تخته گاز میرسلیم !

حسین علی زاده، گروه سیاسی الف،   4020529048 ۸۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
تخته گاز میرسلیم !

آقای مصطفی میرسلیم نماینده مجلس که این روزها به بیان اظهارات شاذ و متفاوت شهره است درباره بنزین هم بیانی خارج از قاعده به کار برده و گفته است که دولت جرات گران کردن بنزین را ندارد ! 

وی در توییتی نوشت: «دولت باید به جای تکذیب مکرر عدم افزایش قیمت سوخت، صریحا به ‎مردم یادآوری کند که قیمت سوخت و انرژی با توجه به سقوط ‎ارزش پول ملی، از ابتدای دولت یازدهم تا کنون، به یک دهم کاهش پیدا کرده و این سرمایه ملی تاراج و تبدیل به دود می شود و آلودگی آن به حلقوم همه می‌رود؛ و باز اگر جرات ‎اصلاح ندارد، صادقانه از مردم بخواهد:«اقلا ‎اسراف نکنید!»

ظاهرا باید خدا را شاکر بود که ایشان به عنوان یک سیاستمدار قدیمی علیرغم فرصت های مکرر هیچگاه موفق به رفتن به پاستور و نشستن در جایگاه ریاست دولت نشده اند و گرنه با این بی پروایی در تصمیم گیری های مهم معلوم نبود تا کنون جامعه چه وضعی پیدا می کرد! 

آنچه ایشان به عنوان جرات و شهامت یاد می کنند در واقع تدبیر و تامل در تصمیم گیری است که حکمرانان باید تمام فواید و هزینه های یک تصمیم را خوب و دقیق محاسبه کنند و بعد اقدام به تصمیم گیری  و اعلام آن کنند. 

حتی اگر فرض را بر این بگیریم که قیمت نسبی بنزین ( نسبت به درآمد شهروندان و ارزش پول) در ایران پایین است، (فرضی که مخالفان جدی در میان کارشناسان اقتصادی دارد و همه شواهد بر خلاف آن است) کدام عقل سلیمی توصیه می کند در حالی که جامعه به تازگی در چند نوبت شوک تورمی شدید را تجربه کرده با افزایش قیمت بنزین شوک دیگری به آن وارد کرد؟! 

حکمرانی به معنی بی مسئولیتی در تصمیم گیری نیست. نگاه آقای میرسلیم به این قبیل تصمیمات اقتصادی - که البته در این مورد ایشان اصلا هم تنها نیست و حتی بسیاری از منتقدان این روزهایش در این زمینه با او کاملا هم نظرند -ازمنظر کلان حکمرانی و حتی اقتصادی بسیار محدود است . آیا می توان تصمیمات مهم در حکمرانی را صرفا با محاسبات کمی روی کاغذ گرفت؟ محاسباتی که در همین سطح کمی عوامل مهم دیگر را نادیده گرفته است؟
 آنچه که آقای میرسلیم و دیگران در زمینه مصرف بنزین به آن اشاره می کنند بدون اشاره به استانداردهای فنی صنعت خودرو در جهان است که توانسته مصرف سوخت را تا حد زیادی کاهش دهد و در این سال ها حتی به جایگزین کردن سوخت فسیلی بپردازد.  آیا ایشان و دیگران به این نکته هم اشاره می کنند که افزایش مصرف بنزین در ایران  تا چه حد متاثر از تکنولوژی پایین و قدیمی خودروسازان است؟! 

چرا همیشه بار مسئولیت این مصرف زیاد را باید به گردن مردم انداخت؟ مصرف بیش از حد بنزین در خودروهای ایرانی چیزی حدود یک و نیم  برابر خودروهای خارجی است و به گفته یک کارشناس ارشد صنعت خودرو  میزان اضافه مصرف بنزین ‏توسط دو خودروی پراید و پژوچهارصد و پنج بیشتر از قاچاق بنزین در ایران است! 

به علاوه به نظر می رسد ایشان و همفکران شان همواره آسان ترین راه را برای حل مشکل پیشنهاد می دهند : گران کردن! 
برای حکمرانان آسان ترین کار اعلام افزایش قیمت  بنزین است. نوسازی صنعت خودرو و پذیرفتن مسئولیت این صنعت عقب مانده که هیچ کس آنرا گردن نمی گیرد طبیعتا بسیار سخت تر از افزایش قیمت بنزین است ! 

گران کردن بنزین به اندازه مورد علاقه این آقایان یعنی فوب خلیج فارس بدون در نظر گرفتن سهم و نسبت این قیمت در قیاس با سرانه درآمد شهروندان این کشورها و ارزش پول شان، برای مردمی که تنها وسیله مطلوب و به صرفه حمل و نقل شان خودرو شخصی است و در صنعت حمل نقل ریلی و هوایی و ناوگان شهری بسیار عقب مانده است، هیچ معنایی ندارد جز آنکه مردم قید همین اندازه استفاده از خودرو را بزنند! 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۹۴۷۲۳۱۳:۴۴:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۲۹
یک شهروند ناوارد حرف درستی رو ناجور می زنه و مافیا استادانه از شرایط برای پیروزی استفاده می کنه . مافیای خوراک پتروشیمی و ... چه لذتی می بره از این اظهار نظرها . دعواهای بعدش و حواسهای کاملا پرت شده .
ناشناس۳۱۹۴۸۹۳۱۴:۴۳:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۲۹
کلا اقتصاد ایران در دام انواع مافیاها افتاده. مافیای خودرو، مافیای پتروشیمی، مافیای دارو، مافیای ساخت و ساز، مافیای واردات و . . .
ناشناس۳۱۹۴۹۸۶۱۵:۲۳:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۲۹
میر سلیم‌ مرد علم و عمل
ناشناس۳۱۹۵۲۰۸۱۸:۰۵:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۹
لباس کار این جناب نو است و فقط برای گرفتن عکس تنش کرده!
ناشناس۳۱۹۵۵۳۶۲۳:۰۷:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۲۹
میر سلیم مرد دانا و زیرکی است .
ناشناس۳۱۹۵۱۳۷۱۶:۵۷:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۲۹
همین چند شب پیش یکی از سران این جریان با اعتماد به نفسی که از درآمدهای بی حد و حصر و زندگی امپراتوری حکایت دارد و با صدای رسا در رسانه‌ی ملی ، قصد تحقیر جلیلی‌ و تقبیح انقلاب را داشت مرعشی با صراحت مجری برنامه‌ی جهان آرا را دعوت به پیوستن به مافیای ثروت و قدرت کرد او به راحتی و مثل آب خوردن از سلاح‌ورزی‌ها بعنوان عمال و عوامل ثروت و قدرت و اتاق بازرگانی را بخشی از خود و حیات خلوت مافیا دانست
ناشناس۳۱۹۵۳۱۵۱۹:۲۶:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۲۹
آقای میر سلیم چندی پیش فرمودند هدف از سوار شدن ۲۰۶ و لندکروز ترابری است پس ۲۰۶ و لندکروز فرقی نمی کند هر دو این ترابری را انجام می دهندبعضی ها فکر کردند ایشان می گویند کیفیت این دو خودرو یکی می باشد و متوجه منظور ایشان نشدند.
ناشناس۳۱۹۵۳۶۹۲۰:۲۳:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۲۹
کلا بهتره ایشون حرف نزنه و اینقدر برای نظام هزینه ایجاد نکنه ،گاهی بعضی از آدمها لحن صحبتشون تنش آفرینه حتی اگر حرفشون درست باشه ، بهتره چنین اشخاصی در سیاست دخالت نکنند
ناشناس۳۱۹۴۷۲۶۱۳:۴۵:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۲۹
دیگه مردم همین الانشم با قیمت گوشت و مرغ کمرشون خم شده یه ضربه دیگه باعث میشه کمرشون بشکنه اونوقت خدا داند چی پیش میاد
ناشناس۳۱۹۴۹۹۴۱۵:۲۹:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۹
باید برنامه ریزی شود تا دو روز تعطیلی و یا تعطیلات اعیاد مختلف فرا میرسد طوری نباشد که همه بتوانند کف جاده های کشور ول و یله و رها باشند و وضعیت اسفبار را در جاده ها و شهرها بوجود آورند
ناشناس۳۱۹۵۹۴۵۰۹:۲۸:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۳۰
ول و یله ؟!!!!!!!!! شما خوبی ؟ ایران 85 میلیون جمعیت داره کدام ییلاق یا کدام شهر توریستی امکانات مناسب برای تفریح و سفر مردم فراهم کرده ؟ یه سر به شهرهای کویری شرق و کوهستانی غرب بزن مثلا مسیر رفتن به چابهار از کرمان به سمت چابهار را رصد کن ! شما امکانات می بینی ؟ اگر ماشین خراب شود یا نیاز به اورژانس داشته باشی با اصلا نیاز به بنزین و غذا باشد امکانات هست ؟ امنیت هست ؟؟ اون همه برج و قلعه و جاذبه توریستی و طبیعی هست ولی در مسیر امکانات و حتی دستشویی و مکان اقامتی نیست و هتل ها و اقامتگاهها بسیار گران است رستورانها اغلب فقط کباب دارند که بسیار گران است و کیفیت و بهداشت تحت کنترل نیست و غذاهای اقتصادی و محلی و مناسب هر بودجه ای در دسترس نیست جاده ها که داغون در شمال اقلا مردم می توانند چادر بزنند یا با هر قیمتی مکان اقامتی پیدا کنند چرا فکر می کنید تفریح و مسافرت یعنی یله و رها بودن همه باید شبیه شما افسرده باشند که یله و ول خوانده نشوند ؟
ناشناس۳۱۹۸۴۶۳۰۸:۴۵:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۱
خودت جواب خودت را بخوبی دادی خوبی شما وقتی امکانات و جنبه نیست چرا این خیل جمعیت با کوچکترین تعطیلات در جاده ها ول میشوند و مشکلات زیاد برای خود و جامعه درست می کنند باید عوارضی جاده ها در جامعه به تعداد دفعات بالا رود تا جاده های کشور تا حدودی کنترل شود
ناشناس۳۱۹۵۱۴۰۱۶:۵۹:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۹
کمر ما می شکنه یا انها؟
ناشناس۳۱۹۴۷۳۳۱۳:۴۷:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۲۹
دکتر حسن روحانی با فاجعه بنزینی سال 98 کاری کرده است که دیگر هیچ دولتی جرات گران کردن بنزین و مشتقات نفتی را ندارد
ناشناس۳۱۹۵۲۲۳۱۸:۱۹:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۹
آن زمان گفتند تصمیم سران قوا نه تصمیم دولت
ناشناس۳۱۹۶۳۳۱۱۳:۳۴:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۳۰
دولت درخواست می دهد
ناشناس۳۱۹۴۷۵۰۱۳:۵۱:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۲۹
حرف ایشان کاملا علمی هست
امیر حسین سلطان/تهران۳۱۹۵۰۰۱۱۵:۳۳:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۲۹
حالا بحث علمی بودن یا اقتصادی بودن توئیت ایشان به جای خود اما لااقل شش ماه دوم پارسال(سال 1401) میزان و تداوم آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مشخصا تهران را همگی شاهد بودیم. روزهای زیادی مدارس رنگ و روی تعطیلی به خود گرفتند و تبعات این تعطیلی های تحمیلی خدا می داند بعدها چه سرنوشتی را برای نسل نوجوان کنونی رقم بزند؟! بنابراین و از قضا این توئیت جناب مهندس میرسلیم صرفنظر از گرایش سیاسی ایشان بسیار هم قابل تامل و بررسی است. کدام عقل سلیمی می پذیرد به دست خودمان این چنین بی توجه سلامتی میلیونها نفر شهروند پیر و کودک و جوان ایرانی را با اسراف بنزین ارزان به خطر بیندازیم؟! ضمنا اگر با افزایش احتمالی قیمت بنزین به اقشار آسیب پذیر جامعه فشار مضاعف وارد خواهد شد مطمئنا با اصرار بر حفظ وضع موجود هم با اتلاف و اسراف سوخت و سایر منابع کل اقتصاد ایران سیر نزولی و قهقرایی بیشتری را سپری خواهد نمود که فشار حاصل از آن قطعا کمتر از فشارناشی از افزایش قیمت بنزین به طور منطقی و متناسب با کاهش ارزش پول ملی نخواهد بود و لذا مطلب آقای مهندس میرسلیم نبایستی با گوشه و کنایه و یا ساده انگاری نویسنده محترم و من خواننده و دیگران به بوته فراموشی سپرده شود. والله اعلم
ناشناس۳۱۹۵۱۱۹۱۶:۴۳:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۹
با توجه به وضعیت اقتصادی ایران اگر بنزین گران شود تورم هم چندین درصد بیشتر می شود و یعنی ارزش ریال سقوط می کند .مثلا اگر بنزین الان لیتری یک دهم دلار است با بی ارزش شدن ریال( به فرض افزایش قیمت بنزین ) باز هم اختلاف با دلار همان می شود.
ناشناس۳۱۹۵۲۶۴۱۸:۵۶:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۲۹
تردد خودروها باید در روزهای خاص ضابطه مند باشد و اینطور نباشد که با چند روز تعطیلی همه به یکباره و یله و رها و افسار گسیخته کف جاده های کشور ول باشند و این همه کشته و مصدوم داشته و هزینه های هنگفت بجای بگذارند
ناشناس۳۱۹۵۹۵۲۰۹:۳۴:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۳۰
در داخل شهرها امکانات تفریح و سرگرمی خانواده ها را مهیا کنند که مردم راهی شمال یا شهرستان پدری نشوند شماها هم دلتان تفکیک جنسیتی و عدم تجمع می خواهد و هم می خواهید مردم به مسافرت نروند پس مفهوم خانواده چیست ؟
ناشناس۳۱۹۵۳۴۷۲۰:۰۱:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۹
حق با میرسلیم است. قیمت بنزین در ایران تقریبا مجانی است. اگر حداقل حقوق را ۱۰ میلیون تومان در نظر بگیریم و قیمت بنزین را حدود ۲ هزار تومان، هر ایرانی با حقوقش میتواند ۵ هزار لیتر بنزین بخرد. در انگلیس متوسط حقوق ۱۵۰۰ پوند در ماه است و قیمت بنزین از ۱.۵ پوند تا ۲ پوند است. یعنی هر انگلیسی با حقوقش میتواند ۱ هزار لیتر بنزین بخرد. نتیجه اینکه قدرت نسبی خرید مردم ایران برای بنزین ۵ برابر انگلیس هست. قیمت بنزین رو باید بیارند روی حداقل ۵ هزار تا ۷ هزار تومان.
ناشناس۳۱۹۶۲۷۶۱۲:۵۳:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۳۰
این عددها رو از کجا می آورید حقوق 10 میلیون تومانی ایرانی یا 1500 پوندی در انگلیس یا قیمت بنزین 2000 تومانی را ؟ شما تمام پیش فرض هات غلطه . اول مطالعه کنید بعد حرف بزنید. حداقل حقوق قبل از کسر بیمه 7300000 تومان است متوسط درآمد در انگلیس 2300 پوند است قیمت بنزین آزاد در ایران 3000 تومان تازه با این کیفیت پایین
ناشناس۳۱۹۷۵۹۴۱۲:۵۱:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۳۱
وایضا حقوق کرگران وکارمندان واز همه بدتر حقوق بازنشستگان اگر بنزین یا هر یک از خدماتی که دولت تصمیم گیر ان است گران شود بصورت مضاعف یا چند برابر دیگر اجناس وخدمات هم گران خواهد شد وعرصه به عمده مردم تنگتر میشود وفقر درصد بیشتری از مردم را شامل میشود
ناشناس۳۱۹۵۶۵۷۰۰:۳۷:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۳۰
کل داستان این است که ما مجبوریم از خودروی پر مصرف داخلی به قیمتی بیش از مشابه خارجی با مصرف نصف استفاده کنیم و بخاطر همین اجبار باز هم ما مقصریم و باید هزینه انرا بپردازیم.
ناشناس۳۱۹۴۷۵۲۱۳:۵۱:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۲۹
هر انسان عاقلی میداند گران شدن بنزین برابر است با تورم پنجاه درصدی که دود حاصل از آن خیلی وحشتناکتر از دود اتومبیل ها است ، هر چند همه میدانند قیمت فعلی بنزین هم واقعی نیست ولی چه باید کرد که میران درآمدها هم با قیمت واقعی بنزین تناسب ندارد .
ناشناس۳۱۹۴۸۷۳۱۴:۳۳:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۹
این آقای میرسلیم نگفته مسئولیت سقوط شدید ارزش پول ملی مملکت با کی یا چه تشکیلاتی است؟؟؟!!!
ناشناس۳۱۹۴۷۵۴۱۳:۵۲:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۲۹
مردم اجازه ندارن خودرو دلخواه شونو سوار شوند اما حاکمان اجازه دارن هرچی دلشون میخواد برای مردم تجویز کنن اقای میر سلیم مردم به شما رای دادن وکیل شون باشی ظاهرا اشتباه متوجه شدی .
ناشناس۳۱۹۴۷۵۵۱۳:۵۲:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۲۹
حکیمی مي فرموده : اي كاش گردن من ،به اندازه گردن شتر مي بود تا وقتي مي خواستم حرفي بزنم ، تا اين حرف از گردنم بگذره تا به زبانم برسد !! ، در همين مدت روي حرف هايم فكر كنم و بدانم كه آيا اين حرف را بزنم يا اين كه نزنم » !!به نظرم برخي و يا تعداد زيادي از سياستمداران بايد در صحبت هايشان خيلي احتياط كنند !!
حمید۳۱۹۴۷۶۴۱۳:۵۴:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۲۹
نفسش از جای گرم بلند میشه بی پولی نمیدونه یعنی چی
ناشناس۳۱۹۴۷۶۵۱۳:۵۵:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۹
اتفاقا از معدود بیانات بحق ایشان بود
امید یاوری دارانی۳۱۹۴۷۶۶۱۳:۵۵:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۲۹
اقای میرسلیم این روزها همه کاری می کند تا فقط نامش بر سر زبانها باشد و گرنه به هیچیک از وظایف نمایندگیش عمل نمی کند. اقای میر سلیم لطفا کمی استراحت کنید و در کنار استراحت در سکوت کمی تعقل کنید شاید چاره ای برای نجات این ملت پیدا نمودید.
علی کریمی۳۱۹۴۷۷۰۱۳:۵۶:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۲۹
آقای مصطفی میرسلیم به عنوان یک ایرانی حق اظهار نظر دارد.
ناشناس۳۱۹۵۰۱۶۱۵:۳۹:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۲۹
آقای میرسلیم یک کارشناس متخصص است. اظهارنظر ایشان بایستی نشانی از کارشناس بودن،متخصص بودن همراه با تجربه چندین دهه در مناصب دولتی و سیاسی بودن داشته باشد.آیا اینطور هست؟
ناشناس۳۱۹۵۶۶۱۰۰:۴۰:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۳۰
مشکل اصلی مملکت همین اقایونی هستند که جای متخصصان و کارشناسان واقعی نشسته اند و برای مملکت نسخه میپیچند
ناشناس۳۱۹۴۷۷۴۱۳:۵۷:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۹
جناب علی زاده با این سرکوب قیمتی وقتی تورم بالا هست نه تنها باعث مصرف بیشتر بی دلیل و آلودگی هوا و یا قاچاق می شود بلکه باعث تورم هم می شود وقتی دولت مجبور هست بابت تامین آن چاپ پول کند و دلالی در ایران هم آزاد هست چاپ پول می شود می شود تورم بالا و بعد هم وقتی یک دفعه چند برابر می شود شوک به اقتصاد. همراه با یارانه و رانت و دوباره تورم!!! آیا بهتر نیست اگر تورم دارید هر سال مقداری افزایش قیمت داده شود؟!!!
ناشناس۳۱۹۵۲۱۶۱۸:۱۳:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۲۹
کاش کمی هم از سرکوب دستمزدهای کارگران، کارمندان و بازنشستگان هم کسی حرف میزد.
ناشناس۳۱۹۴۷۷۵۱۳:۵۷:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۲۹
در تمامی کارهای کشور باید تدبیر و برنامه ریزی بلند مدت ‌داشت بتدریج باید برنامه ریزی کنیم که هر سرپرست خانواده تنها بتواند مالکیت یک خودرو را داشته باشد در عوض از صرفه جویی های حاصله تا آنجا که میشود و با امکانات دیکر دولت حمل و نقل عمومی در همه زمینه ها بشدت گسترش یابد و با خلوت شدن خیابان ها با جا نمایی مناسب فرهنگ دوچرخه سواری را برای شهرها گسترش دهیم
ناشناس۳۱۹۴۷۸۱۱۳:۵۹:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۲۹
وقتی آن وزیر صمت می گوید استاندارد مصرف بنزین خودرو در جهان 4 لیتر هست انتظار بیشتری از شما نیست!!
ناشناس۳۱۹۴۷۸۴۱۴:۰۰:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۲۹
جناب میر سلیم‌ فرهیخته و دانشمندی است که قدر سخنان و برنامه های ایشان را نمی دانید.
ناشناس۳۱۹۴۸۰۰۱۴:۰۴:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۹
من پیشنهاد میکنم به آقای رییسی بفرمایید. آقای رییس جمهور یه فکری به حال پول ملی مملکت بکن.
ناشناس۳۱۹۴۹۷۱۱۵:۱۹:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۲۹
بذار اول بی‌حجابی رو «جمع» کنه بعد...
ناشناس۳۱۹۵۷۸۲۰۶:۴۱:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۳۰
بی حجابی و بی بند وباری مثل ولنگاری اقتصادی و اختلاسه اون اختلاس اقتصادی و دزدی از معیشت مردمه ، این یکی انحطاط اخلاقی و سرقت اخلاقی و فرهنگیه خیانتکارهای اقتصادی و ویران کننده‌های تولید و اشتغال اسپانسر و حامی اصلی بی حیایی و بی غیرتی و بی بند وباری هستن
ناشناس۳۱۹۴۸۱۶۱۴:۰۸:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۲۹
چقدر هم دولت 13 قبل انجام کارها محاسبه انجام میده
ناشناس۳۱۹۴۸۱۸۱۴:۰۹:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۲۹
اقای علیزاده یعنی فکر میکنی اعضای دولت بهتر از میرسلیم درایت و تخصص دارند؟اینها همه مثل همدیگر هستند وگرنه این حال و روز این کشور نبود.
حامد۳۱۹۴۸۲۳۱۴:۱۰:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۲۹
مصرف بنزین توسط خودرو های ایرانی 5 برابر معیار های جهانی است چون متوسط مصرف خودرو های خارجی 2/5 لیتر در 100 کیلومتر است.
ناشناس۳۱۹۴۸۷۱۱۴:۳۲:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۲۹
مثلا کدام ماشین بنزین سوز این مقدار هست؟
ناشناس۳۱۹۵۴۰۴۲۰:۵۸:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۹
تویوتا ژاپنی و پژو فرانسوی
ناشناس۳۱۹۴۹۰۵۱۴:۴۶:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۹
عزیزم اتحادیه اروپا با آن همه سخت گیری هدفش 4/5لیتری هست و متوسط جهانی هم 6 الی 7 و ایران هم 8 الی9 هست
ناشناس۳۱۹۴۸۲۸۱۴:۱۱:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۲۹
به هر حال اساس صحبت آقای میرسلیم به لحاظ اقتصادی قابل دفاع هست. کار ندارم به اینکه گران کردن بنزین در شرایط فعلی درست هست یا خیر یا چه روش های جایگزین دیگری وجود دارد. اما این هم که شما از اساس مسئله رو زیر سوال ببرید دیگه دور از منطق هست. چرا که هر عقل سلیمی میپذیرد وقتی ارزش پول ملی کاهش پیدا کند اثرش را بر تمامی حوزه ها از جمله حوزه سوخت خواهد داشت. البته حالا اینکه اوضاع به چه صورت باید مدیریت شود قابل بحث هست اما اینکه از پایه و اساس هم نفی بشود دیگر توجیه ندارد. مشکل اصلی شما اینه که همه چیز را به صورت معادله تک مجهول فرض میکنید. یک چیز را میبینید هزار چیز را نمیبینید.
ناشناس۳۱۹۴۸۳۰۱۴:۱۲:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۲۹
برو يقه ي اونهايي رو بگير كه تاييد صلاحيتش كردن و مردمي كه به ايشون راي دادن و به عنوان نماينده مردم به مجلس فرستادن
ناشناس۳۱۹۴۸۳۳۱۴:۱۴:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۲۹
فارغ از نظرات میرسلیم ، بایستی حداقل برای کنترل مصرف بی رویه ، سهمیه بندی را جدی گرفت تا میان خانوادگان موتور سوار با چند خودرو دار تفاوتی وجود داشته باشد .
محسن۳۱۹۴۸۵۲۱۴:۲۴:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۲۹
تمام قیمت های اقلام مصرفی و مورد نیاز خانواده ها ، حتی تولید داخل بر اساس ارزهای جهانی است ، امام حقوق و دستمزد خیر بنده سال ۹۴ بازنشسته شده ام ، اکنون با افزایش و یکسان سازی اعمالی ، قدرت خریدم به ۳۰٪ سال ۹۴ رسیده است یعنی ۷۰٪ حقوقم پایمال اندیشه مسئولانی مثل جناب آقای میرسلیم شده است اگر ملاک شجاعت و انصاف است ، حقوق و دستمزد را هم بر اساس سایر کشورها پرداخت کنید
ناشناس۳۱۹۵۰۷۸۱۶:۰۸:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۹
سال 94 سرکوب اقتصادی شده بود شما باید با سال 92 مقایسه کنی که سرکوب نشده بود
ناشناس۳۱۹۴۹۰۱۱۴:۴۵:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۲۹
مشکل از خودروهای بی کیفیت و پرمصرف داخلی می باشد . خودرو با کیفیت به مردم بدید هم سوخت صرفه جویی میشه هم جون مردم در امانه هم مردم راضی میشن سوخت رو با افزایش درست و منطقی مصرف کنند.
ناشناس۳۱۹۴۹۳۰۱۵:۰۰:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۲۹
مگر مردم سبب کاهش ارزش پول ملی شدن برنامه ها و اعمال شما مدیران سبب این کاهش شده است.
ناشناس۳۱۹۴۹۶۰۱۵:۱۵:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۲۹
اتفاقا تنها حرف میرسلیم که شنیدم و درست بوده همینه. گرانی بنزین شده گربه سیاه دولت‌ها و عجیب ترس دارن از این کار...
ناشناس۳۱۹۴۹۶۱۱۵:۱۵:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۲۹
تخته گاز ؟!!! احتمالا منظورتان تخت گاز است!
ناشناس۳۱۹۴۹۹۲۱۵:۲۷:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۲۹
این اقای میرسلیم انگار دستش به جایگاه محکمی وصله چون کل اعمالش با تفکرش کاملا متفاوته ازکفشها ش گرفته تا سبیل تراشیدش تا ساعت لاکچریش وحرفهای لاکچریترش
محراب۳۱۹۴۹۹۹۱۵:۳۲:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۲۹
چکارش دارید بذارین حرفشو بزنه ....
ک.م۳۱۹۵۰۰۶۱۵:۳۶:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۲۹
ایشان خودشان هم جرات داشته باشند و بگویند خودرو های ساخت ایران قاتل بنزین هستند و آلوده ساز که باید از رده خارج شوند.یکطرفه به قضاوت ننشیند.
ناشناس۳۱۹۵۰۲۴۱۵:۴۳:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۲۹
گران نباید بشود،. هر کسی موظف است، فقط با کارت خودش بنزین بزند، تا قاچاق نشود
لا۳۱۹۵۰۲۸۱۵:۴۴:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۲۹
اینکه مکان سکونت کارمندان نزدیک محل کارشان باشد اینکه حمل و نقل عمومی قدرتمندی داشته باشیم اینکه مکانی امن برای تردد دوچرخه سواران فراهم کنیم و فرهنگ پیاده روی و دوچرخه سواری را تقویت کنیم اینکه ماشین های کم مصرف و هیبریدی تولید یا وارد کنیم و در آخر فرهنگ صرفه جویی را به جامعه تزریق کنیم ضمنا درآمد سرانه مردم را در نظر گرفته و متناسب با آن بنزین یا هر سوخت دیگری را افزایش قیمت دهیم
ناشناس۳۱۹۵۰۶۱۱۶:۰۰:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۲۹
مثل نان بنزین هم گران کنید ولی بگویید متعادل کردیم. هیچ اتفاقی نخواهد افتاد
ناشناس۳۱۹۵۱۲۱۱۶:۴۵:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۲۹
حالا شما در نظر بگیر که ایشون سالهای سال تو این کشور مسئولیت داشته و الان هم نماینده مجلسه همینه که وضعمون اینه
حمید۳۱۹۵۱۵۷۱۷:۱۴:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۹
این قیمت پایین هیچ توجیهی ندارد. بخش مهمی از اتلاف منابع ، قاچاق و … که در کشور وجود داره به علت همین قیمت پایین هست در کجای دنیا قیمت بنزین حتی از آب معدنی هم کمتره؟ باید قیمت بنزین افزایش پیدا کنه اما نه به صورت شوک آور
ناشناس۳۱۹۵۱۸۲۱۷:۳۹:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۲۹
آقای میر سلیم حداقل حقوق درامارات 100میلیون تومان هست معادل 2000دلار شما به کارمندان 75میلیون تومان حقوق بدهید بنزین بشودقیمت جهانی .
ناشناس۳۱۹۵۱۹۵۱۷:۴۹:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۹
با این بخشا یعنی دولت جرات ندارد و اسراف نکنیم موافقم اما مسیولین هم باید به فکر تولید و واردات خودروهای کم مصرف باشن، حمل و نقل عمومی بهتر و بیشتر بشه، به سمت انرژی های پاک بریم
ناشناس۳۱۹۵۲۲۶۱۸:۲۲:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۹
افزایش و یا تثبیت قیمت بنزین بازی دوسر باخت برای مردم
بهرام۳۱۹۵۳۱۱۱۹:۲۲:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۲۹
کدام عقل سلیمی توصیه می کند در حالی که جامعه به تازگی در چند نوبت شوک تورمی شدید را تجربه کرده با افزایش قیمت بنزین شوک دیگری به آن وارد کرد؟
ناشناس۳۱۹۵۳۳۹۱۹:۴۹:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۹
جناب میرسلیم ظاهرا فکر می کنند مردم بر مبنای دلار حقوق می گیرند. البته کسی که ساعت میلیاردی دستش می کند و کفش برند آمریکایی به پا، قطعا حال و روز مردم عادی را درک نخواهد کرد. این ما مردم عادی هستیم که به ریال حقوق می گیریم و به دلار باید خرج کنیم! افزایش قیمت بنزین هم به چرخه بدبختی ملت دامن خواهد زد.
ناشناس۳۱۹۵۳۴۴۱۹:۵۸:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۲۹
نکته درست گفته اش کاهش ارزش پولی ملی به ۱۰٪ آن در چند ساله گذشته است. حالا باید ازش پرسید بانی این بی ارزش کردن پول ملی کیست؟
علی رضا۳۱۹۵۳۶۵۲۰:۱۸:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۲۹
حرف اقای میرسلیم کاملا درست هست و یکی از نقشه های دولت گرانی بنزین هستش و همه عالم خبر دارن، اگر بنزین در اینده نزدیک گران شد ایا نگارنده این مقاله از مردم معذرت خواهی خواهد کرد به خاطر نقد سخن حقیقت میرسلیم، البته در متن هم اشاره درستی به مصرف بالای بنزین در کشور به علت تکنولوژی پایین شده که به جز واردات خودرو با کیفیت هیچ راه حل کوتاه مدتی برای مقابله با اون وجود ندارد،
ناشناس۳۱۹۵۴۰۳۲۰:۵۶:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۲۹
از قضا این دفعه را درست گفته. دولت اگر نمیتواند گران کند لااقل به مردم بگوید تا اسراف نکنند. به هرحال سوزاندن سرمایه ملی توسط ملت امری ناپسند و مذموم است و موجب بازخواست آیندگان از این نسل.
ناشناس۳۱۹۵۴۰۹۲۱:۰۰:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۲۹
یکی نیست به آقای میرسلیم بگه لطفا کمی سکوت کن.
ناشناس۳۱۹۵۴۴۵۲۱:۲۵:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۲۹
همینطوری با شایعه گران شدن بنزین دلال‌ها دارند برای گران کردن اجناس بال بال میزنند پدر مردم را در بیاورند آقای میرسلیم از گرانی وتورم وبدبختی مردم خبر داری نظر نده. مردم کمرشون از گرانی خم شده همه افسرده شدند غیر از مسولین بیدرد وپولدارها ودلالها ورانتخوارها .
ناشناس۳۱۹۵۵۳۹۲۳:۱۱:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۲۹
اینها از جان ملت چه می‌خواهند؟!!
ناشناس۳۱۹۵۵۷۹۲۳:۴۰:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۹
وقتی چنین افرادی نماینده ی مجلس و کاندیدای ریاست جمهوری باشند معلومه که وضع مملکت می شه این
ناشناس۳۱۹۵۶۰۱۰۰:۰۱:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۳۰
به به! لباس نو کارگری فقط برای گرفتن عکس!!!
ناشناس۳۱۹۵۶۱۵۰۰:۰۶:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۳۰
دولت یارانه سنگینی به سوخت میده و این مبلغ فشار زیادی به بودجه کشور وارد می‌کنه ، دولت برای جبران یارانه بنزین باید پول چاپ کنه و تورم و... پس بهتره رو یه قیمت منطقی تر قیمت بنزین اصلاح بشه
علی۳۱۹۵۷۵۱۰۴:۵۹:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۳۰
امثال میرسلیم بازنشستگی ندارند ؟
ناشناس۳۱۹۵۸۴۷۰۷:۴۲:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۳۰
مصرف بالای بنزین به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی و عدم وجود زیرساخت های حمل و نقل عمومی مناسب است. وقتی فردی اگر قرار باشد از اتوبوس برای رفتن به محل کار استفاده کند مجبور است حداقل یک زمان نیم ساعته منتظر آمدن اتوبوس به ایستگاه باشد ناچارا قید رفت وآمد با اتوبوس شرکت واحد را می زند و به ناچار از خودرو شخصی استفاده می کند. از دلایل آلودگی هوا هم کیفیت پایین خودروها و مصرف زیاد و ناقص سوخت هست و همچنین کیفیت پایین بنزین.
ناشناس۳۱۹۵۸۷۲۰۸:۰۹:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۳۰
باسلام متاسفانه هیج جای دنیا با عزیزم و لطفا و.. کسی جلوی اسراف رو نمیگیره. بنزین باید گران بشه و آن هم درست و حسابی بعد پول حاصل از اون یارانه نقدی بدهند مردم بعد می‌بینید که قیمت خودرو و مسکن و.. میخوره زمین یا خیر اما حیف که چون به ضرر مافیای قدرت و ثروت هست نمیگذارند
ناشناس۳۱۹۵۹۶۲۰۹:۴۱:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۳۰
دولت چاره ای جز گران کردن بنزین و نان ندارد ولی به دلیل قرار گرفتن در سال انتخابات و ترس از تبعات آن جراتش را ندارد. ولی هر چقدر در این امر تاخیر کند ضرر و زیان اقتصادی آن بیشتر خواهد بود.
ناشناس۳۱۹۶۲۰۱۱۲:۱۰:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۳۰
چرا باید گران شود شما در مملکتی زندگی میکنید که نفت دارید و هزاران منابع طبیعی دیگر . شما خودتان را با کشورهای اروپایی(که اقتصاد خوبی دارند مالیات میدهند ودر قبال آن خدمات خوبی میگیرند ) مقایسه نکنید
ناشناس۳۱۹۶۵۵۰۱۶:۱۵:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۳۰
اگر ایشان حرف نزنند برای کشور خیلی مفید است
ناشناس۳۱۹۶۵۶۵۱۶:۲۶:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۳۰
افزایش قیمت بنزین مساوی است با تورم و بدنبال ان کاهش ارزش پول ملی. یعنی بعد از چند ماه اثر این افزایش قیمت توسط تورم مهار می شود. و دوباره بعد از سه چهار ماه افزایش مجدد.
ناشناس۳۱۹۶۸۲۹۲۰:۴۹:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۳۰
بنزین و حامل های انرژی ازان هست درست قاچاق میشه درست اما تا حالا کی گفتی که حقوق کارگر چنده؟ بیکاری رو چی؟ برو اگر تونستی با حقوق کارگری یک سال زندگی کنی اونوقت بیا اینجا از گرون شدن صحبت کن
م ل اراکی آلمان۳۱۹۷۱۷۸۰۸:۱۱:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۳۱
محاسبه قیمت واقعی بنزین خیلی کارسختی نیست. کافیست حداقل حقوق را در چند کشور ثالث تقریبا همتراز ایران را محاسبه کرد و دید که با این حداقل حقوق چند لیتر بنزین در ماه در اون کشورها می توان خرید. بعد میتوان قیمت اصلی بنزین در کشور را تعین کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  20. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

پربحث‌های هفته

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  8. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  9. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  12. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  13. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  14. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  15. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  16. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  17. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  18. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  19. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  20. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  21. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  22. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  23. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

آخرین عناوین