عملیات ساخت متروی اسلامشهر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

  4020522046

در صورت اتمام عملیات حفاری قطعات اول و دوم تونل متروی اسلامشهر و همچنین تکمیل ایستگاه میدان نماز تا پایان سال ۱۴۰۳، امکان ادامه سفر قطارهای خط ۳ شبکه مترو تهران تا میدان نماز اسلامشهر میسر خواهد شد.

عملیات ساخت متروی اسلامشهر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

به گزارش  تسنیم، ایجاد شهرهای جدید در اطراف کلانشهرها، پدیده‌ای رایج در بسیاری از شهرهای دنیاست و کشور ما هم از قاعده مستثنی نیست؛ کلانشهر تهران نیز با تعدادی شهرهای اقماری مواجه است که اکنون جمعیت قابل توجهی دارند و سهم آنها در ترددهای روزانه شهری به تهران رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد که بدون شک در ترافیک و آلودگی هوا نیز مؤثر است.

از این رو تأمین زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی به ویژه سامانه‌های ریلی یکی از راه‌های اتصال کلانشهر تهران به این شهرهای اقماری است تا به سهم خود به کاهش معضلات دیرینه تهران یعنی ترافیک و آلودگی هوا کمک کند.

یکی از شهرهای اقماری پایتخت، اسلامشهر است که دومین شهر پرجمعیت در استان تهران محسوب می شود و روزانه افراد زیادی بین این شهر و تهران در تردد هستند.

طرح متروی اسلامشهر در امتداد خط سه مترو تهران به طور 15.5 کیلومتر تا میدان قائم (عج) و امتداد کریدور آیت الله سعیدی است که فاز نخست عملیات اجرایی آن به طول 10 کیلومتر از سال 98 از میدان نماز آغاز شد و در حال حاضر بیش از 8 کیلومتر از تونل اجرا شده است.

در حال حاضر حفاری قطعات اول و دوم تونل خط مترو اسلامشهر به طور جدی ادامه داشته و امکان اتمام این بخش از عملیات اجرایی تا پایان سال جاری وجود دارد. از قطعه نخست که 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، فقط حفاری 200 متر باقی مانده است و قطعه دوم نیز با پیشرفت 88 درصدی، به یک کیلومتر پایانی خود رسیده است؛ طول مسیر تونلی قطعه دوم حدود 9 کیلومتر بوده و با دستگاه حفار مکانیزه در حال ساخت است.

از سوی دیگر فرآیند احداث ایستگاه میدان نماز که از بهمن ماه سال 1400 شروع شده است، 44 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با مطالعات مهندسی ارزش و مدل‌سازی‌های صورت گرفته، امکان اتمام آن تا اواخر سال 1403 وجود دارد؛ البته این امر در وهله نخست نیازمند تامین منابع مالی لازم و تحقق اعتبارات تخصیص یافته است.

به این ترتیب با تکمیل قطعات اول و دوم تونل متروی اسلامشهر و همچنین ساخت ایستگاه میدان نماز در موعد مقرر، امکان اتصال خط مترو این شهر پرجمعیت به خط 3 شبکه مترو تهران از طریق ایستگاه آزادگان وجود داشته و در این‌صورت جمعیت قابل توجهی از ساکنان اسلامشهر می توانند از طریق سیستم حمل و نقل ریلی، به پایتخت دسترسی پیدا کنند.

خط متروی اسلامشهر یک طرح عمرانی مهم و تاثیرگذار تلقی می‌شود که ایستگاه‌های چهاردانگه و شاطره نیز در مسیر آن قرار داشته و امکان ادامه آن تا میدان قائم این شهر وجود دارد.

شهرداری اسلامشهر متولی ساخت خط مترو این شهر بوده و در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا پس از سال‌ها انتظار، پروژه مذکور به ثمر بنشیند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین