درباره یک تصمیم بنزینی مشکل‌ساز ...

یوسف مشفق، گروه اقتصادی الف،   4020524100 ۹۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
درباره یک تصمیم بنزینی مشکل‌ساز ...

وقتی کوچکترین تصمیم پیرامون بنزین می‌تواند التهاب جامعه و دردسر مردم را به‌همراه داشته باشد، چرا باید در ساده‌ترین و بی‌تفاوت‌ترین حالت ممکن، تغییرات مدنظر اعمال شوند؟ از زمان اعلام یک‌باره محدودیت‌های سوخت‌گیری در جایگاه‌ها، تنها شلوغی، صف‌های طویل، آشفتگی و مردمی مشاهده می‌شوند که از ‌هجوم سنگین افراد و اتلاف وقتشان در صفوف طولانی پمپ‌بنزین‌هاست به‌ستوه آمده‌اند.

محدودیت‌های اخیر در سوخت‌گیری و مقدار بنزین دریافتی، در حالی ایجاد شده که کوچک‌ترین اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص صورت نگرفته بود، در شرایطی که حقوق شهروندی و همچنین اصول اولیه و بدیهیات حکمرانی ایجاب می‌کند که مردم در جریان آنچه که به زندگی روزمره‌شان مرتبط است، قرار گیرند.

اما از آن‌جایی که جامعه به مسئله بنزین حساسیت زیادی دارد و هر سطحی از تغییرات پیرامون آن را به مثابه افزایش قیمت‌ها می‌نگرد، تصمیم گرفته شد که دولت بی‌ سر‌ و صدا به سمت ایجاد محدودیت گام بردارد و نتایج این سیاست را به‌عینه شاهدیم؛ هم مردم به دردسر افتاده‌اند و هم مراکز سوخت‌گیری از تجمع سنگین و تردد بیش از ظرفیت‌ خودروها رنج می‌برد.

این تغییر در حالی است که از چند ماه قبل هم تصمیم گرفته شد برای ترغیب به استفاده از کارت‌های شخصی سوخت، کارت جایگاه‌داران به تعداد بسیار پایینی برسد و مشاهدات ماه‌های گذشته از این حکایت داشت که کاهش تعداد کارت جایگاه‌داران زمان سوخت‌گیری خودروها را افزایش داده.

حال در شرایطی که هم کارت جایگاه‌داران به‌صورت تعمدی کم شده و هم محدودیت مقدار سوخت‌گیری ایجاد شده، مردم چقدر باید برای یک بنزین‌زدن ساده خودروی خود در صفوف پرشمار و سنگین معطل شوند؟ آیا صحیح است که وقتی زیرساخت‌های لازم برای اعمال تغییرات وجود ندارد، مردم را به دردسر انداخت؟

شکی نیست که هم ترغیب به استفاده از کارت‌های شخصی سوخت ضروری است و هم رصد میزان سوخت‌گیری خودروها اما زمانی می‌توان این اهداف را دنبال کرد که از زیرساخت‌های لازم و ضروری برخوردار بود.

وقتی در یک منطقه معضل کمبود جایگاه‌های سوخت وجود دارد، چگونه باید انتظار داشت که این محدودیت‌ها شرایط را دچار تغییر نکند و افراد را به صورت دسته‌های پرشمار روانه پمپ‌بنزین‌ها نکند؟

وقتی می‌توان چنین برنامه‌ها و ایده‌هایی را پیاده کرد که حداقل تعداد پمپ‌بنزین‌های فعال در مناطق مختلف قابل‌توجه باشد اما وقتی این‌گونه نیست، طرح‌هایی این‌چنینی به ضد خود بدل می‌شوند؛ ایده‌هایی که چه بسا در شرایط عادی منافع آن بسیار باشد اما وقتی آسیب‌شناسی نشده و در بستر مناسبی مطرح نگردد، تنها عایدی‌اش دردسر مردم و نارضایتی از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۹۷۸۷۰۹:۱۷:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
حال كه صحبت از « تصميم بنزيني » به ميان آمده ، اميد است هميشه اين تصميم مهم يك « يك تصميم كبري » باشد ! يعني يك تصميم بر روي حساب و كتاب دقيق و كارشناسي شده توسط متخصصان و خبر گان مربوطه ... يك تصميم صغري و موقتي نباشد كه مثلاً مسئول مربوطه بگويد : -- حالا ما اين برنامه اجرا مي كنيم تا ببينيم چه مي شود ! ... تا ببينيم چه پيش مي آيد !
ناشناس۳۱۸۹۹۸۷۱۱:۲۹:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
از همین حالا برنامه ریزی کنید برای کاهش خودروهای موجود در کشور هر خانواده فقط یک خودرو کم مصرف فعلا بصورت موقتی تردد در جاده های کشور را سهمیه بندی نمایید .
ناشناس۳۱۹۰۲۱۰۱۴:۰۸:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
یک خودر تولید داخل به اندازه چند خودرو خارجی با کیفیت مصرف دارد . باید در کارخانه های داخلی را تخته کرد و از مابه تفاوت قیمت سوخت مصرفی حقوق کارکنان بیکار را پرداخت کرد یا همه را باز خرید کرد
ناشناس۳۱۹۱۷۳۲۰۰:۵۲:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۲۷
هر هفته کف جاده های شمال ول میشوند برای صفا
ناشناس۳۱۹۰۰۷۰۱۲:۱۸:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
می خواهند گرانش کنند هنوز این سیاستشان را متوجه نشده اید ؟
ناشناس۳۱۹۰۱۷۷۱۳:۳۸:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
حکایت مرغ است اول مردم را صف میکنند و کمبود مصنوعی درست میکنند بعد که گران شد به وفور پیدا میشه
ناشناس۳۱۹۰۳۶۷۱۶:۰۹:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
بیش از یک سال هست هر روز همین گفته می شود که می خواهند گران کنند!!
ناشناس۳۱۹۰۱۰۰۱۲:۳۵:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
شما پیش فرضت اینه که تصمیم سازان و تصمیم گیران موضوعات در این مملکت آدمهای با تجربه هستند. خب با این فرض کاملا غلط نمیشه انتظار نتیجه درست داشت.
ناشناس۳۱۹۰۳۳۰۱۵:۴۱:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
خوب بود برای نمونه چند تا تصمیم کبری هم ذکر میکردین که دولت در اونها موفق بوده!!
ناشناس۳۱۹۰۵۷۷۱۹:۲۴:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
این صنعت خودروی انحصاری با خودروهای دهه ۸۰ با مصرف بنزین صدی ۱۰ لیتر هر کشوری را ورشکست می‌کند متوسط مصرف سوخت خودروهای جهان به زیر ۲ لیتر در صد کیلومتر بصورت هیبریدی رسیده اینجا مافیای عقب ماندگی خودرو غوقا میکند همه دنیا به سمت خودروهای الکتریکی می وند اینجا با عوض کردن آینه و روکش صندلی خودروی جدید به ما ارایه می‌دهند و سرمایه کشور را می بلعند
ناشناس۳۱۹۱۱۹۷۱۳:۴۲:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۲۶
اطلاعات غلط نده! کدوم خودروی هیبریدی صدی ۲ میسوزونه؟؟
ناشناس۳۱۹۰۶۸۹۲۲:۱۶:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
من حساب کردم ،پولی که گمرگ دولت از سود واردات ماشین بدست میاره ، یا قیمت نجومی خودرو داخلی بدست میاره ، اگه بنزین رو بکنه لیتری یک میلیون پانصد هزار تومان و مردم مابه‌التفاوت گمرک رو بزارن به حساب ، و با سود ماهانه بانکیشون بنزین بزنن باز مردم سود کردن
ناشناس۳۱۸۹۸۰۹۰۹:۳۵:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
سیاست این است که به مردم فشار وارد شود . مردم در تنگنا قرار بگیرند . ساعتها در صرف بنزین قرار بگیرند و آرزوی گران شدن بنزین رابکنند و بعد دعایشان مستجاب شود و مردم شکر گذار باشند که دولت مردان ومجلسیان مشکلشان را حل کردند
ناشناس۳۱۹۰۱۶۳۱۳:۲۸:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
دقیقاً همینطوره ، اکثر مواقع سیاستشان همین است ، مردم را اینقدر در فشار های مختلف قرار میدهند تا خواست خودشان که در این مورد گران شدن بنزین است در ذهن مردم تصمیم خوبی بنظر برسد یا یک گشایش حداقلی برای مردم چیز بزرگ و خیلی خوبی بنظر برسد
ناشناس۳۱۸۹۸۲۳۰۹:۴۴:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مسئولان توضیح دهند، علت کمبود بنزین چیست.
ناشناس۳۱۸۹۸۸۳۱۰:۲۲:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
توضیح نمی خواد ، خودروهای تولیدی ۲ برابر مصرف سوخت دارن . هیچ برنامه ای برای تولید خودروهای هیبرید یا تمام برقی هم نداریم یعنی روز به روز بحران بنزین شدیدتر می شود
ناشناس۳۱۸۹۹۹۹۱۱:۳۸:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
دوبرابر کجا بود
مانی۳۱۹۰۶۹۴۲۲:۲۳:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
منظور اینکه حداقل دو برابر،وگرنه وانت نیسان ها سه برابر برادران ژاپنی و کره ای خودشان مصرف سوخت و آلایندگی دارند!
ناشناس۳۱۹۰۸۰۷۰۰:۲۰:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۲۶
یکی از دوستان دنا پلاس توربو داره میگه توی جاده صدی ۱۴ می سوزونه دیگه شهر را خودت حساب کن!
ناشناس۳۱۸۹۸۶۲۱۰:۰۹:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مگر در یک باک و یک بار زدن چه مقدار جا می گیرد که شما نگران شدی از اعمال سقف !! یا شما فضای ول مجازی را ول کردی و عده ای ساده لوح که فکر می کنند با خبر شنیدن گران شدن بنزین با یک باک زدن چه اتفاقی مهمی در زندگی آنان می افتد که بروند بزنند؟!!!
ناشناس۳۱۹۰۰۰۶۱۱:۴۶:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
وقتی برای چند سال سرکوب قیمتی می شود و یهو چند برابر در یک روز این درحالی هست که هرسال باید یک مقدار افزایش یابد وقتی تورم بالا هست بدون یارانه که این بازی ها کمتر ببینید
ناشناس۳۱۹۰۱۷۴۱۳:۳۴:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
شما دو کار بکن،اول اینکه دیگه بنزین سهمیه ای نزن و ازاد بزن،دوم اینکه برو یارانت رو قطع کن.ادمایی که این حرفا رو میزنن بیشتر از همه از سوبسید و یارانه و رانت استفاده میکنن
ناشناس۳۱۹۰۸۰۲۰۰:۱۱:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۶
سقف گذاشتن ماکه بین شهری تردد داریم بجای اینکه یکروز درمیان بریم جایگاه بنزین حالا روزی دوبار باید بریم جایگاه تا باک پر بشه که نتیجش میشه صف و شلوغی
ناشناس۳۱۸۹۸۷۴۱۰:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
خاطر جمع باشید الان مردم آمادگی گرانی بنزین را دارند .
ناشناس۳۱۸۹۸۷۹۱۰:۱۷:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
من هنوز توجیه نشدم که چراباید برای مثلا ۱۲۰لیتر بنزین به جای دوبار(هربار ۶۰لیتر) ،سه بار(هربار۴۰لیتر) باید به جایگاه مراجعه کنم
ممدلو۳۱۹۰۲۵۵۱۴:۴۵:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
دلیلش رو من میگم بهت. کشور کمبود بنزین داره و برای اینکه بنزین جایگاهها زود تموم نشه این محدودیت رو گذاشتن. وقتی میلیون ها ماشین 20 لیتر کمتر بزنن مقدار قابل توجهی میشه. در واقع تاخیر در سوختگیری باعث میشه کارخونه ها فرصت بیشتری برای تولید بنزین داشته باشن. بنزینی که 3 سنت باشه بهتر از این نمیشه مدیریتش کرد. یک باک بنزین در ترکیه 90 دلار میشه در ایران 1.8 دلار!
احمد۳۱۹۰۴۰۷۱۶:۴۳:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
شما که این قدر خوب حساب میکنید مقدار بنزینی که تو صف بنزین مصرف میشه حساب کن البته اگر عمر ملت و زمان هم از نظر شما مهمه حساب کنید
ناشناس۳۱۹۰۴۸۸۱۷:۴۷:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
با سلام واقعا پتاسفم برا تفکر شما،،ایا در ترکیه حقوق کارگر و کارمند و نوع ماشین مورد استفاده و کیفیت سوخت و جاده هاش مثل ما هست ،،،بعدشم مشکل اینه که پول ما بی ارزش شده ،،،امثال شما خوبن برا تصمیم گیری
ناشناس۳۱۹۰۸۸۲۰۳:۳۷:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۲۶
قيمت بنزين رو نسبت به حداقل حقوق كارگر در دوره هاي مختلف دولت هاي ايران وكشورهاي جهان حساب كنيد متوجه خواهيد شد كه بنزين در ايران ارزان نيست مثلا در همين امروز حقوق يك كارگر معادل ١٠٠ ليتر بنزين است در دولت قبل ١٥٠ ليتر بود ودردوره احمدي نژاد بيشتر پس قدرت خريد بنزين كمتر شده اگر بنزين گران شود باز هم قدرت نسبي خريد بنزين كمتر ميشود يعني باك مردم كوچكتر ميشود
ناشناس۳۱۸۹۸۸۴۱۰:۲۲:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
جناب آقای مشفق پیرو فرمایش شما عرض می نمایم که قانون به این معنی است که باعث رفاه و کاهش آشفتگی در جامعه شود در غیر اینصورت بی قانونی تلقی شده حتی اگر توسط مراجع رسمی مصوب شده باشد . مثلا فرض کنید ریختن زباله در معابر شهری ممنوع و مستوجب مجازات سنگین باشد . ظاهر این قانون بسیار عالیست ولی اگر سطل زباله در معابر پیش بینی نشده باشد در حقیقت این قانون بی معنا و تمسخر مدنیت است . در خصوص قیمت بنزین عرض کنم که ما متوجه هستیم که قیمت بنزین و نفت در ایران نسبت به همسایگانمام ارزانتر است و انگیزه قاچاق بوجود می آورد اما مسئولین محترم هم بایستی توجه داشته باشند که سطح درآمدی دو کشور باید مقایسه شود اینکه یک ایرانی با حقوق ماهانه چند لیتر بنزین میتواند خرید کند باید با مثلا کشور امارات مقایسه شود نه فقط قیمت رسمی بنزین در دو کشور
حمید۳۱۸۹۸۹۵۱۰:۳۰:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
هر روز یک مشکل، هر روز یک اتفاق نامناسب، ما اسیر و گرفتار
ناشناس۳۱۹۰۲۸۱۱۵:۰۱:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
بیخود سمپاشی و سیاه نمایی نکنید، هم امنیت داریم هم آرامش داریم هم رفاه و خدمات اجتماعی عالی داریم. ممنوندار دولت انقلابی هستیم، با رئیسی تا ۱۴۰۸.
امید یاوری دارانی۳۱۹۳۲۱۴۱۵:۴۹:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۸
اینها کجا هستند که شما می بینید و ملت نمیبینند؟
یک مهندس۳۱۸۹۹۰۵۱۰:۴۱:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
چرا باید نیم لیتر اب معدنی پنج هزار تومن باشه و اونوقت یک لیتر بنزین ازاد فقط سه هزار تومن..!؟! کالاهای مثل اب برق گاز بنزین گازوییل در ایران بخاطر سیاست های مماشاتی دولت خیلی ارزانند بخصوص در نظر تهرانی ها
ناشناس۳۱۹۰۰۰۸۱۱:۴۶:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
قبل از هر چیز دولت باید توضیح بدهد این پولها را چکار میکند
ناشناس۳۱۹۰۰۱۰۱۱:۴۸:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
نتیجه این دستکاری هم می شود تورم
ناشناس۳۱۹۰۰۱۱۱۱:۴۸:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
دقیقا چرا باید اب معدنی 5 هزار تومان باشد یک بطری اب معدنی نیم لیتری با توجه به سطح در امد مردم باید نهایتا پانصد تومان باشد واقعا اجناس خیلی خیلی گرون است .
ناشناس۳۱۹۳۱۷۲۱۵:۲۷:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۲۸
چون کسی روی قیمت ها وگرانی هیچ کنترلی ندارن
ناشناس۳۱۹۰۰۱۳۱۱:۴۸:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
چون شما توی خونه ات آب لوله کشی داری و مجبور نیستی آب معدنی بخری و فقط در صورت نیاز می خری اما توی هر خونه یک پمپ بنزین نیست.
اب۳۱۹۰۰۱۷۱۱:۵۰:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اب در این مملکت کم هست اما کشوری هستیم که به وفور نفت و گاز داریم .
امید یاوری دارانی۳۱۹۰۰۱۸۱۱:۵۰:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اب را گران می فروشند تا بعضی مثل شما استدلال کنند که اب گران تر از بنزین است. عزیزم بنزین ارزان نیست اب را گران می فروشند.
ناشناس۳۱۹۰۱۱۰۱۲:۴۱:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
از آن بدتر بنزین 1500 تومانی است!! با توجه به اینکه بنزین 3 تومانی خودش یارانه دارد، دگر واقعا توجیهی برای 1500 تومانی وجود ندارد.
ناشناس۳۱۹۰۱۱۷۱۲:۵۵:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
به همون دلیل که حقوق من باید 3000 دلار باشه (یعنی 150 میلیون تومن) اما 30 میلیون تومن هم نیست.
ناشناس۳۱۹۰۱۵۲۱۳:۲۲:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اشتباه نکنید پول بنزین لیتری ۳۰ هزار تومن حداقل۲۰ سال یک خودرو (یعنی تا آخر عمر خودرو)راشما موقع خرید پرداخت کردید وقتی خودرو بدون کیفیت پر مصرف را به شما سه برابر قیمت میفروشند (حداقل ۳۰۰ میلیون اضافه از شما پول گرفتند( در ارزان‌ترین خودروها) )
احمد۳۱۹۰۴۱۶۱۶:۴۸:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
عزیز جان آب معدنی گران میدن شما الان ملت هستید اینطور می‌نویسید البته ارزانی بنزین در کشور با گرانی ماشین حل میشه البته خودرو داخلی یا خارجی
نامی۳۱۹۰۵۸۸۱۹:۳۹:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
خدارو شکر اوضاع شما خوبه
ناشناس۳۱۹۰۷۹۲۲۳:۵۶:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
آقا مهندس! حکم من بازنشسته با گروه ۱۷ برابر ۱۲.۵ میلیون است. این رو هم بگو.
ناشناس۳۱۸۹۹۰۷۱۰:۴۲:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اميد است،بنزين به زودي گران شود ،و مردم عزيزمان،از اين بلاتکليفي ،و ساعتي ،در صف ايستادن ،براي سوخت گيري خلاص بشن.از مجلس انقلابي و دولت مستضعفان و محرومان انتظار ميرود زحمت دستورات لازم جهت افزايش نرخ و رفاه حال هم ميهنان عزيز را بکشند!!!
محمد۳۱۸۹۹۰۹۱۰:۴۴:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
دوستان من راننده آژانس هستم در چابهار هرچی بگم کم گفتم خدای کارت سوختم تا 13یا14برج تموم میشه درآمد هم 600یا700درروزه من از 14دهم به بعد میرم سر چهارراه یا دور میدان 20لیتر میخرم 400هزار جایگاه در بلوچستان هیچ وقت ازکارتش نمیده به کسی همه روخودش میفروشه به مرز حالا قضاوت با هم وطنانم
ناشناس۳۱۸۹۹۱۵۱۰:۴۶:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
علت این صفها این است که مردم برای هر چیزی که حس می کنند ممکن است در آینده کم شود هول می شوند و حتی اگر نیاز هم نداشته باشند هر روز در صف قرار می گیرند تا همیشه باکشان را صد در صد پر کنند در حالی که برای اکثر شهرها اگر سی لیتر بنزین بزنند برای حداقل یک هفته آنها کافی است
ناشناس۳۱۸۹۹۴۰۱۰:۵۹:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اصولا دغدغه های مسئولان با دغدغه های ما فرق می‌کند. آنها چیزهایی براشون مهمه که برای ما مهم نیست و بالعکس!
ناشناس۳۱۸۹۹۴۲۱۱:۰۲:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
برق صنایع رو که قطع می کنن میگن نداریم . آب رو هم قطع می کنن. بنزین هم اضافه شده. آلودگی هوا که هیچ.
ناشناس۳۱۸۹۹۶۳۱۱:۱۵:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
حداقل پيگيري كنيد سكو و صف استفاده از كارت سوخت جايگاه داران مجزا بشود تا اتلاف وقت كمتر شود
سعید۳۱۸۹۹۷۱۱۱:۱۹:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
فقط میخواهند به مردم فشار بیاورند تا مردم موقع گرانی بنزین از مسئولین تشکر و قدر دانی کنند .
ناشناس۳۱۸۹۹۷۸۱۱:۲۳:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
به دید بنده بنزینی که باسرمایه کشور و پرداخت هزینه سنگین یارانه اینگونه آسان و مفت توسط شماری پولدار های زالو صفت دود هوا میشه بهتر همانکه کمتر باشد تاکمتر مصرف شود چون دراین زمان حساس نمیشود آنرا گران کرد راه چاره اش همین کمتر در دسترس بودن آن هست چرا باید یارانه و پولی که برای زیرساختهای تولیدی کشور هزینه شود دود هوا شود! البته جا داشت خودرو ها را خیلی زودتر وجلوتر برقی میکردند تا از هدر رفت بنزین جلوگیری شود اکنون که این کار را نکردندو بنزین را نمیشود گران کرد وپیامد خوبی ندارد بهترین روش ندادن زیاد بنزین به جایگاهها هست تا هرکس نتوانند بنزین بگیرد وبرای خرید تا نانوایی و مغازه سرمحل با خودرو برود و یا از اتوبوس شهری رفت و آمد نکند.
مسعود۳۱۹۰۳۶۸۱۶:۱۰:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
واقعا فکر میکنی هرکسی پولدار هست زالو صفته؟
احمد۳۱۹۰۴۲۱۱۶:۵۱:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
خیلی از مسئولان و مدیران پولدار هستند
ناشناس۳۱۹۰۴۲۵۱۶:۵۳:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
ببخشید حرفت زمانی درست بود که بعد از گرانی بنزین فقط برای خودرو شخصی گرون میشد نه اسنپ و تپسی و کرایه تاکسی ها ولی اونها هم بعد هر گرونی دویست برابر میارن روش.
ایرانی۳۱۹۰۶۰۶۲۰:۰۹:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
یا فکر می کنی هر کی ماشین داره ذالو صفته؟ اتفاقا آنهایی که ثروتمند هستند ماشینهای بروز خارجی دارند با مصرف صدی 4 و 5 لیتر در صد کیلومتر. ما کارمندا و کارگرا و بازنشسته ها اگر ماشین داشته باشیم ازین ماشینهای بی کیفیت ایران خودرو سایپا با مصرف بالای 10 درصد کیلومتر است اگر هم ماشین نداشته باشیم باید میلیونها تومان برای کرایه هر کدام از اعضای خانواده پول بدهیم. داریم که بدهیم؟
ناشناس۳۱۹۰۶۹۸۲۲:۲۹:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
تا به امروز بارها اجناس به بهانه هزینه کرد بهای اضافی در توسعه زیر ساخت ها کشور گران کردند و اگر یک درصد ان واقعا تا به امروز تحقیق یافته بود الان کل کشور اباد بود
ناشناس۳۱۹۳۱۸۴۱۵:۳۵:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۲۸
آخه آدم عاقل اونی که پول داره براش مهم نیست بنزین گران بشه برای اکثریت ملت که بی پول هستند قیمت بنزین مهمه و دیگه اینکه یک عده از خدا بی خبر کاسب وکارخانه دار وغیره سریع به این بهانه روی جنس هاشون میزارند وبد بخت ما حقوق بگیرها
اشکان۳۱۸۹۹۸۴۱۱:۲۷:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
بیشتر تصمیماتی که مستقیما و بی واسطه مردم را درگیر می کند بدون مطالعه جامعه شناسی و آسیب شناسی اتفاق می افتد به دولت خاصی هم مربوط نیست دولتهای قبل هم از این اقدامات تنش زا داشتند.
امیر۳۱۸۹۹۸۵۱۱:۲۸:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
کسی از این مردم مشکلی با گرانی بنزین ندارن چون چیزی برای از دست دادن ندارن ... جوانی که میل و رغبتی به اینده ندارد پدری که شرمنده خانواده است ... فقط مانده ام با این همه ثروت و معادن چرا این وضع و حالمان هست!!!
ناشناس۳۱۸۹۹۸۹۱۱:۳۰:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
بنزین رو بایدگرون کرد. خیلی ارزونه و مردم ایران هم اهل صرفه جویی نیستند. هم قاچاق میشه و هم اسراف.
ناشناس۳۱۹۰۱۲۶۱۳:۰۰:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
در امدهایی که یک دهم کشورهای دیگه هست چی؟
ناشناس۳۱۹۰۳۱۴۱۵:۲۶:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
ميشه توضيح بدي اسراف بنزين چه شكليه؟ يعني بنزين را ميريزن در و ديوار؟ خودروساز داره ماشين بي كيفيت با مصرف سوخت بالا و غير بهينه ميده دست مردم، اونوقت شما مردم را متهم ميكني به اسراف 60 ليتر در ماه اخه ديگه اسراف داره اخوي؟
ناشناس۳۱۹۰۵۶۶۱۸:۵۷:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اولا 10 الی 20 میلیون قاچاق می شود دوم هم فکر می کنی ماشین های خارجی 4 لیتر مصرف می کنید و ایرانی 9 لیتر؟
ناشناس۳۱۹۱۳۹۱۱۷:۱۵:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۲۶
افسانه قاچاق. وقتی افغانستان رسما بنزین ایران رو پس می فرسته.
ناشناس۳۱۸۹۹۹۱۱۱:۳۱:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اتاق فکر مسولین همیشه در این فکر هستند که چگونه میتوان افکار مردم را مشغول کرد تا از موضوعات دیگر دور باشند
امید یاوری دارانی۳۱۹۰۰۱۴۱۱:۴۸:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
بنده بواسطه شغلم سفرهای کاری متعددی در طی سال دارم .شاید ماهیانه حدود 8 هزار کیلومتر که همه ان نیز با وسیله شخصی می باشد .از قلب کشور و پایتخت گرفته تا شهرهای مرزی و دورافتاده همه جا معضل کمبود بنزین وجود دارد و دولت قصد دارد به بهانه کنترل کسری و ناترازی تولید را با به تعویق انداختن تحویل جبران کند. بنده از مسئولان محترم چند سوال ساده دارم: 1.ایا خودروی کم مصرف و استاندارد تحویل مردم شده است که انتظار کاهش مصرف دارند؟ 2.ایا وضع اقتصادی مردم بهتر شده است که بموقع بتوانند نسبت به تعمیر و نگهداری خودروی خود اقدام کنند؟ 3. ایا مسئولان هم مثل ما مردم در همین کشور زندگی می گنند ؟ شرایط سخت مردم را درک کنید.
ناشناس۳۱۹۰۰۲۲۱۱:۵۲:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مسئولان كارى مى كنند كه خودمون بگيم اقا بنزين رو گرون كنيد ولى اينهمه معطل و علافمون نكنيد.
ناشناس۳۱۹۰۰۲۹۱۱:۵۵:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
قسمت مضحک اينجاست که در آزاد راه ها حداکثر سوخت با کارت سوخت را 30 ليتر کرده اند که براي جاده و مسافرت مقدار بسيار کمي است و مشکل ساز شده ولي در شهر با کارت سوخت ميتوان هر مقدار بنزين زد
ناشناس۳۱۹۰۰۳۰۱۱:۵۶:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
راه حلش خصوصی سازی و آزادسازی قیمت به نظر میاد باشه.
ناشناس۳۱۹۰۰۶۹۱۲:۱۶:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
ادعای یارانه به بنزین کذب محض است. قیمت تمام شده آن با ریال چقدر است؟ تلقی قیمت فروش بنزین در کشورهای دیگر بعنوان ارزش ذاتی کالا درایران محلی از اعراب ندارد، کما اینکه خودرو خارجی را چندبرابر قیمت به مردم می‌فروشند و حتی مدعی زیان نیز هستند. بماند اینکه نفت استخراجی متعلق به مردم است و عدم النفع را به عنوان یارانه جا میزنند.
سینا۳۱۹۰۱۴۶۱۳:۱۵:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
دوست عزیز. واقعا باید سر این موضوع به دور از جار و جنجال نشست و بحث مفصل کرد. بخشی از فرمایش شما کاملا درست است. نفت و بنزین (و انرژی و ...) متعلق به همه است. سرمایه ملی است. حال باید دید زنجیره کامل آن از استخراج تا پالایش و نقل و انتقال و فروش به مصرف کننده نهایی چگونه باید باشد تا منفعت عمومی را حداکثر کند... چگونه باشد که به عدالت نزدیکتر باشد؟ چه کسی نفت را استخراج کند؟ با چه کیفیت و هزینه ای؟ چه کسی پالایش کند؟ خصوصی یا دولتی؟ اگر خصوصی، با چه ساز و کاری؟ اگر خصوصی پالایش میشود با چه قیمتی خوراک بخردند و با چه قیمتی محصول را بفروشند؟ در نهایت بنزین و محصولات حاصل را چه کنیم؟ خصوصی ها مستقیم به مردم بفروشند یا دولت از آنها بخرد و بین مردم با قیمتی دیگر توزیع کند؟ دولتی یا خصوصی، بنزین را با قیمت ارزانتر از آنچه میشود صادر کرد بین نیمی از مردم که خودرو دارند توزیع کنیم؟ هر که بیشتر مصرف کرد بیشتر بهره ببرد؟ سهمیه بنزین را بطور مساوی بین همه ایرانیان، با ماشین یا بی ماشین تقسیم کنیم؟ همه را صادر کنیم و درآمد آنرا بطور مساوی بین همه ایرانیان تقسیم کنیم و هر کس هم نیاز به بنزین داشت با همان قیمت صادراتی بخرد؟ همه را صادر کنیم و پول آنرا سرمایه گذاری یا در صندوق توسعه ملی ذخیره کنیم یا خرج زیر ساخت مناطق محروم کنیم؟ یک نگاه جامع و کامل شکل دهید، تمام زنجیره را ببینید و بعد توصیه خود را مطرح کنید.
ناشناس۳۱۹۰۳۷۱۱۶:۱۱:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
ببخشید شما تصورتان از مصرف بنزین تنها خودرو شخصی است در حالیکه ما همگی از کالایی که می پوشیم و می خوریم، تا جابه جایی خود تا تمام خدمات اجتماعی که می گیریم یا می خریم، تماما نیازمند بنزین بود و ما مصرف کننده بنزین هستیم! حالا 1000 تومانی یا 30 هزار تومانی، به هر حال همگی از آن متاثر خواهیم بود، و اساسا در اقتصاد های ورشکسته یا بیمار رو به موت یا فاسد، افراد ثروتمند در امان هستند و فقیران زیر تیغ، پس اگر فکر کرده اید راهی وجود دارد که برای ثروتمند بنزین را گران کنی و فقیر دستی پول بگیرد و یا حتی کالا یا خدمات بگیرد تا وضعش بهتر شود اشتباه کردی! الان کالای کوپنی برای این بین ملت توزیع نمی شود تا سفره شان رنگین شود، به دلیل جلوگیری از فقر غذایی و گرسنگی توزیع می گردد و آن زمان که اقتصاد را به این سطح از پیروزی و سربلندی نرسانده بودید، هم ثروتمندان ثروتمند بودند (و هنوز عادت به خوردت چربی سالم آواکادو نداشتند) و هم فقیران توان تامین سفره خود را داشتند! اما امروز فقیر برای گوشت و روغن و پنیر در صف می ایستد و کوپن خرج می کند، ثروتمند برای کودکش پوره آواکادو درست می کند تا سلامت تر باشد!
لا۳۱۹۰۰۸۵۱۲:۲۵:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
چرا واردات خودروهای کم مصرف را انجام نمیدهد نیسان با مصرف 17 لیتر در 100 کیلومتر تنها وانت سنگین تولیدی داخل است و موتور آن به روز نمیشود میانگین مصرف خود های تولیدی داخل 2 برابر مصرف خودروهای به روز جهانی است حمل و نقل همگانی بسیار ضعیف است در نتیجه مردم از خودروهای شخصی بیشتر استفاده میکنند
ناشناس۳۱۹۰۰۹۴۱۲:۳۰:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
با یک حساب ساده هم اکنون هم دولت بنزین را گران می فروشد. دلیل: اول اینکه یک خودرو 50 میلیون تومانی را 500 میلیون می فروشد چطور نرخ ارز را که خودش تنها ارائه کننده به بازار است دستکاری می کند و به ده برابر قیمت عرضه می کند. دوم اینکه خودرو تولیدی داخل حداقل دو برابر خودروهای تولید دنیا مصرف می کنند یعنی اگر کسی 60 لیتر بنزین می زند در حقیقت 30 لیتر بنزین می زند. با احتساب فروش چند برابری خودرو به مردم و ارائه خودرو با مصرف بالا مردم از قبل پول چندین سال مصرف بنزین با قیمت جهانی رو پرداخت کرده اند بماند که درآمد یک عرب در کشورهای خلیج فارس چند برابر یک ایرانی است
بهلول۳۱۹۰۱۱۹۱۲:۵۷:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اول کارت سوخت به مردم بدهند بعد ازشون بخواهند که با کارت خودشان بنزین بزنند خیلی از خودروها بخاطر حجم موتورشان اصلا کارت سوخت برایشان صادر نشده است.جل الخالق
ناشناس۳۱۹۰۱۵۹۱۳:۲۶:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
دارن جون مردم رو به لبشون میرسونن، بعد چند تا از این گزارشگرای تلویزیونی رو می‌فرستن سطح شهر از مردم می‌پرسن حالا چیکار کنیم؟ اونام میگن بابا گرونش کنین ما راضی هستیم خسته شدیم انقدر صف وایسادیم. بعد در حرکتی دلسوزانه، دولت مردمی وارد عمل میشه و اقدام به افزایش قیمت بنزین می‌کنه.
ناشناس۳۱۹۰۱۶۵۱۳:۳۰:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
همه مشکل از خود ماست. فقرا و مستضعفین که ماشین ندارن نگران بنزینش باشن. بدا به حال ماشین سوارای بدبختی که به خیال گرون شدن بنزین و با زدن یک باک بنزین شما اصلا بگو 500 هزار تومن نه یک میلیون تومن! تو زندگی جلو می افتن! اونوقت اکثر همین ماشین دارا پول یه شب ساندویچ خوری و پیتزا خوریمون بالای یکی دومیلیون تومنه.
ناشناس۳۱۹۰۴۰۶۱۶:۴۳:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
ماشین ندارن آیا با تاکسی و اسنپ و تپسی هم جا ب جا نمیشن؟ یک حساب بکن ببین کرایه تاکسیش چقدر میشه
محمود بلقیس۳۱۹۰۱۸۶۱۳:۴۲:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
دقیقا تو این مملکت چه خبره ؟ یکی بمن بگه چرا یهویی اینجوری شد؟ چرا؟ چرا پراید چهار میلیونی 400 میلیون شده؟ چرا هشتاد درصد مردم گرفتار و فقیر شدند چرا چرا نان 43 در صد گران شد گوشت 400 درصد و شکر 87 درصد چرا همه چیز بهم ریخته ؟ چرا ارزش پول ایران اینقدر اومده پایین ؟ این مصیبتها را کی باید جواب بده ؟
ناشناس۳۱۹۰۱۹۸۱۳:۵۳:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
بهترین تصمیم هزینه ثروت فقط برای مردم ايران مخصوصاً برای قشر کم درآمد
ناشناس۳۱۹۰۲۲۵۱۴:۲۸:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مشکل سوخت در ایران تولید خودرو با تکنولوژی بیست سال پیش است! این خودروها پر مصرف هستند.
آقا سید مصطفی ژنرال۳۱۹۰۴۱۳۱۶:۴۷:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
خودروهای ب این خوبی با موتورهای دیزلی آدم رو به حال و هوای انقلاب صنعتی صد سال پیش اروپا می‌بره. کجا زندگی میکنید شما؟
ناشناس۳۱۹۰۳۰۳۱۵:۱۸:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
عزیزان من وقتی شما بابت یه خودرو معمولی به حای ۲۵۰ میلیون داری ۱ میلیارد پول میدی تا آخر عمرت پول سوبسید بنزین همون ماشین دادی حالا هی مقایسه کنید با کشورهایی دیگه برادر من اون کشورها اگر بنزین ۰/۵ دلاره حقوق یه کارگر ساده ۲۰۰۰ دلاره تازه نفت هم ندارن ، شما اول بیا قیمت های خودرو رو جهانی کن بعد قیمت بنزین رو با جهان مقایسه کن .
ناشناس۳۱۹۰۳۱۸۱۵:۲۷:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
ببخشید من کارت سوختم مفقود شده فروردین ماه درخواست دادم هنوز نیامده ماه پیش هم رفتم دفتر پیگیری گفتند حداقل دو ماه دیگه زمان می بره تا برسه. اول زیرساختتون را درست کنید که وقتی کارت سوخت مفقود شد کارت سوخت جدید سریع صادر بشه بعد به دنبال محدودیت باشید.
ناشناس۳۱۹۰۳۵۷۱۵:۵۹:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
من ماشین ندارم اسنپ و تپسی گاهی یک سفر رو بالای صد هزار تومان نشون میده. الان بنزینم نمی‌گیرم کرایه هم باید اینقدر زیاد بدم؟
ناشناس۳۱۹۰۴۰۹۱۶:۴۴:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
این همه مالیات که از همه اقشار جامعه(به غیر از پزشکان) گرفته میشود برای چه هست ودر قبال مالیات چه خدماتی داده میشود. ‌
فرامرزی۳۱۹۰۴۱۷۱۶:۴۸:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
چرا تصمیمات این حضرات قبلا کارشناسی نمیشود ؟ متاسفانه جامعه دائما در التهاب و نگرانی بسر میبرد
ناشناس۳۱۹۰۵۲۵۱۸:۲۱:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
دولت فقط بلده بضرر مردم عادی کار کنه محدودیت بنزین فقط بنفع سرمایه داری میباشد و بس... چطور دولت مردان با اینهمه ادعا نمیتونن راه حلی برای این مشکل پیدا کنن نه تنها راه حلی پیدا نمیکنن بلکه مشکلات بیشتری هم بوجود میاورند
مهدی۳۱۹۰۹۱۴۰۶:۴۴:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۲۶
سلام بهترین راه اینه که بجای محدود کردن کار جایگاه داران صف آنهایی بدون کارت مراجعه میکنن جدا کنن تا مزاحم بقیه نشن و همچنین قیمت بنزین با کارت جایگاه را افزایش بدن تا همه کارت بیارن و مزاحم دیگران نشن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  2. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  3. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  5. روند نزولی بازار ارز ادامه دارد/ افزایش نرخ ارز در بحران‌های سیاسی، ناپایدار و موقتی است

  6. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  11. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  12. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  13. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  14. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  15. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین