آقای رئیس جمهور بخوانند

گروه تعاملی الف،   4020516014 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
آقای رئیس جمهور بخوانند

گروه تعاملی الف - حسین تاج احمدی:

اگر چه سابقه سکاندران بانک مرکزی نشان می‌دهد این پست ثبات طولانی ندارد و خیلی زود عوض می‌شوند حتی قبل از انقلاب هم رئیس های بانک مرکزی یک سال تا دو ساله عوض می‌شدند بیشترین عمر مدیریت 3 سال بوده متعلق به آقای عبدالعلی جهانشاهی و دو سال آقای محمد یگانه بود.

پس از انقلاب این پست به علت جنگ و تحریم از نقش بسیار حساسی برخوردار شد. متاسفانه دولت‌ها همواره سعی می‌کردند خواص بسیار خاص بر این پست بگمارند تا هم مطیع باشند هم سر نگهدار اگرچه من موفق‌ترین مدیر بانک مرکزی را مرحوم سید محسن نور بخش می‌دانم که دو دوره به این پست خدمت کرد. از سال 1360 تا سال 1365 و دفعه دوم از سال 1373 تا سال 1383 مجموعا 16 سال نیم سکاندار این سمت بود در انتها هم در عین جوانی 56 ساله ایشان سکته کرد.

پس از ایشان این پست مجددا بسیار لرزان و ناپایدار بود. بارها شاهد مناقشات و دخالت و سرگردانی اشتباهات مکرر بودیم در واقع شاهد هیچ جانشین کامل و مسلط فکری تخصصی سیاسی در این پست نبودیم کار به جای رسید که یکی از روسای این بانک عملا دست به همکاری با بخش سوداگری زد.

در سال 1396 در مقاله راهبرد 77 نوشتم که "بانک مرکزی از مترسک تا اقتدار"، آنجا هشدار دادم که بانک مرکزی هیچ تسلط و اقتداری ندارد لذا بانک‌های خصوصی اقتصاد و ارز چپاول خواهند کرد. کسی توجه نکرد . سال 97 اخطار دادم در راهبرد 203 بانک‌های خصوصی ام الفساد اقتصاد و ارز شده اند باز هم مورد توجه اصولی واقع نشد. امروز هم مجددا با دلایل غیر قابل انکار اخطار می‌دهم بانک مرکزی سیاستی اتخاذ کرده که جز خدمت به استکبار و تحریم نیست.

بانک مرکزی با تمام کارشناسان حاذق خودش قادر به تحلیل شرایط و اوضاع اقتصاد ایران نیست. این موضوع نشان می‌دهد در فرماندهی و کیفیت مدیران این بانک نقص اساسی وجود دارد. اتخاذ سیاست انقباضی کور باقی مانده اقتصاد ایران را ویران خواهد کرد.

بستن وامهای خرد جز متلاشی کردن زندگی بخش عظیمی‌از مردم کشور نتیجه ای ندارد. استدلال معاون بانک مرکزی که وام‌های خرد را عامل تورم می‌داند فقط یک توهم بی دانشی و بی اطلاعی عمیق است. آن هم در یک برنامه تلویزیونی روز چهارشنبه چهارم تیرماه 1402. نگاهی به وام‌های داده شده در سال 1400 نشان می‌دهد از کل 366هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده فقط 59 هزار میلیارد تومان آن وام‌های خرد بوده که به یک میلیون ششصد هزار نفر داده شده. ( آمارها به نقل از بانک مرکزی هستند) تازه این مبلغ هم شامل وام ازدواج و فرزند آوری هم می‌شود. که این دو وام خرد نیستند اگر چه زیر دویست میلیون تومان هستند اما نوعا هزینه ازدواج و نگهداری خانواده می‌شوند و کمترین انحراف از موضوع را دارند.

در واقع نصف 59 هزار میلیارد تومان نصیب بیش از یک میلیون نفر شده که زیر 50 میلیون تومان وام گرفته‌اند بدیهی است این وام‌های خرد نه قابلیت احتکار کردن دارند نه قابلیت افزایش قیمت ارز نوعا هزینه کاستی‌های زندگی مردم می‌شوند از قبیل درمان پزشکی پیش پرداخت مسکن تعمیر وسایل نقلیه یا تعمیر منزل. خوب آن 307 میلیارد تومان دیگر که نوعا به اشخاص بسیار کمتری داده شده نقشی از تورم ندارند؟ بهتر است نگاهی به تخصیص ها کنیم تا مبنای استلال ناقص بانک مرکزی مشخص شود؛

بخش کشاورزی فقط 19 هزار میلیارد تومان دریافت کرده.

بخش مسکن فقط 18 هزار میلیارد تومان

بخش خدمات 129 هزار میلیارد تومان

بخش صنعت 89 هزار میلیارد تومان

بخش بازرگانی 44 هزار میلیارد تومان بوده

این تازه آمار رسمی‌است اما چه کسی نداند که سهم انحراف در منابع بانکی چه بوسیله اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی و حتی خود بانکها بیش 50 درصد می‌باشد. هم انحراف در مصرف بجای صنعت در بازرگانی و احتکار کالا تا خرید ارز. هم انحراف در تخصیص ( توسط بانک‌ها‌) جمع آوری منابع از شهرستان‌ها و وام دهی در تهران و شهرهای بزرگ که این انحراف در تهران به 67 درصد می‌رسد. تازه این آماری است که بانک‌ها اعلام می‌کنند و در صحت آن هم شک و تردید وجود دارد؟ بخصوص در بانک‌های خصوصی که تا 70 درصد به شرکت ها و وابستگان خود تحویل می‌دهند. خوب این مبلغ ناچیز 29 هزار میلیارد تومان در دست یک میلیون دویست هزار نفر چگونه می‌تواند باعث تورم شود. و آن 338 هزار میلیارد تومان مشکوک پرداخت که بیشتر آن توسط بانک‌های خصوصی پرداخت شده عامل تورم نباشد؟

تازه آمار سال 1401 از این آمار فاجعه آمیز تر است بخش مسکن و بخش کشاورزی به شدت در آن کمتر شده نسبت به کل وام‌های داده شده. مبلغ وام‌های کسب کار در سال 1401 برای اشخاص حقیقی و حقوقی 376 هزار میلیارد تومان بوده و وام‌های خانوارها 68 هزار میلیارد تومان جهش 60 درصدی وام‌های مشکوک و افزایش نیم درصدی وام‌های خانوار و خرد. اصولا وامهای خرد به علت داشتن ذینفع بسیار بالا قابلیت خرید و ایجاد تورم ندارند فقط بخش مردمی‌اقتصاد پشتیبانی می‌کنند. آنچه قابلیت انحراف دارد وام‌های کلان هستند. وام‌های بالای صد میلیارد تومان که نه تنها کاهش نداشته اند که در سال 1401 افزایش هم داشته‌اند. حالا اگر این آب حیات به روی مردم عادی بسته شود نتیجه یک میلیون ششصد هزار نفر با احتساب خانواده 6 میلیون نفر دچار مشکل خواهیم کرد اقتصاد عمومی‌کشور که در بدترین وضعیت اقتصادی تاریخ ایران قرار دارد منهدم خواهیم کرد.

چرا نگاه راهبردی در بانک مرکزی وجود ندارد چرا اقتدار وجود ندارد. منابع مالی که باید به آحاد کشور بخصوص شهرستان‌ها تعلق گیرد در تهران هزینه شود. منابعی که در اوج تحریم باید در کشاورزی مسکن و صنعت واقعی هزینه شود به خواص تعلق گیرد؟ تازه آمار اعلامی‌بانک های خصوصی از نظر من اعتباری ندارند در آن ها لاپوشانی و انحراف بسیار دیده می‌شود. همانطور که بیمارستان‌ها آمار تلفات کرونا را با مرض دوم متوفا اعلام می‌کردند. غافل آنکه میزان کفن دفن نشان از افزایش عجیب 60 درصدی داشت. از طرف دیگر بانک مرکزی در حالیکه مطلق وام‌های خرد را بسته است نقش هم بازی می‌کند جلو رسانه‌ها از الزام بانک‌ها به پرداخت وام خرد با یک ضامن سخن می‌گوید. بازی در عمق خیانت نوعی کتمان نقش مسئولان بانک را نشان می‌دهد.

باید اذعان کرد پرونده بانک مرکزی پس از فوت آقای نوربخش بسیار سیاه و مملو از ندانم کاری است به گواه آمار منتشره خود بانک مرکزی، حمایت بانک مرکزی ایران از تحریم های ترامپ و حاکمیت بانک‌های خصوصی اولین آثار این کارنامه سیاه است که هنوز هم ادامه دارد. فقدان درایت فقدان دید راهبردی فقدان کارشناسان ملی فقدان هسته مرکزی تصمیم گیر جمعی یک سیاه چاله تصمیمات شخصی نابخردانه پشت درب های آهنی را بجای گذاشته است. که متاسفانه هنوز هم ادامه دارد؟

آقای رئیسی می‌دانید در راهروهای بانک مرکزی ایران کارشناسان با چه کیفیتی برای مردم ایران تصمیم سازی می‌کنند؟ لحظه ای ذخایر ارز برباد می‌دهند (به خواص واگذار می‌کنند). سهم کل اعتبارات بخش کشاورزی+مسکن+وام‌های خرد را نسبت به کل اعتبارات به یک هفتم کاهش داده‌اند؟ تازه آنچه به نام وام صنعت عطا می‌کنند در واقع تمدید وام‌های گذشته است، بیش از 70 درضد فقط نمایش اعداد است. خود بانک مرکزی این نسبت 67 درصد اعلام کرده. اگر یک یهودی اصل اسرائیلی صهیونیست مدیر بانک مرکزی ایران بود بدتر از این می‌توانست عمل کند؟

اقتصاد عمومی‌مردمی‌ایران به شدت ضعیف شده، مفهوم این حرکت جدید بانک مرکزی این است به خاک نشستن 6 میلیون وام خرد بگیر که تازه دستش به وام می‌رسد. وگرنه بیش از سی میلیون ایرانی هرگز نمی‌توانند با قوانین سخت گیرانه وامی‌ بگیرند. نتیجه چه خواهد شد تسریع شکست خانوادها تسریع فروپاشی خانوادهای بیشتر آسیب های اجتماعی بیشتر نابود شدن کسب کارهای کوچک و افزایش خشونت های ناشی از عدم پرداخت قرض‌های شخصی. افزایش موسسات وام دهی غیر رسمی‌افزایش بهره نزول افزایش ورشکستگی افزایش نا امنی افزایش طلاق. و تسریع خشونت جمعی و شورش. اگر غیر از اینست اعلام کنید تا من هم بدانم.

حالا نقش یک بانک مرکزی با محوریت اسلامی‌ انقلابی چه باید باشد؟

1- حفظ سرمایه‌های ارزی کشور افزایش نظارت بر بانک‌های دولتی خصوصی.

افزایش اقتدار از طریق منحل کردن چهار بانک خصوصی ورشکسته و خطا کار به عمد.

2-افزایش وام‌های بخش کشاورزی برای تولید مواد غذایی و کاهش خروج ارز برای واردات نهاده‌های دامی‌غذایی تا 60 درصد منابع بانکی

3-افزایش وام‌های بخش مسکن برای افزایش تولید مسکن و بیش از 1200 صنعت مرتبط

4-افزایش وام‌های خرد بدون سود ( قرض الحسنه )

6-افزایش وام‌های کسبه خرد

7-افزایش وام‌های صنایع تازه تاسیس

8-افزایش سهم شهرستان‌های کوچک‌تر دور افتاده‌تر و حتی روستاهای کشور

اگر صد در صد منابع بانکی در این 8 مورد بالا بکار گرفته شود، تضمین رشد اقتصادی 8 درصدی تولیدی کشور در دسترس خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۷۸۰۸۱۱۳:۵۸:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۱۶
نویسنده محترم از نقش فضای مجازی ، فناوری، بانکداری دیجیتال ....‌ غافل مانده اگر مرحوم نوربخش هم زنده بود ریاستش دوام نداشت ، امروز اطلاعات مردم از دانش مسئولین بیشتر است
ناشناس۳۱۷۸۱۶۲۱۵:۰۲:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۱۶
چه انتظارات زیاد از حدی از این مقام دارید !
ناشناس۳۱۷۸۳۵۰۱۷:۱۰:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۶
چرا هر چند وقت یکبار مسله بدهکاران کلان بانکی مطرح میشود و دوباره به فراموشی سپرده میشود اینها چه کسانی بوده و هستند که دولت و قوه قضاییه هم نمی توانند این بدهی ها را پس بگیرند
ناشناس۳۱۷۸۰۹۵۱۴:۱۴:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۱۶
از دست هیچ کسی کاری ساخته نیست
ناشناس۳۱۷۸۰۹۸۱۴:۲۳:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۱۶
از ریاست جمهوری درخواست میشود به مسله پاداش های کلان مجامع بانک ها و بانک مرکزی ورود نمایند در کنار پاداش های کلان مجامع پاداش دیگری به مدیران بانکه ها و بانک مرکزی داده میشود بنام پاداش تصویب تراز که تا معادل شش ماه حقوق و مزایای هر مدیر در سال هم بوده باید این زیاده خوری های مدیران در این سال ها باز پس گرفته و جلوی پاداش امسال مدیران بانک مرکزی گرفته شود
ناشناس۳۱۷۸۳۴۳۱۷:۰۳:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۱۶
تنها یک قلم پاداش مجمع بانک ... سه میلیارد و دویست ‌پنجاه میلیون بوده است که در سایت رسمی کدال هم منعکس می باشد این در حالی است که این بانک بیش از پنجاه بنگاه دارد
ناشناس۳۱۷۸۴۹۸۱۸:۴۹:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۱۶
بانک پ که اخیرا هم دادستان تهران کیفر خواستی برای فساد ۱۲ هزار میلیاردی تسهیلاتی برای آنها صادر کرده است
ناشناس۳۱۷۸۱۰۴۱۴:۳۱:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۱۶
باخت را کسانی مثل من کرده اند که در شهرستان دستم به ارز و امثال آن نمی رسید و خریدشان را جایز نمی دانستم و پاداش بازنشستگی خود را در بانک گذاشتم. نتیجه اینکه وام و سود شد برای بقیه و حالا بعد از پنج سال پس اندازم تقریباً از بین رفته.
ناشناس۳۱۷۸۲۷۷۱۶:۳۱:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۱۶
دوست عزیز نگران نباش اون دنیا با سودش از این به ظاهر مسئولین پس می گیری.
ناشناس۳۱۷۸۱۱۴۱۴:۳۷:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۱۶
الان انتظار دارید آقای رییس جمهور همه اینا رو بخونه
Akbar۳۱۷۸۴۰۳۱۷:۴۵:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۱۶
باید بخونه. تحلیل درست و کاملی بود.
ناشناس۳۱۷۸۱۱۸۱۴:۴۱:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۱۶
جالب بود نويسنده دلسوز است دركش مي كنم
ناشناس۳۱۷۸۶۳۵۲۰:۳۴:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۱۶
اما چرا به دو مسئله بسيار مهم : ١- استقلال بانك مركزي و ٢- مساله بانكهاي ورشكسته در سيستم اقتصادي ، اشاره اي نكردند؟!!
ناشناس۳۱۷۸۱۲۳۱۴:۴۴:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۱۶
اگر وام خرد به تعداد زیادی از افراد بدهند . و طرف دیر و زود اقساط پرداخت کند مشکلی ایجاد نمی شود ، ولی اگر وام کلان پرداخت کنند و اقساط پرداخت نشود بانک دچار مشکل می شود ،اما چرا وام کلان میدهند به دلایل مختلف که یک زیر مجموعه خودشان است 2- فک و فامیل و رفقا است 3- سفارش شده است و...........................
امید یاوری دارانی۳۱۷۸۱۵۱۱۴:۵۹:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۶
انچه که بیان شده فقط و فقط نتیجه عدم شفافیت است . اگر شفافیت در کنار رسانه ازاد با همکاری نظارت مردمی وجود داشته باشد طبعا ریشه فساد کنده می شود .
ناشناس۳۱۷۸۲۵۵۱۶:۱۳:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۱۶
شفافیت ؟! به خاطر تحریم مجبوریم اقتصادمان را زیر پله سازمان بدهیم . اصلی ترین ضربه ی تحریمها همین است . اگر ذره ای رد و اثری از وارد کننده ، صادرکننده ، مبدا و مقصد به صورت شفاف ظاهر شود ، غربیها به سرعت جلویش را می گیرند . امثال بابک زنجانیها از همین طریق ظاهر شدند . چمدان دلار را دست طرف می دهند و می گویند برو فی امان الله . اگر برگشت که برگشته و اگر برنگشته ، فی امان الله . تا تحریم هستیم باید غیر شفاف باشیم و تا غیر شفاف هستیم از هر ده ریالمان ، هفت ریالش روی هواست .
امید یاوری دارانی۳۱۷۸۲۹۵۱۶:۴۲:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۶
مادامیکه شفافیت نباشد فساد وجود دارد.
ناشناس۳۱۷۸۳۳۸۱۷:۰۱:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱۶
در اقتصاد داخل که گردش، مالی دارند ربطی به تحریم ندارد
ناشناس۳۱۷۸۲۱۰۱۵:۳۶:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۱۶
تنها سازمانهای که با تغییر رییس جمهور نیرو های اتوبوسی به انها ورود نمی کرد به علت تخصصی بودن سیستم بانکی بود متاسفانه در دولت جدید شاهد هستیم افرادی در بانک های دولتی مدیر کل و معاون مدیر عامل شده اند که سابقه کار دولتی نداشته و وارد بانک ها ی ملی ،مرکزی ،کشاورزی ،سپه و غیره شده اند .
مهدی۳۱۷۸۲۶۹۱۶:۲۷:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۶
فورا می‌گویند باعث افزایش نقدینگی میشود. و نقدینگی هم باعث افزایش تورم. اما حقیقت این است که نقدینگی در جیب سرمایه سالاران است و تورم برای مردم عادی . بنابراین توزیع نقدینگی درست اتفاق نیافتاده و برای رفع این مشکل باید منابع درست توزیع شود. که پرداخت وام های خرد یکی از آنهاست
ناشناس۳۱۷۸۳۴۰۱۷:۰۱:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۶
در اکثر کشورها یک اقتصاددان بزرگ را بعنوان رییس بانک مرکزی انتخاب میکنند ولی در کشور ما در برخی موارد کارمند بانک یا مدیر یک شرکت بیمه یا موارد مشابه رییس بانک مرکزی میشوند این افراد در اکثر موارد دنبال فکرهای کوچک تجاری هستند و دنبال اقتصاد کلان در سطح ملی و جهانی نمیروند...
حسین۳۱۷۸۳۶۱۱۷:۱۸:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱۶
این بانکها چه سودی برای توده مردم دارند حقوق بالا مزایای بالا وام های بسیار بالا به کارکنان خودشان
ناشناس۳۱۷۸۵۵۹۱۹:۲۵:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۱۶
باید به کارمندان وام ندهند و ارزش کار آزاد و تضامین آنها بالاتر از گواهی حقوق شود تا مردم به کار آزاد رو بیاورند
حسین۳۱۷۸۵۶۶۱۹:۳۲:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۶
مگر بانک‌مرکزی گفته وام خرد ندید؟
مهدی۳۱۷۸۵۸۲۱۹:۴۱:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۱۶
مشکل بانک مرکزی همیشه این بوده که بعضا افراد بالا دستی مواردی را بر آن تحمیل می کنند و روسا چون مستقل نیستند اطاعت می کنند تا در پست خود بمانند. یک نمونه شما درآمد نفتی کشور را به صورت شفاف میدانی چقدر است؟ کجا هزینه می شود؟
مصطفی۳۱۷۸۸۱۸۲۳:۳۱:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۶
متاسفانه بدون اطلاع از واقعیات بانک‌ها مطالبی بیان شده که هیچ چارچوب علمی ندارد . چرا همه ما متخصص شده ایم ؟ میدونید رئیس هیات مدیره یکی از بزرگترین بانک‌های کشور را چه کسی و با چه سابقه ایی تعیین و منصوب شده ؟ دلایل ادغام پنج بانک در سپه چه بود ؟
ناشناس۳۱۷۹۰۶۱۰۸:۵۷:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
تحريم نباشد شفافيت باشد اداره بانك مركزي كار سختي نيست هيچ رييسي با اين شرايط از ديگري بهتر يا بدتر نيست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  6. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  7. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  8. حکم امیر تتلو صادر شد

  9. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین