پیام های توافق اخیر ایران و آمریکا

گروه جهان الف،   4020522119 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

«در مواجهه با زورگویان جهانی، جز با زبان اقتدار نمی توان منافع ملی را استیفا کرد. در این فضا، بارها و بارها وقوع تجربیات مختلف تاریخی نشان داده است که مسائلی نظیر حقوق و قوانین بین المللی نیز از دیدِ کشورهایی نظیر آمریکا و یا کشورهای اروپایی، صرفا اهرم هایی هستند که هر زمان بخواهند، از آن ها صرفا در راستای اهداف و منافع خود سواستفاده می کنند.»

پیام های توافق اخیر ایران و آمریکا

به گزارش الف؛ در روزهای اخیر، توافق ایران و آمریکا با میانجی گری طرف ثالث، جهت مبادله 5 شهروند آمریکایی محبوس در ایران با چند ایرانی زندانی در آمریکایی و در عین حال، آزادسازی چیزی در حدود 6 میلیارد دلار از دارایی های کشورمان در کره جنوبی، تحلیل و تفسیرهای زیادی را از سوی ناظران و تحلیلگران و همچنین جریان‌های سیاسی و رسانه ای مختلف برانگیخته است. این رویداد حامل چند پیام عمده و محوری است که همگی آن ها در کلیت خود، از دستِ برتر ایران در قیاس با آمریکا خبر می دهند. 

اولا، در سال های اخیر بارها و بارها طرف های غربی و به طور خاص دولت آمریکا فشارهای زیادی را به ایران وارد کردند تا کشورمان با بی توجهی به جرایم امنیتی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران(و به طور خاص دو تابعیتی های حاضر در جمع آن ها)، اقدام به آزادسازی این افراد کند. 

در این چهارچوب حتی شاهد آن بودیم که غربی ها نوعی جنگ تبلیغاتی و روانی چندجانبه را نیز علیه کشورمان به راه انداختند تا به هر طریق ممکن ایران را وادار به تسلیم کنند. با این حال، در پایانِ ماجرا، طرف آمریکایی عملا به همان چیزی گردن نهاد که مطلوب و مورد درخواست کشورمان بود. در واقع، بار دیگر گفتمان مقاومت در برابر زورگویان، کارآمدی خود را نشان داد. 

دوم اینکه پس از سال ها کش و قوس و طرح تهدیدات مختلف از سوی واشینگتن علیه ایران در ماجرای محکومان امنیتی آمریکایی بازداشت شده در ایران، شاهد وارد آمدن شکستی دیگر به طرف آمریکایی در قالب معادلات کلان منطقه خاورمیانه بودیم. شکستی که پیشتر نیز نمودهای عینی خود را در قالب عملکرد خاورمیانه ای دولت بایدن در پرونده هایی نظیر عقب نشینی خفت بار از افغانستان، تضعیف موقعیت و جایگاه این کشور در عراق و سوریه، و فاصله گرفتن متحدان سنتی این کشور نظیر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از آمریکا خود را نشان داده است(به طور خاص امارات متحده عربی و عربستان سعودی). 

معادله ای که در کلیت خود صرفا برگ تازه ای از دفتر قطور ناکامی های آمریکا در سیاست خارجی خارومیانه ای آن را پیش چشم همگان به نمایش گذاشت و البته که موجب روانه شدن سیل قابل توجهی از انتقادات و حملات احزاب و جریان های سیاسی در آمریکا علیه دولت بایدن شده و اغلب آن ها این دولت را به نشان دادن ضعفِ مفرط در برابر ایران متهم کرده و می کنند. 

و در نهایت سوم اینکه بار دیگر این نکته اثبات شد که در مواجهه با زورگویان جهانی، جز با زبان اقتدار نمی توان منافع ملی را استیفا کرد. در این فضا، بارها بارها وقوع تجربیات مختلف تاریخی نشان داده است که مسائلی نظیر حقوق و قوانین بین المللی نیز از دید کشورهایی نظیر آمریکا و یا کشورهای اروپایی، صرفا اهرم هایی هستند که هر زمان بخواهند، از آن ها صرفا در راستای اهداف و منافع خود سواستفاده می کنند. 

از این رو، رویداد اخیر بار دیگر این نکته را یادآوری می کند که تا وقتی بنیان های قدرت ملی کشورمان در ابعاد مختلف رشد نکرده و اوج نگیرند، طرف های غربی صرفا از موضع بالا وارد تعامل با ما خواهند شد و اجازه ارتکاب هر بی قانونی و ضایع کردن منافع ملی کشورمان را به خود می دهند. معادله ای که البته در طول سال ها تحرکات استعماری این دسته از قدرت ها نیز به وضوح قابل مشاهده بوده است.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۶۸۰۲۰۸:۴۲:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۲۳
هر وقت منافع را دادید و یا برای آن مذاکره کردید آنها جلوتر آمدن و هر وقت با اقتدار ایستادید آن ها ایست کردن
ناشناس۳۱۸۷۴۹۰۱۳:۴۵:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۳
این حرف دیگه خیلی مسخره است. یه زمانی این حرفا مصرف داخلی داشت.
ناشناس۳۱۸۷۷۷۳۱۵:۳۱:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۳
از کی تا حالا کارهای خلاف قانون آژانس مانند بتن ریزی و یا محدودیت که همگی در قانون ان آزژانس محترم شمرده شده مصرف داخلی دارد؟!!!
ناشناس۳۱۸۷۵۵۵۱۴:۰۲:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۲۳
مگه دستور نبود آمریکا اول باید به میز مذاکره برگردد بعد تعهد بدهد از برجام خارج نشود بعد خسارتهای خروجش را جبران کند بعد تمام تحریم ها را بردارد بعد ضمانت کند و پس از راستی آزمایی ما اجازه مذاکره صادر میشود ؟ !!!
ناشناس۳۱۸۷۷۷۷۱۵:۳۲:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۳
الان چه ربطی به برجام داشت این توافق؟!!!
ناشناس۳۱۸۶۸۰۹۰۸:۴۸:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۲۳
در همین کشور رییس جمهور به وعده های خود عمل نمی کنه شما از باقی دنیا چه انتظاری داری
ناشناس۳۱۸۶۹۳۸۱۰:۲۰:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۲۳
چقدر بی ربط، دشمنت برای هدف هست که انجام نمی دهد و از عمد اما رئیس جمهور از روی عناد نیست
ناشناس۳۱۸۷۱۹۵۱۲:۰۶:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۳
در ضمن دوست و دشمن معنی ندارد منافع افراد است که دوست و دشمن را تعیین می کند.
ناشناس۳۱۸۷۵۰۳۱۳:۵۱:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۲۳
عزیزی که نوشتی چقدر بی ربط! دقت هم بد نیست. منظور اون دوستمون شاید اینه که میگه: در همین جا هم رئیس یا روسای جمهور بر اساس منافع حزب و باندشون دارن کار میکنن و اگر منافعی نباشه کار خلق الله است که زمین می مونه.
ناشناس۳۱۸۷۷۸۰۱۵:۳۴:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۳
شما ظاهرا متوجه نیستی و با دقت جواب را بخوان، یعنی اینکه آن دشمن از عمد کار می کند چه برای روسا و چه مردم که دچار مشکل شوید
ناشناس۳۱۸۶۸۲۲۰۸:۵۸:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۲۳
مذاکرات محرمانه و توافقی پشت پرده داشتن ، این دو باهم هماهنگ هستند شک نکنید
ناشناس۳۱۸۶۸۶۹۰۹:۳۰:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۳
شما رو به خدا واسه زندگی و راحت و بی دردسر برای مردم با دنیا تعامل کنید
ناشناس۳۱۸۶۹۰۴۱۰:۰۱:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۲۳
تا اونجایی که سن من قد میده ما از زمان خاتمی تا الان داریم با آمریکائی ها و اروپائی ها مذاکره می کنیم ولی اون کشورهای پررو یا توافق نکردند یا اگر کردند بد عهدی کردند
ناشناس۳۱۸۷۰۹۵۱۱:۳۵:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۳
از زمان خاتمی نیست از زمان تسخیر لانه جاسوسی بوده و همیشه هم زدن زیرش و حتی 10 درصد هر توافق را هم عمل نکردن
ناشناس۳۱۸۷۲۵۰۱۲:۲۳:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۲۳
مذاکره؟ مطمئنی؟
ناشناس۳۱۸۷۶۹۴۱۴:۵۷:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۲۳
مذاکره با توافق و تعامل مترادف نیست، بلکه در فضای عدم توافق مذاکره صورت میگیره
ناشناس۳۱۸۶۹۴۰۱۰:۲۱:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۲۳
یعنی همیشه تعامل و مذاکره شود راحت زندگی می کنید؟ عجب بابا
ناشناس۳۱۸۶۸۷۲۰۹:۳۱:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۲۳
الان نفت برابر غذا و دارو شده ارتباط از سر اقتدار؟!!!...
ناشناس۳۱۸۷۰۵۷۱۱:۱۵:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۲۳
وقتی بدون باج دادن و تخریب صنعت هسته ای با حفظ غنی سازی 60 درصدی اموال مون را پس گرفتیم یعنی مقتدرانه عمل کردیم.
ناشناس۳۱۸۷۱۰۶۱۱:۴۱:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۲۳
قبل هم همین کارها می شده ولی به شما نمی گفتند یعنی پول فروش نفت در خارج بوده و با آن خریدها انجام می شده در ضمن پول بخش دیگر فروش نفت که در سیستم مالی امریکایی انجام نمی شود چه الان و چه قبلا هم به روش های خاص به داخل می آمده و می اید الان که به خاطر تحریم بیشتر هم شده چون هم ریسک هست و هم تحریم اجازه نمی دهد که به آن صورت در بانک های خارجی وارد شود و به همین خاطر نقد می فروشیم ولو با تخفیف
ناشناس۳۱۸۷۳۱۱۱۲:۴۵:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۲۳
در دولت قبل که بیش از یک سال معطل شد اینستکس که نفت در برابر غذا بود راه بیوفته کجا بودی!؟
ناشناس۳۱۸۶۸۸۱۰۹:۳۷:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۳
آزاد سازی پول خودمان ، نشانه‌ اقتدار ما نیست.
ناشناس۳۱۸۷۰۹۱۱۱:۳۳:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۲۳
اگه خاتمی و روحانی بود میشد فتح الفتوح ولی چون رییسی هستش نفت در برابر غذا و ذلت محض البته این پولی که روحانی نتونست وصول کنه و رئیسی تا قرون رو آخر رو گرفت
ناشناس۳۱۸۷۰۹۸۱۱:۳۷:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۲۳
وقتی مسدود بوده و اجازه دسترسی نداشتی و الان بدون باج دادن از مسدودی بیرون می‌آید تو خودت چی فکر می کنی؟!! آن هم مقابل شما وقتی یک کشور معمولی نیست!
ناشناس۳۱۸۷۱۲۸۱۱:۴۶:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۲۳
دولت قبل 8 سال مذاکره کرد اما نتوانست پولهای بلوکه شده مون را ازاد بکند لذا این دستاورد بزرگی است.
ناشناس۳۱۸۷۳۱۹۱۲:۴۷:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۳
ببین دوست عزیز اجازه بده یه جوری بگم که متوجه بشی، فرض کن اوکراین یه شهر از مناطق اشغال شده خودش رو آزاد کنه، این نشانه اقتدار اوکراین هست یا نیست!؟
ناشناس۳۱۸۷۳۲۱۱۲:۴۷:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۳
هست
ناشناس۳۱۸۶۹۴۳۱۰:۲۴:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۲۳
چطور بنیان های ما شکل می گیرد که با غربی ها از موضع قدرت سخن بگوییم و تحریم ها بی اثر شود ؟ وقتی صنایع ما از لوازم خانگی تا خودرو و دیگر مونتاژ نباشد .آیا اینقدر دانش فنی داریم که یک موتور برای خودرو طراحی کنیم و هرسال بهبودش ببخشیم ؟
ناشناس۳۱۸۷۱۱۳۱۱:۴۲:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۳
شما ساختار اقتصادی داخل را درست کن خود به خود تحریم بی اثر می شود و حتی خود آنها می آیند برای همکاری
ناشناس۳۱۸۸۱۷۶۲۰:۰۷:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۲۳
شما اول روشن بکن که درست کردن ساختار اقتصادی یعنی چی بعد بیا مطالبه اش کن
ناشناس۳۱۸۶۹۷۶۱۰:۳۹:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۲۳
چرا روبرو مداکره نمیکنید؟.
ناشناس۳۱۸۷۱۵۸۱۱:۵۵:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۲۳
چون دولت قبلی ایران روبرو مذاکره کرد امتیازات لازم را داد اما با قلدری توافقنامه بقول خودشان چندجانبه ( بین المللی ) را پاره کردند و چیزی که ندادند هیچ فشار و تحریمها رو هم با توجه به انجام همه تعهدات لازم از طرف ایران را بیشتر هم کردند . خلاصه طرف با قلدری پایبند به هیچ معاهده ای نیست
ناشناس۳۱۸۶۹۹۰۱۰:۴۶:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۲۳
آیا می توانید معاملات و داد و ستد خود را از طریق بانک انجام دهید؟ آخه این کدام اقتدار است که از طریق امریکایی ها البته غیر مستقیم اجازه می گیریم پول صادراتمان را نه بصورت نقد بلکه بصورت خرید مایحتاج غذایی و دارویی توسط بانک یک کشور دیگر بعد از سالها پس بگیریم که البته یک هفتمش آب رفته.
ناشناس۳۱۸۷۲۰۶۱۲:۱۰:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۲۳
در دولت قبل حتی برای واردات دارو و غذا هم نمی توانستن نفت بفروشند.
ناشناس۳۱۸۷۳۳۲۱۲:۵۱:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۲۳
حرفت دو تا اشکال داره اولا اگر آمریکا می‌تونست الان هم اجازه نمی‌داد پس حتما این طرف یه اقتداری داشته ثانیا آمریکا اجازه نداده، مجبور شده پول‌های ما رو برگردونه!
ناشناس۳۱۸۷۹۳۷۱۷:۰۹:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۳
مثلا اگر برنمی گردوند مثل چند سال گذشته ما چکار می توانستیم بکنیم. نهایتا همه ایرانی امریکایی هایی که گروگان گرفته ایم را نگه می داشتیم
حسین۳۱۸۷۰۸۵۱۱:۳۱:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۳
عکس جالبی گذاشته اید بله واقعا هر دو مچاله شده ایم اما بنظر می رسه یکی خیلی مچاله تر شده باشه
ناشناس۳۱۸۷۰۸۶۱۱:۳۱:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۲۳
میدانید اگر همین پول را چند سال پیش گرفته بودیم، ارزش آن شاید به اندازه 15-10 میلیارد دلار الان بود؟شاید چند ده و یا چند صد و یا چند هزار نفر از هموطنانمان بسبب بیماری هایی که دارویش را نتوانستیم وارد کنیم الان در کنار خانوادهایشان بودند؟؟/ چرا فقط به به و چه چه میکنید؟؟؟؟ خداوکیلی چه چیز باارزشی را بدست آورده این که اینقدر به به و چه چه میکنید؟
ناشناس۳۱۸۷۱۶۳۱۱:۵۶:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۲۳
چون سیاست خارجی جمهوری اسلامی هیچ تغییری نکرده است.
ناشناس۳۱۸۷۲۱۸۱۲:۱۳:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۲۳
چه توافقی ، یک میلیارد دلار یعنی 50 هزار میلیارد تومان از پول خودمان هم بجای سود کم شده. این یعنی دیپلماسی اقایان ؟
ناشناس۳۱۸۷۲۵۱۱۲:۲۳:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۲۳
از کی نفت در برابر غذا اقتدار شده
علیجانی۳۱۸۷۴۰۵۱۳:۱۱:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۳
تاریخ از دو چیز یاد خواهد کرد یکی از اقتدار و ایستادگی مردمی شرف خودشان را به هیچ چیزی نفروختند و دومی اینکه مردمانی در همین سرزمین بودند که شرف خود را به پول فروختند
ناشناس۳۱۸۷۴۱۹۱۳:۱۷:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۲۳
بخدا اگه همین توافق ذلت بار نفت در برابر غذا و دارو در دولت روحانی انجام شده بود الان همه دولت رو خائن میخوندن ولی الان فتح الفتوح شده . این چه اقتداریه که برای خرج هر سنت پول ایران باید خزانه داری آمریکا مجوز بده ؟؟
ناشناس۳۱۸۷۷۳۷۱۵:۱۱:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۲۳
برای یه کشوری به اندازه ایران شش میلیارد دلار پولی نیست که انقدر در موردش بحث میکنید
ناشناس۳۱۸۷۸۹۹۱۶:۳۶:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۲۳
همیشه در زندگی هم آدم نمی تواند برنده باشد یک جا باید ضرر داد تا جا دیگر منفعت برد پس پیش بسوی مذاکره مستقیم با سر بلندی
عباس۳۱۸۸۳۰۵۲۲:۵۷:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۳
همچنین از دست برتری ایران صحبت می‌کنید که انگاری این رویارویی با آمریکا برای ایران سرشار از سود بوده است در صورتیکه این کار باعث هزاران میلیارد دلار خسارت برای کشور بوده است.
ناشناس۳۱۸۸۴۷۲۰۸:۱۲:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۲۴
هنوز امتیازی داده نشده که دم از اقتدار می زنید.تنها مبلغی از پول خودمان را با کلی شرطها و شروطها آزاد می کنن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین