قانوندانان قانون شکن یا پهلوان پنبه های وکالت؟!

گروه تعاملی الف،   4020604012 ۱۰۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

فارغ التحصیلان حقوق بارها مسئولان کانون وکلا را دعوت کرده‌اند تا در آزمونی که نهادی بی طرف طراح سوال باشد شرکت کنند تا اگر داوطلبان وکالت هفتاد درصد میانگین این مسئولان را آوردند برای کارآموزی وکالت پذیرفته شوند اما این امر را مسکوت گذاشتند و مانندپهلوانان قدیمی که با مدعیان زور آزمایی می‌کردند تا کسی نسبت به آنان مدعی نباشد، هم عمل نکردند.

قانوندانان قانون شکن یا پهلوان پنبه های وکالت؟!

گروه تعاملی الف - حسن عدنان:

متاسفانه بعد از تصویب قانون تسهیل مجوزهای کسب وکار ذی نفعان وکالت می خواهند به گونه‌ای نشان دهند که این قانون ناکارآمد است بدون اینکه بگویند منظورشان نگرانی از افزایش رقیب کاری و کاهش حق الوکاله ها می‌باشد. اخیرا یکی از مسئولان کانون وکلا طی مصاحبه‌ای در صدا و سیما نکاتی را مطرح کرده، که لازم است در این زمینه جهت شفافیت اذهان عمومی مراتب مشروحه ذیل را بیان کرد:

1- ایشان می‌فرمایند با اجرای قانون تسهیل سطح تراز نمرات پایین می‌آید در پاسخ باید گفت خیر سطح تراز نمرات می‌تواند پایین نیاید چون زمانی که ظرفیت محدود مانند سال‌های قبل وجود داشته باشد با هر نمره ای مثلا 5 یا یک یا چند درس منفی هم می‌شد قبول شد زیرا بر اساس ظرفیت و از بالا به پایین نمرات باید ظرفیت تکمیل می‌شد یعنی از نمره 20 تا نمره مثلا منفی یک، بسته به سختی یا آسانی سوالات آزمون و وجود نمره منفی در آزمون، تا ظرفیت بر اساس بالاترین نمره تکمیل شود. اما اکنون مراتب بسی سخت تر شده و قبولشدگان می‌بایست هفتاد درصد نمره یک درصد برتر را بیاورند و چون رقابت اصلی برای اشتغال در مراکز استان‌ها و شهرها بویژه کلانشهر تهران است، تراز نمره میانگین  یک درصد داوطلبان برتر بسیار بالاتر می‌رود و به تبع آن کسب نمره هفتاد درصد یک درصد برتر برای قبولی در آزمون بسی سختتر می‌شود.

ضمنا کثیری از مخالفان قانون تسهیل بعضا در سال‌های قبل از 1376 بدون آزمون وکالت وکیل شده‌اند ویا بعضاً در رقابتی از میانگین هر دو تا شش نفر یک نفر وکیل شده‌اند این در حالی است که بر اساس تجربه قانون تسهیل در آزمون سال گذشته از هر ده تا یازده نفر یکنفر قبول شده است آنهم افرادی با توان علمی بالا فقط بعضی از موارد چنان سوال‌ها سخت طراحی شده که نمره ده تا بعضا هشت را می‌توان بیست ارزیابی کرد یعنی نمره 7 تا 5.5 می‌تواند نمره 14 بر اساس سختی سوالات باشد. این نمرات قابل قبول برای قبولی در شهرهای دور افتاده می‌باشد اما برای شهرهای پر جمعیت نمره بالاتر می‌رود اما متاسفانه  ذی‌نفعان وکالت این حقیقت را مکتوم (پنهان) نگاه می‌دارند و از هنر وکالت برای بیان سخنان خود استفاده می‌کنند و واقعیات را تفسیر دلخواه می‌کنند.

فارغ التحصیلان حقوق بارها مسئولان کانون وکلا را دعوت کرده‌اند تا در آزمونی که نهادی بی طرف طراح سوال باشد شرکت کنند تا اگر داوطلبان وکالت هفتاد درصد میانگین این مسئولان را آوردند برای کارآموزی وکالت پذیرفته شوند اما این امر را مسکوت گذاشتند و مانندپهلوانان قدیمی که با مدعیان زور آزمایی می‌کردند تا کسی نسبت به آنان مدعی نباشد، هم عمل نکردند. شاید مسئولان کانون احتمال می‌دهند به دلیل اینکه خودشان بعضا ازمون نداده وکیل شده‌اند برای شرکت افتخاری و آزمایشی در آزمون خودشان احتیاط کنند تا مدرکی برای صحت قانون تسهیل ندهند.

2- ایشان فرمودند که قوه قضاییه با قانون تسهیل مخالف است. اما نفرمودند که کانون وکلا به گروهی در قوه قضاییه پروانه وکالت بدون آزمون می‌دهد یعنی در اصل وکلا فعلی و آتی مخالف قانون تسهیل‌اند. بدیهی است که چاقو دسته خود را نمی‌برد و در این امر تعارض منافع مشهود است. به این دلیل مجلس محترم اجازه نداد ذی‌نفعان وکالت که متضرر از قانون تسهیل هستند نظر موثر و نهایی درتصویب قانون مذکور را بدهند. بدیهی است که اگر قبول کنیم  ذی‌نفعان هر امری خودشان قانون را تدوین کنند چرا این حق را نباید برای کارگران و کارمندان یا زحمتکشان نیروهای نظامی و امنیتی قایل نشویم که خودشان در مورد حقوقشان تصمیم بگیرند مگر وکالت تافته جدا بافته از سایرین است؟ چرا باید میانگین درآمد وکلا در بازار انحصاری قبل از قانون تسهیل بالاتر از میانگین درآمد فرهنگیان و نیروهای خدوم نظامی و امنیتی باشد و بعضی از وکلای محترم به درآمد رقابتی در بازار رقابتی کامل تن ندهند و با جسارت برخلاف منطق حقوقی در بحث تعارض منافع ادعا کنند که تدوین کننده قانون و ارائه دهنده نظر موثر هم باید خودمان باشیم.

3- ایشان فرمودند که امتحانات مجدد بعد از قبولی در آزمون برای ارتقاء سطح علمی است. اما به این نکته اشاره نکردند که یکبار این داوطلبان آزمون داده‌اند و در سالیان قبل این امر وجود نداشته فقط در پایان دوره عملی آزمون اختبار وجود داشته است. لذا کسانی که در دوره سخت‌تری به نسبت وکلای قدیمی قبول شده‌اند چرا باید آیین‌نامه‌ای به آنان تحمیل نمود که توسط کسانی که احتمالا در آتیه از کانون وکلا پروانه وکالت بدون آزمون می‌گیرند تدوین شده است و قانون تسهیل را تبدیل به قانون تشدید می‌کند. این در حالی است که ریاست محترم قوه قضاییه بارها عملا اعلام داشته که موافق افزایش وکیل است و با گروهی از کارکنان زیر مجموعه خود که نظری مخالف افزایش وکیل داشته‌اند مخالفت کرده است. در نتیحه آیا می‌شود قانون تسهیل باشد ولی آیین‌نامه اجرایی قانون تسهیل را به قانون تشدید مبدل کند؟ مثلا فردی در آزمون کتبی پروانه رانندگی قبول شود سپس به او بگویند دوباره بیا آزمون سخت تر از آزمون اولیه کتبی را بگذران و اگر دو بار یا سه بار مردود شوی اساسا قبولیت باطل است و حق شرکت در آزمون عملی را نداری بویژه این واقعیت در سختی طراحی ازمون وکالت سال 1402 نمود یافت که ثابت می‌کند مخالفان قانون تسهیل یعنی ذی نفعان وکالت می‌توانند ازمون جدید طبق آیین نامه را طوری سخت طراحی کنند که حتی 90 درصد شرکت کنندگان اگر ده بار هم آزمون مجدد دهند نمره ده از بیست را نگیرند و مردود شوند.

در نتیجه ضمن تشکر از نمایندگان محترم مجلس که با تصویب قانون تسهیل که مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است، پیشنهاد می شود که راهکاری بیندیشند که طرح مدیریت تعارض منافع نیز تبدیل به قانون شود چرا که در این صورت داور و بازیکن نخواهند توانست یکی باشند و هر صنفی خود را تافته جدا بافته از سایرین بداند خصوصا که وکلا حرفه خود را کسب و کار نمی‌دانند. اما عملا بعضاً بر خلاف سخنانشان از افزایش رقیب کاری هراسانند بدون اینکه توضیح دهند چرا مخالف شدید افزایش رقیب کاری و افزایش فرشته عدالت‌اند. چرا که می‌گویند حقوقی بیکار تبدیل به وکیل بیکار می‌شود اما چون شورای محترم نگهبان کسب و کار شدن وکالت را تایید کرده است و در کسب و کار رقابت وجود دارد نمی‌توان گفت که افراد همگی درآمد مشابه داشته باشند و گروهی در کسب درآمد موفق نشوند. همانگونه که معدودی وکیل نجومی وجود دارد می‌تواند وکیل کم کار یا بیکار هم وجود داشته باشد. ضمناً با نگاهی به محل و لوازم دفاتر کثیری از وکلا در نقاط مرفه شهرها و زندگی بعضاً مرفه آنها شاید مردم با خود بگویند؛ وکالت اگر کسب و کار نباشد شبیه تجارتی برد برد است.

خواننده گرامی لطفا اظهار نظر کنید که آیا  قانوندانانی وجود دارند که در جامه قانون با اجرای موثر قانون تسهیل در بیان مخالفت کرده و درعمل با استناد به آیین نامه‌ای که وکلای فعلی و آتی نوشته‌اند در خصوص قانون تسهیل کارشکنی کنند؟ آیا بحث تعارض منافع دراجرای قانون مذکور وجود ندارد؟ آیا نباید گفت که گروهی به خاطر منافع صنفی در اموری که مربوط به احتمال کاهش درآمد خودشان است قصد دارند قانون شکنی کنند؟ حتی اگر به قیمت بیکار نگه داشتن ده‌ها هزار فارغ التحصیل رشته حقوق تمام شود؟ چون با استناد به قوانین، حقوقدان بدون پروانه وکالت در قیاس با سایرین در مراجعه به مراجع قضایی برای وکالت دیگران منع قانونی دارند و عملا حقوقدان بدون پروانه وکالت به مثابه زنبور بی عسل است.

دیدگاه کاربران

اصغر آقا !۳۲۰۱۶۵۳۱۰:۳۹:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۴
قانوندانهاي قانون شكن يا پهلوان پنبه هاي وكالت ؟ -------------- نميدانم چرا با ديدن تيتر بالا فوري به ياد اين بيت شعر از شاعر معروف افتادم كه گفته : « از آن گويند گاهي لفظ قانون كه حرف آخر قانون بُوَد نون » !! البته بنده كاري به اشخاص و گروهاي خاصي ندارم و افراد يا قشري معيني در مدٰ نظرم نيست ! اما خودمانيم و غريبه بين مان نيست ... شاعر خوب گفته ... برخي افراد اين جوري اند.
ناشناس۳۲۰۱۶۶۵۱۰:۴۵:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۴
چرا من حق ندارم وکیل مد نظر خودم را بگیرم؟ چرا باید پول به تعداد خاصی بدهم؟ می‌گویند بقیه همه بی‌سواد هستند! کانون وکلا از رانتی‌ترین بخش‌های کشور هست. شما از بهترین دانشگاه فارغ‌التحصیل بشوی، باز باید کارت لنگ امتحان اینها باشه.
ناشناس۳۲۰۱۸۸۰۱۳:۲۳:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۴
فارغ التحصیلان حقوق و متقاضیان وکالت باید خود به میدان بیان و از حق خود در برابر کانون وکلا دفاع کنند
ناشناس۳۲۰۲۳۱۲۲۰:۲۴:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۴
نگران نباش انشااله با قانون تسهیل همه قبول میشن .
نظری۳۲۰۲۵۷۷۰۲:۵۰:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۵
درس بخون قبول شید اگه توانای دارین .
ناشناس۳۲۰۲۶۷۴۰۷:۳۵:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۵
رشته حقوق رشته ای است که شخص باید قدرت فن بیان و همچنین استدلال و استنباط داشته باشه و با تست زدن توانایی شخص معلوم نمی شود بنابراین برگزاری آزمون بدین شکل کاربیهوده ای است
ناشناس۳۲۰۱۷۵۷۱۱:۵۱:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۴
تاریخ ثابت کرده وقتی نهاد حاکمیتی وارد مسایل شده فساد و بیسوادی بیشتر شده است.
ناشناس۳۲۰۱۸۲۴۱۲:۴۳:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۴
بدانید که نهاد حاکمیتی اتفاقا باید و شایسته است در همین مسائل ورود کند، که متاسفانه تا الان کاری نداشته و وکالت و سردفتری و کارشناسی حقوقی در انحصار رانت خواران و رانت جویان بوده است
ناشناس۳۲۰۲۳۰۷۲۰:۱۴:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۴
هرجا حاکمیت دخالت کرد،فساد بیداد خواهد کرد.
رضا۳۲۰۲۹۱۱۱۰:۴۹:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۵
این اواخر از هر 32نفر شرکت کننده یک نفر در آزمون قبول میشد الان این نسبت شده هر 9 نفر یک نفر یعنی سطح سواد پذیرفته شدگان با قانون تسهیل پایین اومده .
علی۳۲۰۱۸۵۹۱۳:۰۷:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۴
کانون وکلا که ادعای دیگری داره
ناشناس۳۲۰۱۹۲۴۱۳:۵۵:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۴
الان وکلا خیلی علیه سلام هستند؟؟؟واقعا منافع صنفی وانحصارطلبی در این قشر مثلا قانوندان غوغا می کند .
ناشناس۳۲۰۳۰۰۵۱۱:۵۱:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۵
اصلا هم اینجور نیست
حسن۳۲۰۱۷۸۱۱۲:۱۰:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۴
در کشوراگر رتبه فساد در بین سازمان ها و نهاد ها بررسی گردد حتما اداراه اقتصاد و دارایی ، ثبت و اسناد و شهرداری ها و قضات و وکلا دارای رتبه های اول تا چهارم هستند.
ناشناس۳۲۰۱۸۰۳۱۲:۲۷:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۴
من مطمئن هستم اگر مسولان کانون وکلا همان سوالات طرح شده در سال 1402 را آزمون می دادند و بر اساس هفتاد درصد نمره آنان داوطلبان قبول می شدند حدود سی هزار نفر در آزمون وکالت پذیرفته می شوند دست نویسنده درد نکند که به نکته خوبی اشاره کرد واقعا دست نماینده های مجلس و سایت الف درد نکند که چنین نوشته های ارزشمندی را درج کرده است
محمد۳۲۰۲۴۴۲۲۲:۴۱:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۴
نویسنده اگر لیسانس حقوق دارد و چندین سال قبل امتحان دیپلم داده است آیا حاضر هست مجددا با اینکه لیسانس دارد امتحان دیپلم بدهد ببینم می تواند عروض و قافیه ادبیات فارسی و تاریخ و ....چند می گیرد و با معدل چند دیپلم قبول می شور
محمدآرین۳۲۰۱۸۱۲۱۲:۳۴:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۴
چه لزومی هست دوتا نهاد موازی وجود داشته باشه،کانون وکلا که در آزمون ۱۴۰۲ اثبات کرد از برگزاری یه آزمون استاندارد عاجز هست.
ناشناس۳۲۰۱۸۱۴۱۲:۳۶:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۴
اصرار به دادن مجوز وکالت به کسانی که سواد نظری و توانایی عملی وکالت ندارند تنها میتواند ناشی از گرفتن مدرک حقوق توسط افرادی دانست که آقازاده هستند. اوضاع وکلا همین حالا هم از نظر علمی و هم از نظر اخلاق حرفه ای به شدت نامطلوب است.
ناشناس۳۲۰۱۸۱۵۱۲:۳۷:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۴
مسولان محترم و نماینده های مجلس لطفا ما را از دست انحصارگران کانون وکلا نجات دهید و یک نهاد مردمی را جایگزین انها کنید انها برخلاف بنیانگذاران قبلی کانون هدفشان کسب ثروت به بهانه استقلال است و چشم دیدن ما فارغ التحصیلان بیکار رشته حقوق را ندارند در صورتیکه کانون ووکلا در اکثر کشورهای جهان خانه دوست حقوقی بیکار است نه خانه انحصار
وطن۳۲۰۲۷۶۶۰۹:۰۳:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۵
همین مسئولان اگر کاربلد بودند که وضع مملکت اینطور نبود ؟ وضع کارگر و کارمند و بازنشسته و معلمین و اساتید و اقتصاد و سیاست کلی و حتی در مورد کانون وکلا کار به اینجاها نمی رسید !
محمد۳۲۰۱۸۱۶۱۲:۳۸:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۴
در رابطه قانون تسهیل از هر کسی بپرسی ، میگه این قانون از سر تا پا اشکال داره و از روی لجاجت تصویب شده و خلاف اصول قانون اساسی است . شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت باید ورود کنند به این موضوع.
ناشناس۳۲۰۲۰۲۲۱۴:۵۳:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۴
اتفاقا بهترین قانونی است که جهت اشتغال تصویب شده و باعث نگرانی مافیای ثروت و رانتخواری شده است
ناشناس۳۲۰۲۱۵۳۱۶:۵۹:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۴
من که با این قانون هم مجوز کسب و کار گرفتم و هم وام کم بهره و راضی هستم میشه از اون سرتا پا اشکال یکی نام ببری؟؟
حامد۳۲۰۲۲۳۳۱۸:۳۴:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۴
بدون ورود شورای نگهبان که اصلا تصویب نمیشد
ناشناس۳۲۰۲۵۱۷۰۰:۱۰:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۵
شما یک بار هم که شده قانون اساسی رو بخوان . مصوبات مجلس پس از تایید شورای نگهبان لازم الاجرا می شوند . اینکه فرصت و شرایط برای هر فعالیت مشروع برای همگان باید یکسان و ممکن باشد هم در قانون اساسی وجود داره .
ناشناس۳۲۰۱۸۲۰۱۲:۴۰:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۴
از بین بردن نهادهای صنفی هنر نیست!! لطفا درس بخوانید و بی سواد نباشید تا در آزمون قبول شوید و مردم را با بی سوادی بدبخت نفرمایید!
ناشناس۳۲۰۲۰۱۲۱۴:۴۹:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۴
مسئولان کانون مثلا مرحوم کشاورز بدون آزمون وکیل شدند چرا حقوقی های الان را به خاطر نگرانی از افزایش وکیل با امتحان بیسواد می دانید
ناشناس۳۲۰۱۸۳۶۱۲:۵۱:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۴
طبق اصل ۳۵ قانون اساسی حق داشتن وکیل واختیارانتخاب برای مردم آزاد است و اشاره ای به اینکه وکیل دادگستری باشد نیست در شریعت نیز اشاره وکیل دادگستری نیست و تعیین وکیل در اختیار موکل است تحصیلکرده حقوق نیز طبق قانون اساسی حق انتخاب شغل رادارندهمان قانونی که مجلس به کانون وکلا اختیار داده امروز نیز حق دارند قانون رانسخ نماید نمایندگان مجلس نمایندگان آحاد جامعه هستندقانون جدیدنه مغایرت با شرع دارد و نه قانون اساسی
محمد۳۲۰۲۴۶۱۲۳:۰۱:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۴
عزیز جان هر جامعه ای برای هر کاری معیار گذاشته معیار وکالت هم تحصیل در رشته حقوق و وکیل بودنه طبق همان اصل 35 دادگاهای ما هم رعایت این اصل را داشته
ناشناس۳۲۰۱۸۴۸۱۳:۰۱:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۴
مسئولان تیشه به ریشه نهادهای مدنی ریشه دار مملکت میزنن النهایه دود این کار نه الان که بزودی تو چشم همه فارغ التحصیلا میره و افتضاحات بار میاد.
ناشناس۳۲۰۱۸۴۹۱۳:۰۲:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۴
سلام واقعا انحصار به مراتب فسادش بیشتر است .
ناشناس۳۲۰۱۸۵۲۱۳:۰۵:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۴
مجلس انقلابی در کانون را چرا زودتر نبستین؟تا کی انحصار ؟
حمید۳۲۰۱۸۵۷۱۳:۰۷:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۴
والا من شش ماه روزانه ده ساعت مطالعه کردم اما سوالات سخت غیر استاندارد و همراه با غرض ورزی بود مطمئن هستم به خود طراح سوالات بدند هفتاد در صد نمیزنه .
ناشناس۳۲۰۱۸۷۲۱۳:۱۷:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۴
یکبار برای همیشه تکلیف را روشن کنید کلا دانشکده های حقوق را تحویل کانون وکلا بدهید تا منبعد فارغ التحصیلان آزمون کانون وکلا ندهند مگر می شود دکتری حقوق گرفت بعد برای مشاوره حقوقی یا وکالت آزمون داد کجای دنیا چنین روش و منشی حاکم است..
ناشناس۳۲۰۲۵۶۷۰۱:۵۵:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۵
چرا برای شغل قضاوت سینه چاک نمی شوید
ابراهیم۳۲۰۱۸۸۲۱۳:۲۴:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۴
نمایندگان مجلس منتخب مردم هستند مصوبه مجلس خواسته مردم است نباید منافع یه عده قلیل بر نظر مردم ترجیح داد
ناشناس۳۲۰۳۰۳۷۱۲:۲۲:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۵
مجلس که این همه وکیل دوسته ،حداقل وکالت رو اجباری کنه تا کسی بدون وکیل نباشه ،وکیلی هم بی کار نباشه...در تمام دنیا هم آزمون هست هم اجبار در اخذ وکیل
ناشناس۳۲۰۱۸۸۹۱۳:۲۹:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۴
متاسفانه کانون وکلا ودفاتراسناد رسمی یه عمره که انحصار در پذیرش درست کرده ونمیزان شغل ایجاد بشه واختلاف طبقاتی زیادی به وجود آمده وانتظار مردم از شورای نگهبان اینه طرح شجاعانه مجلس را تصویب کنن نه مثل قوه قضاییه به خاطر تعارض منافع وکالت در زمان بازنشستگی از قانون شکنی کانون وکلا حمایت بکنند
ناشناس۳۲۰۱۸۹۰۱۳:۳۱:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۴
نماینده و دولت وقتی عرضه اشتغال زایی نداره ، معلوم که میاد و همچنین مباحثی رو مطرح میکنه. وقتی سر هر کوی و برزن میاد دانشگاه تاسیس میکنه و دانشجو میگیره، حالا باید پاسخگو باشه و چی بهتر از این که مردم رو در برابر مردم قرار بده.
ناشناس۳۲۰۱۸۹۹۱۳:۳۶:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۴
انحصار باندهای انحصارگر، پایان می پذیرد.
حامد۳۲۰۱۹۱۰۱۳:۴۵:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۴
متاسفانه عدم شناخت از نهاد وکالت باعث بوجود آمدن این گونه سو تفاهمات شده است. چند درصد از وکلا این چنین درآمدی دارند؟ لطفا تحقیق بفرمائید.آرزوی سلامتی و موفقیت برای همه حقوقدانان و جوانان خوش آتیه سرزمینم را دارم.
ناشناس۳۲۰۱۹۵۴۱۴:۱۳:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۴
نهاد وکالت تنها نهاد مستقل رو نابود کردند.عزیزان معترض انشاالله قبول میشید و بعد از ورود به عرصه وکالت متوجه میشید.... کانون‌های وکلا تنها تلاش می‌کنند جسم رو به موت کانون رو بزور نیمه جون نگهدارند...
محمد از کرج۳۲۰۱۹۶۵۱۴:۲۰:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۴
درود بر شما ، فرمایشات حضرت عالی کاملا صحیح بود ‌کانون های وکلا به دنبال حفظ رانت و انحصار خودشون هستند افرادی که مخالف طرح تسهیل هستند . قضاتی هستند که بعدا بدون آزمون پروانه دریافت می کنند نمایندگان مجلسی هستند که بدون امتحان پروانه وکالت اخذ می نمایند و همچنین وکلایی هستند که به دنبال انحصار هستند
حامد۳۲۰۱۹۷۴۱۴:۲۵:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۴
طراحان سوالات اسکودا خودشان آزمون سال های ۹۰ به قبل رو دادند ، که به قدری راحت بود گویی آزمونی ندادند ! به شما اطمینان میدم اگر در آزمون کنونی خودشان شرکت کنند هیچ یک قبول نخواهند شد .
یوسف۳۲۰۱۹۷۶۱۴:۲۶:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۴
برای دولت و مجلس بالا رفتن آمار اشتغالزایی و شغل دلچسب و جذابه... یکی نیست بگه درسته کمبود وکیل هست و تعداد بالای وکیل برای دسترسي آسان و ارزان جامعه خوبه، اما وکیل نه هر متقاضی
احسان۳۲۰۱۹۸۴۱۴:۲۹:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۴
درود بر نویسنده آگاه ودانای این متن.....
مجتبی۳۲۰۱۹۹۳۱۴:۳۶:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۴
من مدیر دفتر خدمات قضایی هستم با این همه امتحان و سخت گیری ده درصد وکلا وکیل خوب هستند و میتونن از حقوق و جان و مال مردم دفاع کنند و وضع مالی خوبی هم دارند و بقیه وضع مالی خوبی هم ندارند بنظرم این مجلس به نهاد وکالت و سردفتری حمله کردند و صددرصد نمایندگان مجلس اشتباه می‌کنند.
ناشناس۳۲۰۲۲۵۱۱۸:۵۷:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۴
احتمالا منافعتان در خطر است که از کانون وکلا دفاع می کنید انچه را که عیان است دارید برعکس جلوه می دهید لذا دولت لازم است با اشتغال حقوقی ها وکیل را زیاد تا در رقابت بهترین خدمت را ارایه دهند درود بر دولت و مجلس که ضد انحصار عمل می کنند
ناشناس۳۲۰۱۹۹۷۱۴:۳۸:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۴
بسی جای تأسف و تامل دارد که چنین افکاری در جامعه وجود داشته و صرفا به سبب کینه توزی ، نهادی را که تنها هدف خود از اصرار بر استقلال و پافشاری بر رعایت اصول و مقررات در جذب کارآموز را ، حفظ حقوق عامه ی مردم جامعه میداند ، بی جهت و با برنامه‌ریزی ، محکوم به خودخواهی و تلاش برای نیل به اهداف خود نمود . بزرگواری که مطلب فوق را تحریر نموده ، شاید نمی‌دانند که ، هستند کسانی که تمام زندگی و دارایی خود را ، در ید وکیل نهاده و برای نجات تمام مال و دارایی و زندگی خود ، به سواد و تجربه ی وکیل متوسل گردیده اند . خواهشمنداست در چنین مواقعی خود را جای کسی قراردهید که تمام مال و منال و زندگی و امید خود را در ید و اختیار یک وکیل قرار داده و از اظهار نظر های ناشی از احساسات ، که خود به سبب عدم اطلاع از روزگار امروز مردم است بپرهیزید.
ناشناس۳۲۰۲۱۵۵۱۷:۰۲:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۴
ببخشید اصلا خود شما متوجه شدی چی نوشتی؟؟؟ اما از ادبیات نگارش کاملا تابلو هست از افراد کانون وکلا هستی
ناشناس۳۲۰۲۰۰۳۱۴:۴۱:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۴
دولت برای این تفاوت درامد کارمندان با وکلا باید چاره ای بیندیشد
ناشناس۳۲۰۲۰۳۰۱۴:۵۶:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۴
قانون تسهیل یکی از مترقی ترین قوانین در ایران و شاید جهان می باشد لذا معلوم است که انحصارگرانی که در سالیان گذشته پول کلانی به جیب زدند خصوصا در وکالت که با اتحاد وکلا و افرادی در قوه قضاببه از کانون وکلا پروانه بدون ازمون می گیرند مخالف این قانون پیشرفته باشند لذا انشالله نمایندگان مجلس ندای حقوقدانان بیکار را بشنوند و مانع انحصارگرایی کانون وکلا شوند .
بهار۳۲۰۲۰۷۹۱۵:۳۳:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۴
همین انحصار گرها ومافیای وکالت که تمام ترسشون ریزش درآمدشون هست زمان خودشون قانون بازوسوالات آسان متن قانون رو امتحان دادند استادهای وکیل وقاضی ما بازبان خودشون اعتراف کردند جالب اینکه خودشون سواد سوال طرح کردن رو ندارند نتنها سوالات غلط بلکه کلید بعضی از سوالات رو هم غلط اعلام کردند جایی که قانون نص صریح داره چراباید جواب دکترین رو جواب درست بدانند؟!!
الهام۳۲۰۲۱۱۷۱۶:۱۶:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۴
آره این کانون وکلا سوالاتی طرح می کند که خود مسئولین کانون هم بلد نیستند آنها را پاسخ دهند حتی این موضوع صراحتا در آزمون اختبارشان هم موداست واقعا سوالات استاندارد نیستند و صرفا هدف ایذا و اذیت هست
الهام۳۲۰۲۱۲۰۱۶:۲۱:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۴
آن سالی که طرح تسهیل آمد کانون وکلای مرکز عامدانه ۷۰ درصد کارآموزان وکالت خود را که تازه از غیر طرح تسهیل وارد شده بودند و بسیار عالی هم در امتحان اختبار شرکت کرده بودند انداخت که بگه اول و آخرش دست ماست...
آرش۳۲۰۲۱۷۳۱۷:۲۹:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۴
درودبرهمه فرحیختگان،احساس میکمم فکرهارابایدشست/طوری دیگربایددید.بدرود
سعید۳۲۰۲۱۹۰۱۷:۴۹:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۴
من بعنوان یه کارشناس حقوق طرح تسهیل را بهترین جواب قاطع ومناسب دربرابر کانون وکلایی که دم از اجرای عدالت به ظاهرمیزنن میدانم تعارض دربکارگیری وکلا درسالیان گذشته بسیارمشهود است آزمون کانون نمونه مغرض بودن ولجاجت این کانون را به اثبات رساند فکرمیکنم طرح مجلس طرحی مناسب ومنطقی ست امیدوارم به نتیجه برسه وعدالت اجرا بشه
امیر۳۲۰۲۲۲۱۱۸:۱۸:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۴
باتشکر از مجلس یازدهم انقلابی که با مصوبه ۲۹مرداد ماه نشان داد که مجریان قانون هم باید از قانون تبعیت کنند و فقط دنبال ثروت نباشند من چند سالی هست که یه مشکل حقوقی دارم که برای حل آن پیش بهترین وکلای شهر خودم و حتی ریس کانون وکلا رفتم و وکالت دادم که فقط تو این راه چند میلیارد تومان ازم حقول وکالت گرفتند ولی مشکلم حل نشد بدتر هم شد و با شخصی آشنا شدم که فقط لیسانس حقوق داشت ایشان با بررسی پرونده من به این نتیجه رسید که وکلای قبلی من فقط و طرف مقابل من که شخصی ثروت مند بوده تبانی می کردند که همین کارشناس حقوق که حتی پروانه وکالت هم نداشت من راهنمایی کرد و با یه دادخواست و چند لایحه پرونده منو به نتیجه رساند و من به حق خودم بعد ۱۰سال رسیدم که کاری که یه کارشناس حقوق برای من انجام داد با مبلغ بسیار کم .
ناشناس۳۲۰۲۲۳۲۱۸:۳۳:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۴
متاسفانه این وکلا وحشتناک در آمد دارند و مثل این می ماند که با شما شریک میشوند..شما اگر یک دعوای حقوقی بر سر یک آپارتمان 5 میلیارد تومانی داشته باشید از شما 500 میلیون طلب می کنند و این مبلغ نوش جانشان اگر پیروز شوند ولی درد اینجا است که وقتی می گویید این 500 میلیون را بابت هزینه وکالت از طرف مقابل به عنوان خسارت در لایحه وارد کنید از این کار طفره می روند و حق وکالت را در سیستم قضایی 2 میلیون تومان می زنند تا مالیات ندهند و حتی اگر شما پیروز هم بشوید بادادن 500 میلیون تومان انکار شگست خوردید..
صادق۳۲۰۲۲۴۳۱۸:۴۸:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۴
مرحبا به این تفسیر، باید برزبانتون بوسه زد و کلامتون طلا گرفت. با قانون تسهیل خیلی از جوانان حقوق وارد عرصه شغل شده و می توانند تشکیل خانواده دهند. تشکر
ف.د.هشیار۳۲۰۲۲۷۲۱۹:۱۵:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۴
متأسفانه رویکرد کانون وکلا دربرابرمصوبه مجلس شورای اسلامی عجیب وباعث شگفتی هست.چرا کانون وکلابه خودش اجازه می‌دهد جلوی اجرای مصوبات مجلس راسدکند؟واجرایش رابا مخاطره روبه رو کند.سوالات درسطح دکترای حقوق،اونم برای فارغ‌التحصیلان لیسانس حقوق،فقط خواندن سوالات کلی زمانبر است سوالاتی به اندازه یک صفحه کتاب.حاشاوکلابه طراحان سوال واین آزمونهای ۲سال اخیر،ازمجلس انقلابی می خواهیم طراحی سوالات رابه یک مرجع بیطرف بدهید استانداردتست همیشه ازسه سطح آسان،متوسط،وسخت برخوردارمیباشدکاملامشخص است که این دو نهاددربرگزاری آزمون ازنوددرصدسخت وخیلی سخت برخورداربوده است.جمله آخر،کانون وکلابایددر راستای قانون باشد نه درمقابل
احمد مسلمی۳۲۰۲۲۷۷۱۹:۲۷:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۴
با سلام و احترام مدیران کانون وکلای دادگستری اجازه ورود به جوانان تحصیلکرده مستعد حقوقی را به حرفه وکالت نمیدهند،در همین امتحان اخیر کانون وکلا در یک اقدام غیر حرفه ای و خلاف اخلاق با یک نیرنگ مدیران تراز بالا و داوطلبین پوششی را وارد آزمون کرد بدین صورت که سوالات و پاسخ ها را دارا بودند و در این آزمون شرکت کردند تا تراز آزمون کانون وکلا پایین نیاید تا داوطلبین نتوانند با درصد متوسط قبول شوند و به همین علت افراد کمتری در این آزمون سخت و غیراستاندارد پذیرفته شوند. لذا از شما عاجزانه استدعا دارم نظرات و حرف های ما را به گوش نمایندگان ملت برسانید تا کانون وکلا که ذی نفعان انحصارگر وکالت می‌باشند نتوانند در آزمون وکالت طراحی سوال کنند و نتوانند پروانه وکالت صادر کنند،این موضوع باید از سوی وزارت اقتصاد که نهادی بی طرف است و ذی نفع نیست منتهی به برگزاری آزمون وکالت و نیز صدور پروانه وکالت شود.با تشکر
حسین محمودی۳۲۰۲۳۰۰۲۰:۱۰:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۴
سلام خدمت دوستان قوه عدلیه احترام بگذاریدبه قانون .چون خودتونم براساس قانون برمنصب کارید .
ناشناس۳۲۰۲۳۱۰۲۰:۲۱:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۴
کانون وکلا با سیستم سامانه مجوزها مخالف هست، نظام روان‌شناسی و مشاوره با سیستم سامانه مجوزها مخالف هست. کمی هم شاید لازم باشه فکر کنیم شاید گروه‌های صنفی با این سامانه مخالف هستند چون این سبک مجوز دادن، بخشی از مشکل موجود رو شاید حل کنه و انحصار رو کم کنه اما می‌تونه ما رو از چاله به چاه بیندازه
ناشناس۳۲۰۲۳۱۱۲۰:۲۲:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۴
وکالت یعنی از گرفتاری مردم نان درآوردن. هرچه مردم بیشتری درگیر دادگاهها باشند اوضاع مالی وکلا هم بهتر میشود.
وکیل۳۲۰۲۹۳۷۱۱:۰۸:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۵
پس با این اوصاف نانوا یعنی از گرسنگی مردم پول در آوردن و دکتر از مریضی ..ابن چه توصیفی هست که میکنید.اون موقع که کارتون گیر میکنه حاضرید همه چیزتون را بدید تا وکیل براتون معجزه کنه..ولی وقتی مشکل حل میشه زورتون میاد .اگر شماها از اول یک وکیل کنارتون داشتید وفرهنگ و‌کیل داشتن بین مردم رایج بود وقتی توی دردسر های بزرگ می‌افتادید لازم نبود وکیل بگیرید.وازش معجزه بخاین.ضمنا مبالغ حق الوکاله توافقی هست نمی‌تونید بپردازید برید سراغ همون کارشناسان حقوق که فکر می‌کنید بهتر هستند .
محمد۳۲۰۲۳۴۰۲۰:۴۶:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۴
درود خداوند بر نگارنده این حرف حق جناب دکتر عدنان. بله متاسفانه تا طمع ورزان و پول پرستانی به اسم وکیل و کانون وکلا وجود دارد ، اجازه اشتغال و درآمدزایی برای افراد نیازمند شغل رشته حقوقی تحت عنوان وکیل نخواهند داد. اما امیدواریم قوه قضائیه و بزرگوارانی دردمندی چون شما پوزشان این پهلوانان پنبه ای رو به خاک بمالند تا سایرین نیز در سایه عدالت به حق واقعی‌شان برسند. یه سئوال : چرا پزشکان که با جان و مرگ و میر مردم سروکار دارد بعداز اخذ مدرک نیاز به امتحان ورودی ندارد !!
ناشناس۳۲۰۲۵۱۵۰۰:۰۵:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۵
آقایان ملاحظات انتخاباتی دارند قانونی را تصویب میکنن که هیچ گونه مسوولیت ی براشون ندارد،مشکل شغل فقط با اشتغال یک گروه درست نمیشه چه فرقی داره وکیل بیکار با لیسانس بیکار
خدابخش۳۲۰۲۳۴۹۲۰:۵۷:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۴
مجلس به حق در برابر کانون مقاومت میکند لذا کانون ترسش از رقباست و منافع و درآمد خودشان رو در نظر میگیرن و ادعا میکنن که دم از عدالت میزنن از همینجا مشخصه که عدالت و قانون رو زیر پا گذاشته اند،چرا ی آزمونی بین وکلا برگزار نمیکنن که بفهمن چند مرده حلاجن به خدا اگه آزمونی بین آنها برگزار بشه بسیاری از حقوقدانان جدید نمره کسب نمیکنن ،اینهمه ادعا میکنن که ضربه به جامعه حقوقی وارد میشه و حقوق مردم تضییع میشه همش حرفه.
محمد سلطاني۳۲۰۲۳۵۴۲۱:۰۰:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۴
کانون های وکلا دلشون به حال مردم نمی سوزد بلکه فکر درآمد زایی خودشان هستند حتی به کارآموزان وکلا هم به دید در آمدزایی نگاه دارند در یک جابجایی کیلومتری وبعضا میلیاردی به بهانه های مختلف پول دریافت می کنند.اگر تبعیت نکنند مورد خشم خود قرار می دهند .
امیر۳۲۰۲۳۶۱۲۱:۰۸:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۴
فساد همیشه جایی است که انحصار باشه هر کی لیسانس حقوق باید بهش پروانه وکالت بدهند بابا مردم عقل دارند خودشون میفهمند وکیل شون عیارش چیه و وکیل های خبره تر به مراتب مشتری بیشتری دارند چقدر فارغ التحصیل حقوق بیکار داریم اما چون منفعت اقایان در خطر مخالفت می کنند که غلط اضافه می کنند درود بر مجلس و مجلسیان لطفا بشکنید انحصار این آزمون اگر این افراد ادعا سواد دارند از انها امتحان بگیرید .
سعید۳۲۰۲۹۲۸۱۱:۰۳:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۵
دقیقا درسته اقایون و خانمها ی وکیل بگذارید عده ای بیایند کار کنند ومردم خودشان قضاوت کنند چه تضمینی وجود دارد ک تمام قبول شدگان در طرح تسهیل کم سواد تر از قبول شدگان قبل از آن باشند ؟؟؟؟؟
ابوالفضل رجبی۳۲۰۲۳۷۳۲۱:۳۰:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۴
چرا حقوق فرهنگیان باید از حقوق نماینده های مجلس کمتر باش مگه مجلسیان چه کار می کنند جز تصویب قوانین فشل و بیهوده _جز تحمیل هزینه های گزاف اداره مجلس به ملت _جز تصویب مالیاتهای متعدد به ملت
سروش سرمدی۳۲۰۲۴۳۱۲۲:۳۴:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۴
فقط میتونم بگم سرتاپای این نوشته مملو ازناآگاهی وجهل نسبت به حرفه وکالته شک نداشته باشید این شغل باتصویب این قوانین ساده لوحانه بزودی مملوازرانت وفساد خواهدشد خیل لشکروکلای بیکار دامن طراحان مغرض وناآگاه وخودکسانیکه سوت وکف میزنندوهلهله راه انداختند را خواهدگرفت
ناشناس۳۲۰۲۴۵۶۲۲:۵۶:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۴
سلام بر ملت شریف ایران و آرزوی توفیق برای جوانان جویای کار سرزمین ام . بنده به عنوان یک وکیل عضو کانون وکلای دادگستری با غیر استاندارد آزمون اخیر کانون وکلا موافقم زیرا هر آزمونی استاندارهای دارد و آزمون مذکور غیر علمی و فاقد استاندارد بود هم از لحاظ وقت کمبود بود هم در طرح سوالات سخت گیرانه رفتار شده بود اما تصویب قانون اخیر را هم را غیر کارشناسی می دانم زیرا قرار دادن وکالت در زیر مجموعه وزارت اقتصاد خنده دار است در تمام دنیا وکالت از وابستگان قوه قضاییه است طرح توسط افراد غیر متخصص در زمینه حقوقی تهیه شده که علتش را هم لجاجت کانون های وکلا می دانم تعامل بهترین راه است دوستان فارغ تحصیل به عنوان یک مدرس دانشگاه و وکیل بیست سال سابقه بدون غرض و مرض عرض می کنم که دوستان فارغ تحصیل آز لحاظ بار علمی بسیار ضعیف تر از دوستان دوران ما هستند این آزمون های قبلی ساده بود قبول ندارم استاندارد بودن را می پذیرم ولی راحت بودن را خیر به عنوان مثال در آزمون سال ۱۳۸۲سه استان کرمانشاه همدان و ایلام فقط ده وکیل گرفت با حدود هشتصد شرکت کننده ولی باید جوری برنامه ریزی کرد که دوستان جوان هم به آرزوی خود در زمینه شغل مورد علاقه شأن برسن سخت گیری بی مورد حق الناس است و گناه البته وکالت هم آش دهن سوزی نیست شاید ده درصد از وکلا خوب کار می کنن و بقیه در حد کارمند و کمتر هستند تبدیل فارغ‌التحصیل بیکار به وکیل بیکار هنر نیست چون با تأسیس شغل بدون درآمد فقط توقع اطرافیان بیشتر می شود و لاغیر به عنوان مثال بنده در مراسم خواستم کادو بدم گفتن ببینیم آقای وکیل چقدر کادو می ده یا دخترم می گه مثلاً من دختر وکیل ام .با آرزوی تصویب بهترین قانون که نفع همه آحاد جامعه را در بر داشته باشه
مجتبی۳۲۰۲۵۱۴۰۰:۰۵:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۵
در فضیلت این قانون همین بس که ؛ در میان طرفداران قانون تسهیل هیچ استاد تراز اول و باسوادی از دانشکده های حقوق وجود نداره و صرفا توسط عده ای نماینده و در کمیسیونی غیر مرتبط با رشته حقوق چنین قانونی به تصویب رسید. ای کاش مردودین یه مقدار تلاش و مطالعه شون رو بیشتر میکردن به جای نابود کردن این جایگاه. دود بی سوادی وکلا تو چشم مردمه و نخبگان ملت هم که بحمدالله عادت دارن به احاله مسئولیت به دیگران.وکلای تسهیلی با مال و جان مردم چه کنند الله اعلم
علی اکبر۳۲۰۲۵۲۶۰۰:۱۷:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۵
اینکه عده‌ای در گلوگاه‌های گوناگون در کشور به دلخواه می‌گویند و می‌نویسند و حکم رانی دارند البته امر غریبی نیست ، نمونه عینی آن آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی ، نمونه ملموس تر آن اجبار به پیش دبستان برای ثبت نام یک دانش‌آموز در کلاس اول ابتدایی ،نمونه دیگر اجبار به پرداخت حق بیمه به مراکز آموزش عالی در عین داشتن دفترچه بیمه و دهها و صدها نمونه از این دست .
ناشناس۳۲۰۲۵۳۰۰۰:۳۱:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۵
یکی از بهترین قوانینی است ک در کشور مصوب شد ولی در این کشور عدم پذیرش واجرایی‌ قانون مصوب شده در اکثر نهادها و عامه مردم تقریبا عادت شده دانشجویی که حقوق خوانده و مسئولین کانون در اثر لجاجت به قانون تسهیل در واقع کم سوادی و کم علمی دانشجوی یا فارغ التحصیل حقوقی را پیش میکشند که توان علمی کافی نخواهد داشت واین به نوعی توهین به شعور دانشجو و توهین به دانشگاههایی که تحصیلات عالیه در آنها برگزار میشه و هم نوعی توهین به اساتیدی است که علم خودشان را به این دانشجویان انتقال دادن . بجای لجاجت بهتر بود حقوقدانان کانونها محیط وبستری عادلانه و صمیمانه برای بیشتر یاد گرفتن متقاضیان پروانه وکالت آنهم در صورت ارائه پروانه و بعد آموزشهای لازمه را در مدت کارآموزی اماده میکردند . در واقع باید مطیع قانون بوده و همراهی می‌کردند نه لجاجت و مخالفت امیدوارم همه به این نوع نگرش که همیشه میتوان افراد زبده و نخبه پرورش داد نگاه کنیم و تنها خود را عالم وعامد ندانیم
سید۳۲۰۲۵۴۱۰۰:۵۰:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۵
با عرض سلام و احترام خدمت همه دوستان قطعا هر کسی نظر خاص خودشو در این زمینه داره و هر کسی به نفع خودش میخواد نظر بده تا منافعش بهتر تامین بشه . خب بیایم از زاویه های دیگه نگاه کنیم از نگاه اینکه آیا این طرح منجر به کمک به جوانان و مردم خواهد شد یا خیر بنده به طور قاطع خدمتتون اعلام می کنم که این طرح موجب شایسته سالاری نمیشه و منجر به احقاق بهتر حقوق مردم هم نمیشه و از احساسات جوانان داره سوء استفاده میشه و بعدا این موضوع رو متوجه خواهند شد دلیلش اینه که عدالت اقتضا می‌کنه که بدون کنکور و بدون گزینش استاندارد کسی در جایی پذیرش نشه چون راه آدم های بی کفایت و باند بازی که توانایی علمی ندارند ولی باند بازی رو خوب بلند هموارتر میشه .آیا طراحان این طرح بازخواست میشن که چرا بند حذف اعضا پروانه وکالت به قضات و اعضای حقوقی و کارمندان دادگستری رو حذف کردن؟ مگر شما به دنبال عدالت نبودید پس چرا بدون آزمون به عده ای مجوز میدید ؟ موضوع بعدی اینه که آیا اعطاء پروانه وکالت به تعداد زیاد مشکل جوون ها رو حل می کنه ؟ آیا از تعداد وکلایی که توانایی مالی تمدید پروانه وکالت رو نداشتن اطلاع دارید؟ آیا از تعداد بالای وکلایی که توانایی مالی برای اجاره دفتر وکالت رو نداشتن خبر دارید ؟
اسدی۳۲۰۲۵۸۰۰۳:۵۳:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۵
قانون مصوب مجلس بسیار ارزنده وقابل تحسین هست درجهت رفع انحصار منصب وکالت می باشد.
مهدی۳۲۰۲۵۸۸۰۴:۴۸:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۵
۱) وکالت در قانون اساسی در بخش حقوق ملت و طرحهای اقتصادی در بخش اقتصاد هست بنابراین مجلس یا... هیچ جای دیگر نمی تواند خلاف قانون اساسی عمل کند و وکالت را کسب و کار کند که اگر کند خلاف قانون اساسی است. ۲) وکالت در هیچ جای دنیا به غیر از ایران نه زیر مجموعه ی قوه قضاییه و نه وزارت اقتصاد و قوه ی مجریه هست چون نه کسب و کار هست و نه وابسته ۳) اصل استقلال وکالت و خود انتظامی آن به هیچ عنوان حتی توسط مجلس و یا... نباید نقض شود که به مثابه تضییع حقوق عامه خواهد بود چون وکیل وابسته که ترس از همه چیز دارد نمی تواند به درستی از حقوق ملت دفاع کند ایضا وکیل بی پول که مضاعف وابسته و تحقیر می شود که تن به هر پرونده و قبول هر موکلی می دهد چون او هم انسان هست و امرار معاش می خواهد و فاسد آن جایگزینی رابطه جای ضابطه افزایش دلالی و کارچاق کنی تضییح حقوق مردم عوض شدن دیدشان نسبت به وکلا افزایش آمار بزه علیه وکلا با کاسب و منفعت طلب معرفی شدن اطاله ی دادرسی تضعیف قوه ی قضاییه و... می شود ۴) در هیچ جای دنیا نهاد موازی (مرکز مشاوران قوه قضاییه) برای وکالت غیر از ایران وجود ندارد که به صورت فله ای و وابسته و با بی احترامی به حقوق مردم و شان وکالت وکیل بگیرد مرکز مشاورانی که خود به موجب قانون برنامه ی سوم توسعه تشکیل که در قانون برنامه ی چهارم تمدید و دیگر حق جذب وکیل نداشت که درکمال تعجب در مجلس دوباره ماهیت پیدا کرده و هم پای کانون وکلا و حتی بیشتر به جذب وکیل می انجامد که با یک حساب ساده طرح تسهیل سالیانه بیش از ۲۰ هزاز نفر توسط این ۲ نهاد جذب شده و می شوند که علنا انحصاری نخواهد بود ۵) کانون وکلا بنابر رسالت آیین نامه و... خود اساسا وظیفه ی اشتغالزایی ندارد که در هیچ جای دنیا غیر از ایران به انحصارو... متهم شود و مسئولین بار بی تدبیری خود را به دوش کانون بیندازند بلکه رسالت اصلی آن تربیت نخبگان و متخصصین حقوقی برای تضمین بیش از پیش حقوق مردم و احقاق آن هست
ناشناس۳۲۰۳۱۳۵۱۳:۳۲:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۵
چرا اینقدر از کانون انحصارگر به بهانه استقلال دفاع می کنید که تحمل افزایش وکیل را ندارند و به بهانه استقلال از مردم اضافه دریافتی می گیرند.
ناشناس۳۲۰۲۶۰۳۰۵:۴۲:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۵
با عرض سلام و احترام هر زمان که این نگارنده ی محترم متن و دیگر سروران ، تفاوت `وکیل` رو طبق فرمایشاتشون با کارمند و کارگر و.. و.. رو درک کردند و شأن و منزلت و تعهد و مسولیت وکیل رو با دیگر شغل های دارای احترام چون کارگری و کارمندی و دیگر مشاغل مهم و محترم رو درک کردند و فهمیدند که وکالت صرف نظر از منافع کم یا زیاد مالیش ، این ؛ یک شغل نیست و یک جایگاه و یک منصب است که برای رسیدن به این جایگاه و یا منتسب شدن به آن ، قانونا` ، عملا` و شرعا` باید مراتبی را طی بکند تا به آن منصب نائل شود و مدافع حق شود و اینکه هر زمان فهمیدیم که وظیفه و جایگاه وکیل در شرع و اسلام و در این جامعه و در بین مردم چی هست ، آن زمان صالح به اعلام نظریم و کاش هر یک از من و عزیزان قبل از هر اعلام نظر ، با قدری مطالعه و تحقیق ، کسب می کردیم حداقل علمی جهت موضوع مورد نظر...
ناشناس۳۲۰۲۶۱۰۰۶:۰۶:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۵
در پاسخ به برادر عزیز و بزرگوار `محمد` ؛ هر زمان که تفاوت این دو را فهمیدیم ، اون موقع نظر بدیم درست هست و نه اینکه ابتدا نظر بدیم و بعد طرح سوال بکنیم در مورد بدیهیات و منابع مورد استفاده در نظراتمون.! اما در کل: سوال بسیار قشنگ و بجایی پرسیدید که سوال برخی دیگر از عزیزانمون هم ممکن هست باشه و اما کاش یه مقدار بیشتر دقت میکردیم و پیگیر می‌شدیم که : _ چرا پزشکان و زحمت کسانی که برای سلامتی و زندگی انسان زحمت می کشند و از جان مایه میزارند و زحمات و قدر و اهمیت کار و زحمت و نقش شون بر هیچ کسی پوشیده نیست چرا با وکیل و وکالت تفاوت داره.؟! _ مگر این وکالت چی هست که با وجود اهمیت و احترام و اعتبار دیگر مشاغل و مناسب و فعالیت ها و.. و.. ، باز هم با همه شون فرق میکنه.؟! _ و اینکه چرا وکالت امری واجب اما واجبی کفایی است و یعنی اگر کسی در جامعه ای توان دفاع از کسی رو داره براش واجب شرعی است که این کار رو انجام بده و اما وقتی کسی پیدا شد و این بار مسولیت رو بر عهده گرفت ، دیگه کفایت می‌کنه و این واجب بودن و این تعهد از گردن دیگران بر داشته میشه.؟!
نادر۳۲۰۲۶۸۳۰۷:۴۲:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۵
بعد از نابود کردن نظام مهندسی کشور و بی کار ی هزاران فارغ التحصیل به اصطلاح مهندسی که مثل اب خوردن مهندسی قبول شدن و چهار سال مفید عمرشون الکی به بطالت گذراندن بعد رفتن سراغ نهاد وکالت نابود کردند.انچنان میگویند قانون تسهیل که انگار هزار تا کارخانه تاسیس کرده اند و فرصت شغلی ایجاد کرده اند .الان سالی حدودا ۲۰هرار وکیل به مجموعه وکلا اضافه میشه و شما بگویید مگه ما در سال چند تا پرونده داریم که به وکیل احتیاج داشته باشن .اگه با چندتا وکیل مشکل داشتن نباید اینده دانشجویان حقوق را نابود میکردند الان من رتبه خوب علوم انسانی اورده ام ولی امیدی به انتخاب حقوق ندارم .الکی از این قانون های مخرب حمایت نکنید اگه راست میگن قانون تسهیل تاسیس کارخونه تصویب کنن تا اشتغال زایی کنن
رضا۳۲۰۲۷۳۱۰۸:۳۷:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۵
قدر عافیت آنکس داند که به مصیبتی دچار آید خیلی از وکلای شهرستانها فقط نام و عنوانشان پر طمطراق و درخشان سو سو میزنه والا به عنوان وکیلی با داشتن 15 سال تجربه و سابقه این عرض حقیر را جدی بگیرید که حداقل 70 درصد وکلا فاقد درآمد کافی و مناسب و نیز فاقد دفتر بعضاً منزل مسکونی هستن جهت صحت و سقم قضیه خواهشاً در شهر خودتون یه تحقیق کوچولو بکنید ضرر که نداره حداقل در معیار ابراز نظر و رای دوستان موثر و مفید هست که بعضاً نا آگاهانه و حبابی نظر ندن خیلی از وکلا به دنبال حرفه دوم هستن تا منبع مطمین تامین معاش آنها باشه . همین الان از وکلا امتحان بگیرند شک نکنید دو سوم رد میشن خواهشاً جهت اثبات و صحت و سقم قضیه حداقل از دو قاضی دادگاه سوال بفرمایید.
هومن۳۲۰۳۴۴۹۲۰:۱۸:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۵
به عنوان فردی که از چندین و چند دوست و آشنای وکیل دارم اعلام می کنم که صحبت های شما ابدا مطابق با واقع نیست درآمد وکلا و حتی کارآموزان فوق العاده بالا بوده و از متوسط درآمد عمومی مردم بسیار بالاتر است لطفا اطلاعات اشتباه ندهید و برای ادامه انحصار کانون وکلا بهانه بهتری پیدا کنید.
علی نصیری۳۲۰۲۷۴۳۰۸:۴۵:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۵
همه حرفهای شما متین ، اما چرا یک حد نصاب معدل برای قبولی در این آزمون نمی‌گذارید؟
ناشناس۳۲۰۲۸۳۸۰۹:۴۱:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۵
با سلام قطعا فارغ‌التحصیلان حقوق هم از قانون تسهیل راضی نیستند چون با سختی شغل وکالت اگه قرار باشه درآمد کمتر از کارمندی داشته باشی و آخرشم هیچ بیمه و بازنشستگی نداشته باشی همون بهتره که فارغ‌التحصیل بیکار باشی که به دنبال شغل بهتری بری نه اینکه وکیل بشی و همه و خانوادت از شما انتظار داشته باشند که مثل یک وکیل خرج کنی اما درآمدتان کمتر از یک کارمند معمولی باشه.
ناشناس۳۲۰۳۱۷۳۱۴:۱۶:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۵
ما اکثریت حقوقی ها موافق قانون تسهیلیم و مخالف انحصار کانون وکلاییم
هادی صداقت۳۲۰۲۸۷۸۱۰:۱۴:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۵
کانون در انحصار افراط کرد .در آزمونهای چیستان وار قطعاً خود حضرات در صورت شرکت نمره خوبی نخواهند گرفت .و اینک گرفتار عقوبت شد.و مچ ایشان برای همه باز شده است.
ناشناس۳۲۰۲۹۴۸۱۱:۱۴:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۵
سلام طبق آمارهای رسمی اعلام شده بسیاری از کار گاه ها و کارخانه ها با کمبود نیروی کار روبه رو هستند.... تا جایی که پیشنهاد استخدام نیروی کار خارجی مطرح کرده اند‌‌‌... و از طرفی دیگر در هر شهری یک دانشگاه زدید و در هر ترم هر کدام از این دانشگاه‌ها حداقل ۵۰ دانشجوی حقوق جذب می کنند .... فقط دفترچه انتخاب رشته ی امسال را نگاه ببینید چه قدر رشته حقوق جذب دانشجو داشته.... حالا شما بفرمایید همه ی این خیل عظیم بایستی وکیل شوند تا مشکل بی کاری شان حل شود؟؟؟؟؟!!!!!
کارشناس حقوق۳۲۰۲۹۹۱۱۱:۳۹:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۵
دوست بزرگواری که می‌فرمایید کانون با طرح تسهیل 70درصدکاراموزا رو در اختبار انداخت! لطفا یه حساب سر انگشتی بفرمایین بعد اطلاعات اشتباه ارایه کنید.قبول شدگان طرح تسهیل که شروعش از 1401هست .هنوز کارآموزان دوره عملی و ...رو تموم نکردن که برن اختیار و پیش پیش بیفتن. من خودمم امسال آزمون کانون رو دادم و سخت بود.همینطور این شیوه طراحی سوال جای ابهام دارد. اما...اما ..اینکه هر حقوق خوانی فردا بیاد بشه وکیل اولین نفری که ضرر می‌کنه خود وکیل هست چون تخصص و سواد کافی برای پیش برد کارش نداره. کاش ورودی بدون آزمون باشه برای همه ولی خروجی و صدور پروانه رو با سطح سواد بالایی قرار بدن .
سوج۳۲۰۳۰۷۵۱۲:۵۲:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۵
سلام اینکه هر جا حاکمیت ورود کنه فساد میاد یه نظر من درآوردی و قطعا از ناحیه ذینفعان وکالت است.اتفاقا دست نمایندگان درد نکنه که دست بعضی سودجویان و منافع طلبان رو قطع کردن.گرفتن حق الوکاله های میلیاردی دگه تموم شد.
حقوقدان۳۲۰۳۰۸۳۱۲:۵۸:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۵
با زور و وضع قانون و ادعای بیهوده حق و حقوق مردم و تضییع نکنید... یکم بخونید با افتخار و سر بلندی قبولید ....
م۳۲۰۳۱۰۳۱۳:۱۰:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۵
اقا جان تو ایران کمبود شدید پزشک داریم چرا محدودیتشو برنمیدارن ؟واقعا نمایندگان خبر ندارن؟ دوستانی هم که از این طرح حمایت میکنن و دوست دارن بدون تلاش وکیل بشن ارزو میکنم وکیل بشی .
ناشناس۳۲۰۳۱۴۸۱۳:۴۹:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۵
مصوبه ۲۹ مرداد هم یه نقدی درباره ش اظهار فضل کنید که کانون وکلا دادگستری میره تحت نظر وزارت اقتصاد و قوه مجریه یه طرفه قضاوت نکن پایگاه خبری تحلیلی سلب استقلال وکیل چه ارتباطی به رفع انحصار داره که میخوان کانون رو بی اختیار کنند قضاوت هم انحصاری است چرا در این باره قانونی وضع نمیشه که انحصارش از بین بره
بی نام۳۲۰۳۱۵۶۱۴:۰۲:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۵
واقعاااا حرف دل ماهارو زدین و بجا بود
ناشناس۳۲۰۳۱۷۱۱۴:۱۵:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۵
درود بر نویسنده مطلب و خدا او و خانواده اش را حفظ کند که بسیار منطقی و به جا مطلب را نگاشته خصوصا اینکه من در جریانم که مسولان کانون وکلا در جایی اعتراف کرده بودند که اگر در ازمون سال ۱۴۰۲ شرکت می کردند قبول نمی شدند و با توجه به ان معلوم است هدفشان کارشکنی در کار قانون تسهیل است اما نویسنده به نکته کلیدی اشاره کرده زیرا مانع اصلی در قانون تسهیل در قوه قضاییه است چون انها گروهی بدون ازمون وکیل می شوند و به علت اینکه درامدشان در قوه قضاییه کم است چشم امید به وکالت را دارند لذا نمی خواهند در شغل بعدیشان دست زیاد شود لذا در عمل کانون وکلا با همراهی این گروه کارش را پیش می برد لذا بهتر است حقوقی های بیکار این امر را به اطلاع مسولین بی طرف برسانند بهتر است سعی شود قاضی از میان وکلای با سایقه انتخاب شود تا مشکل اساسی حل شود و گرنه در نهایت جلوی قانون تسهیل را خواهند گرفت یا ان را به نفع خود عوض می کنند به هر حال باید به نویسنده دست مریزاد گفت و به سایت الف که اجازه نشر این متن عالی را داده است
مهدی۳۲۰۳۲۶۳۱۵:۳۷:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۵
چون اینها حقوقدانند و استاد تفسیر به نفع خود از قوانین حالا به هر روش ممکن و ناممکن!!!لذا از نمایندگان انقلابی مجلس استدعا داریم مجددا در قالب یک طرح چنان چفت و بست قانون تسهیل رو برای کانون وکلا ببندند که دیگر نتوانند راه گریزی از عمل به خواست و نظر نمایندگان مردم و خواست تمام فارغ التحصیلان ‌و مردم را داشته باشند و یک بار برای همیشه این مشکل رو از ریشه حل اش کنند ان شاء ا...
فرشته۳۲۰۳۲۶۹۱۵:۴۱:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۵
من وکیل پایه یک و عضو کانون وکلای دادگستری هستم. ماده ۱۸۷ و قانون تسهیل هيچ وقفه و گزندی در کار من نداشته و نخواهند داشت زیرا اکثر مردم فهیم هستند. مثلا در موقع وکالت دادن می‌پرسند عضو کانون وکلا هستید یا مرکز وکلا؟ زیرا به وکیل مرکز وکلا معمولا اعتماد علمی ندارند. حال شما فرض کنید همین مردم چطور به یک فارغ التحصیل بی تجربه و ناکارآمد اعتماد کنند؟! پس به قدر مسلم نگرانی وکلای باسابقه پیدا شدن رقیب در کار وکالت نیست.
عزیز۳۲۰۳۴۴۶۲۰:۱۳:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۵
سلام ، خواسته همه جوانان رشته حقوق از نمایندگان انقلابی این است که محکم در مقابل زیاد خواهی کانون وکلا ایستادگی و برابر قانون عمل کنند.
رفع انحصار و حقوق حقه داوطلبان۳۲۰۳۴۴۷۲۰:۱۵:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۵
بنده به عنوان یکی از ده ها هزار داوطلبی که قربانی مطامع انحصار گرایانه کانون وکلا هستم ضمن تقدیر از سایت الف به خاطر پرداختن به این موضوع خواهشمندم موضوع را به نمایندگان شریف ملت در مجلس منعکس نمائید که کانون با همه وجود اصرار بر ادامه انحصار دارد و از مجلس محترم انتظار می رود به طریق مقتضی راه را بر ادامه انحصار این آقایان خودخواه ببندد استدلال های این حضرات برای ادامه انحصار حقیقتا مایه تاسف است خواهشا نگذارید اینها راه را بر اشتغال جوانان ببندند وقتی تعداد وکلا متناسب باشد این مزیت را برای عموم شهروندان دارد که می توانند با هزینه مناسب دسترسی به خدمات وکیل داشته باشند نه مثل الان که به خاطر تعداد کم وکیل و انحصاری که دهه ها وجود داشته است متاسفانه خیلی از مردم توانایی مالی برای گرفتن وکیل ندارند و از طرفی یکی از علل انباشت پرونده در دستگاه قضا و اطاله دادرسی انحصار آقایان است.
مهیا فلاحی۳۲۰۳۴۵۸۲۰:۳۰:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۵
مرحبا به مجلس انقلابی که دست عده ای انحصار طلب رو میخواد کوتاه کنه وکلای کانون که بعضی هاشون حق الوکاله نجومی می‌گیرن احساس خطر کردن
ناشناس۳۲۰۳۸۸۱۰۹:۳۸:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۶
مشکل شما چی هست؟ دوست دارید تلاش نکرده بهتون پروانه وکالت تقدیم کنند، چرا به جای تلاش کردن و اینکه سطح خودتون بالا بیارید به دنبال این هستین که سطح یک شغل پایین بیاورید تا هم سطح شما بشه. کاری که دارید با پزشکی، هیئت علمی دانشگاه و کلی مشاغل دیگه کردین. نابرده رنج گنج میسر نمیشود. این شعار خودتون بکنید. مسئول های کانون وکلا در بهترین دانشگاه ها و زیر نظر بهترین اساتید درس خواندن، چطور به خودتون اجازه میدهید لیسانسه حقوق دانشگاه های حالا به خودت
خضر۳۲۰۳۹۶۴۱۰:۵۳:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۶
سلام روش جهانی برای این مسأله چطور است ؟ بقیه دنیا چه روشی برای اخذ پروانه وکالت وجود دارد؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین