اسم جمالی حق » که به « ایجاد نمایی در عالم درون ذات » می‌پردازد، اسم حاکم بر جوامع بود؛ یعنی: آنچه در جوامع سنتی شعار و شعور آن جوامع، به ویژه جوامع شرقی و اسلامی، را تشکیل می‌داد عبارت بود از: « قناعت و عبادت »؛ که آن قناعتش به حفظ وضع موجود و یا ترقیِ تدریجی ِتوام با تانی و البته برخورداری از زندگی همراه با آرامش و تراضی منتهی می‌شد و عبادتش هم در صوم و صلات متجلی می‌شد و شالوده اندیشه این شیوه معیشت بر این بود که ما در این دنیا مهمانیم و از یک هستی حقیقی آمدیم و به سوی هستی حقیقی ِوالاتر دیگری، رهسپاریم و باید با عبادت و قناعت و صوم و صلات این چند روزه را در این هستی مَجازی، آرام باشیم و صبرکنیم و شکر گوییم و بگذرانیم.

ولی در عالم مدرن، اسم مستولی« اسم جلالی حق » است که در پی « ایجاد نمایی در عالم برون ذات » می‌باشد. به سخنی ساده‌تر آنچه در جوامع مدرن شعور و شعار است؛ این است: « عشرت و پیشرفت » ... و نیز تبدیل شدن ِ انسان به موجودی خودمدار و طلبکار و تنها، در این دنیا منجر شده است. و این ندیدن ِمبدا و معاد و این معنا که انسان در فاصله دو نیستی می‌زید و این شانسی است که نصیبش شده و باید تا می‌تواند از دنیا کام گیرد و ... این هستیِ میان دو نیستی را مستانه طی کند، در دوران مدرن مسلط است.

به هر حال غرض از این مباحث این است که امروز جامعه ایران ما جامعه ای است که گرچه شعار ظاهریش « اسم جمالی » است ولی در زیر پوست جامعه و نیز درسطح جهانی، که ما هم یکی از جوامع آنیم، شعار واقعی « اسم جلالی » است. پس طبیعی است که شاهد باشیم، تضاد میان این دو اسم به تضاد ِدرون جامعه منجر شود و پیروان هر اسم خود را حق مطلق شمارند و به دیگری تازند، چرا که هر کدام به رسوم خاصی که برخاسته از اسم مسلطشان است، باور دارند. به گفته‌ای گویاتر مثلا در خصوص بی‌حجابی و حجاب داری؛ باور نداشتن به گزاره‌هایی چون: قیامت، بهشت و دوزخ و کلا اصول دین و مذهب، موجب شده، افراد از حجاب که خود زاده این باورها است دست شویند و به کشف حجاب روی نمایند و به درستی از کسی که به اصول دین چنانکه باید باورمند نیست، چگونه می توان انتظارِ اِعمال اَعمال دینی و احکام شرعیِ فرعی  را داشت؟!

البته ویژگی‌های فیزیکی شهرهای مدرن که شهرهایی است، مظهرِ « عشرت و غفلت و پیشرفت و سبقت و سرعت » و انسان‌ها در آن، در همچشمی یی همیشگی برای « تشخص و تمایز » یافتن ِمالی و مادی، خویشند؛ در افزایش بی‌حجابی و جلوه فروشی بی تاثیر نبوده است؛ شاهد مثال ما؛ این است که: هر چه بر شلوغی شهرها و شمار شهروندان افزوده می‌شود؛ در واقع بر تعداد رقیبان این مسابقه، افزوده شده است و همین؛ بر رقابت میان شهروندان در بی‌حجابی و عرض زیبایی ِاندام و تفاخر به خود و خانواده و خانه و خودرو و ... افزوده است. اگر چه عامل دیگری هم در رواج بی‌حجابی وجود دارد و آن اینکه در دوران سنت، انسان‌ها هستی را مقدس می‌دانستند که همه آن محجوب در « اسمای حق تعالی » بود. ولی در دنیای مدرن، انسان دیگر هیچ محجوبیتی برای هستی قایل نیست و از تمام امور عالم کشف حجاب و قداست‌زدایی نموده و بنابراین لاجرم از زنان نیز محجوبیت زدایی و کشف حجاب شده و این نتیجه طبیعی فرایندی است که بشر برای بیرون رفتن از سایه سار « اسم جمالی حق »، به سمت و سوی سایه « اسم جلالی حق » در مدرنیته شروع کرده و اکنون در ظل « جلالیت حق » می‌زید.

اما اگر بخواهیم از بی‌حجابی و نوش خواری بشر، کمی بکاهیم و گامی به سوی قداست و محجوبیت ِحداقلی برداریم، راه آن ساختن جامعه‌ای است، که شعار واقعی و حقیقیش « اسم اعظم » باشد، یعنی: « ترکیبی از اسم جمالی و اسم جلالی حق تعالی ». و این کاری است بسیار صعب و سخت؛ ولی اگر همت نماییم و پیروان هر دو اسم، کمی کوتاه آیند و دیگری را درک نمایند و باور کنند که خوشبختی و رستگاری تنها در ساختن دو سرای، دنیا و عقبی، و زیستن در زیر سایه سار« اسم اعظم حق » میسر است، چه بسا بتوان از وضعیت نامناسب فعلی که برخاسته از تک چشمی و  نشستنی طولانی در ظل و ذیل اسم جلالیست نجات یافت و یقینا بشر در این طریق به مدد منجی ِموعود محتاج است. باشد که چنان شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۰۴۰۶۱۱۲:۳۹:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۶
همانطور که فرانسه استفاده از چادر عربی در مدارس دولتی را ممنوع کرد حجاب در ایران قانون است و افراد باید ملزم به اجرای قانون باشند.
ناشناس۳۲۰۴۱۳۲۱۳:۳۴:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۶
چرا دیگر کشورهای مسلمان که حجاب اختیاری دارند را الگو قرار نمی دهید ؟
ناشناس۳۲۰۴۳۰۰۱۵:۳۷:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۶
ملاک خدا هست و نه کشورهای اسلامی دیگر که از قوانین غربی تقلید کردند
ناشناس۳۲۰۴۳۶۴۱۶:۲۳:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۶
در قرآن نه صحبتی از حجاب اجباری هست و نه مجازات برای بی حجابی تعیین شده ولی خدا برای دروغ بستن به خداوند مجازات سنگین وعده داده
ناشناس۳۲۰۴۴۸۷۱۷:۳۸:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۶
اولا خلفا می گفتند قرآن برای ما کافی است و نیاز به روایت نداریم. شما هم حرف آن ها را می زنید؟ دوما انسان نمی تواند در تمام زمینه ها متخصص شود پس در هر زمینه ای به متخصص آن مراجعه می کند در مسائل دینی هم باید به متخصص آن یعنی مراجع بزرگوار مراجعه نمود که می گویند در اسلام گناهانی که مجازات آن تعیین شده به آن مجازات، حد می گویند ولی گناهانی که مجازاتش تعیین نشده تعیین مجازاتش با حاکم است و به آن تعزیر می گویند.
ناشناس۳۲۰۴۴۱۰۱۶:۴۵:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۶
فقط شماها حرف خدا را متوجه شده اید ؟!
ناشناس۳۲۰۴۵۴۵۱۸:۴۰:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۶
خدا در کجای قرآن به اجبار اجتماعی حجاب اشاره کرده؟؟لطفا سوره و شماره آیه اش رو همینجا ذکر کنید.
ناشناس۳۲۰۵۲۵۳۱۲:۴۱:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۷
عزیزم تمام جزئیات در قرآن ذکر نشده. قرآن بیشتر کلیات را بیان می کند. مثلا قرآن می گوید نماز بخوانید اما اینکه نماز مغرب چند رکعت است و چگونه باید خوانده شود توسط پیامبر و امامان تعلیم داده شده. اگر قرآن می خواست جزئیات را بیان کند باید 100 جلد می شد.
ناشناس۳۲۰۴۶۱۵۱۹:۵۶:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۶
یعنی کشورهای مسلمان دیگر خدا را نمی شناسند و عالم دینی ندارند ؟
ناشناس۳۲۰۴۷۴۶۲۲:۴۸:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۶
خدا فقط در مورد حجاب دستور داده؟!
ناشناس۳۲۰۴۹۸۰۰۹:۱۰:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۷
آخرش خدا ملاکه یا فرانسه؟
ناشناس۳۲۰۵۶۹۶۱۷:۲۸:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۷
بی حجابی و بی غیرتی هم نوعی بیماری و سادیسم است .
ناشناس۳۲۰۴۱۵۲۱۳:۵۱:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۶
یک تفاوتی که وجود دارد آنان در ضدیت با خدا این قوانین را گذاشتند اما در ایران در مسیر خدا و حفظ خانواده هست
ناشناس۳۲۰۴۴۰۶۱۶:۴۴:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۶
ربا دشمنی با خداست
ناشناس۳۲۰۴۹۹۳۰۹:۲۲:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۷
خانواده ای که با بی حجابی دیگران از هم بپاشد خانواده نیست !
ناشناس۳۲۰۴۱۵۳۱۳:۵۲:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۶
زن زندگی آزادی هرزگی ولنگاری بی بند و باری در عمل
ناشناس۳۲۰۴۱۷۵۱۴:۰۴:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۶
همانطور که همجنس گرایی تو فرانسه قانونه حجاب هم تو ایران قانونه
ناشناس۳۲۰۴۳۶۶۱۶:۲۵:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۶
کی گفت در فرانسه همه باید اجبارا همجنس گرا باشند که شما چنین نتیجه ای گرفتی !
ناشناس۳۲۰۴۴۴۱۱۷:۰۳:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۶
قانون گذاشتند اگر انجام شود مجرم نیستی
ناشناس۳۲۰۴۶۶۱۲۰:۴۳:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۶
همجنسگرایی قانون نیست ..
امیر حسین سلطان/تهران۳۲۰۴۱۹۹۱۴:۲۳:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۶
فرانسه هر کاری می خواهد بکند الگوی ما نیست و نخواهد بود! این کار فرانسه چه با ظاهر و اسم قانون باشد و چه غیر از آن غلط است صد در صد هم غلط است. لطفا شک نداشته باشید! در یک رویکرد غلط فرانسه نمی تواند الگوی ما باشد نه در همسویی با کارشان و نه در غیرهمسویی و یا ضدهمسویی با کارشان! مگر بنا بر لج و لجبازی است که ما رفتارمان را با تاسی به رفتار دیگران توجیه نماییم؟! در مساله حجاب عرف و شرع تعیین کننده هستند و صرفا استناد به قانون بدون در نظر گرفتن جمیع شرایط عرفی و شرعی کفایت موضوع را نمی کند بلکه کلمه قانون شما و بنده و دیگران دقیقا مترادف با زور و زورآزمایی قابل تعریف خواهد بود و نه آنچه برغم سلائق و گرایش های مخلف فکری و عقیدتی و سیاسی میبایست اتوماتیک وار قابل احترام و مورد پذیرش(تبعیت) افکار عمومی جامعه باشد. آنچه فعلا مشهود است این احترام و تبعیت را نشان نمی دهد.
ناشناس۳۲۰۴۵۶۲۱۸:۵۴:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۶
تنها یک فرد بیمار روانی خود بزک میکند و به دیگران عرضه میکند تنها یک به اصطلاح مرد بی غیرت اجازه میدهد به اصطلاح نوامیسش خود را انحا مختلف به دیگران عزضه کنند نتیجه بی حجابی و برهنگی نوعی سادیسم و بیماری روانی است که باید در میان مردان و زنان بیمار درمان بالینی و روانکاوی صورت بگیرد و بیمار تر از آنها کسانی که برای مقاصد دیگر در شیپور بی حجابی می دمند
هادی۳۲۰۵۵۰۵۱۵:۱۵:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۷
کجای قرآن ازبی حجابی و مجازات آن و سادیسمی بودن بی حجابان سخنی رانده شده؟چه طوریه که عربستان و دیگر کشورهای اسلامی قوانین اسلامیشون با ما فرق میکنه!!چرا مقوله حجاب رو با عفت درامیختید؟!قوانین زمان قابل اجرا هستند که منبطق بر منویات جامعه باشند وگرنه اون قانون قابل اجرا نیست .
هموطن۳۲۰۴۲۱۸۱۴:۳۵:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۶
چی شما شبیه فرانسه هست؟
ناشناس۳۲۰۴۲۸۹۱۵:۳۲:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۶
خوب چرا دوست داری مانند انان بی‌حجاب را در ایران دنبال کنی؟!!
ناشناس۳۲۰۴۳۶۸۱۶:۲۶:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۶
چون کل کشورهای مسلمان حجاب اختیاری دارند معلوم می شود پشت این اجبار منطق شرعی درستی وجود ندارد
ناشناس۳۲۰۴۴۴۲۱۷:۰۵:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۶
هرکس که علوم دینی داشته باشد می گوید واجب هست شما دنبال بهانه هستی حتی اینقدر ریز به حجاب در قرآن پرداخته شده که به چیزهای دیگر پرداخته نشده
ناشناس۳۲۰۴۶۲۴۲۰:۰۸:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۶
اتفاقا اگر عمیق به قضایا نگاه کنیم خیلی از اتفاقات و رفتارهایی رو که رخ میده، بذاته شبیه فرانسوی هاست . خیلی از اشتباهات آنها انجام میشه اما با دلایلی دیگر!!!
ناشناس۳۲۰۴۲۴۱۱۴:۵۰:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۶
فرانسه خیلی چیز ها را قانون کرده شما هم حاضرید قانون کنید؟!!
ناشناس۳۲۰۴۲۶۶۱۵:۱۴:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۶
اقدام فرانسه عادلانه بود یا ظالمانه ؟ یعنی شما از ظلم دیگران الگو می گیرید؟ مگر میشود به نام دین به مردم ظلم کرد؟
ناشناس۳۲۰۵۳۴۴۱۳:۳۲:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۷
اقدام فرانسه در راستای اهداف حکومت غیردینی آن‌ها بود و با توجه به هدف حکومتشان درست بود، در مقابل قانون حجاب هم در راستای اهداف اسلامی کشورمان است و با توجه به هدف الهی این‌جا، درست است
ناشناس۳۲۰۴۳۰۹۱۵:۴۶:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۶
يعني فرانسه درست عمل مي كند ؟‌چرا هر مورد كه تابع نظر شما باشد درست است و هر چي با نظر شما مخالف نادرست؟
ناشناس۳۲۰۴۳۶۳۱۶:۲۲:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۶
بله در امور زورگویی و زور گفتن به نام قانون فرانسه را قبول دارند! و نه چیزهای دیگر در فرانسه را!
ناشناس۳۲۰۴۶۷۴۲۰:۵۶:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۶
فرانسه الگوی قانون نویسی و حقوق در ایران است. اگر خبر نداری از عالمش بپرس
ناشناس۳۲۰۴۴۶۴۱۷:۱۵:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۶
در فرانسه اکثریت انتخاب می کنند و رای می دهند و قانون میشود.
ناشناس۳۲۰۴۵۰۶۱۸:۰۹:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۶
در فرانسه کی مالیات های سنگین و همجنسگرایی توسط اکثریت انتخاب شد؟
ناشناس۳۲۰۴۹۰۴۰۸:۰۰:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۷
چون اکثریت حجاب ندارند قانون رو براساس خواست اکثریت گذاشته اند.حالا شما قبول داری براساس خواست اکثریت اقدام بشه؟؟؟!!!
ناشناس۳۲۰۴۶۳۸۲۰:۲۴:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۶
در هیچ جای قرآن حجاب اجباری برای مسلمانان واز اون مهمتر مجازات برای بی‌حجابی نداریم.
ناشناس۳۲۰۴۶۵۵۲۰:۳۹:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۶
فرانسه نه فقط چادر بلکه هر پوشش یا رفتاری که نشون دهنده عقیده و دین و مسلک باشه رو اونم فقط در مراکز آموزشی ممنوع کرده حتی نمادهای یهودیت ومسیحیت هم ممنوعه و فقط خاص مسلمونا نیست
ناشناس۳۲۰۴۹۶۱۰۸:۵۰:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۷
توجیه نکن دیگر، مهد آزادیتان را فراموش کردی اینجا؟!!
ناشناس۳۲۰۴۶۹۵۲۱:۲۴:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۶
ما به این قانون اعتراض داریم. چه کار کنیم؟
ناشناس۳۲۰۴۸۷۳۰۶:۵۸:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۷
بی حجابی خوب است ، آزادی خوب است. بگذارید مردم نفس بکشند.
ناشناس۳۲۰۵۲۷۵۱۲:۴۶:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۷
در نام حکومت ما جمهوری قبل از اسلامی آمده و فارغ از صحت و سقم نظر شما در مورد حجاب از منظر دین، قانونی که اکثریت جامعه قبولش نداشته باشن قانون مشروعی نیست و باید طبق نظر اکثریت اصلاح بشه
ناشناس۳۲۰۴۰۶۵۱۲:۴۳:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۶
در تمام کشورهای مسلمان حجاب اختیاری است جوانان ما هم حق دارند انتظار داشته باشند که از چنین حقی برخوردار شوند خدا و قران و پیامبر همه مسلمانان یکی است و ما فرقی با عربستان و سوریه و ترکیه و امارات و اندونزی و مالزی و فلسطین و .... نباید داشته باشیم فقط همین !
ناشناس۳۲۰۴۱۴۳۱۳:۴۴:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۶
شما کارهای درست آنها را تقلید کن و نه کارهای غلط آنان در ضمن حجاب در همه اجباری هست و قرآن و دین و خدا هم گفتند رعایت حجاب واجب هست
ناشناس۳۲۰۴۳۱۰۱۵:۴۶:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۶
در قرآن راجع به واجب بودن حجاب هیچ چیزی گفته نشده است.
ناشناس۳۲۰۴۴۰۳۱۶:۴۳:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۶
قران حجاب را واجب نکرده بلکه توصیه کرده وخطابش به زنان پیامبر و زنان مومن است نه زنان مسلمان ودر بعضی آیات هم نوع حجاب را برای زنان پیامبر و زنان مومن مشخص کرده است.
ناشناس۳۲۰۴۴۴۹۱۷:۰۸:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۶
یعنی خدا در قرآن گفته ای مومن نماز و روزه انجام دهید منظورش کی هست؟!! مسلمان و مومن یا کافر؟ اصلا فرق این را می دانی؟
ناشناس۳۲۰۴۱۵۶۱۳:۵۴:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۶
به نظرم این مطالب که الف در مورد حجاب می گذارد بیشتر با هدف افزایش بازدید سایت هست وگرنه نه تأثیری در دو طرف دارد نه فایده ای دارد
ناشناس۳۲۰۴۱۵۸۱۳:۵۴:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۶
ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است لازم است تحقیق وسیع کنید چه شخصیتی این جمله را فرموده اند آنوقت بدون حب و بغض خودتان انتخاب کنید
ناشناس۳۲۰۴۲۱۷۱۴:۳۵:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۶
حق و باطل با اکثریت و اقلیت مشخص نمی شود. شما نباید نگاه کنید که اکثریت کشورها چه می کنند. باید ببینید حق چیست خواه مطابق اکثریت باشد یا اقلیت. اما حق: بنابر نظر تمام مراجع بزرگوار گذشته تا کنون حجاب واجب است. این از وجوب حجاب. بنابر نظر تمام مراجع، امر به معروف واجب است و مرحله سوم آن یعنی اعمال قدرت، بر عهده حکومت است. این هم اجبار.
ناشناس۳۲۰۴۶۲۳۲۰:۰۶:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۶
طبق قرآن و نظر تمام فقها گذاشتن ریش بر آقایان هم واجبه چرا برای آن اجباری نیست ؟!
ناشناس۳۲۰۴۸۳۰۰۱:۳۵:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۷
در کجای قران گفته؟!! در ضمن بنابر بر احتیاط هم گفتند!
ناشناس۳۲۰۴۹۲۶۰۸:۲۶:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۷
سلام آیا واقعاً تو قرآن خوانده ای؟
ناشناس۳۲۰۴۶۶۵۲۰:۵۱:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۶
ما جمهوری اسلامی هستیم ..... در ضمن درسته حق با اقلیت و اکثریت مشخص نمیشه اما دلیل بر زورگویی برای پیاده کردن حق نیست.
ناشناس۳۲۰۴۰۶۸۱۲:۴۶:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۶
داشتن اختیار در پوشش حق طبیعی یک انسان است. نه علت است نه معلول
ناشناس۳۲۰۴۳۴۳۱۶:۰۸:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۶
پس لطفا یک کسی خواست پوشش کامل نداشته باشد را با او کاری نداشته باشید و حق طبیعی را به او عطا کنید!
ناشناس۳۲۰۴۳۷۱۱۶:۲۸:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۶
مگر کسی در ایران گفت که با حجاب نباشند ؟! چرا حرفهای عجیب می زنید ؟ ماجرا تحمیل عقاید یک اقلیت به کل جامعه است کسی معترض با حجابی نیست
ناشناس۳۲۰۴۴۵۷۱۷:۱۲:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۶
اولا بی حجاب ها در ایران در اقلیت هستند دوم هم ببین چی گفته شد، گفته شد هرکس اختیار پوشش خودش را دارد یعنی چی؟ یعنی هرکس هرطور خواسته باشد چه یک وجب چه سر تا پا .
ناشناس۳۲۰۴۵۰۲۱۸:۰۴:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۶
با رفراندوم مشخص میشه
ناشناس۳۲۰۴۰۶۹۱۲:۴۶:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۶
بسیار غلط و اشتباه این تحلیل انجام شده است ! نویسنده چند عامل را در ذهن چرخانده و همه مشکل را به مردم و زمانه ربط داده !! در این تحلیل کوچکترین نقصی در نهادهای فرهنگی و مدیران و مسئولین ندیده است ! ریشه را در ریاکاری جماعتی که دنبال حجاب است ندیده است ! ریشه را در وضعیت اقتصادی ندیده و ریشه را در بیکاری و عدم ازدواج ندیده است ! ریشه را در لجبازی و ... ندیده است تا زمانی که اینگونه تحلیل های یک طرفه که عموما هم راه حل ندارند در بین مسئولین و تصمیم گیران رواج دارد هیچ کاری نمی شود کرد من سئوالی از نویسنده دارم زمانه و مردم چرا 40 سال پیش که زیاد از آن نگذشته متفاوت بود و مردم به حجاب علاقمند بودند!؟ چرا با زور اجبار کشف حجاب مقابله کردند !؟ چرا به تحقیقات علمی توسط افرادی که سوگیری در این موضع ندارند تکیه و توجه نمی کنید و خواست و نظر خود را کامل و بی اشکال می دانید !؟
ناشناس۳۲۰۴۱۴۲۱۳:۴۲:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۶
عزیزم مگر این چیزها فقط برای این دوره هست؟! از قبل هم بوده
ناشناس۳۲۰۴۶۰۱۱۹:۴۲:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۶
سال 57 97 درصد مردم حجاب کامل داشتند الان چند درصد ؟
ناشناس۳۲۰۴۹۶۸۰۸:۵۵:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۷
به واسطه رواج تفکر غربی توسط حاکمیت 85 الی 90 درصد به حجاب کامل اعتقاد دارند حال شل حجاب ها جز آن ها هستند که قبلا کمتر بودن
ناشناس۳۲۰۴۰۷۳۱۲:۴۸:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۶
معلول خود باختگی انسان های بی ظرفیت در مقابل فرهنگ بیگانه
ناشناس۳۲۰۴۱۳۶۱۳:۳۹:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۶
کل عالم و تمام کشورهای مسلمان که حجاب اختیاری دارند خود باخته هستند ؟؟!!!!!!!
ناشناس۳۲۰۴۴۲۵۱۶:۵۶:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۶
مثل اینه که بگی کل دنیا که کرونا گرفتن مریضن ؟ خوب بله میشه یه وقت بیشتر عالم فاسد بشه
ناشناس۳۲۰۴۱۴۹۱۳:۵۰:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۶
اگر انسان بیمار روانی نباشد خود بزک نمیکند و به دیگران عرضه نمیکند تا آنها کام و حض غیر مشروع ببرند.
ناشناس۳۲۰۴۶۷۰۲۰:۵۴:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۶
تا فساد رو چی تعریف کنی .
ناشناس۳۲۰۴۰۷۷۱۲:۵۳:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۶
ازر نویسنده مقاله سئوال دارم 44 سال پیش در اوج عشرت همین مردم با حجاب بودند و از بی حجابی آن دوران متنفر بودند ! آن موقع که عصر سنت نبود عصر مدرن بود افراد بی حجاب آزادانه در شهرها ی چرخیدند و در فضای واقعی نه مجازی بی حجابی و بی عفتی ترویج میشد !! چرا مردم آن دوران حجاب و انقلاب را انتخاب کردند !! چرا آن موقع گول نمی خوردند ؟!! در ضمن مردم هم همانها هستند !!! حال چه چیزی تغییر کرده که آن مردم که عموما با حجاب دیندار بودند در حال حاضر به زعم شما به خاطر عشرت و... بی حجابی را انتخاب کردند
ناشناس۳۲۰۴۱۳۳۱۳:۳۸:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۶
اینکه مردم با وجود جو حاکم حجاب را دوست داشتند و آنرا نشان اصالت خانوادگی می دانستند حرف درستی است زنها خودشان با افتخار حجاب را انتخاب می کردند و اجباری در کار نبود
ناشناس۳۲۰۴۱۴۸۱۳:۴۸:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۶
یک سوال راحت تر چرا دنیا تا 150 سال قبل با حجاب تر بودن اما الان بی حجاب تر شدن؟!!و چرا زنان بی حجاب تر نسبت به مردان در جامعه می چرخند؟!!
ناشناس۳۲۰۴۴۰۷۱۶:۴۴:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۶
چند وقتی هست این سوال پرسیده می شود کسی نبود جواب بده؟یعنی اینقدر به بی حجابی پافشاری می کنید نمی توانید بیایید دفاع کنید از تفکر خودتان؟
ناشناس۳۲۰۴۵۵۷۱۸:۵۱:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۶
انسان را از هر چه منع کنی، به آن حریصتر میشود. من نگفتم. حضرت علی گفته. یه سر به نهج البلاغه بزن.
ناشناس۳۲۰۴۸۳۱۰۱:۳۶:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۷
یعنی دزدی منع شده انسان حریص تر می شود؟!!
ناشناس۳۲۰۵۰۰۰۰۹:۲۶:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۷
حریص برای زمانی هست که کسب قدرت و مال باشد که منع شود سود آن چند برابر می شود و عده ای وسوسه می شوند برای دور زدن
ناشناس۳۲۰۴۰۸۰۱۲:۵۶:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۶
از این بحر مطول که نوشتی هیچ مفهومی حاصل نمی شود. اسلامی که مردم میشناسند یک سری پایه های بنیادی دارد که نمیشود بعضی را به سلیقه خود انتخاب کنی و برخی را رد کنی. اسلامی که مردم میشناسند بسیار بر حق الناس تاکید دارد و اگر به نهج البلاغه مراجعه کنی میبینی مهمترین حق الناس بیت المال است. این نمیشود که بیت المال را به امان خدا رها کنید و لنگ تار موی دختران باشی. این میشود سلیقه . همه احکام اسلام باید اجرا شود .
ناشناس۳۲۰۴۱۶۷۱۴:۰۰:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۶
دقیقا !! آنهم تا وقتی مخالف این تار مو باشی که برایت منفعت نداشته باشد !
ناشناس۳۲۰۴۰۸۱۱۲:۵۷:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۶
برای فهم علت یا معلول بودن بی حجابی باید ابتدا انسان را بهتر شناخت. انسان موجودی پیچیده، متنوع، صاحب فکر و عقیده و در باطن آفرینش خداوندی موجودی آزاد و مختار آفریده شده. از همین رو دسته بندی انسانها اصولا امری پیچیده، دقیق و البته مبهم است. در خصوص حجاب، بی حجابی شایع شده در جامعه ما گاهی معلول رفتارها و عوامل گوناگون است ممکن است در نتیجه تبلیغات رسانه ای مخالفان حجاب باشد، ممکن است واکنشی به اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور باشد، ممکن است معلول پیروی از جماعت باشد، ممکن است نتیجه کمرنگ شدن باورهای دینی باشد و ... هر یک از گزاره ها خود بحثی مفصل میطلبد. گاهی نیز بی حجابی میتواند علت برخی رخدادهای بعدی باشد چه آن سست شدن بنیان برخی خانواده ها باشد و چه کاهش تظاهر و ریا در جامعه و...
ناشناس۳۲۰۴۰۸۳۱۲:۵۷:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۶
عکس همین مقاله گویای همه چیز هست. در راهپیمایی و انتخابات و بقیه مراسمات حکومتی، بی حجاب و بدحجابی نه تنها مشکلی نداره بلکه با افتخار از رسانه و سایتها و صدا و سیما پخش میشه. مردم وقتی چنین تناقضاتی میبینن، قطعا متنفر از مدعیان میشوند
ناشناس۳۲۰۴۹۷۰۰۸:۵۶:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۷
جواب شما داده ولی با روش دیکتاتورانه سانسور می کند که همین را هم نمی بینی خخخخخخه
ناشناس۳۲۰۴۰۸۴۱۲:۵۸:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۶
اختلاس ریا کاری ربا مافیا علته یا معلول
ناشناس۳۲۰۴۰۹۰۱۳:۰۳:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۶
انگار بی حجابی و بدحجابی در انتخابات و راهپیمایی ها، چندین ساله آزاده !!!!!
ناشناس۳۲۰۴۰۹۱۱۳:۰۴:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۶
حکومت دقیقا میدونه چرا باید حجاب اجباری برقرار باشه...ولی نمیتونه توجیه کنه...
ناشناس۳۲۰۴۰۹۴۱۳:۰۵:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۶
من انسانهای خوب و درستکار و با ادب و تمیز و خوشرو و نیکوکار و خیر بسیاری را می شناسم که بسیار محترم و بی آزار هستند و در بین مردم محبوب هستند ولی ظاهر مذهبی ندارند و بی حجاب هستند چند تا از آنها که من می شناسم با سرمایه شخصی و کمک از دوستان جهیزیه تهیه می کنند و زندانی آزاد می کنند و برای بیماران فقیر دارو می خرند و هزینه تحصیل دانشجوهای فقیر شهرستانی را تقبل می کنندو ... در عوض افراد با ظاهر مذهبی و عبوس و بد اخلاق و کینه جو و مردم آزار هم فراوان داریم یکی همسایه ما که لج کرده زباله را ساعت یازده جلوی درب می گذارد و ماشینش را بد پارک می کند و مزاحم همسایه است به دلیل تذکر مدیریت ساختمان شارژ نمی پردازد و دنبال شکایت از او هستیم و خودش و همسر محجبه اش همیشه در راه و نیمراه مسجد هستند از نظر من انسان خوب بودن ربطی به ظاهر افراد و انجام مناسک ظاهری ندارد خدا هم در قلب آدم های خوب و محترم و بی آزار و انسان دوست و مهربان حتما وجود پر رنگ تری داره الف منتشر کن اگر دلت می خواد بحث درست باز بشه
ناشناس۳۲۰۴۲۸۰۱۵:۲۳:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۶
اولا شما از موارد جز به کل نتیجه نگیر وگرنه ما هم افرادی را دیدیم که هر سال نذری می دادن ولی شغل اصلی آنان قاچاق مواد مخدر بود و آخر سر روانه زندان شدن دوم ترویج بی حیایی را هم توجیه نکنید که روی خیلی ها اثر می گذارد.
ناشناس۳۲۰۴۳۶۰۱۶:۲۰:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۶
تعریف شما از بی حیایی در مو و سر شکل زنها خلاصه شده در حالی که دزدی و اختلاس و دروغگویی و ربا خواری و فامیل بازی در کل دنیا بی حیایی محسوب می شه .
ناشناس۳۲۰۴۴۷۹۱۷:۲۵:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۶
خوب که چی؟ مگه کسی گفت دزدی خوبی و فقط بیحجابی بده؟ ما هم مخالف دزدی هستیم و هم بیحجابی. جفتش تمرد از دستور خداست. هرکدام هم به گونه ای آسیب میزنه. دزدی و اختلاس باعث افزایش فساد مالی در جامعه و بیحجابی باعث افزایش ناهنجاریهای جنسی و فروپاشیدن خانواده ها میشه.
عمران۳۲۰۴۵۵۱۱۸:۴۶:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۶
حرف ایشان چیز دیگری است. ایشان دارند میگویند که «ظاهرگرایی» اشتباه است.
ناشناس۳۲۰۴۱۰۳۱۳:۱۲:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۶
مثلا در خصوص بی‌حجابی و حجاب داری؛ باور نداشتن به گزاره‌هایی چون: قیامت، بهشت و دوزخ و کلا اصول دین و مذهب، موجب شده، افراد از حجاب که خود زاده این باورها است دست شویند و به کشف حجاب روی نمایند. کی گفته حجاب زاده اون باورهاست ؟
ناشناس۳۲۰۴۱۰۹۱۳:۱۴:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۶
تنها دلیل وضعیت حجاب ، سوء استفاده ابزاری گروهی سیاستمدار از مقوله حجابه. و الا نه مردم مقصر هستند ، نه فرهنگ غرب و نه هیچکس دیگه ای. یاعلی
ناشناس۳۲۰۴۱۱۰۱۳:۱۵:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۶
تا 30 سال قبل درصد بد حجابی چه مقدار بود و الان چه مقدار؟ 30 سال قبل چند درصد زنان در جامعه مردان بودن و کار می کردن یا تعداد دانشگاه رفته ها و الان چه مقدار با یک تحقیق ساده در این دو قضیه کاملا مشخص خواهد شد علت چیست!
يا حق۳۲۰۴۱۱۱۱۳:۱۵:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۶
چند دليل داره 1- فشار بي هدف مسوولان باعث شده جوونها بخوان قدرت و غرور خودشون رو به رخ مسوولان بكشن 2-دخالت افراد غير مسوول كه هيچ مسووليتي نداره ولي با تذكر و بحث هاي غير منطقي ميخواد جوون رو مجاب به حجاب كنه 3- اينكه نسل امروز با نسل 10-20-30 سال پيش متفاوته شكي نيست و بايد بهش حق داد كه يه روسري سرش نباشه بياد بيرون 4-قانون حجاب مملكت ما مال 45 سال پيشه بياييم بازنگري كنيم و ايراد قانون رو برطرف كنيم 5-من در يك استاني زندگي ميكنم اكثريت به دين و مذهب اعتقاد خاصي دارن مسجدي هستن اهل نماز و دوستدار ائمه هستن ولي بچه هاشون حجاب آنچناني ندارن اين نشون ميده خانواده هم نميتونه حجاب رو براي بچه هاش اجبار كنه و در آخر اينكه در راهپيمايي ها و در انتخابات افراد بيحجاب رو باهاشون مصاحبه ميكنن هر جور ميخوان باشن ولي در حالت عادي نه .
ناشناس۳۲۰۴۱۱۴۱۳:۱۸:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۶
اعتقاد یک چیزی هست هنجارشکنی یک چیز دیگر و در سطح شهر به دلیل عدم اجرای قانون حجاب هنجار شکنی بیشتر و بیشتر می شود
ناشناس۳۲۰۴۱۱۵۱۳:۱۸:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۶
خوب مردم را سر کار گذاشته اید..
ناشناس۳۲۰۴۱۱۹۱۳:۲۱:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۶
تفکر فمینیستی جواب شما را داده که پشت سر شعار برابری زن و مرد که تبلیغ کردن هدفی جز کسب سود از زنان نبوده و یکی از آن بی حجاب و برهنگی آنان بود طبق اعترافات موسسان آن وگرنه حجاب در جهان هیچ وقت به این شکل نمی شد
ناشناس۳۲۰۴۳۷۵۱۶:۳۰:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۶
فمینیسم مطلقا ربطی به حجاب نداره فمینیسم یعنی زن و مرد حقوق انسانی برابر داشته باشند
ناشناس۳۲۰۴۴۶۱۱۷:۱۴:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۶
یکی از آن حجاب هست عزیزم
ناشناس۳۲۰۴۱۲۱۱۳:۲۲:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۶
هر چه قدر در جامعه ای بی‌حجاب تر وجود داشته باشد بی بندو باری و خیانت ها بیشتر خواهد بود
ناشناس۳۲۰۴۲۵۸۱۵:۰۳:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۶
علت بی بندو باری عوامل مختلفی هست که مهمترین شون دروغ، ریا، بی عدالتی و فقر و فاصله طبقاتی هست
ناشناس۳۲۰۴۳۲۸۱۵:۵۸:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۶
فکر کنم با این تعبیر شما باید همان چند صد سال قبل بی حجاب می شدن مردم! راستی یعنی مدینه فاضله همه این ها را داشتند و بی حجاب شدن؟!!!!
ناشناس۳۲۰۴۴۴۴۱۷:۰۶:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۶
کل دنیا حجاب اختیاری دارند حتی عربستان ! یعنی همه آنها از نظر شما مدینه فاضله هستند ؟!
ناشناس۳۲۰۴۵۱۳۱۸:۱۴:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۶
عربستان قبلا حجابشان از ایرانی ها محکم تر بوده
ناشناس۳۲۰۴۱۳۴۱۳:۳۸:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۶
« ًبي حجابي علت است و يا معلول » ------------------- بنده اعتقاد دارم كه بالاخره حجاب قانون مملكت است و نيز اعتقاد دارم علاوه بر دغدغه حجاب ، هزار نكته باريك تر از « مو » هم اينجا و آنجا هست !
ناشناس۳۲۰۴۳۸۱۱۶:۳۲:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۶
قانونی که از نظر مردم مقبولیت ندارد و در هیچ جای دنیا نیست.
ناشناس۳۲۰۴۵۱۱۱۸:۱۳:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۶
مانند مالیات یا موبایل به دست گرفتن حین رانندگی؟!!
ناشناس۳۲۰۵۰۴۳۱۰:۰۶:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۷
در کل دنیا مالیات قانون است و قوانین رانندگی مراعات می شه ولی حجاب فقط در ایران و افغانستان اجباری است کاش فرق این دو را متوجه شوید
ناشناس۳۲۰۴۱۳۵۱۳:۳۸:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۶
بحث خوبی هست ذهن همه از مسائل مهمتر منحرف میشه ، اشتغال، تورم ، معیشت ، فقر ، دولت نور چشمی هست دیگه کسی نباید فکرش سمت این مسائل بره ، فعلا سر گرم باشید.
ناشناس۳۲۰۴۱۵۵۱۳:۵۲:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۶
مطلب شما هرچه هست سنخیتی با این تصویر ندارد !! چرا که این تصویر گویای این است که شما هر عقیده ای دارید مهم نیست حتی اگر حجاب را رعایت هم نکنید!! مهم این است که ما را قبول داشته باشید !!
ناشناس۳۲۰۴۱۶۱۱۳:۵۷:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۶
نمی شود رانت خواری و ربا خورد و از حجاب حرف زد.
ابراهیم۳۲۰۴۱۶۶۱۴:۰۰:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۶
قانون در هر کشوری اجبار است ولی در ایران مردم رعایت نمی کنند.
ناشناس۳۲۰۴۲۶۵۱۵:۱۴:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۶
قانونی که مورد پذیرش و عرف جامعه باشه بله ولی نه قانونی که هیچ کجای دنیا وجود نداره به غیر از ایران و افغانستان
ناشناس۳۲۰۴۳۳۰۱۵:۵۹:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۶
وقتی قانون اجرا نشود ... مانند قانون کمربند که درست اجرا نمی شد و عده ای رعایت نمی کردید و الان مجبورشان کردن رعایت کنند
ناشناس۳۲۰۴۳۵۶۱۶:۱۷:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۶
اولا دستور خدا از رای و نظر همه مردم جهان مهمتره. دوما مگه قانون مالیات های سنگین که در اروپا هست مقبول مردم هست؟ خیر. ولی مجبورن بدن.
ناشناس۳۲۰۴۳۸۰۱۶:۳۲:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۶
اگر خدا فقط از حجاب گفته، حرف شما کاملا متینه!!!!!!!
ناشناس۳۲۰۴۴۰۵۱۶:۴۳:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۶
اگر دستور خدا فقط برای حجاب است من حرفی ندارم!
ناشناس۳۲۰۵۰۵۷۱۰:۱۸:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۷
برده داری هم یه زمانی قانون بوده بایدبهش عمل می کردن؟!
ناشناس۳۲۰۴۱۷۱۱۴:۰۲:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۶
اصولگرایان معمولا در مقوله حجاب اشاره می کنند به ناراحتی متدینین از وضعیت فعلی حجاب. مگر متدینین حق دارند اعتقاد خود بر بقیه تحمیل کنند؟
ناشناس۳۲۰۴۱۷۹۱۴:۰۷:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۶
این عکس نشون میده مدعیان واجب بودن حجاب برای حفظ قدرت خود اگه لازم باشه بی حجاب هم می شن!
ناشناس۳۲۰۴۱۹۰۱۴:۱۷:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۶
پوشش و مد زاییده زمان است نه عقیده! این امر ساده را متوجه شوید کلی اتفاق بد از این جامعه حذف می شود! 500 سال پیش همه آقایان کلاه داشتند، پوشش آن زمان بود! کسی هم شلوار جین نمی پوشید، حالا می خواهی بگویی غرب خواست ما را از بین ببرد، شلوار جین پای مردم کرد؟!! احساس می کنی چنین حرفی چقدر بی محتوی می باشد؟ شما دنبال دلیل سازی الکی برای پوشش هستی .
ناشناس۳۲۰۴۲۶۹۱۵:۱۶:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۶
شما اول یاد بگیر پوشش جز قوانین الهی هست که در تمام ادیان‌ هم هست
ناشناس۳۲۰۴۴۴۷۱۷:۰۷:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۶
پوشش بله در همه جا اجباری است و کسی نمی تونه لخت مادر زاد بیاد بیرون ولی این با اجبار روسری خیلی فرق داره
ناشناس۳۲۰۴۵۰۳۱۸:۰۸:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۶
با تفکر شما انسان آزاد آفریده شده و به کسی مربوط نیست!
ناشناس۳۲۰۴۲۹۵۱۵:۳۵:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۶
حجاب دستور خداست
ناشناس۳۲۰۴۷۷۳۲۳:۱۵:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۶
اجباری کجاست؟
ناشناس۳۲۰۴۲۱۳۱۴:۳۳:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۶
کاش ساده تر می نوشتید تا بشود ساده تر به شما پاسخ داد اما با ساده ترین کلمات می شود گفت / نا امید م مکن از سابقه روز ازل تو پس پرده چه دانی که چه خوب است و چه زشت؟
ناشناس۳۲۰۴۲۲۲۱۴:۳۷:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۶
به نظر شما حجاب علت است یا معلول؟ عدم حجاب امری متفاوت است. حتی برمبنای همین بحث فلسفی، عدم نیازمند اثبات و دلیل نیست.
ناشناس۳۲۰۴۲۴۷۱۴:۵۳:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۶
وقتی موضوعی رو اجبار می‌کنی دیگه از بحث‌های دیگه جدا می‌شه و مفهوم ابزاری پیدا می‌کنه، روسری ارتباطی با جهنم و بهشت نداره چون فرد برای روسری سر کردن فکری پشتش نداره و دلیل به فرض مذهبی یا سنتی نداره.
ناشناس۳۲۰۴۲۵۴۱۴:۵۷:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۶
در قرآن مجازاتی برای بی حجابی مشخص نشده پس اعمال مجازات ربطی به دین ندارد.
ناشناس۳۲۰۴۳۲۲۱۵:۵۴:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۶
همه دین در قرآن نیامده. شما از کجا می دانید نماز صبح دو رکعت است؟ در قرآن گفته شده؟ خیر. آیا احادیث پیامبر و امام دین را بیان نمی کند؟
ناشناس۳۲۰۴۳۸۴۱۶:۳۵:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۶
پیامبر با دقت و وسواس نماز را به مردم اموزش دادند و آنرا به جماعت اجرا کردند ولی حتی یک مورد در خصوص حجاب در سیره پیامبر نیست
ناشناس۳۲۰۴۴۶۵۱۷:۱۵:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۶
اطلاعات خود را بیشتر کنید
ناشناس۳۲۰۴۷۷۱۲۳:۱۳:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۶
واگر کسی نماز نخواند باید بزور وادارش کرد؟
ناشناس۳۲۰۴۸۳۲۰۱:۳۸:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۷
نماز برخلاف حجاب جنبه شخصی هست
ناشناس۳۲۰۵۰۹۱۱۰:۳۳:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۷
طبق نظر همه مراجع، امر به معروف و نهی از منکر واجب است و مرحله سوم آن که اعمال قدرت است بر عهده حکومت است. منتها کسی که در خیابان راه می رود معلوم نیست نماز خوانده یا نخوانده و تجسس هم واجب نیست اما بی حجابی مشخص است.
ناشناس۳۲۰۴۲۵۶۱۴:۵۹:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۶
نویسنده محترم بی حجابی را با بی دینی اشتباه گرفته اند .
ناشناس۳۲۰۴۳۸۶۱۶:۳۵:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۶
یکی نیست از ایشان بپرسد کل دین را که فراموش شده است کاری ندارید و فقط و فقط چسبیده اید که بلکه بتوانید این تساوی ساختگی و ظاهری را برقرار کنید. واقعا که خیلی دین خدا را دست کم گرفته اید.
پرویز۳۲۰۴۲۵۹۱۵:۰۳:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۶
قانونی که در مملکت نوشته می شه باید بر اساس رای ملت نوشته شود .
علی۳۲۰۴۲۶۰۱۵:۰۳:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۶
خوب بودن مهمتره یا با حجاب بودن؟ چقدر مهمتره؟
ناشناس۳۲۰۴۲۸۲۱۵:۲۵:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۶
با تحمیل حجاب این همه مشکل داره تو کشور ایجاد می شه، با اختیار ححاب، مگه چه مشکلی برا کشور پیش می آد که اینقدر این ماجرا رو کش می دید؟
ناشناس۳۲۰۴۴۰۰۱۶:۴۱:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۶
الان که حجاب اختیاری نیست یه سری با وضع نامناسب میان بیرون اگه اختیاری بشه چی میشه. اون وقت وای به حال فرهنگ و اخلاق جامعه و اثرات مخرب آن.
علی۳۲۰۴۳۵۴۱۶:۱۵:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۶
من متوجه نمیشم چرا از علمای شیعه که خارج ایران هستند کسی فتوایی در مورد حجاب نمیده؟
ناشناس۳۲۰۴۳۵۵۱۶:۱۶:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۶
بی حجابی یک انتخاب شخصی هست
ناشناس۳۲۰۴۴۲۲۱۶:۵۴:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۶
در محیط عمومی و جمعی ، امر شخصی و فردی بی معناست .
کاوه۳۲۰۴۴۸۸۱۷:۴۰:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۶
بی حجابی یا بد حجابی در جامعه ما موضوعی روانی است . وقتی شما به شخصی می گویید بی حجابی یا بد حجابی نکن اولین تصویری که در ذهنش مجسم می شود تصویر یک زن بی حجاب است بعدا" می خواهد ان تصویر را از ذهنش پاک‌کند و چون در آن تصویر خودش را زیبا می بیند دیگر دلش نمی خواهد حجاب بر سر نهند پس دختران و زنان را قانع سازید که انها با حجاب زیباتر هستند و اینکار با عوض کردن تصپیر ذهنی آنان امکان پذیر است.
ناشناس۳۲۰۴۵۴۲۱۸:۳۸:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۶
.. فقط یک انتخاب است.همین و بس
عمران۳۲۰۴۵۵۴۱۸:۵۰:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۶
بیحجابی هم علت است و هم معلول.
ناشناس۳۲۰۴۵۶۷۱۹:۰۰:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۶
با این همه ... آخر چه نتیجه ای ؟علت یا معلول؟
امید یاوری دارانی۳۲۰۵۰۹۰۱۰:۳۲:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۷
چرا عده ای در این مرز و بوم خود را بالاتر و برتر از همه می دانند ؟ چرا فکر می کنید همه افراد برای حل مشکل خود به متخصص رجوع می کنند؟ چرا فکر می کنید بعد از مراجعه به متخصص حتما به همه دستورات ان عمل می کنند؟ حاکمیت معیشت مردم را نمی تواند تامین کند بعد برای فرار از مسئولیت حجاب را بهانه می کند. این گسترش بی حجابی و ساختار شکنی نتیجه لجبازی مردم است .اب و نانشان را تامین کنید و یک زندگی شرافتمندانه برایشان بیاورید انگاه امر و نهی کنید. امروز جوانی که عمرش را بر باد رفته می بیند و امیدی به اینده ندارد و پا به دوره میانسالی گذاشته و امکان ازدواج ندارد را چگونه می توان مجبور به رعایت دستورات کرد؟ حجاب امری فرهنگی است و باید با امور فرهنگی ان را بهبود داد.
ناشناس۳۲۰۵۲۸۴۱۲:۵۱:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۷
یه چیز مشخصه شما از حضرت رسول مسلمون تر نیستید . لازم نیست با چوب و چماق دنبال دختر و زن مردم بیفتید.
ناشناس۳۲۰۶۳۸۲۰۸:۴۷:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۸
همین بحث هایی که در بالا شده نشون دهنده بوجود آمدن شکاف عمیق بین مردم و ایجاد دودستگی هست.
ناشناس۳۲۰۶۴۸۷۱۰:۰۸:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۸
بی حجابی عقلانیت نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین