یک نکته مهم درباره بین سطور ماجرای نارنجستان شیراز عدالت، مهم‌ترین مصلحت

  4020602013 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

امر به عدالت به‌عنوان رکن‌رکین در جامعه اسلامی باید با نهی فحشا و منکر و تجاوز به حقوق دیگران همراه باشد، صریح می‌گویم عدالت هم بدون جلوگیری از منکر و بغی بلااثر است.

عدالت، مهم‌ترین مصلحت

به گزارش الف محمد امین ایمانجانی مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان نوشت: گزارش روز دوشنبه «فرهیختگان» درباره ماجرای نارنجستان قوام شیراز بازتاب‌های زیادی داشت، هم اصل سوژه گزارش موردتوجه افکار عمومی بود و هم ابعاد جدیدی از آن ماجرا دلیل توجه زیاد مخاطبان شد. از همان ساعات اولیه انتشار روزنامه و بازتاب گزارش «دوربین مداربسته نارنجستان قوام شیراز چه می‌گوید؟» نکاتی از آن بیشتر دست‌به‌دست شد. تا اینکه صبح‌ چهارشنبه موضعی از وزیر کشور و اطلاعیه دادگستری فارس منتشر شد که می‌تواند کمک بزرگی به روشن شدن همه ابعاد ماجرا کند. با توجه به حساسیت موضوع و جمع‌بندی تمام اتفاقات نکات زیر قابل‌تامل است:

۱. اولین‌بار روز سه‌شنبه دهم مردادماه بود که فیلم کوتاهی از نارنجستان قوام شیراز بیرون آمد، در آن فیلم مردی قوی‌هیکل با ضرباتی سهمگین خانمی چادری را ضرب‌وشتم می‌کرد و به فریاد اعتراض دختر او بی‌توجه بود. آن فیلم برای هرکسی که اندازه ارزن شرف و معرفت انسانی داشته باشد، ناراحت‌کننده بود. در آن روز که به‌علت گرمای شدید هوا کل کشور تا آخر هفته تعطیل شده بود، در سایت روزنامه «فرهیختگان» و شبکه‌‌های اجتماعی آن متنی با عنوان «با صدای بلند اعلام انزجار کنید» منتشر کردیم و صریحا نوشتیم: «سکوت در مقابل این خشونت عریان علیه یک‌خانم منجر به تشدید دوقطبی‌های اجتماعی می‌شود و آنهایی که نگران جامعه ایران هستند باید فارغ از تفاوت‌های ظاهری با خانم تذکردهنده از او دفاع کنند.» حالا هم بعد از حکم دادگاه علیه آن فرد ضارب از اینکه او جزای عملش را ببیند دفاع می‌کنیم. مگر می‌شود کسی راضی به کتک زدن یک‌ زن توسط مرد دیگری باشد؟ موضع ما درباره ضارب و عملش روشن و شفاف است. همان‌طور که در یادداشت‌ها و گزارش‌های بی‌شماری نوشته‌ایم حجاب را یک حکم شرعی واجب و تذکر به عدم رعایت آن را حق قانونی و شرعی می‌دانیم. موضوع گزارش دوشنبه درباره آن ماجرا اما چیز دیگری است.

۲. براساس گزارش‌های رسیده به «فرهیختگان» متاسفانه آمر به معروف با رفتار و اظهاراتی غیرقابل‌دفاع درگیری با آن خانواده را شروع می‌کند، فیلم‌های جدیدی که عصر چهارشنبه در فضای مجازی پخش شد هم مؤید این اخبار و اطلاعات است. قطعا اشتباه آن خانم دلیل نمی‌شود رفتار زشت و زننده و غیرانسانی ضارب توجیه شود، به همین دلیل مدافع حکم قضایی علیه ضارب هستیم ولی انجام واجبی مانند امر به معروف نیز به‌دلیل جایگاه مهمش باید به‌نحوی باشد که منجر به تثبیت ارزش‌های دینی شود. مسئولان محترم قضایی در مواضع متعدد اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضرند ابعاد دیگر ماجرا را بررسی کنند، انتظار افکار عمومی این است که تمام ابعاد مساله روشن شود. متن گزارش دوشنبه «فرهیختگان» نیز براساس این مطالبه نوشته و منتشر شد.

بااین‌حال نکته پیچیده‌ای در ماجرا وجود ندارد، بررسی و انتشار دوربین‌های مجموعه نارنجستان می‌تواند روشن‌کننده تمام ماجرا باشد. دفاع راستین از «امر به معروف»، عمل خالصانه مطابق با «حق» و «عدالت» است. چنانچه مولای حق‌طلبان و عدالت‌جویان فرمود: «تو را سفارش مى‌کنم به پرواى از خدا در روزگار توانگرى و تهیدستى و به رعایت عدالت با دوست و دشمن.» از سوی دیگر حسب آیه‌ شریفه‌ سوره نحل که می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی‌الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»؛ به‌راستی ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﻭ ﺑﺨﺸﺶ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ می‌دهد ﻭ ﺍﺯ ﻓﺤﺸﺎ ﻭ ﻣﻨﻜﺮ ﻭ ستمگری نهی می‌کند. ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺪﺭﺯ می‌دهد ﺗﺎ ﻣﺘﺬﻛﺮ [ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ] ﺷﻮﻳﺪ [ﻛﻪ فرمان‌های الهی، ﺿﺎﻣﻦ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺷﻤﺎﺳﺖ.]

امر به عدالت به‌عنوان رکن‌رکین در جامعه اسلامی باید با نهی فحشا و منکر و تجاوز به حقوق دیگران همراه باشد، صریح می‌گویم عدالت هم بدون جلوگیری از منکر و بغی بلااثر است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۹۹۴۱۰۱۰:۴۳:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۲
اگر مسئولان سفارش حضرت علی به مالک اشتر را معیار کارها در عمل و نه در حرف قرار می دادند و جامعه را با آن شیوه اداره می کردند قطعا ایران الگوی عدالت و پاکی در کشور داری می شد.
ناشناس۳۱۹۹۴۲۱۱۱:۰۳:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۲
میفرمایید شروع صحبت و رفتار خانم چادری هرچند اشتباه بود ولی رفتار اون مرد را توجیه نمیکنه؟ این مطلب خودش فی نفسه تحلیل اشتباهیه طرف شروع کننده کار اشتباه هست اونوقت وقتی جواب کار اشتباهشو میبینه اونوقت میشه مظلوم.. چوب میکنی توی لونه زنبور اونوقت میخواهی نیش نخوری؟!!! ضمناً میفرمایید عدالت؟ کدوم عدالت؟ کجای عدالت میگه که بخاطر ضرب و شتم حکم تبعید و زندان و شلاق داره؟ تازه این میان بی احترامی شروع کننده قضیه کجای کار قرار میگیره و علم قاضی در اینجای پرونده ، محرک جرم را چرا نادیده میگیره عینهو اینکه طرف داشته راست راست توی خیابون راه میرفته یکدفعه یک مرد اونو مورد ضرب و شتم قرار میده!!!! حکایت این هست که برادر من با دستمال کثیف نمیشه آینه کثیف را پاکش کرد... والسلام
ناشناس۳۱۹۹۵۸۶۱۴:۳۱:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۲
اول یاد بگیر آن گستاخان به حرف ایشان تمکین نمی کنند که قانونی هم بود تا به بقیه ماجرا برسیم چی بود یا نبود!
ناشناس۳۱۹۹۵۹۴۱۴:۴۸:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۲
یعنی این زنان برهنه که به همه حمله می کنند سزای کتک خوردن هستند؟
ناشناس۳۱۹۹۴۲۲۱۱:۰۴:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۲
خیلی از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی درگیر قضیه حجاب و مسایل مرتبط با آن در جامعه هستند .چطور میشه باور کرد که اصل قضیه و شروع ماجرا را نفهمیده اند .
ناشناس۳۱۹۹۴۲۳۱۱:۰۵:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۲
فقط این نباشه که فیلم رو پخش کنند و بعدش با اون خانم هیچ کاری نداشته باشند و با یه حکم تعلیقی 3 ماهه سر و ته موضوع رو هم بیارند
ناشناس۳۱۹۹۴۵۶۱۱:۵۷:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۲
فقط انتشار فیلم کامل دوربین های مداربسته تا مشخص بشه اول کی مشت زده
ناشناس۳۱۹۹۵۹۲۱۴:۴۷:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۲
عدالت این هست که اول این روزنامه دوقطبی ساز علیه قوانین کشور از جمله حجاب برخورد می شد که تبلیغ نکند برای قانون گریزی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین