اندیشکده کوئینسی گزارش می دهد؛ چرا آمریکا نباید در باتلاق توافق امنیتی جدید با عربستان گرفتار شود؟

گروه جهان الف،   4020526134 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

«آمریکا نباید بی دلیل خود را درگیر یک رقابت منطقه ای فرسایشی کند و جریانی را تقویت کند که در نهایت به هیچ عنوان در راستای منافع خودِ آن نیز نیست. در عین حال، باید توجه داشت که اسرائیلی ها صرفا به دنبال انعقاد یک توافق امنیتی میان عربستان و آمریکا نیستند. آن ها یک توافق امنیتی میان اسرائیل و آمریکا را نیز می خواهند. توافقی که کاملا معطوف به ایران باشد.»

چرا آمریکا نباید در باتلاق توافق امنیتی جدید با عربستان گرفتار شود؟

به گزارش الف؛ اندیشکده کوئینسی در گزارشی با اشاره به درخواست های جدید دولت عربستان از آمریکا مبنی بر ضرورت امضای یک توافق امنیتی جدید میان آمریکا و عربستان به عنوان یکی از پیش شرط هایی که می‌تواند روند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان را تسهیل کند، پذیرش این مساله را از سوی دولت بایدن به مثابه یک اشتباه فاجعه بار توصیف کرده که نه تنها هیچ مزیتی را برای آمریکا به همراه ندارد بلکه هزینه های جدی را نیز به واشینگتن تحمیل خواهد کرد. 

اندیشکده کوئینسی در گزارش خود می نویسد:

«همزمان با تشدید تلاش های دولت بایدن جهت پیشبرد دستورکار عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی، تلاش های برخی سیاستمداران و جریان های سیاسی و رسانه ای نیز جهت ارائه یک تضمین امنیتی محکم و قاطع از سوی آمریکا به سعودی ها، ماهیت و حالتی عمومی و آشکارتر به خود گرفته است. 

وزیر خارجه اسرائیل "الی کوهن" به تازگی اقدام به انتشار مقاله ای در نشریه وال استریت ژورنال کرده که در قالب آن بر ارائه یک تضمین و تعهد امنیتی از سوی آمریکا به عربستان سعودی به مثابه بنیانی برای تقویت هژمونی منطقه ای آمریکا اشاره شده است. البته که الی کوهن سعی کرده این معادله را شبیه به تضمین های امنیتی توصیف کند که آمریکا به کره جنوبی ارائه می کند. 

عربستان سعودی در مدت اخیر به انحای مختلف این مساله را مورد اشاره قرار داده که یک توافق امنیتی جدید میان آمریکا و عربستان، یکی از بزرگترین درخواست های ریاض در مسیر عادی سازی روابط با اسرائیل است. بر اساس گزارش های مختلفی که در مدت اخیر منتشر شده اند، دولت بایدن نیز به این ایده تن داده و آن را پذیرفته است. 

با این حال، بایدن باید هر چه سریع تر حتی صحبت در این رابطه را متوقف کند. آمریکا نه نیازی به یکچنین توافقی دارد و نه اساسا از توانایی مالی و لُجستیکی لازم جهت امضای یک توافق امنیتی پرهزینه با کشوری نظیر عربستان در منطقه ملتهبی نظیر غرب آسیا برخوردار است. البته که آمریکا نباید جان سربازان خود را جهت حراست از یک رژیم دیکتاتوری که برای حدودا 10 سال، علیه همسایه جنوبی خود یعنی کشور یمن که کشوری فقیر و ضعیف است، دست به تجاوزگری زده نیز به خطر بیندازد. آمریکا پیشتر نیز بارها و بارها جان سربازان خود را به خاطرِ سعودی ها به خطر انداخته است. از این رو، دولت بایدن به هیچ عنوان نباید تجربیات غلط گذشته را بار دیگر تکرار کند. 

تعهد امنیتی جدید دولت آمریکا به عربستان سعودی، نه تنها قابل قبول نیست بلکه خلافِ منافع ملی آمریکا نیز است. بسیاری معتقدند که دادنِ باجی به این بزرگی به عربستان، آسیب های جدی را به اعتبار آمریکا هم وارد می کند. البته که این توافق، مزایای چندانی را هم برای واشینگتن ندارد. آمریکا منافع حیاتی خود را در خطر نمی بیند که بخواهد به حمایت از سعودی ها اقدام به امضای یک توافق امنیتی با این رژیم بکند. مثلا ایران به هیچ عنوان به دنبال حمله به عربستان نیست. اساسا ایران و عربستان هیچ سابقه ای از جنگ و درگیری مستقیم ندارند. 

در عین حال، تشبیه سازی اخیر الی کوهن در رابطه با توافق امنیتی آمریکا و عربستان به توافق امنیتی آمریکا با کره جنوبی نیز گمراه کننده و غیرواقعی است. رقابت و اختلافات میان ایران و عربستان هیچ شباهتی به دشمنی چند دهه ای میان کره جنوبی و کره شمالی ندارد. ایران هیچ نفعی در فتح قلمرو پادشاهی سعودی ندارد. برخلاف کره شمالی، ایران از تسلیحات اتمی نیز برخوردار نیست و البته که علی رغم ادعاهای مختلف آمریکا و اسرائیل، تهران هیچ دلیل نیزی برای کسب تسلیحات مذکور نمی بیند. 

ایجاد یک رابطه امنیتی قدرتمندتر میان آمریکا و عربستان در مخالفت با ایران، به احتمال فراوان روند تنش های منطقه ای را نیز وخیم تر خواهد کرد و احتمالا ایران را به سمت سیاست های تقابلی با آن ها سوق می دهد. این موضوع نه تنها تنش ها را در منطقه افزایش می دهد و به هیچ عنوان مطلوب عربستان نیست بلکه عملا دامنه حضور آمریکا در خلیج فارس را هم گسترش می بخشد. مساله ای که آن هم مطلوب بازیگران منطقه ای از جمله خودِ عربستان نیست. 

ایران قرن هاست که هیچ جنگی را علیه همسایگانش آغاز نکرده و هیچگاه هم با همسایگانش جز زمانی که هدفِ حمله آن قرار گرفته، نجنگیده است. با این حال، ایران دغدغه های خاص خود را در مورد انجام حملات علیه منافعش دارد. این کشور تاکنون بارها و بارها به نحوی نامشروع تهدید شده که هدف حمله و اقدام نظامی قرار خواهد گرفت(به دلیل برنامه اتمی خود). از این رو، اینکه استدلال شود برای مقابل با حمله ایران باید عربستان و آمریکا به توافق امنیتی جدیدی دست پیدا کنند، مساله ای واقعی نیست. در عین حال، یکچنین توافقی می تواند محرک های گسترده ای را برای تقویت شانس حمله به ایران در منطقه فراهم کند. 

از این رو، آمریکا نباید بی دلیل خود را درگیر یک رقابت منطقه ای فرسایشی کند و جریانی را تقویت کند که در نهایت به هیچ عنوان در راستای منافع خودِ آن نیز نیست. در عین حال باید توجه داشت که اسرائیلی ها صرفا به دنبال انعقاد یک توافق امنیتی میان عربستان و آمریکا نیستند. آن ها یک توافق امنیتی میان اسرائیل و آمریکا را نیز می خواهند. توافقی که کاملا معطوف به ایران باشد. در این فضا، اشتیاق دولت بایدن برای به توافق رسیدن با اسرائیل و عربستان سبب شده تا هر دو تقاضاهای قابل توجهی را از طرف آمریکایی مطرح کنند. معادله ای که از یک نقص بزرگ در سیاست خارجی دولت آمریکا حکایت دارد. 

در این راستا، بسیاری به انتقاد از دولت بایدن می پردازند که سیاست خارجی آمریکا در رابطه با منطقه خاورمیانه را به نقطه ای رسانده که محتاج همراهی با خواسته های سعودی ها و اسرائیلی ها است. البته که اگر آمریکا به این درخواست ها تن بدهد نیز در آینده با چالش های به مراتب گسترده تری رو به رو خواهد شد. 

در این زمینه برخی به موضع گیری اخیر وزیر خارجه اسرائیل در نشریه وال استریت ژورنال اشاره می کنند که وی می گوید: "حتی یک توافق امنیتی قابل توجه میان عربستان و آمریکا هم قادر نیست که نگرانی های جدی اسرائیل در رابطه با ایران را رفع کند". اسرائیلی ها می خواهند که همواره یک گزینه معتبر نظامی علیه ایران با محوریت آمریکا وجود داشته باشد. مساله ای که اگر دولت آمریکا به آن تن دهد، حامل خسارت ها و هزینه های گسترده ای برای واشینگتن خواهد بود. 

البته که استدلال های وزیر خارجه اسرائیل این نکته را نیز بیش از پیش آشکار می سازند که وی از تاکیداتش مبنی بر ضرورت انعقاد یک توافق امنیتی جدید میان عربستان و آمریکا، سعی در تسهیل روند شکل گیری یک اتحاد گسترده منطقه ای علیه ایران دارد. اسرائیلی ها اوایل سال جاری میلادی وقتی دیدند که ایران و عربستان روابط دیپلماتیک خود را احیا کردند، به شدت ناامید شدند با این حال اکنون که می بینند دولت بایدن آماده بازگشت به سیاست های ضدایرانی خود است، تا حد زیادی اطمینان خاطر پیدا کرده اند و به دنبال نشان دادن اَشکال جدیدی از کنشگری ها هستند. 

افزایش تعهدات امنیتی آمریکا در منطقه خاورمیانه از چشم انداز اهداف گسترده تر آمریکا به هیچ عنوان منطقی نیست. آمریکا طی دهه های گذشته بخش زیادی از توجه و منابع خود را معطوف به منطقه خاورمیانه کرده است. نتیجه این رویکردها نیز چیزی جز شکست های قابل توجه برای واشینگتن نبوده است. از این رو، اینکه آمریکا بخواهد بار دیگر اشتباهاتش را تکرار کند، به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. از این رو، به طور خاص کنگره آمریکا باید بر شدت تلاش هایش در مخالفت با هرگونه توافق امنیتی میان آمریکا و عربستان بیفزاید. 

آمریکا باید جای پای نظامی خود را در خاورمیانه کاهش دهد و از کشورهایی که ثابت کرده اند به آمریکا تعهدی ندارند، فاصله بگیرد. اشتباه خواهد بود اگر دولت بایدن بخواهد بار دیگر آمریکا را در تعهدات امنیتی دور و دراز در منطقه گرفتار کند. دولت بایدن باید این روند را تغییر دهد و اگر این دولت چنین نکند، نهادهای قانونی در آمریکا نظیر کنگره باید این مسوولیت را به سرانجام برسانند.»

 

لینک: 

https://responsiblestatecraft.org/2023/08/11/a-security-agreement-for-saudi-arabia-would-be-a-disaster-for-us-interests

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۹۱۸۰۵۰۷:۳۳:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۲۷
شما گرفتار باتلاق چین و روسیه نشوید نمیخواهد نگران آمریکایی باشید که شوروی را سرنگون کرد.
ناشناس۳۱۹۱۸۴۲۰۹:۰۷:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۲۷
سیاست مداران عربستان از تقابل قدرت در منطقه به نفع خود خوب استفاده می کنند شما هم نگران اینکه چرا امریکا وارد باتلاق می شود نباش
ناشناس۳۱۹۱۸۴۳۰۹:۰۸:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۲۷
متوجه نمیشم... شما با بازنشر این خبر برای صلاح دشمنان نگران هستید؟
ناشناس۳۱۹۱۹۱۸۱۱:۰۲:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۲۷
شما نگران کشور خودت باش فعلا که آمریکا و عربستان در اوج هستند.
ناشناس۳۱۹۱۹۲۷۱۱:۲۰:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۷
فعلا که چین گرفتار رکود منفی شده و اقتصادش رو به نابودی و روسیه هم در مانده در ادامه جنگ اوکراین است.
ناشناس۳۱۹۱۹۵۶۱۲:۱۵:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۲۷
عربستان با ایران رابطه برقرار کرد که مشکلاتش حل شود . در برقراری رابطه عربستان و اسراییل ایران یک اعتراض ظریف !!!و ملیح خواهد کرد . با امضا قرار داد استراتژیک عربستان با امریکا هم همینطور
ناشناس۳۱۹۱۹۶۲۱۲:۲۲:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۷
ایران دوست عربستان است و از قدرتمند شدن و ثبات عربستان حمایت میکند
ناشناس۳۱۹۱۹۶۳۱۲:۲۲:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۲۷
دوران آمریکا بر جهان به سر امده و با مسکن ها هم کاری از بیش برده نخواهد شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین